BBB, 23 Safar 1435 = 26 Disember 2013 (Khamis):
Zaman Perang dimaksudkan bahawa Semenanjung Tanah Melayu
atau Malaya yang sebelumnya dijajah British diserang dan dikalahkan oleh Jepun
dan menguasai Malaya dari tahun 1942-1945.
Peperangan bererti kemusnahan dan penderitaan. Sebelum dari berlaku peperangan
rakyat di Malaya menganggap British satu
bangsa yang super dan tidak mungkin dikalahkan oleh mana-mana pihak. Tetapi
perang menelanjangi semua. British dapat dikalahkan. Malaya
dan Singapura jatuh ke tangan Jepun. Rakyat kagum dengan Jepun dan semacam
mengalu-ngalukan kedatangan mereka, tetapi reality selepas kedatangan mereka
penderitaan berterusan.
Perang dan kemusnahan dari satu segi boleh mencetuskan
kelahiran penulis dan sasterawan yang perkasa semangat dan jiwa melahirkan
karya yang hangat dan semangat, juga duka dan airmata yang dengan daya kreatif
dapat menghasilkan karya perang yang boleh menggugah jiwa dan minda pembaca.
Adakah ini berlaku kepada penyair-penyair di Malaya pada masa itu. Jika ada
sejauhmanakah persepsi dan tanggapan mereka terhadap episode dan penderitaan
yang dialami dan sejauh manakah pula mereka mampu menurunkannya ke dalam karya
kreatif. Bayangkan puisi-puisi Chairil Anwar yang mengungkap puisi perang ! yang
katanya ``Aku ini binatang jalang !
Aku
Kalau sampai waktuku
`Ku mau tak seorang `kan
merayu
Tidak juga kau.
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak peduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi.
(Chairil Anwar, Deru Campur Debu,, P.T. Pembangunan,
Jakarta, 1984: 7).
Ungkapan di atas seperti lahar kepanasan membuak-buak keluar
dari jiwa bak gunung berapi yang hangat dengan situasi peperangan. Biar
tersepit dan terpanggang di tengah kegawatan perang, diancam peluru dan
kematian Chairil tetap bersemangat meneruskan perjuangan, beliau mengungkap
`mau hidup seribu tahun lagi !` Adakah penyair-penyair Malaya menggelegak jiwa
dengan situasi perang, mampu mengungkapkan keintiman pengalaman yang begitu
hangat dan tajam ?
Zaman Perang di Malaya melahirkan lebih kurang 60 orang
penyair dengan kurang daripada 100 buah puisi, namun situasi di Malaya berbeza
dengan Indonesia yang rakyatnya sendiri terlibat di dalam perang dan revolusi
di Indonesia yang menentang Jepun dan Belanda yang mau kembali (Belanda) menjajah
Indonesia. Tiada puisi di Malaya yang bertema perang yang begitu membuak dengan
semangat, lantang dengan perjungan dan menggadai nyawa demi kemerdekaan (Indonesia ).
Rakyat di Malaya pada permulaan rata-rata kagum dengan
kemenangan Jepun, bahkan mengalu-ngalukan kedatangan mereka. Kata Bachtiar
Effendi dengan puisinya `Masih Berperang`:
Asap menggelap di udara Malaya
Masa Nippon baru datang
Menyerang pertahanan tentera British
Yang ditemberangkan garang
Bom meriam
Menderam di malam kelam
Pelor rintis
Angkasa membawa api
Menghancurkan buku bangsa Britania
Lebur kuasa orang putih.
…
(Abdul Latiff Abu Bakar, Puisi-Puisi Kebangsaan 1913-1957,
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1987: 373).
Gadis Muar mengalu-ngalukan kehadiran Jepun. Ini diungkapkan
dalam puisinya:
Oh Malaya
Gadis Muar
Oh Malaya ! Tanahairku kami
berseru
Negeri yang makmur aman lagi berbahagia
Syukurlah kerajaan Nippon
datang meluru
Melepaskan Malaya daripada cengkaman British yang aniaya.
Oh Malaya ! Bertuahlah kamu
masa ini
Semenjak kerajaan Nippon
datang memerintah di sini
Menjalankan tadbir yang sempurna besar dan seni
Panjangkanlah umurnya mudah-mudahan dikurniakan Rabbani.
…
(Abdul Latiff Abu Bakar, 1987: 340).
