BBB, 14 Muharram 1435
= 18 November 2013 (Isnin):
Makalah di atas adalah merupakan makalah keenam dan terakhir
yang dihantar Penulis kepada Dian dan terbit di dalam Dian Bil. 65, Tahun XII,
1973, edisi rumi. Dasar Luar Malaysia adalah kursus yang ditawarkan oleh
Jabatan Sejarah, Fakulti Sains Kemanusiaan dan Kemasyarakatan, UKM untuk tahun
tiga Jabatan Sejarah, Kursus ini dikenali dengan ME 301 Sejarah Malaysia V
(Dasar Luar). Penulis mengambil kursus ini dan amat meminati kursus tersebut.
Menurut keterangan bagi kursus ini, ia merupakan suatu pengkajian mengenai
Dasar Luar Malaysia
dengan menitikberatkan tempoh selepas 1957. Perhatian ditumpukan kepada
kesan-kesan politik dalam negeri terhadap Dasar Luar dan sebaliknya. Kursus ini
sebenarnya lebih tepat berada di bawah Kursus Sains Politik, tetapi Jabatan
Sains Politik yang merupakan pecahan dari Jabatan Sejarah belum lagi
ditubuhkan, Kursus ini dikendalikan oleh Profesor Zainal Abdin bin Abdul Wahid
Ketua Jabatan Sejarah, UKM. Profesor Zainal seorang yang berpengalaman luas.
Bekas Pegawai Tabdir dan Diplomatik dan bekerja di Kementerian Luar, seorang
nasionalis yang merupakan pejuang mendirikan UKM dan juga seorang pejuang
bahasa. Kuliahnya sentiasa bersemangat. Sering membangkitkan tentang
ketinggalan orang Melayu dalam bidang ekonomi, pendidikan dan bidang-bidang
professional. Beliau sering mengemukakan data dan statistic bagi mengukuhkan
pendapatnya.
Dasar Luar atau juga dikenali sebagai Hubungan Antarabangsa
adalah polisi bagi sebuah Negara merdeka menurut kepentingan Negara dan
pimpinan semasa. Dasar Luar Malaya adalah selepas Negara mencapai kemerdekaan.
Sebelum merdeka 1957 Malaya di bawah British
dan tidak dapat menggubal dasar luar sendiri. Apa juga dasar adalah menurut
neraca pertimbangan kepentingan Negara semasa yang diambil. Ianya boleh
mengalami perubahan menurut kepentingan dan keadaan.
Dalam makalah Penulis berhubung dengan Dasar Luar ini,
Penulis memecahkan Dasar Luar Malaysia selepas merdeka kepada tiga tahap, iaitu
tahap konservatif, tahap transisi dan tahap pragmatif.
Sesudah Malaya mencapai kemerdekaan ianya diterima menjadi
ahli Pertubuhan Bangsa Bersatu.
Seharusnya ia bebas menentukan dasar luarnya, tetapi Malaya pada masa itu
masih berkiblatkan London .
Kegiatan dasar luarnya lebih tertumpu pada Negara-negara Komanwel yang Malaya adalah salah sebuah Negara anggota. Komitmen
Malaya di dalam Komanwel begitu tinggi, Tengku Perdana Menteri yang juga
merangkap Menteri Luar pernah berkata,
``Kita akan timbul atau tenggelam bersama sahabat-sahabat
kita di dalam Komanwel British,`` tambah Tengku, `` Malaya
akan melakukan apa jua yang dapat untuk menjadikan Komanwel sebuah badan yang
bergerak maju.``
Kejayaan yang agak menonjol di dalam Komanwel ialah kesungguhan
Malaya pada masa menentang dasar aparthied di
Afrika Selatan yang kelak negera itu kembali di bawah pemerintahan penduduk
tempatan diketuai Nelson Mandela.
Bermusuh dengan komunis dalam negeri dan menjadi dasar,
bahawa Malaya tidak senang dan menganggap
musuh pada masa itu terhadap Negara-negara komunis seperti Cina, Rusia dan
lain-lain. Negara tidak mengadakan hubungan diplomatik dengan Negara-negara
Komunis.
