BBB, 08 Rajab 1435 = 08 Mei 2014 (Khamis):
Setelah membicarakan tentang karya-karya yang berunsur
Islam, Penulis akan memfokuskan kepada `Apa itu Sastera Islam` dengan melihat
definisi dan pendapat yang telah diutarakan oleh mereka yang terlibat atau yang
berminat dengan sastera Islam, melihat ketepatan atau kekurangan, membandingkan
dengan karya-karya yang telah diterima atau disifatkan sebagai karya sastera
Islam dan menambahbaikan seharusnya bagi sastera Islam.
Sebelum dari itu dari mana sebenarnya sumber bahasa yang
antaranya melahirkan sastera dan segala jenis persuratan ?
Lahirnya bahasa dan sastera adalah merupakan peringkat
`penetasan` bagi yang melahirkannya. Dalam kata yang lain ia bukan pada
peringkat permulaan. Sebelum berlaku pada peringkat `penetasan` ini, ianya
sudah berada pada peringkat minda yang mungkin telah lama telah ditanggapi dan
tersimpan di dalam minda atau secara spontan terlintas dalam minda sebelum
berlaku proses penglahirannya (penetasan) yang dikenali dengan bahasa dan
sastera. Sebelum berlaku penetasan kepada yang bersifat kata sebenarnya telah
berlaku proses pembelajaran dan penyebutan yang diajar oleh ibu bapa dari
peringkat ringkas kepada penyebutan sempurna sesuatu perkataan. Proses
penyebutan ini diikuti oleh proses penyusunan kata kepada ayat yang bersifat ringkas.
Kata Za`ba:
``Menyusun perkataan hendak membuat satu-satu ayat.``
(Za`ba, Ilmu Mengarang Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur, 1965: 1).
Berbahasa memerlukan khalayak yang menerima walaupun
seorang. Orang tidak berbahasa (bercakap) secara sendiri. Bila berbahasa
melibatkan komunikasi.
Berbalik kepada `Bertolak Dari Idea Bermula Dari Kata`
adalah benar bila melihat secara terhad, iaitu melihat kepada individu yang
mendepani sesuatu peristiwa, tetapi bila mau diexpresikan sememangnya melalui
`kata` dan kata yang dilafazkan adalah sesuatu yang boleh difahami oleh penerima,
secara tidak lain melibatkan tahap penyusunan kata (mengarang) yang sekian masa
dipelajari dari ibubapa dan masyarakat kelilingnya. Kata Za`ba:
Mengarang itu ertinya membuat beberapa ayat yang
berhubung-hubung dengan betul menceritakan darihal satu-satu perkara.``
(Za`ba, Ilmu Mengarang Melayu, 1965: 1).
Persoalan yang boleh ditimbulkan ialah, dari manakah pemilik
yang darinya bertolak idea
mengexpresikan bahasanya dan boleh dilanjutkan dengan
sasteranya yang menggambarkan misalnya tentang kemalangan jalanraya yang
dilihat yang diexpresikan dengan ayat yang bercampur unsur duka dan hiba hingga
yang mendengarnya turut menjadi sama duka dan sedih (sudah ada elemen sastera) ?
Sampai di sini kita dapati manusia secara autonomous dari
segi cetusan idea tersendirinya (bukan ikutan), tetapi tidak asli dari segi
menggunakan alat bagi menexpresikannya. Ia semestinya meminjam dari
perbendaharaan bahasa dan budaya masyarakat keliling yang ditimba darinya.
Penerimaan adalah berbeza-beza dan bertingkat-tingkat berdasarkan taraf dan
kualiti masyarakat. Seorang yang tinggal di kampung di tepian sawah padi mempunyai
perbendaharaan kata berhubung dengan kehidupan kampung yang diterima dari
keluarga dan masyarakat di sekelilingnya. Seorang yang tinggal di tepi laut
mempunyai perbendaharaan kata berhubung dengan laut dan perkara yang
berhubungan dengan masyarakat nelayan yang mempengaruhi kehidupannya. Seorang
yang hidup dalam masyarakat Bandar tidak sama dengan masyarakat yang hidup di
luar bandar. Pertambahan maklumat akan terus berlaku diakibatkan oleh
pembelajaran dan pengalaman yang dialami seseorang. Menurut pendapat:
``Mempelajari sesuatu bererti memperoleh perbendaharaan kata
dan sistem rumus-rumus tatabahasa yang berkenaan dengannya.`` (Tham Seong Chee,
Bahasa dan kognisi: Satu aspek pengajaran bahasa yang diabaikan, Dewan Bahasa,
Januari, 1980: 9).
Belajar memperluaskan ruang fikiran yang boleh mencetuskan
berbagai-bagai idea yang dengan belajar juga idea yang tercetus disambut dengan
kata yang terhasil dengan pembelajaran menjadi permulaan kata yang boleh diolah
secara luas dan panjang lebar berdisiplin yang idea itu boleh dikembang menjadi
ilmu dan boleh juga dikembangkan menjadi karya sastera kreatif bernilai.
Sekian.
No comments:
Post a Comment