BBB, 07 Safar 1435 = 10 Disember 2013 (Selasa):
Judul terakhir bagi kelompok keluhuran dan keagungan ialah
`Pencari` yang menjadi puisi terakhir dalam kumpulan `Puncak Rindu`. Dimaksud
di sini adalah lebih merujuk kepada pencarian ilmu dan hikmah. Puisi ini
dihasilkan pada tahun 1974 dalam mana penulis sedang tekun menghadapi pengajian
bagi menghadapi ujian peperiksaan tahun 4 – Tahun kepujian. Penekunan
menghadapi ilmu pengetahuan, ketika itu penulis masih lagi di Kampus UKM,
Lembah Pantai, Kuala Lumpur ,
mencetuskan penghasilan puisi `Pencari`.
`Pencari` mencerminkan `Kerinduan dan kemesraan terhadap
ilmu` - membicarakan sesuatu yang bersifat filosofikal. Manusia merasa dirinya
kehilangan di dalam konteks ilmu dan berusaha mencari, bahkan ilmu itu
merupakan sesuatu yang hilang yang terus dicari. Pencarian lebih memaksudkan
kepada usaha memenuhi tuntutan dan kepuasan minda dan jiwa. Ironinya apa yang
dicari tidak pernah didapati secara sempurna. Ianya ibarat sebagai dahaga yang
berapa banyak diminum tidak pernah padam, ianya juga sebagaimana disebutkan
sebagai sesuatu yang hilang yang terus merangsang pencarian. Kata puisi:
Pencari
Kita yang hidup ini
Mengejar kehilangan
Jadilah kita pencari-pencari berterusan !
(Puncak Rindu, 2013: 100).
Pencarian adalah usaha menghasilkan sesuatu bagi memenuhi
tuntutan. Puisi di atas boleh juga ditafsirkan kepada maksud lapisan yang lain,
iaitu usaha manusia mencari bahagia yang tidak pernah kesampaian, tetapi apa
yang dianggap bahagia adalah bersifat relatif dan nisbi, bahkan ilusi. Ada yang menganggap
bahagia pada harta banyak dan kediaman besar, tetapi kebahagian sebenarnya
bukan pada harta.
Satu keluarga petani yang tinggal di pondok kecil di tepi
sawah yang cukup hidup dengan bertani, mungkin lebih bahagia daripada mereka
yang kaya dan berumah besar yang hidup di dalam ketakutan (Hamka, Tasawuf
Moden, Persama Press, Pulau Pinang, 1372/1952: 11-13).
Bahagia sebagai ilusi, laksana melihat miraj di jalan
kepanasan.
Kata puisi:
Sepanjang zaman
Imbau bahagia membisik telinga
Rangsangan demi rangsangan
Membakar keinginan
Tampillah kita berdahuluan
Mengejar imbauan
Setiap ganjaran
Adalah piala terpenuh buih ghairah
Setiap disentuh bibir pecah
Dan dahaga kembali berpanjangan.
Berhubung dengan pencarian dan kebahagiaan.
Kebahagian yang sebenarnya ialah mencari hikmat dan ilmu
pengetahuan bagi memenuhi tuntutan minda dan jiwa, lantaran dikatakan:
`Hikmat itu adalah sesuatu yang hilang yang dicari oleh
orang-orang mukmin.``
Juga Sayyiduna Ali k.w. berkata:
``Nikmat tertinggi adalah ilmu pengetahuan, kerana ianya
dapat mengisi tuntutan akli dan rohani``
Namun menuntut ilmu ialah pencarian tiada hujungnya. Hikmatnya, ianya merupakan katalis bagi
menggerak manusia meneroka rahsia dan keilmuan Tuhan berterusan.
Kata puisi:
Betapa manusia yang dengan segala keinginan
Kiranya semua terpenuh
Kakulah penggerak dari rangsangan
Hambarlah hidup diziarah kesepian
Rumah kehilangan keluarga
Dunia kehilangan warga.
(Puncak Rindu: 100).
Hikmat Ilahi meletakkan ilmu pada tempat tertinggi:
``Katakan adakah sama antara yang berilmu dengan yang tidak
berilmu``
(al-Zumar: 9).
``Allah mengangkatkan orang yang beriman daripada kamu dan
yang dikurniakan ilmu kepada darajat-darajat.``
( al-Mujadalah: 11).
Dari rangsangan berkenaan, menggerak manusia menerokai ilmu pengetahuan di dalam
berbagai-bagai bidang. Namun walau pun begitu banyak ilmu pengetahuan yang
telah diterokai manusia masih tidak puas dari menerokai:
Kata puisi:
``Telah menjadi wasiat hidup
Milik kita adalah kehilangan
Sebab itu di dalam mencari
Jangan ditanya apa yang ditemui
Kerana kita selamanya pencari-pencari.
UKM, Jalan Pantai,
28 April 1974.
Di dalam kata lain, manusia sebagai warga dunia, terus
meneroka ilmu pengetahuan, kebahagiaan adalah di dalam pencarian dan penghasilan,
tetapi penghasilan setakat yang ditemui dan dikuasai tidak pernah memberi
kepuasan kepada manusia. Mereka terus mencari. Ianya merupakan hikmah yang
menggerak manusia terus berusaha bagi meningkatkan ilmu dan kemajuan bagi
pembinaan tamadun dan peradaban manusai itu sendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment