December 23, 2013

Bentuk-Bentuk Puisi


BBB, 20 Safar 1435 = 23 Disember 2013 (Isnin):

Bila hendak menulis penulis seharusnya tahu bentuk tulisan apakah yang mau ditulis sesuai dengan bahan yang mau ditulisnya. Apakah yang mau ditulis dalam bentuk karangan prosa atau puisi. Jika prosa apakah ianya dalam bentuk esei, laporan atau penulisan kreatif (cerpen, novel, drama dan sebagainya). Tiap-tiap satu mempunyai kaedahnya yang tersendiri. Jika mau menulis esei akademik, maka ianya seharusnya bersifat ilmu. Ada bahan-bahan rujukan dan seharusnya mendalam. Jika bersifat laporan atau berita, maka cara menulisnya menurut kaedah tertentu. Misalnya kaedah wartawan. Jika penulisan prosa kreatif juga ada kaedah menulis cerpen, novel, drama dan sebagainya. Untuk menguasai bidang-bidang penulisan prosa, maka perlu diikuti pengajian atau kursus di dalam bidang-bidang berkenaan.

Puisi juga ada jenis, bentuk dan kaedah penulisan. Puisi adalah bidang penulisan kreatif yang lain dari prosa. Di bawah puisi banyak pula jenis puisi yang dikenali sebagai tradisi dan moden. Puisi-puisi tradisi antaranya ialah pantun, syair, gurindam, teromba, mantera, bahasa berirama, bayt, nazam, rubai, kit`ah, masnawi dan ghazal. Tiap-tiap satu daripadanya mempunyai kaedah dan aturan menulisnya (Mohd. Yusof Md. Nor & Dr. Abd. Rahman Kaeh, Puisi Melayu Tradisi, Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd., Petaling Jaya, 1991: XXV).

Puisi moden adalah bentuk dan jenis puisi baru dan moden yang berkembang sejak 1913 hingga kini. Puisi moden ini lebih dikenali dengan sajak. Antara pelopor-pelopor awal menulis puisi moden (sajak) ialah seperti Omar Mustaffa dengan tajuk puisinya:

`Angan-angan dengan Gurindam`

Yang terbit dalam Utusan Melayu, 18 Januari 1913.

Mahmud Ahmad dengan judul puisinya – `Sedarlah`. Terbit dalam Ikhwan 16 Jun 1929.
Harun Aminurrashid dengan judul puisinya, `Semenanjung`  yang terbit dalam Jasa, 11 September 1929.

Ibrahim Haji Ya`kob (Ibhy) dengan judul puisi, `Ingatkan Semenanjung Tanahairku` yang terbit dalam Warta Negara pada 3 Februari 1930.

(Abdul Latiff Abu Bakar, Puisi-Puisi Kebangsaan 1913 – 1957, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 1987: V – 27).

Kumpulan puisi Puncak Rindu pada dasarnya adalah kumpulan puisi moden. Tetapi Penulis menulis bukanlah dengan pemikiran menghadkan kepada menulis puisi moden sahaja dengan bentuk yang dikenali dengan sajak, sebaliknya terdapat di dalam kumpulan puisi ini yang membawa bentuk-bentuk puisi yang dikategorikan sebagai bentuk puisi tradisional, tetapi kandungannya adalah persoalan semasa. Dalam pengelompokan  dikategorikan kepada pecahan `Bentuk Puisi`.

Di bawah - terdapat bentu-bentuk:

1)      Bentuk biasa (Bebas)
2)      Prose Poetry
3)      Quatrin
4)      Masnawi
5)      Qit`ah
6)      Nazam
7)      Gurindam
8)      Rubai

Ada beberapa tujuan Penulis membawa berbagai bentuk puisi di dalam kumpulan puisi `Puncak Rindu.`

a)      Mempelbagaikan pengucapan puisi di dalam Puncak Rindu
b)      Tidak mau menyempitkan puisi moden Melayu hanya terhad kepada sajak sahaja.
c)      Mau mengaburkan sempadan antara tradisi dan moden. Penulis atau penyair bebas memilih atau menampilkan bentuk menurut kesesuaian dan keinginannya.
d)     Kumpulan puisi `Puncak Rindu adalah bernafaskan keislaman, maka ditampilkan sama bentuk-bentuk yang diwarisi dari Islam bagi memperkayakan bentuk puisi yang bernafaskan keislaman.
e)      Membantu pelajar dan pencinta puisi berkenalan dengan bentuk-bentuk puisi di dalam perbendaharaan Melayu-Islam dan memperkembangkannya, terutama bentuk-bentuk yang jarang digunakan kini seperti rubai, nazam, masnawi dan Gurindam.
f)       Ada bentuk puisi yang sesuai dibawa dengan tema tertentu. Misalnya Nazam untuk sirah, gurindam untuk nasihat, masnawi untuk tokoh dan rubai untuk falsafah dan kerohanian.
g)      Mempopular dan memperkayakan cara dan bentuk pengucapan puisi Melayu.

Sekian.

1 comment:

  1. Sampai bila sikaya akan berhenti menindas simiskin....

    ReplyDelete