Tahap Transisi dapat dilihat usaha bersama Malaya, Negara Thailand dan Filipina
menubuhkan Kesatuan – Association of South East Asia (ASA – Persatuan Asia
Tenggara) yang menekankan kerjasama dalam bidang ekonomi dan kebudayaan. ASA
menawarkan keanggotaan kepada semua Negara di Asia Tenggara untuk
menganggotainya, tetapi negera-negara seperti Indonesia menganggap ASA
sebagai Kesatuan yang mendukung imperialis
Barat, sebab itu kurang mendapat sambutan – sehingga Asean ditubuhkan
kemudiannya. Kedudukan Malaya dalam zaman transisi ini masih dianggap sebagai
Negara konservatif. Pada tahun 1960an merupakan dekad kebangkitan solidarity
Dunia Ketiga. Tokoh-tokoh terkenal Dunia Ketiga ialah Jawaharlal Nehru Presiden
Negara India , Sukarno
Presiden Indonesia ,
Jamal Abdul Nasir Presiden Mesir dan Tito
President Negara Balgrade (Zekoslavakia). Dengan tokoh-tokoh yang besar
dari Negara-negara yang besar kesatuan Negara-negara ini dikenali dengan Kuasa Dunia Ketiga ditakuti oleh
Negara-negara besar dan banyak sumbangan
melalui pimpinan dinamik mereka pada masa itu. Malaya
pada masa itu masih dianggap condong kepada Barat. Bagi menempatkan dirinya
sebagai Negara Dunia Ketiga Malaya pernah memohon untuk menganggotai Afro-Asia
yang pada tahun 1960an begitu rancak, bersemangat dan anti imperialis itu, tapi
permohonan Malaya bagi kali pertama menyertai Afro-Asia ditolak di dalam
sidangnya di Jakarta. Malaya berusaha melobi
di dalam sidang Kedua dengan melawat ke 17 buah Negara bagi mendapat sokongan
menyertai Afro Asia yang bersidang kali
kedua di Qahirah, Mesir. Hasil kerja keras dan lobi akhirnya diterima untuk
menganggotai Persatuan Afro-Asia. Walau macam mana selepas kematian atau
pengunduran pemimpin-pemimpin Afro Asia terkenal seperti Nehru, Sukarno, Jamal
Abdul Nasir dan Tito, maka Kesatuan Afro-Asia makin lemah, hilang kewibawaan
dan akhirnya tidak dihormati. Era Tengku Abdul Rahman adalah era permulaan bagi
Dasar Luar Malaysia
dan begitu konservatif
Perubahan yang bersifat Pragmatif radikal ialah selepas
pengunduran Tengku Abdul Rahman dari Perdana Menteri Malaysia (1969). Tempatnya diganti
oleh Tun Abdul Razak bin Hussein. Tun
Razak telah merubahkan Dasar Luar Malaya yang telah diasaskan oleh
Tengku Abdul Rahman. Dasar luar yang ketara ialah mengadakan hubungan diplomatic
dengan negeri Cina. Malaysia
selepas itu mengadakan hubungan diplomatik dengan berbagai Negara timur dan
Barat, menyertai berbagai pertubuhan seperti Asean dan OIC, termasuk juga
kerjasama Pertahanan dengan beberapa pertubuhan.
Dasar luar Negara memanglah terletak di bawah bidang
politik, tetapi tidak semua Dasar Luar Negara berhubung dengan soal politik.
Dasar Luar Negara terletak di bawah Kementerian Luar Negara. Negara melantik
duta-duta ke negera-negara yang banyak memberi kepentingan bagi Negara.
Kedutaan adalah sebagai wakil Negara ke negeri yang dutanya dilantik. Kedutaan
melaksanakan polisi dan dasar luar Negara. Menjaga kepentingan ekonomi Negara
di Negara tersebut, mempromosikan pelancongan Negara, mengurus dan menjaga
kepentingan pelajar yang datang belajar ke Negara tersebut dan sebaliknya.
Kedutaan tidak boleh menyalahi dari polisi Negara. Dalam waktu-waktu tertentu mungkin
timbul perselisihan antara kedua Negara, contoh dengan Indonesia dan
mungkin berdepan dengan tunjuk perasaan rakyat dari Negara berkenaan. Kedutaan
hendaklah bijaksana mengendalikan kepentingan Negara. Tidak jarang pertikaian
membawa kepada putusnya hubungan diplomatik, maka kedutaan hendaklah patuh bagi
kehendak dan polisi Negara.
Dasar luar Negara selamanya menjaga polisi dan kepentingan
Negara.
Sekian.
No comments:
Post a Comment