BBB, 29 Muharram 1435 = 03 Disember 2013 (Selasa):
Keluhuran adalah pengalaman jiwa yang ditepui rasa kudus
mendepani situasi mengharumesrakan. Contoh mendengar kemerduan tilawah
al-Qur`an dari qari yang berpengalaman. Dan keagungan ialah kehadiran dalam
jiwa kebesaran Maha Pencipta berdepan dengan ciptaan-Nya misalnya mengkagumi
ciptaan cakerawala dengan planet dan bintang-bintang atau kemusnahan dari-Nya
misalnya berlaku gempa, taupan dan banjir di luar dari kemampuan menghalangnya.
Situasi-setuasi begini sering menjadi wadah keilhaman dalam ciptaan. Telah
disebutkan ilham tidak datang dalam kekeringan. Sebaliknya ibarat turunnya
hujan, ianya tidak datang dan turun tiba-tiba di tengah kepanasan dan
kekeringan. Sebelum hujan ada angin,
awan hitam, ribut dan petir yang memecahkan gumpalan awan hitam dan
turunnya hujan. Demikian pra-ilham penulis mendepani/mengalami situasi yang
mencetuskan mood yang mengangkatkan suasana dirinya dari level kebiasaan kepada
level keharuan, kemesraan dan kekaguman yang membuka ruang baginya menurunkan
ilham secara kreatif. Proses ini dilalui oleh semua bidang seni yang
diistilahkan juga sebagai `Proses Ciptaan Seni`. Tercetusnya rasa keluhuran kemesraan dan kebesaran – atau
yang lain-lain seperti kekaguman, kefanaan, keceriaan, mesra-kasih, rindu, semangat
dan kewiraan adalah merupakan elemen-elemen yang mewarnai proses ciptaan.
Bayangkan `Nasyid Marhaban` tidak terungkap oleh penduduk di Madinah menyambut
Hijrah Rasulullah jika tidak terbetik dari jiwa mereka kecintaan terhadap
Rasulullah. Sayyiduna Ja`afar al-Barzanji tidak dapat mencipta
ungkapan-ungkapan karangan nathar Barzanji yang begitu indah dan merdu jika
tidak terpancar dari jiwanya rasa kecintaan terhadap Rasulullah. Syair Perang
Sabil tidak tercipta di Acheh bagi memerangi Belanda, jika tidak timbul dari
semangat jihad penduduk menentang penjajahan Belanda di Acheh, sehingga Belanda
tidak mampu menjajah Acheh sepanjang penjajahan Belanda di Indonesia. Demikian
getaran dan semangat jihad berhembus dari puisi-puisi Iqbal – Asrar Khudi, sama
berperanan di dalam perjuangan melahirkan Negara Islam Pakistan .
Keluhuran dan Keagungan bagi seseorang penulis, walaupun
tidak seluhur dan seagung karya-karya di atas adalah menjadi sebahagian dari
elemen-elemen yang menjadi bahan bagi gubahan puisi-puisi di dalam Puncak
Rindu. Elemen berkenaan terdapat antaranya di dalam puisi-puisi berikut:
1) Puncak
Rindu
2) Di
Penghujung Sebuah Ramadhan
3) Ayat-Ayat
4) Budi
5) Keadilan
Ilahi
6) Watas
7) Kebenaran,
Keindahan, Keadilan
8) Gua
Sepi
9) Ketuhanan
10) Misi Hidup
Puisi pertama di atas `Puncak Rindu` adalah menjadi judul
bagi kumpulan puisi ini. Ungkapan di dalam Puncak Rindu adalah terilham dari
ayat al-Qur`an:
`Nurun `ala Nur` bermaksud `Cahaya Di Atas Cahaya` (Al-Nur:
35).
Puncak Rindu
Cahaya
Di atas cahaya
Aku
Di bawah
Rindu membara
Terbakar fana.
(Puncak Rindu, 1999: 1).
Cahaya dapat dimaksudkan kepada Islam, hidayah, taufiq,
al-Qur`an, al-Hadith, ilmu, keluhuran, keagungan, keindahan, keinsafan, kudus,
mesra, kerinduan, kecintaan, kasih sayang, kemanusiaan, keadilan dan
berbagai-bagai lagi yang maksudnya murni. Ungkapan-ungkapan di dalam Puncak
Rindu adalah merupakan rinduan yang memuncak bagi menyentuh aspek-aspek di atas
dan apa yang dapat diolah daripadanya. Dengan sentuhan diharap dapat membakar
kerinduan dan meleraikan beban.
Rasa keluhuran misalnya dapat dihayati di dalam menjalani
ibadat Ramadhan. Kekudusannya menyentuh jiwa, tatkala beriftar, bersolat
jamaah, bertarawih, bertadarus, qiyamullai. Mesra Ramadhan bagai tak
terpisahkan. Namun setiap Ramadhan menjelang akan berakhir dengan penghujungan.
Keharuan jiwa makin ketara bila kudus Ramadhan makin menirus dan terasa begitu
sukar untuk melepaskan. Keharuan dan kepiluan ini dapat ditanggapi dan diterjemahkan
ke dalam bahasa yang mungkin tidak setepat sebagaimana yang sebenarnya dirasa:
Di Penghujung Sebuah Ramadhan
Ramadhan yang datang sarat dengan berkat telah membahagikan
fadilatnya pada jiwa-jiwa pilihan.
Kini pemergiannya yang semakin menirus adalah lambaian yang
semakin menjauh menggaris pilu di kalbu.
Keharuan itu makin mendalam dialun suara imam tarawih di
Masjil Haram melalui siaran larut malam membetik ingatan mesra di kala
kunjungan.
Kudus Ramadhan dalam pelukan pasti akan berpisah jua membawa
kenangan hamba ibadatnya tak seberapa.
Surau sederhana di
pinggir bukit itu yang menjadi rumah kedua bagi para pengunjung setia beberapa
hari lagi kembali sepi dari salawat mengiringi tarawih.
Kemeriahan berbuka dan menjamah selera selepas tarawih akan beralih ke dalam
kenangan dan saf-saf sembahyang akan turut berkurang.
Kudus pilu itu membangkitkan diri ini mendekati-Mu ya Rabbi.
Tahajud dan hajat di malam ini begitu ringan merapatkan
harapan.
Alangkah manisnya berhubungan dalam ketenangan. Berlalukah Lailatul
Qadar tanpa disedari ?
Malam seribu bulan gandaan itu hanya layak bagi hamba
pilihan-Mu.
Seorang hamba biasa menengadah berdoa melewati usia separuh
abad ini.
Akan kembalikah diri menikmati kemanisan beribadat di bulan
berkat ini ?
Akan bersama lagikah dengan mereka yang dikasihi.
Alangkah indahnya mendengar basah bibir bertilawat di malam
berkat.
Ianya bagai kekasih yang mulai pergi dan bertahunlah ianya
dirindui.
Syukur berjutaan dan berjutaan jualah harapan.
Amin.
Bandar Baru Bangi,
1993.
(Puncak Rindu: 18-19).
Dari aspek keagungan dapat dilihat pada ciptaan Allah
tentang kejadian alam yang begitu luas bagaikan tiada watas. Alam dan kandungan
tidak setakat kenyataan benda sahaja, tetapi adalah ayat-ayat yang dapat dibaca
dan maksud-maksud yang dapat diteroka. Jika kandungan al-Qur`an dapat dibaca melalui
huruf-huruf dengan mata lahir, maka alam dan kandungan juga sebagai huruf-huruf
dan ayat-ayat dapat dibaca dengan mata akal. Ini antara maksud yang mau
disampaikan melalui puisi. Bahawa antara perutusan dari al-Qur`an mengisyaratkan
insan kejadian sempurna, Rasul Muhammad s.a.w. paling utama bagai inti kejadian
alam menjadi panduan, manakala sahabat-sahabat bagai planet, bintang-bintang,
manakala gunung ganang perbukitan adalah peribadi-pribadi tinggi dari kalangan
ulama` salihin, Hidayat turun pada peringkat tertinggi melimpah rahmat turun
seolah melalui sungai ke laut yang sepanjang menyubur , menghidupkan dan
menyediakan rezeki bagi sekalian.
Dari satu segi jika al-Qur`an dibaca kandungan melalui huruf-huruf
yang dimengerti maknanya, maka alam yang terdiri dari cakerawala, langit bumi,
daratan dan lautan, tumbuhan dan hidupan dan segala kejadian dari satu segi
juga sebagai huruf-huruf dan ayat-ayat isyarat
yang dapat dibaca mengenai hikmat kejadian Tuhan, ilmu pengetahuan dan
rahsia-rahsia terpendam. Fragmen puisi;
Ayat-Ayat
….
Ayat-ayat
Bacalah bersama kitab
Langit terpampang
Bumi terbentang
Lapis-lapisan jika kertas
Tumbuh-tumbuhan jika kalam
Laut-lautan jika dakwat
Untuk mencatat rahsia Tuhan
Hikmat Ilahi
Ilmu kejadian
Habis kertas
Tumpul kalam
Kering lautan
Tiada habis dicatat.
Ayat-ayat dan kitab
Petunjuk Ilahi
Menajamkan fikiran
Mematangkan insan
Khalifah di bumi
Amanh diberi
Memakmurkan alam
Menurut perintah Tuhan.
Bandar Baru Bangi,
J. Akhir 1410
Januari 1990.
Alam merupakan kitab terpampang dapat dibaca dan dicatat
keilmuan Tuhan, pun begitu hikmat keilmuan Tuhan tidak habis-habisnya untuk
dicatat walau dakwat berlautan akan kekeringan, walau ibarat tumbuhan bagai pena
akan tumpul pena nescaya tidak habis keilmuan tuhan untuk dicatatkan (dari ayat
Qur`an, al-Kahfi: 109).
Demikianlah kewujudan adalah maklumat, keilmuan dan bahan
yang menjadi wadah ilham yang dapat dihayati dan ditimba untuk dimanfaatkan.
Bahan bagi keilmuan, ilham dan penulisan tidak kekeringan, tetapi yang
kekurangan ialah minda, tenaga dan kemampuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment