22 Safar 1435 = 25 Disember 2013 (Rabu):
Berdasarkan kepada
puisi moden terawal diterbitkan ialah pada 18 Januari 1913 oleh Omar
Mustaffa berjudul `Angan-angan Dengan Gurindam`
yang terbit dalam Utusan Melayu pada tarikh tersebut, maka kini (2013)
usia Puisi Melayu moden telah mencapai 100 tahun atau seabad genap, iaitu satu
tempoh yang panjang yang cukup mencerminkan perkembangan puisi moden itu
sendiri. Dari permulaan puisi awal hingga sebelum kemerdekaan lebih dari 500
buah puisi dihasilkan oleh lebih dari 300 penyair, (Lihat: Abdul Latiff Abu
Bakar, Puisi-Puisi Kebangsaan 1913-1957, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, 1987:XXX1 – lii) maka dalam tempoh 100 tahun, khususnya selepas
kemerdekaan hingga kini jumlah puisi moden tentulah berkali ganda banyaknya.
Walaupun dilihat dari permulaan digubah puisi moden oleh
Omar Mustaffa penyair-penyair terus lahir, tetapi melihat kepada perubahan gaya pengucapan amat
perlahan, bahkan dapat dikatakan dari tahun 1913 hingga perang dunia kedua
perubahan dari segi bentuk amat static. Untuk perbincangan lebih lanjut Penulis
melihat dalam tempoh seratus tahun perkembangan puisi moden dapat dibahagikan
kepada tahap-tahap berikut:
1) 1913
hingga menjelang Perang Dunia Kedua (1941)
2) Zaman
Jepun (1942 – 1945)
3) Selepas
Jepun hingga menjelang Kemerdekaan (1946-1956)
4) 1957
– 1969
5) 1970-
1999
6) 2000-
Kini.
Tahap 1913 – Menjelang Perang Dunia Kedua
Sebenarnya selepas Omar Mustaffa dengan pengucapan puisi
bebasnya – berjudul Angan-Angan Dengan Gurindam, tiada pengikut dan penerusan
mengungkapkan puisi secara bebas seperti Omar Mustaffa, sebaliknya hampir keseluruhan
mengungkap puisi terikat persis syair contoh seperti Harun Aminurrashid,
walaupun persoalan dan isi adalah baharu, tetapi gaya pengucapannya kembali
kepada syair. Contoh puisinya yang berjudul:
Semenanjung
Penulis termenung sutu hari
Kepada semenanjung yang difikiri
Tanahairku tumpah darah sendiri
Mengenangkan halnya zaman yang lari.
Ayuhai Semenanjung buah hatiku
Mengapakah kamu demikian laku
Membiarkan puteramu duduk berteleku
Bersenang lenang belia berpangku ?
Dan seterusnya.
(Abdul Latiff Bakar, 1987; 21).
Beberapa pengucapan secara bebas selepas Omar Mustaffa, ialah puisi yang dihasilkan
oleh Kasmani Haji Arif berjudul `Pertanyaan Sukma. Kata Kasmani:
Pertanyaan Sukma
Sedih
Bagaimana air
Tak mendidih ?
Sedang tenang
Dalam tempayan
Dilumba api
Setiap petang.
Bagaimana hati
Tak sedih ?
Buah lebat
Dalam taman
Habis dijolok
Orang datang
….
(Abdul Latiff Bakar, 1987: 88).
Sebuah lagi puisi yang membawa penyimpangan ialah, Ayuhai ! Malaya – Watanku oleh
Mohamad Ali Mohamad:
Ayuhai ! Malaya – Watanku
Oh ! Malaya ! Watanku !
Tanah tumpah darah kaum bangsaku
Masyhur namanya tanah bumiku ini
Bukannya sahaja ketika ini ! dari pun dahulu dikenali
Apakah tidak dikatakan demikian perinya ?
Lihatlah mewah – makmur – kaya – aman – senang dan lenang
Sukanya kaum ku duduk – tidur
Makan dan minum semuanya dengan hati yang lapang dan tenang
…..
(Abdul Latiff Bakar, 1987: 124).
Dilihat dari segi tema, maka kebanyakan puisi-puisi sebelum
perang membawa tema-tema cintkan tanahair, kesedaran ekonomi dan ketinggalan
dari segi kemajuan. Walau bagaimana
tidak ada suara yang lantang misalnya menuntut kebebasan, apa lagi kemerdekaan.