Pujian diberi terhadap kehadiran Jepun dengan slogan
dibawanya `Asia Raya` Kata Shoma Jaya:
`Asia Raya` mula dibina
Anjuran Dai Nippon elok sempurna
Andainya kita bena tak bena
Akhirnya hidup serasa fana.
Rajinlah membaca `Suara Timur`
Rahsia mencapai kehidupan makmur
Rebutlah keemasan di Asia Timur
Rapat berdamping dengan Dai Nippon termasyhur.
(Abdul Latiff Abu Bakar, 1987: 349).
Peperangan berlaku dianggap seolah wajar dan diperlukan,
kata Mahmud Ahmad, dengan puisinya berjudul `Kehidupan Baru`:
`Bom di sini bom di sana
Beberapa banyak jiwa yang fana
Perbuatan itu kelihatan hina
Tetapi sebaliknya kemakmuran dibina.
British, Belanda penghisap darah
Itulah tujuan dipukul darah !
Tetapi kerana tersalah arah
Terkenalah kita luka berdarah.
(Abdul Latiff Abu Bakar, 1987: 353).
Bachtiar Effendi antara penyair zaman Jepun yang banyak
menghasilkan puisi (lebih dari 6 buah) mengharapkan kemakmuran dapat
dilaksanakan di Malaya :
Melayu Muda
Matahari sudah terbit Asia
Sampai masa buat kita berusaha
Mencapai mendapatkan Malaya Raya
Marilah sama-sama
Bekerja buat Malaya
Angkat tinggi darjat bangsa
Tanah tumpah darah
Janganlah segan lemah
Berkorban buat Malaya
Mari bersama bekerja dengan Melayu Muda !
(Puisi ini diangkat menjadi lirik lagu bagi sambutan Hari
Malai Baru !)
(Abdul Latiff Abu Bakar, 1987: 359).
Penyair Masuri S.N. mencipta nama pada zaman Jepun dan
antara penyair paling banyak menghasilkan puisi zaman Jepun (15 buah), turut
sama bersemangat dengan cita-cita `Asia Raya`:
Perajurit Negara
Berbaris berjejar, hebat bergaya
Pergi bertempur, penuh darura
Menyerah raga dengan sukarela
Mencipta bahagia `Asia Raya`
…
(Abdul Latiff Abu Bakar, 1987: 391).
Masuri begitu bersemangat dengan gagasan Asia Timur dan sama
berjuang untuknya. Kata Masuri:
Bakti Putera Timur
Beta lahir di timur
Bumi nan luhur
Tanah yang makmur
Penuh ratna bertabur.
Beta Putera Asia
Sebagai kembang Negara
Penuntut bela
Pengawal nusa bangsa.
Tiada reda sekali-kali
Tanah air beta dilumuri barat
Biar tercerai roh tajali.
Beta tepa, berbakti jihad
Hanya inilah bakti hamba
Sebagai putera, Asia Timur
Mengawal menjaga, tanah persada
Agar kekal gemilang makmur.
(Kamaruzzaman A. Kadir, Puisi Sepanjang Zaman, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 64).
Nampaknya semua penyair zaman Jepun bersemangat dengan
kehadiran Jepun, agar Malaya makmur di bawah
gagasan `Asia Timur`. Tidak ada suara yang menentang atau mengecam ! Walau
bagaimana perlu diingat, pada masa Jepun media dikawal ketat, hanya yang
berpihak kepadanya mendapat tempat di dalam penerbitan-penerbitan yang terhad
seperti Matahari Memancar, Sinaran Matahari, Suara Timur, Fajar Asia, Semangat
Asia dan Berita Malai. Semua penerbitan bersifat kejepunan dan tiada penerbitan
lain dibenarkan.
Api peperangan Dunia Kedua, turut membakar semangat
penyair-penyair di Malaya, walaupun pengucapan mereka tidak sehebat penyair Indonesia yang
langsung berada di dalam kancah revolusi dan peperangan menentang Belanda bagi
menegakkan kemerdekaan Negara. Penyair kita secara halus maukan kebebasan,
terlepas dari penjajahan Barat – British. Mereka menjangka ini dapat dicapai
melalui pembebasan yang dilakukan oleh Jepun dan berharap dapat membina
kemakmuran negera melalui Asia Raya, tetapi peperangan dan penguasaan luar –
tanpa kemerdekaan sejati, tidak menjanjikan semua ini !
Sekian.
No comments:
Post a Comment