BBB, 01 Safar 1435 = 04 Disember 2013 (Rabu):
Budi merupakan salah satu sifat mulia dan terpuji. Budi diberi erti oleh Kamus Dewan: Bermaksud
pekerti, perangai, akhlak, tingkah laku, kelakuan dan watak (Kamus Dewan, 2005:
212). Bagi yang mempunyai sifat terpuji sedemikian disifatkan orang berbudi.
Budi sesuatu sifat yang luhur. Banyak ungkapan tentang budi. Antaranya disusun
orang dalam pantun:
Asam kandis mari dihiris,
Manis sekali
rasa isinya;
Dilihat manis dipandang manis,
Lebih manis hati
budinya.
Pisang emas di bawa belayar,
Masak sebiji di
atas peti;
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi
dibawa mati.
Pulau Pandan jauh ke tengah,
Di balik Pulau
Angsa Dua;
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik
dikenang jua.
(Sekalung Budi Seuntai Bahasa, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1990: 21, 29 & 30).
Dalam `Puncak Rindu` terdapat sebuah puisi mengenai `Budi` yang merupakan sentuhan hasil
dari interaksi dengan orang ramai. Moral yang dibawa, janganlah menterjemahkan
segala tugas dan pertolongan kepada `balasan yang bersifat material` semata.
Hiaslah diri dengan pakaian budi. Kata puisi berkenaan:
Budi
Dalam kehidupan
Segala tugasan
Janganlah diterjemah semata ganjaran
Membenamkan kepentingan diri
Ke dasar ihsan.
Dengan segala pertolongan
Kalau ada yang kehilangan bahasa
Untuk meluahkan sebuah terima kasih cuma
Terimalah dengan rela
Ia adalah ujian keikhlasan
Putihnya kehidupan
Melepas duka saudara itu
Adalah bahagia jiwa
Belajarlah tentang watak manusia
Ujilah pada diri
Mengenali jarak kasih sayang
Rahmat belas kasihan.
Budi itu keindahan hati
Tidak mengenal balasan
Tergilap oleh murni nurani
Ialah pakaian peribadi
Hiaskan dia dalam kehidupan
Nescaya bertambah kemesraan.
Bandar Baru Bangi,
Feb. 1990.
(Puncak Rindu, 1999: 28).
Antara aspek yang boleh diletakkan di bawah keluhuran dan
keagungan ialah `Keadilan`, iaitu sifat murni yang menjadi tuntutan kehidupan.
Allah Amat Adil dan menyuruh menegakkan keadilan dan menempelak kezaliman.
Puisi tentang:
Keadilan Ilahi
Keadilan Ilahi itu mengimbang pada segala ciptaan
Hikmatnya pula tersembunyi di sebalik lahir tanggapan.
…
Allah amat melihat amarah hamba menderhakai-Nya dan amat
mendengar rintih duka munajat hamba teraniaya.
….
Amat adil pertimbangan-Nya mencurah rahmat-Nya pada hamba
yang teraniaya dan dengan tegas dan pasti mengembalikan keadaan itu pada
paksinya mengimbangi.
JPM, UKM
Februari 1989.
(Puncak Rindu, 30-31).
Jika berlaku kezaliman, Allah tidak membiarkan kezaliman
berlaku selamanya, sebaliknya yang zalim akan menerima pembalasan dan Dia
meletakkan neraca keadilan pada tempatnya.
Dari satu segi Keadilan dilihat sebagai kebenaran, kerana
meletakkan sesuatu pada tempatnya, bahkan keadilan dan kebenaran juga adalah
keindahan.
Tentang keadilan, kebenaran dan keindahan adalah menjadi
tajuk puisi di dalam Puncak Rindu dengan meletakkan tiap satunya pada penjuru bagi tiga segi:
Keadilan = Kebenaran = Keindahan
Adalah sandingan
Gunungan indah
Di mata peradaban
Rinduan zaman
Tegak di atas satu tapak
Berbeza oleh kelainan muka
Jarak ukuran
Sudut pandangan’
Kebenaran keindahan keadilan
Kadangkala pincang
Pabila berarak di atas awan hitam
Menabur bimbang
Mengabui pandangan
Dan kegoncangan
Oleh ribut petir
Adalah peleraian
Mengirai keraguan
Menyerlah kembali gunung harapan.
Jabatan Persuratan Melayu,
Universiti Kebangsaan Malaysia .
8.8.88.
(Puncak Rindu: 39).
Sesungguhnya keadilan, kebenaran dan keindahan menjadi
tuntutan, menjadi carian dan kepuasan jika semuanya hadir di dalam kehidupan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment