BBB, 18 Rajab 1435 = 18 Mei 2014 (Ahad):
Cara biasa bagi masyarakat tradisi mengingati sesuatu
peristiwa sebelum wujudnya kesedaran menggunakan tarikh ialah dengan merujuk
kepada peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam masyarakat contoh
masyarakat Melayu dengan merujuk kepada Misalnya Kuala (Terengganu) Di Bedil
British (1918), peristiwa Bah Merah
(1926), Perang Dunia Kedua (1941) dan sebagainya. Keadaan yang sama berlaku
kepada masyarakat Arab sebelum Islam. Menurut Nisar Ahmed Faruqi:
``In pre-Islamic times, Arab had no permanent calendar. They
used to remember or record historical material according to important incidents
of their age. For example, the tribes settled in Hijaz and nearby areas,
remembered the date of an event from their famous battle-days (ayyam) like the
of Basus or Fijar etc., while the Yemenite tribes counted it by the reign of
their rulers (tubba`); the people of Ghassan by the destruction of Marib Dam,
and people of San`a by the invasion of their land by the Abyssisinian
colonialists. But the use of permanent calendar was introduced during the rule
of the Second Caliph `Umar (d. 23 A.H.).
(Nisar Ahmed Faruqi, Early Muslim Histriography, Idarah-i
Adabiyat-i Delhi, Delhi, 1979: 2).
Tidak wujud kesedaran tentang penggunaan tarikh juga berlaku
di kalangan sasterawan Arab sebelum Islam sehinggalah perubahan berlaku pada
abad ke 3 Masihi. Kata Ahmed Nisar Faruqi:
``At first the Arabs were not aware of the art of historiography
in its strict scientific sense. Such consciousness, as a matter of fact, was to
have been developed during the third century. Instead, they took for historical
material their folk-literature, poetry, tribal legend, Biblical myths and the
like. Each Arabian tribe had its own history; its warp and woof was made of
quasi-historical, semi historical or even non-historical material.``
(Nisar Ahmed Faruqi, Early Muslim Histriography, 1979: 4).
Kesedaran timbul pentingnya peristiwa dipastikan dengan
penyertaan siapa menyaksi-menerima dan melanjutkan bukti penerimaan ini yang
dikenali sebagai rawi yang meriwayat secara bersilsilah sebagai gaya Hadith. Kata Nisar
Ahmed Faruqi lagi:
``The distinctive feature between Ayyam and Qisas was that
narration of the former was also supported by poetical compositions. In fact,
these narrations of the battle-days could be transmitted to posterity through
these verses which always carried some description in prose of the incident
which inspired the poet to recite extempore. When professional Rawis
transmitted these verses they always narrated their background in order to make
the context intelligible to their listeners. These prose descriptions and the
main poetical composition actually complemented each other.
(Nisar Ahmad Faruqi, Early Muslim Histriography, 1979: 4).
Puisi-puisi dan khutbah-khutbah pemimpin pada zaman sebelum
Islam (Jahiliah) diwarisi secara riwayat bersifat lisan yang mempunyai sanad
bertalian. Antara yang terkenal yang puisi mereka dingat dan digantung di
Ka`bah sebelum Islam sebagai penghormatan di atas ketinggian mutu puisi mereka
ialah tujuh penyair terkenal:
Imruul- Qays, Zuhayr bin Abi Salma, Tarfah ibn al-`Abd,
Labid bin Rabi`ah, `Antarah bin Shaddad, Amru bin Kalthum dan Harith ibn
Hillizah
Menurut Ahmad Hassan al-Zayyat, puisi-puisi Arab sebelum
Islam ini tidak dikumpul dan diantologi – sebelumnya secara riwayat dan
ingatan, kecuali pada awal kurun kedua Hijrah.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-`Arabiyy, Wizarah
al-Tarbiyyah, Arab Sa`udi, tt: 33-34).
Menurut Ahmad Hassan lagi:
Tiap kabilah zaman sebelum Islam mempunyai penyair kabilah
masing-masing yang mempuisi, menyampaikan ucapan dan memimpin, tetapi penyair
adalah lebih mulia di kalangan mereka. Sesungguhnya bila lahir penyair dalam
satu kaum mereka mengadakan sambutan, majlis kegembiraan dan mengucap tahniah
di antara kabilah. Ini ialah kerana penyair memimpin kabilah dengan kata-kata
mereka, mengungkap kata dihari sambutan dan kekal kata-kata diingatkan dan
dibanggakan sesuatu yang merupakan ganjaran seperti lahir penyair Al-Nabighah
bersama Al-Nu`man, Zuhair bersama Haram bin Sinan dan Al-A`sha dengan
pemerintah. Adalah bagi setiap penyair ada perawi yang melaziminya sebagai
murid kepada gurunya, dia menurut jalannya dan menyebarkan puisinya, mendalami
puisi-puisinya dari segi kepuisian dan penerusan dari segi riwayat. Maka
periwayat Imruul Qays ialah Abu Daud al-Iyadi, bagi Zuhair ialah Aus bin Hajar
dan Al-A`shi ialah al-Musayyab bin `Alas.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-`Arabi, tt.: 45).
Sebagai contoh riwayat pendapat tokoh secara silsilah secara
prosa:
Socrates Dan Cinta
Mengkhabarkan daku Abu al-Qasim Ali bin Muhsin al-Tanukhi
berkata: Dan mengkhabarkan kami oleh Abu Umar Muhammad bin al-`Abbas berkata:
Bercakap kepada kami Abu Bakar bin al-Marzaban, dia berkata:
Berkata Socrates yang bijaksana:
``Cinta adalah gila. Dia berbagai sebagaimana gila
berbagai``.
(Abu Muhammad Ja`far bin Ahmad bin al-Husayn al-Sarraj
al-Qari`, Masari` al-`Ushshaq, Juz` 1, Dar Sadir, Beirut , tt.: 15).
Contoh riwayat secara silsilah bersifat puisi:
Hindun Terhormat
Mengkhabarkan kepada kami Kadhi Abu al-Qasim `Ali bin Muhsin
al-Tanukhi dengan pembacaanku kepadanya
tahun 443. Dia berkata:Mengkhabarkan kepada kami oleh Abu al-Hasan `Ali bin
`Isa bin `Ali al-Nahwi berkata: Berkata kepada kami Abu Bakar Muhammad bin
al-Hasan ibn Duraid berkata: Berkata kepada kami Abu Hatim daripada al-Asma`I
berkata: Bercakap kepada kami oleh Abdul Aziz bin Abi Salamah daripada Ayyub
al-Sukhtiyani, daripada Ibn Sirin berkata:
Berkata Abdullah bin `Ajalan al-Nahdi pada zaman Jahiliyyah:
Ingatlah bahawa Hindun jadilah bagi engkau mahram
Dan jadilah orang yang dekat pemberi lindungan
Jadilah seperti mata pedang berkilau tajam
Di balik-balik di dua tapak tangan sedia dihunjam.
Dan dia meninggikan suaranya hingga dia mati.
Dari perbincangan di atas dapat ditarik kesimpulan.
1) Zaman
Jahiliyyah belum ada kesedaran mendokumentasi bahan prosa/puisi hinggalah abad
ke 3 Masihi.
2) Bahan-bahan
diwarisi secara ingatan dan diperturunkan secara riwayat secara bersilsilah
sebagaimana gaya
Hadith.
3) Budaya
menghafal adalah cara merakamkan peristiwa, bahan khutbah dan puisi dan
diwarisi agar maklumat tidak hilang ditelan zaman.
4) Masyarakat
Arab Jahiliyyah menghormati tokoh pimpinan dan tokoh sastera, sebab itu
hasil-hasil dari mereka diingati dan diperturunkan kepada generasi.
5) Ada unsur ilmiah yang
mempertanggungjawab apa yang dirakam dan diwariskan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment