BBB, 06 Safar 1435 = 09 Disember 2013 (Isnin):
Kembali membicarakan kandungan `Puncak Rindu` di bawah aspek
Keluhuran Dan Keagungan. Salah sebuah puisi di dalam kategori ini ialah
`Ketuhanan`.
Ketuhanan ialah topik yang paling tua dibicarakan setua
wujudnya manusia. Di dalam Islam kepercayaan manusia terawal dijadikan Tuhan
ialah Adam. Al-Qur`an menyebutkan bahawa:
``Allah mengajarkan Adam segala nama keseluruhannya
(Al-Baqarah: 31) dan Adam diangkat menjadi Khalifah (Al-Baqarah: 30).
Adam sejak awal menyedari tentang ketuhanan dan musuhnya
Iblis. Misinya dihantar ke dunia sebagai bapa dan khalifah bagi memakmurkan
bumi.
Di dalam Islam juga mempercayai bahawa semua Rasul dan Nabi
adalah mengajarkan kepercayaan tentang Tuhan Yang Maha Esa.
Ketuhanan bukan saja menjadi topik pembicaraan bagi penganut
Islam, tetapi bagi keseluruhan tamadun manusia. Kata puisi:
Ketuhanan
Manusia
Sejak kewujudannya
Tidak putus-putus melontar persoalan
Tetapi pecah sebelum tiba ke sasaran
Kerana sinar dijunjung di kepala
Hanya sebuah qandil
Tiada bisa memecah sebuah gelita
Malap di kesiangan cahaya.
(Puncak Rindu,
2013: 96).
Karen Armstrong membuat kajian mengenai Sejarah Tuhan –
Maksud sejarah manusia berkesedaran tentang Tuhan sejak 4,000 tahun dahulu yang
pembicaraannya bermula dari zaman Nabi Allah Ibrahim – termasuk agama Yahudi,
Kristian dan Islam, beliau mengulas tentang konsep ketuhanan oleh tiga agama
besar dan agama-agama yang lain. Dia dianggap berhasil menghuraikan perbahasan
filosofik dan mistis tentang ketuhanan. Namun menurutnya persoalan ketuhanan
tidak berakhir perbahasana hingga ke zaman moden yang melahirkan perbincangan
tentang fundamentalisme dan gerakan pembaharuan agama dan terbitnya sekularisme
dan etheisme yang kontras agama. Namun ianya fasa dari pembicaraan soal
ketuhanan. (Karen Armstrong, Sejarah Tuhan, Penerbit Mizan, Bandung, 1993:
Keterangan kulit).
``Aqal manusia susah untuk mengetahui rahsia perbuatan Allah
dan Maksud dari kehendak-Nya.
Akal manusia kebingungan untuk memahami keajaiban-keajaiban
kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta`ala. Allah menguji para kekasih Nya dengan
mendatangkan musuh-musuhnya.`` (Dr. Aidh Bin Abdullah Al-Qarni, Al`Azamah –
Keagungan Allah, Al-Hidayah Publishers, Kuala
Lumpur , 2006: 67).
Masalahnya manusia tidak mampu mempersoalkan hakikat
ketuhanan, tetapi degil untuk penerimaan, walaupun pendekatan ilmiah begitu
kukuh dikemukakan, penghayatan mistis dapat dimesrai secara mendalam dan
kekaguman seni tentang keagungan Tuhan mencipta keindahan. Pertelagahan
lantaran:
Pengutus-Pengutus yang datang
Terlalu dipersoalkan
Maka bertambahlah bebanan
Makin berderetlah soalan
Timbulnya di kalangan manusia
Existensialis, etheis dan free thinker
Manifestasi penentangan
Gelora ketidakpuasan
Peredaran sebuah adjustment.
(Puncak Rindu, 2013: 96).
Namun di tengah polimik tentang kewujudan yang menimbulkan
berbagai faham yang bertentang dengan keagamaan, pada masa yang sama gelombang
penerimaan kebenaran lebih besar dari gelombang ketidakpuasan.
``Dan ketuhanan
Adalah tetap sebuah magnet
Berkisar ke arahnya segala pencarian
Adalah puncak kebenaran
Yang menelanjangi diri di tengah kenyataan
Kemilau dengannya segala penglihatan.
IBKKM, UKM,
1976.
(Puncak Rindu, 2013: 96).
Berkata Muhammad al-Ghazali dalam bukunya Aqidat al-Muslim:
``Allah, nama Yang Mulia ini dengan ZatNya yang muqaddas …
Kalaulah manusia, semenjak terakam bagi mereka sejarah,
mereka bergerak cergas di atas muka bumi, mereka lupa pada Allah dan kufur
denganNya, tidak mengurangkan kebesaran Allah, tidak mengurangkan sezarah
cahaya dari cahaya-cahayaNya dan tidak mengurangkan kebesaranNya. Dia adalah
Allah Subhanahu wa Ta`ala Yang Agung.``
(Muhammad al-Ghazali, Aqidat al-Muslim, Dar al-Qalam,
Dimashq- Beirut, 1403/1983: 12).
Penerimaan dan pertentangan berterusan sebagaimana terus
wujud yang beriman demikian juga yang enggan dan kufur.
Dengan penerimaan dan wujudnya penentangan membuka ruang untuk
terus berdakwah dan memperkembangkan syiar Islam. Kita yang kukuh dengan
pegangan Islam, barangkali wajar melihat pandangan pengkaji tentang kita dan
menilainya bagi tindakan kita.
Mengakhiri tulisan ini saya memetik pendapat Karen Armstrong
(berasal Katholik) yang mengkaji sekalian agama dan merumus pendapatnya dari
wawancara terhadapnya:
``Tentu saja, Islam pun mempunyai kelompok fundamentalis;
begitu juga setiap agama besar di dunia. Ada Buddha fundamentalis, Konfusianis
fundamentalis, Hindu fundamentalis, Kristian fundamentalis, Yahudi
fundamentalis. Fundamentalisme, seperti yang saya tulis dalam buku terakhir
saya, merupakan suatu fenomena yang selalu muncul dalam setiap agama besar
dunia.
Tentu saja, fundamentalisme tidaklah mewakili Islam secara
keseluruhan, meskipun ia sering menjadi kepala berita (headline) di media. Ada juga kaum cendekiawan yang, menurut saya
beberapa cirinya adalah mereka
menganggap tidak harus menciptakan masyarakat muslim. Namun, mereka pun tidak
mendukung gagasan Negara sekular, dan berupaya membangun bentuk modenisme Islam
tersendiri.. Saya pikir ini langkah penting bagi kaum muslim karena – seperti
yang saya tunjukkan dalam buku ini – selama berabad-abad Islam, seperti juga
agama lain, tetap mempertahankan nilai-nilai moral di bagian inti ajarannya,
nilai-nilai seperti keadilan, egalitarianisme, dan posisi penting hukum –
hal-hal yang juga ditemukan dalam Yahudi-Kristen. Islam membantu umat manusia,
dan memberi manusia suatu bentuk yang dapat digunakan untuk menumbuhkembangkan
kepekaan moral. Oleh kerana itu, Islam perlu terus memainkan fungsinya, terus
kuat dan hidup. Jika tidak, kita semua akan ikut menderita.
(Karen Armstrong, Sejarah Tuhan, Penerbit Mizan, Bandung,
1993: 541).
Demikian pendapat seorang pengkaji yang sekaligus seorang
pencari yang belum tiba pada noktahnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment