Oleh: Profesor
Dr. Abdul Hadi W.M. Selaku Tokoh Penerima
Penobatan Tokoh Persuratan Dunia Numera 2013
Setiap kesusasteraan memiliki estetika. Tetapi hubungannya
dengan sastera Melayu hal ini jarang diperkatakan. Pada hal relavansi sebuah
tradisi sastera terutama terletak pada keragaman estetika yang dijadikan acuan
pengarang atau penyair. Khazanah sastera Melayu yang kaya memperlihatkan hal
tersebut. Tetapi sebelum berbicara lebih jauh, lebih dahulu akan jelaskan apa
yang dimaksud estetika di sini. Dalam pembicaraan umum estetika sering
dipandang sebagai filsafat keindahan. Namun di sini saya melihatnya sebagai
falsafah seni yang tujuannya menerangkan apa hakikat dan tugas seni puisi dalam
kehidupan. Estetika bisa juga diertikan sebagai teori seni yang memperkatakan
asas-asas dan tujuan penciptaan seni.
Sepanjang mempelajari dan meneliti kesusasteraan Melayu,
saya selalu merasa diingatkan oleh teks-teks yang saya baca tentang adanya
beberapa pandangan yang berbeda tentang sastera dan fungsinya dalam kehidupan.
Pandangan atau teori yang berbeda-beda itu lahir dari pandangan hidup yang sama
tentang pentingnya menghiasi kehidupan ini dengan tutur kata yang indah dan
kearifan-kearifan yang membuat jiwa kita kaya dengan hikmah. Sepanjang pengetahuan
saya jika diteliti dengan saksama setidak-tidaknya ada empat pandangan tentang
sastera yang menyebabkan sastera itu penting dalam kehidupan manusia.
Pandangan pertama yang mengatakan bahawa sastera yang baik
adalah karangan-karangan yang mengandung pengajaran.
Pandangan kedua mengatakan bahawa sesuatu karangan disebut
sastera kerana menggunakan bahasa yang indah-indah. Pandangan ini tidak melihat
pentingnya isi, amanat atau pesan yang disampaikan dengan sastera.
Ketiga adalah pandangan yang mengatakan bahawa pada
hakikatnya sastera adalah ungkapan (ekspresi) pengalaman dan perasaan
individual penulisnya.
Keempat adalah pandangan yang mengatakan bahawa sastera
adalah lebih sastera sekadar ekpressi dan permainan kata-kata indah. Sastera
adalah hasil dari renungan pengarang/penyair terhadap pengalaman batin dan
sosialnya.
Adapun pandangan yang berbeda-beda ini yang menyebabkan
lahirnya berbagai jenis ragam dan corak karangan dalam suatu kesusasteraan –
dalam hal ini kesusasteraan Melayu – sehingga kesusasteraan tersebut kaya
khazanahnya. Tak perlu saya kemukakan di
sini secara ini keanikaragaman jenis dan corak yang ada di dalam kesusasteraan
Melayu. Di sana terdapat karangan-karangan yang termasuk di dalam kelompok
hikayat para nabi, sahabat dan pahlawan-pahlawan Islam, serta karangan bercorak
sejarah, undang-undang, kisah petualangan, syair-syair tasawuf dan keagamaan
serta pantun-pantun nasihat dan kisah jenaka. Akan terlalu panjang jika
didedahkan di sini semua, sedangkan di sini hanya ingin membatasi pada
persoalan estetikanya.
Estetika sastera Melayu adalah turunan dari estetika Islam
yang asas-asasnya diletakkan oleh para filosof abad ke 10 M, 11 M seperti
Al-Farabi, Ibn Sina dan Imam al-Ghazali. Ibn Sina membicarakan hakikat puisi
atau sastera dalam bukunya Ktab al-Shi`r. Dua konsep kunci yang dia bahas
adalah mimesis (tiruan) dan creation (ciptaan). Dalam sejarah filsafat Yunani
perdebatan mengenai dua konsep ini telah terjadi antara Plato dan Aristoteles.
Menurut Plato, seni yang baik dicipta berdasar prinsip creation, iaitu dengan
menekankan penggambaran idea-idea, bukan sekadar peniruan (Mimesis) terhadap
kenyataan/alam. Seni yang dicipta berdasar prinsip perubahan mengandalkan semata-mata kepada persepsi indera dan kerana
itu nilainya rendah. Dalam seni mimesis, seniman/penyair tidak memberikan
tambahan apa-apa terhadap yang digambarkan dan dengan itu tidak mampu
memperkaya batin penikmat/pembaca.
Aristoteles menentang pandangan Plato. Menurut Aristoteles
karya seniman yang dihasilkan melalui proses peniruan tidaklah rendah, sebab
peniruan itu dilakukan melalui proses intelektual tertentu. Dikotomi mimesis
dan creation sebagai asas penciptaan seni itu terus diperdebatkan hingga kini.
Sedangkan dalam tradisi Islam telah dapat dipecahkan dan karenanya tidak
dipersoalkan lagi. Yang berjasa memecahkan persoalan ini ialah Al-Farabi dan
Ibn Sina. Dengan menggabungkan pandangan Plato dan Aristoteles, dan menambahkan
gagasan baru ke dalamnya Ibn Sina mengatakan bahawa seni adalah persembahan
estetis berdasarkan mimesis (mutabaqah) dengan menyertakan ke dalamnya
(creation) prinsip penciptan. Tujuan penciptaan puisi melampaui tujuan
penuturan non-puitik. Dalam melahirkan puisinya pula seorang penyair mencipta
selain menggunakan akan rasionalnya juga menggunakan imaginasi (takhyil).
Mengikuti pendahuluannya, iaitu Al-Farabi, Ibn Sina mengganti kata mimesis dengan kata tahyil sebagai prinsip penciptaan
karya seni.
Dalam kitab Ihsa` al-`Ulum Al-Farabi memberi erti terhadap
kata tahyil sebagai `proses kejiwaan yang menyebabkan seni menjadi imaginative,
evokatif dan kreatif. Dalam kata-kata imaginative dan imaginasi, menurut
Al-Farabi sudah terkandung pengertian yang merujuk kepada meniru, menyalin atau
menggubah berdasarkan sesuatu yang dijadikan gubahan. Penyalinan menggunakan
imaginasi yang dilakukan penyair/seniman berbeda dari penyalinan yang dilakukan
ilmuan dalam melahirkan wacana ilmiah. Yang terakhir ini mendasarkan daripada
objektivitas dan penalaran rasional logic, sedangkan imaginasi bersifat subjektif
dan peribadi, dan tidak memerlukan pembuktian rasional objektif atau logis
untuk meyakinkan penikmatnya yang hendak disajikan penyair bukanlah kebenaran
ilmiah, melainkan bentuk-bentuk pengalaman spiritual yang disebut iltizat
(pengalaman estetik).
Berdasarkan pandangan ini Ibn Sina mengatakan bahawa
hubungan antara objek-objek estetis
dalam karya seni dan realitas/alam dapat dirumuskan sebagai berikut:
1) Tahsin,
erti harfiahnya stilisasi atau upaya membuat sesuatu lebih indah dan teratur,
jadi kenyataan sudah dirubah menjadi ungkapan estetis,
2) Taqbih,
erti harfiyahnya deformasi,
3) Mutabaqah,
iaitu pemberian keseimbangan antara dimensi lahiriah dan rohaniah
objek/kenyataan. Di sini sesuatu tidak hanya ditonjolkan sosok
lahiriyahnya melainkan disingkap juga keadaan
rohaniyahnya. Dari sini lahir konsep tentang bentuk (surah) dan isi (ma`na).
Prinsip ini ditegaskan dalam bentuk puisi Melayu yang popular, iaitu pantun
yang terdiri dari sampiran dan isi.
Gagasan bahawa seni/puisi merupakan salinan dari pengalaman
estetik, melahirkan pandangan bahawa tidak ada hubungan langsung antara
kenyataan dalam karya seni/sastera dan kenyataan dalam kehidupan sehari-hari.
Penyair menulis puisi bukan untuk menyajikan kenyataan sebagaimana adanya,
tetapi kenyataan yang telah diresapi dengan perasaan, fikiran atau gagasan yang
ada dalam jiwanya. Dengan perkataan lain, kenyataan yang disajikan dalam puisi
adalah kenyataan yang telah dibentuk oleh pengalaman batin dan pandangan
hidupnya sendiri, serta diberi nilai secara peribadi oleh sang penyair.
Berdasarkan pemikiran ini penulis-penulis sufi kemudian
mengembangkan teori representasi atau penggambaran. Seni tidak lain ialah
penggambaran gagasan dan pengalaman batin srcara simbolik. Penggambaran itu
sendiri dilakukan melalui suatu perenungan yang mendalam, sehingga timbul
pendirian, bahawa sastera adalah hasil perenungan terhadap penekanan pada
masalah keruhanian ini ada kaitannya dengan pandangan hidup (way of life)
Melayu tentang keindahan dan dapat dirujuk pasa sumber Islam.
Telah dikemukakan bahawa pandangan penulis Melayu tentang pentingnya
keindahan ruhaniah dibanding keindahan lahiriah, sangat dipengaruhi oleh
pandangan Islam. Hadith Nabi misalnya mengatakan bahawa keindahan ruhaniah
(jamal) merupakan keindahan mutlak yang mengandung hikmah, sedangkan keindahan
lahiriah (husn) sifatnya memukau (sihr). Pandangan ini lebih jauh dapat dirujuk
pada Imam Al-Ghazali, yang kitabnya Ihya` Ulum al-Din menjadi bacaan luas para
ulama` dan cendekiawan Melayu termasuk para penulisnya. Dalam kitabnya itu Imam
al-Ghazali mengatakan lebih kurang, ``ketahui olehmu bahawa orang yang
terkungkung oleh imaginsai dan pancaindera mungkin menganggap keindahan dan
kenikmatan ialah tidak lain dari keselarasan bentuk dan keindahan warna. Memang
keindahan sering disangka manusia sebagai sesuatu yang menarik pandangan dan
paling sering manusia melihat kecantikan (rupa) manusia lain. Oleh kerana itu
dia mungkin berfikir mustahil membayangkan keindahan sesuatu yang tidak dilihat
mata yang tidak terjangkau oleh imaginasi yang tidak mempunyai rupa dan warna.
Lebih jauh Imam Al-Ghazali mengatakan bahawa,
`Keindahan tidak terbatas dalam rangka benda-benda yang
dilihat dan tidak pula merupakan sekadar keselarasan bentuk dan rupa yang penuh
harmoni. Setelah keindahan
yang dapat cerap oleh pancaindera dan terjangkau imaginasi ada keindahan yang
hanya bisa dicerap oleh akal budi dan intuisi seperti akhlak mulia, pengetahuan
tentang hakikat segala sesuatu, kecerdasan budi bahasa, keberanian iman yang
teguh, kemurahan jati dan lain-lain.
Kemudahan ruhaniah seperti inilah yang terutama harus
ditekankan dalam sebuah karangan sastera sehingga dengan demikian karya sastera
mengandung pengajaran yang bermanfaat. Pandangan seperti ini tentu saja tidak
akan dapat ditampung balik oleh teori bentuk signifikan maupun oleh teori
ekspresi. Mengenai alasan yang kedua, sumber rujukannya bisa ditemui dalam
al-Qur`an. Misalnya ayat yang mengatakan bahawa, ``Ayat-ayat-Nya terbentang di
dalam semesta dan dalam diri manusia``. Bahkan menurut al-Qur`an, ``Kapal-kapal
yang berlayar di lautan dan tegak bagaikan gunung-gunung adalah juga ayat-ayat-Nya,
iaitu tanda-tanda keberadaan-Nya yang menakjubkan.`` Dipengaruhi oleh gambaran
al-Qur`an tentang alam atau dunia inilah penulis-penulis Melayu memandang alam
semesta sebagai sebuah kitab agung yang indah, sebuah karya sastera.
