BBB, 14 Safar 1435 = 17 Disember 2013 (Selasa):
Rabi`ah al-`Adawiyah dianggap tokoh sufi (muslimah) terawal
mencetuskan `Cinta Ilahi` yang tendensi Cinta Ilahi memang menjadi arah
kesufian. Pada peringkat awal `Cinta Ilahi` sebagaimana yang dicetus Rabi`ah
al-`Adawiyyah tidak dikukuhkan dengan sebarang doktrin. Cintanya kerana Allah
semata-mata. Konsep Cinta Ilahi ini kemudian diolah oleh tokoh-tokoh sufi yang
hadir kemudian dengan pendekatan, bahkan dengan doktrin masing-masing.
Pensejarahan tentang Rabi`ah agak kabur, watak beliau lebih
bersifat dilegendakan dengan cerita-cerita berbagai yang memperkukuhkan watak
kesufiannya. Di dalam perkembangan tasawuf dan kelahiran tokoh-tokoh, maka kita
dapati Rabi`ah sebagai tokoh sufi wanita sufi terawal menonjol, sedang
tokoh-tokoh sufi umumnya dari kalangan lelaki.
Rabi`ah al-`Adawiyah binti Ismail anak keempat (semua
perempuan) dari satu keluarga miskin di pinggir kota Basrah. Digambarkan pada masa
kelahirannya tiada peralatan sempurna hatta untuk membalut sianak melainkan
dengan kain buruk ! (Nama Rabi`ah sempena dia anak keempat). Ada mimpi-mimpi yang dialami oleh orang Tua
Rabi`h yang menandakan kemungkinan masa depan Rabi`ah. Dia terdidik dalam
suasana keislaman yang kuat beribadah dan mendalami al-Qur`an dan ilmu-ilmu
keislaman.
Dugaan yang dihadapi Rabi`ah dan adik beradiknya ialah
kematian ayah dan berlakunya kemarau panjang yang menyempitkan hidup mereka.
Banyak berlaku jenayah. Rabi`ah yang terpaksa keluar mencari rezeki jadi mangsa
penculikan dan dijual dengan harga enam dirham dan menjadi hamba. Sebagai hamba
beliau dilayan secara buruk oleh tuannya. Dalam kehidupan tertekan dan terseksa
setiap masa terluang dia tidak lepas dari ibadat dan zikir. Di antara
malam-malam yang dilalui pada satu malam tatkala Rabi`ah dalam zikir-munajat,
solat dan hajat, rintih dan damba, maka suara zikir dan tabhil Rabi`ah didengar
tuannya yang menariknya mengintai apa yang dilakukan Rabi`ah. Si Tuan terkejut,
tergamam dan terpegun melihat perempuan kurus yang tenggelam dalam ibadat,
zikir dan tabhil itu dilingkungi pergerakan cahaya. Suasana menyedarkan tuannya
yang selama ini melakukan kekasaran dan layanan secara hamba sahaya.
Keesokan hari Tuan Rabi`ah memanggil bagi menemuinya dan
memberi tawaran untuk pergi secara merdeka, atau merdeka dan terus tinggal
bersama sebagai satu keluarga bersama keluarga tuannya. Setelah terdiam
panjang, Rabiah mengucap terima kasih dan memilih untuk merdeka dan keluar dari
kediaman tuan itu. Rabi`ah kemudiannya bergerak dalam kumpulan kalangan nussak
dan ahli ibadat, bertasbih dan bertahmid dengan ungkapan-ungkapan kerohanian
yang halus dan dalam yang menarik khalayak mengkagumi dan berguru dengannya.
Akhirnya Rabi`ah al-Adawiyyah yang berketurunan dari Bani `Adiyy yang
dinisbahkan kepada namanya menjadi terkenal dengan pengucapan dan pengajaran
tasawuf, lantas rumah Rabi`ah menjadi tumpuan pengajian para ulama, terutama
kalangan sufi.
Rabi`ah mengajar khalayak aspek kerohanian bersama dengan
teladan dibawanya sendiri. Jiwanya tepu dengan cinta Ilahi sehingga tidak ada
ruang untuk diisi dengan yang lain. Sebagai seorang wanita, bukan tidak ada
pihak pembesar dan pemuka yang meminang beliau, tetapi ditolak dengan baik.
Kecintaannya semata terhadap Ilahi
Tidak banyak ungkapan-ungkapan Rabi`ah al-Adawiyyah yang
dirakam untuk panduan dan renungan. Antara yang dikaitkan dengannya beliau
mengucapkan:
Alangkah sedihnya perasaan yang dilamun cinta
Hatinya mengelepar menahan dahaga rindu
Cinta digenggam walau apa pun yang berlaku
Kalau terputus, ia sambung dan pertautkan
Liku-liku cinta terkadang bertemu syurga
Menikmati pertemuan indah dan abadi
Tapi tidak jarang bertembung neraka
Dalam pertarungan yang tiada berpantai.
(Abdul Mun`im Qindil, Rabi`atul Adawiyah Dan Cinta,
(Alihbahasa Mohd. Sofyan Amrullah & Mhd. Royhan Hasbullah, Pustaka Syuhada,
Sentul Ulu, Kuala Lumpur, 1991: 158).
Rabi`ah pernah ditanya tentang pembawaan dirinya bersama
teman dan khalayak dengan cinta Ilahinya. Dia menjawab:
Gelas khamar dan kawan-kawan berjumlah tiga
Aku yang tergila-gila dengan cinta adalah keempat
Gelas keseronokan dan kesenangan dibahagi-bahagi
Orang yang menuang khamar berterusan sepanjang zaman
Aku melihat tapi hanya sekadar melihat
Dalam kebersamaan aku tidak hadir
Wahai orang yang mencerca dan mengejekku !
Aku cinta kebaikan-Nya
Sudah sekian lama aku berkorban
Menambah ketergantunganku pada-Nya
Tidak terhingga berapa banyak air mataku tumpah
Tapi air mata tidak menjanjikan darjat mulia
Pertemuan yang berkesinambungan belum lestari
Aku menangis dan tidak tidur-tidur
Mataku bengkak dan jasadku lemah
Demi Allah, hai pengejek, aku tak mendengarmu.
(`Abdul Mun`im Qandil, Rabi`atul Adawiyah Dan Cinta, 1991:
159-160).
Rabi`ah walaupun sebok melayan tamu yang mendatangi rumahnya
kerana belajar, lahir dia bersama mereka, tapi hatinya adalah dengan `Cinta
Ilahinya. Kata puisi dalam Puncak Rindu:
Rabi`ah Dan Cinta Ilahinya
Di rumah cinta
Dia bersama maksyuknya di dalam
Setia sepanjang
Sedang pintu kemungkinan
Terbuka luas
Untuk sesiapa bertandang.
(Puncak Rindu, 2013: 24).
Cinta Rabi`ah adalah cinta Ilahi semata-mata. Baginya
sebarang kebaikan dan amalan bukan untuk ganjaran. Ibadat kita seharusnya bukan
kerana untuk mendapat pahala dan ganjaran, tetapi seharusnya kerana cinta
semata-mata. Dalam satu legenda mengenainya dikatakan dia menempelak orang yang
berbakti kepada Allah kerana mau mendapat ganjaran dari-Nya – bukan kerana
ikhlas dan cinta Ilahi, demikian menjauhi larangan juga kerana mendapat balasan
diselamat dari neraka – seharusnya tidak mengharap balasan dari perbuatan
dilakukan. Ianya seharusnya kerana cinta kepada Allah semata-mata. Dia
menempelak amalan kerana mendapat balasan yang diungkapan dalam puisi
sebagaimana berikut:
Kelmarin siangnya
Dia keluar ke ruang terbuka
Dengan setimba air sebuah pelita
Sedang mereka kehairanan
Disiramnya neraka padam
Dicucuhnya syurga menjulang
Ia sekadar mengingatkan
Dengan cinta
Janganlah mengharapkan ganjaran.
Bangi,
Oktober 1991.
(Puncak Rindu, 2013: 24).
Sekian.
No comments:
Post a Comment