Di samping tema-tema di atas terdapat penyair-penyair yang
membawa tema keislaman dan keinsafan. Ahmad Kamal Abdullah dan Mohd Hanafi
Ibrahim menghimpunkan puisi-puisi yang bernafaskan keislaman dan keinsafan
antara tahun 1933-1986. Antara tahun 1933 hingga sebelum Perang Dunia Kedua
(1941) terdapat sebanyak:
1) Umat
Islam Di Timur oleh Asmazas (24 Ogos
1940).
2) Sariku oleh Atma Jiwa (Disember 1933)
3) Tuhan
oleh Kamaluddin (30 September 1940)
4) Anak
Yatim oleh Kasmani Haji Ariff (1 Julai 1937)
5) Islam
oleh Kasmani Haji Ariff (1 Julai 1937)
6) Selamat
Hari Raya oleh Kasmani Haji Ariff (3 Disember 1937)
7) Putaran
Masa oleh M.B. Abdul Malek (23 Januari 1941).
8) Berserah
Diri Kepada-Nya oleh Nijar Abdul Hamid (23 Januari 1940)
9) Hanya
Dia Tempat Mengadu oleh Nijar Abdul Hamid (24 Februari 1940)
10) Di Tengah
Segara oleh Pungguk (Disember 1933)
11) Oh … Tuhan
oleh Pungguk (Julai 1936)
12) Dewasa
Subuh oleh Roslani Ashikin (5 Julai 1940).
13) Janjian
Tuhan oleh Shamsuddin Saleh (Jun 1941).
Ahmad Kamal Abdullah & Mohd Hanafi Ibrahim, Mengenangmu
– Puisi-Puisi Melayu Berunsur Islam 1933-1986, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur, 1989: 5-34).
Jumlah puisi bernafaskan Islam sebelum Perang Dunia Kedua
adalah sedikit, tetapi ketara banyak yang meluahkan ilham secara bebas. Contoh:
Umat Islam Di Timur
….
Islam menerangi timur seluruhnya
Tapi alangkah …hiba
Manakala datang si pancaroba
Bumi tanah kita terbalik gelantang
Ke mana kita sekarang berada
Carilah ! Salahnya diri sendiri
Wahai sekalian umat Islam di timur
Baikilah bersama kesalahan ini.
…
Asmazas (Mastika, 24 Ogos
1940)
(Mengenangmu, 1989: 5).
Pengucapan bebas juga dapat dilihat pada puisi:
Anak Yatim
Anak miskin – yatim piatu
Segenap waktu
Mengharap Bantu !
Tidakkah
tuan-tuan menaruh belas
Memberi sedekah
Menolong
nafkah
Memelihara mereka itu ?
….
Kasmani Haji Ariff,
(Bulan Malaya, 1 Julai 1937).
(Mengenangmu, 1989: 17).
Ungkapan secara bebas juga dilakukan oleh Nijar Abdul Hamid:
Hanya Dia Tempat Mengadu
Hening, bening, tenang, benang
Angin berhembus
sepoi-sepoi bahasa
Kuteringat lalu terkenang
Kuraba mataku
basah !
Angin berhembus sepoi-sepoi bahasa
Menggerakkan
daun-daun kayu
Bila kuraba mataku basah
Kiranya hatiku
bertambah pilu !
Menggerakkan daun-daun kayu
Teringat diriku
dagang melara
Bermacam-macam bunyi suara
….
(Majlis 24 Februari 1940).
(Mengenangmu, 1989: 26).
Penerbit-penerbit yang memberi ruang kepada penulis-penulis
sebelum Perang Dunia Kedua adalah terhad. Penerbit-penerbit sebelum perang Dunia
Kedua ialah Utusan Melayu, Malaya, Al-Ikhwan, Jasa, Warta Negara, Lidah Benar,
Temasik, Majlis, Tanah Melayu, Warta Ahad, Al-Hikmah, Persahabatan, Warta
Jenaka, Warta Malaya, Majalah Guru, Bulan Melayu, Utusan Zaman, Idaman,
Semangat Asia, Berita Malai dan Mastika.
Sebagai puisi moden peringkat permulaan yang diterbitkan di
dalam penerbitan-penerbitan sebelum Perang Dunia Kedua, walaupun mungkin tidak
begitu tinggi dari segi mutu, tetapi amat penting melihat dari segi sejarah
penulisan dan perkembangan daya estetik perpuisian dan pemikiran masyarakat
sezaman.
Sekian.
No comments:
Post a Comment