Sang Pencipta menjelmakan dunia dari perbendaharaan-Nya
(kanz makhfiy). Ia dunia, ditulis dengan Kalam Tuhan pada lembaran yang sangat
terpelihara (lawhul mahfudz) (Braginssky, 1993: 11). Peribadi manusia, dengan
wujud zahir dan batinnya, juga merupakan sebuah kitab, sebuah karya sastera.
Keseluruhan hikmah alam semesta dirakamkan
ke dalam diri atau peribadi manusia setelah diringkas dan dipadatkan.
Hikmah-hikmah tersebut hadir sebagai ayat-ayat-Nya yang penuh rahsia dan patut
direnungkan oleh mereka yang berkeinginan mengenal hakikat dirinya dan Tuhannya
sebagaimana dinyatakan oleh Imam al-Ghazali (Ihya` Ulumuddin dan
Kimya-l-Saadah).
Sekarang marilah saya tutup pembahasan ini dengan memaparkan
konsep penulis sufi yang memandang sastera/seni sebagai suluk atau jalan
keruhanian. Saya akan mengambil contoh Syair Perahu:
Inilah gerangan satu madah
Mengarangkan syair terlalu indah
Membetul jalan tempat berpindah
Di sana
i`tiqad diperbaiki sudah
Wahai muda kenali dirimu
Tiada berapa lama hidupmu
Ke akhirat jua kekal dirimu.
Hai muda kenal dirimu
Hasilkan kemudi dengan pedoman
Alat perahumu jua kerjakan
Itulah jalan membetul insan
Perteguh jua alat perahumu
Hasilkan bekal air dan kayu
Dayung pengayuh taruh di situ
Supaya laju perahumu itu
Lailaha illa Allah terlalu nyata
Tauhid makrifat semata-mata
Memandang yang ghaib semuanya nyata
Lenyapkan ke sana
sekalian kita
Lailaha illa Allah tempat mengintai
Wujud Allah terlalu bitai
Siang malam jangan bercerai
Lailaha illa Allah tempat musyahadah
Menyatakan tauhid jangan berubah
Sempurnakan jalan iman yang mudah
Pertemuan (dengan) Tuhan terlalu susah
(Doorenbos, 1933-35)
Dari syair ini dapat dicatat setidak-tidaknya.
Pertama puisi merupakan jalan berpindah ke alam ketuhanan
atau trasendental. Tujuan penyair ialah memandang yang ghaib (musyahadah)
mlalui jalan tauhid dan makrifat. Dengan demikian puisi dapat dikatakan sebagai
sarana transendensi atau pembebasan jiwa dari kongkongan alam kebendaan
(tajarrud).
Kedua puisi yang indah ditulis setelah penyair melakukan
penyucian diri, iaitu membetulkan iktikad.
Ketiga puisi juga merupakan perluasan zikir terhadap Allah
(zikir Allah) yang dengan cara demikian seseorang mencapai musyahadah, Makrifat
dan pencerahan kalbu adalah bentuk pengalaman estetis yang tinggi yang hanya
dapat dicapai melalui jalan zikir Allah.
Keempat penyair juga menyatakan bahawa keindahan wajah Tuhan
dan hakikat Tauhid hanya bisa diaksikan
di `medan
yang qadim`, iaitu di alam metafizik atau ketuhanan. Medan yang qadim dalam jiwa manusia mengambil
tempat dalam kalbu. Para sufi menyatakan
bahawa kalbu merupakan rahsia Tuhan (sirr Allah) dalam erti dalam kalbulah
manusia bisa berdialog dengan Yang Maha Ghaib. Itulah sebabnya dalam proses
penyucian diri kalbu mesti dikosongkan dari yang selain Tuhan.
Kelima penyair mengharap pembaca menjadikan puisi sebagai
tangga naik menuju hakikat dirinya yang
sejati. Perjalanan ruhani seorang ahli suluk di sini ditamsilkan sebagai
pelayaran perahu dan perlengkapannya, sedangkan perahu alam tamsil tubuh
manusia yang dibekali perlengkapan rohani.
Wassalam. Sekian.
No comments:
Post a Comment