December 15, 2013

Jalaluddin Rumi Sultan Asyiqin

-->
BBB, 11 Safar 1435 = 14 Disember 2013 (Sabtu):

Tokoh kedua sufi yang menjadi topic puisi Penulis selepas Fariduddin al-Attar ialah Jalaluddin Rumi. Tokoh ini antara tokoh paling popular dan banyak dibicarakan tentang hasil puisi sufi. Bernama lengkap Maulana Jalaluddin Muhammad dan dikenali dengan nama ringkas Rumi dilahirkan di Balkh (1207), kini di utara Afghanistan terkenal sebagai pusat keilmuan dan pengajian kerohanian. Ayah Rumi sendiri, iaitu Baha`uddin Muhammad seorang ulama theologi, pendakwah dan guru tasawuf di Balkh. Darinya dan dari guru semasa Rumi mendalami keilmuan Islam, bahasa Arab dan bahasa Parsi klasik. Beliau mendalami al-Qur`an & Tafsir, Hadith, Sirah Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabat.

Oleh kerana Balkh menghadapi serangan Mongol dan dirosakkan pada 1220, keluarga dan Rumi berpindah melalui Bahgdad ke Makkah kemudian ke Syria dan akhirnya menetap di Anatolia, Turkey. Pada tahun 1228 keluarga Rumi dijemput ke Konya, ibu Negara pemerintah kesultanan Seljuq Rum. Ayah Rumi mengajar di situ sebagaimana dia mengajar di Balkh dahulu. Apabila bapanya meninggal (1231) tempat diganti oleh Jalaluddin Rumi. Selepas kematian bapanya tiba di Konya  seorang guru tasawuf, iaitu Sayyid Burhanuddin Muhaqqiq dari Termizi. Pemuda Jalaluddin yang sebelumnya tidak mendalam dalam bidang tasawuf terbimbing ke alam tasawuf. Sebelumnya Jalaluddin terpikat kepada puisi-puisi Arab klasik, terutama Al-Mutanabbi. Berikut dari pendedahan ilmu tasawuf Jalaluddin dihantar ke Aleppo dan Damuscus, namun masih di bawah panduan gurunya Sayyid Burhanuddin Muhaqqiq hinggalah guru tersebut meninggal (1240) dan Rumi mengajar. Rumi menghasilkan kumpulan puisinya yang terkenal, iaitu Mathnawi (6 kitab dengan 25,000 couplets) dan Diwan Shams Tabriz (2,500 bait) yang berbentuk ghazal, rubai` dan lain-lain. Karya ini sebagai dedikasi kepada kawannya Shams Tabriz.  Jalaluddin Rumi meninggal pada 17 Disember 1273 di Turkey.

(W.M. Thackston, Jr. Signs of The Unseen The Discourses of Jalaluddin Rumi, S. Abdul Majid & Co, Kuala Lumpur: tt: VII-IX).

Sebagaimana disebut Cinta Ilahi adalah topic yang utama dibicarakan oleh para sufi. Bahkan bagi Rumi Cinta adalah perkara utama menjadi pendekatan dan pembicaraan.

(Dr. Khalifa Abdul Hakim, The Metaphysics of Rumi, The Institute of Islamic Culture, Lahor, 1965: 43 – 61).

Menurut Rumi, ``Love is the essence of action and creation.``
(A. Reza Arasteh, Rumi The Persian, The Sufi, Routledge & Kegan Paul, London, 1974: 79).

Cinta membawa kasih sayang dan kelembutan. Kata Rumi dalam puisinya:

How should Spring bring forth a garden on hard stone ?
Become earth, that you may grow flowers and many colors.
For you have been a breaking rock.
Once, for the sake of experiment, be earth !

(Rumi, Daylight, Translated by Camille & Kabin Helminski, S. Abdul Majid & Co., Kuala Lumpur, 1996: 51).

Abdul Hadi W.M. menterjemah puisi tentang Cinta Jalaluddin Rumi:

Cinta Dalam Lautan Tak Bertepi

Cinta adalah lautan tak bertepi, di mana langit adalah buncah buihnya.
Ketahuilah bahawa semua langit yang berputar digerakkan oleh Ombak Cinta. Jika tak ada cinta, dunia akan membeku.
Betapa batu-batuan akan bisa berubah jadi tumbuh-tumbuhan? Bagaimana tumbuh-tumbuhan menyucikan  diri hingga dikaruniai ruh hewan ?
Bagaimana ruh hewan menyucikan diri demi Nafas yang ditiupkan dari mana Maryam hamil ?
Semua itu akan tegak tak bergerak seperti es, tak melayang dan mencari seperti belalang.
Setiap nada dalam cinta naik membubung bersama. Kesempurnaan dan gunung seperti pohon muda.
Cita rasa bisu mereka adalah puji-pujian Agung kepada Tuhan.

(Abdul Hadi W. M. Sastra Sufi, Pustaka Firdaus, Jakarta, 1985: 1230.

Oleh kerana jiwa adalah dari rumpun cinta, tiap jiwa ibarat `seruling jerami yang dipisah dari rumpun jerami` mendayu-dayu ingin kembali kepada rumpun jerami asal. Saudara Hashim Musa menterjemahkan kepiluan bunyi seruling jerami berkenaan untuk kembali kepada rumpun asalnya (The Song of the  Reed):

Dengarlah alunan sedih seruling jerami,
Mendayu-dayu rindu kasih penuh sayu,
Sesak sebak pedih cinta yang terpendam,
Sejak tercerai dari perdu induk rimbunan.

Rahsia laguku walaupun hampir berdekatan,
Namun ianya tidak kedengaran dan kelihatan,
Ku rindu teman seorang yang bisa mengerti diri,
Buat memadui rohnya dengan ku ini.

Api cintalah yang membarakan diriku,
Tegukan kasihlah yang mengawankan cita-citaku,
Untuk mengerti betapa pedihnya hatiku kasih,
Dengarlah seruling jerami, dengan alunan lagu sedih.

Dari bahagian lain saudara Hashim menterjemah:

Setiap detik `kan ku tangisi perpisahan dengan Mu !
Jika bayu sampaikan tidak sedu sedanku,
Malam dan siang hatiku merintih hancur luluh,
Betapa tidak! ku berjauhan dari Wajahmu Ayu !

(Hashim Musa, Islam Dalam Pengucapan Seni, dlm. Kesusasteraan Melayu dan Islam, Sarjana Enterprise, Kuala Lumpur, 1980: 207-208).

Seorang sufi sebagaimana dikatakan mempunyai kehalusan jiwa. Kehalusan ini makin dipertingkat bila bersatu dengan kehalusan seni yang bila tumpah kepada penghasilan baik puisi, seni bina, khat dan apa jua hasil meningkat kualiti hasil seninya. Diri penghasil seni bukan saja tepu dengan kehalusan rasa dan jiwa, tetapi peka mental, hati dan inderanya dengan elemen-elemen yang mencetuskan ilham dirinya.  Mempunyai mata seni dan inderawi yang tajam yang mengilhamkan baginya kemampuan yang mengasyikkannya menulis 25,000 bait mathnawi dan 2,500 rangkap bentuk-bentuk rubai, ghazal dan sebagainya. Puisi menyatakan:

Jalaluddin Rumi

Mata seninya tajam menembusi
Langit arasy Ilahi
Lalu jadilah dirinya kecapi
Tiap tersentuh jemari
Menggetar rohani
Limpah zauqnya mengalir tiada henti
Tergubah masnawi
Cinta Ilahi.

(Puncak Rindu, 2013: 23).

Pada mata seni dan sebenarnya dari segi hakiki segala ciptaan Allah adalah indah, lantaran itulah sentuhan seni tergubah indah. Pendengaran Jalaluddin tajam dan mendengar sesuatu dengan keindahan. Kata puisi:

Dalam wujdan
Inderawinya menghayati
Merdunya segala bunyi
Hingga tingkah ketukan si tukang emas
Adalah rentak zikir Allah
Lantas membangkitkannya menari
Menurut gerak galaksi
Mentasbih Ilahi.

(Puncak Rindu, 2013: 23).

(Gerak & Tarian sufi yang dikaitkan dengan Jalaluddin Rumi, menjadi bahan dipertontonkan kepada pelancong di Turkey. Sudah tentulah elemen kudus ini bertukar kepada yang tidak asli – bersifat secular dan kemersil !).

Jalaluddin adalah `Sufi Asyiq Cinta Ilahi, lantaran itu beliau juga dikenali dengan `Sultan Asyiqin`. Kata puisi:

Rumi
Sultan Asyiqin
Dia mengingatkan
Kita adalah dari perdu cinta
Dalam hadangan dan rinduan
Rintih dan damba
Ingin kembali
Pada yang Esa.

Bandar Baru Bangi,
25/11/1991.

(Puncak Rindu, 2013: 23).

Demikianlah kita yang membaca juga turut asyiq dengan diri dan puisi Jalaluddin Rumi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment