May 19, 2014

Persuratan Gaya Hadith Bermula Dengan Riwayat Sebelum Islam

-->
BBB, 18 Rajab 1435 = 18 Mei 2014 (Ahad):

Cara biasa bagi masyarakat tradisi mengingati sesuatu peristiwa sebelum wujudnya kesedaran menggunakan tarikh ialah dengan merujuk kepada peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam masyarakat contoh masyarakat Melayu dengan merujuk kepada Misalnya Kuala (Terengganu) Di Bedil British (1918),  peristiwa Bah Merah (1926), Perang Dunia Kedua (1941) dan sebagainya. Keadaan yang sama berlaku kepada masyarakat Arab sebelum Islam. Menurut Nisar Ahmed Faruqi:


``In pre-Islamic times, Arab had no permanent calendar. They used to remember or record historical material according to important incidents of their age. For example, the tribes settled in Hijaz and nearby areas, remembered the date of an event from their famous battle-days (ayyam) like the of Basus or Fijar etc., while the Yemenite tribes counted it by the reign of their rulers (tubba`); the people of Ghassan by the destruction of Marib Dam, and people of San`a by the invasion of their land by the Abyssisinian colonialists. But the use of permanent calendar was introduced during the rule of the Second Caliph `Umar (d. 23 A.H.).
(Nisar Ahmed Faruqi, Early Muslim Histriography, Idarah-i Adabiyat-i Delhi, Delhi, 1979: 2).

Tidak wujud kesedaran tentang penggunaan tarikh juga berlaku di kalangan sasterawan Arab sebelum Islam sehinggalah perubahan berlaku pada abad ke 3 Masihi. Kata Ahmed Nisar Faruqi:
``At first the Arabs were not aware of the art of historiography in its strict scientific sense. Such consciousness, as a matter of fact, was to have been developed during the third century. Instead, they took for historical material their folk-literature, poetry, tribal legend, Biblical myths and the like. Each Arabian tribe had its own history; its warp and woof was made of quasi-historical, semi historical or even non-historical material.``
(Nisar Ahmed Faruqi, Early Muslim Histriography, 1979: 4).


Kesedaran timbul pentingnya peristiwa dipastikan dengan penyertaan siapa menyaksi-menerima dan melanjutkan bukti penerimaan ini yang dikenali sebagai rawi yang meriwayat secara bersilsilah sebagai gaya Hadith. Kata Nisar Ahmed Faruqi lagi:

``The distinctive feature between Ayyam and Qisas was that narration of the former was also supported by poetical compositions. In fact, these narrations of the battle-days could be transmitted to posterity through these verses which always carried some description in prose of the incident which inspired the poet to recite extempore. When professional Rawis transmitted these verses they always narrated their background in order to make the context intelligible to their listeners. These prose descriptions and the main poetical composition actually complemented each other.
(Nisar Ahmad Faruqi, Early Muslim Histriography, 1979: 4).

Puisi-puisi dan khutbah-khutbah pemimpin pada zaman sebelum Islam (Jahiliah) diwarisi secara riwayat bersifat lisan yang mempunyai sanad bertalian. Antara yang terkenal yang puisi mereka dingat dan digantung di Ka`bah sebelum Islam sebagai penghormatan di atas ketinggian mutu puisi mereka ialah tujuh penyair terkenal:

Imruul- Qays, Zuhayr bin Abi Salma, Tarfah ibn al-`Abd, Labid bin Rabi`ah, `Antarah bin Shaddad, Amru bin Kalthum dan Harith ibn Hillizah

Menurut Ahmad Hassan al-Zayyat, puisi-puisi Arab sebelum Islam ini tidak dikumpul dan diantologi – sebelumnya secara riwayat dan ingatan, kecuali pada awal kurun kedua Hijrah.
(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-`Arabiyy, Wizarah al-Tarbiyyah,  Arab Sa`udi, tt: 33-34).
Menurut Ahmad Hassan lagi:
Tiap kabilah zaman sebelum Islam mempunyai penyair kabilah masing-masing yang mempuisi, menyampaikan ucapan dan memimpin, tetapi penyair adalah lebih mulia di kalangan mereka. Sesungguhnya bila lahir penyair dalam satu kaum mereka mengadakan sambutan, majlis kegembiraan dan mengucap tahniah di antara kabilah. Ini ialah kerana penyair memimpin kabilah dengan kata-kata mereka, mengungkap kata dihari sambutan dan kekal kata-kata diingatkan dan dibanggakan sesuatu yang merupakan ganjaran seperti lahir penyair Al-Nabighah bersama Al-Nu`man, Zuhair bersama Haram bin Sinan dan Al-A`sha dengan pemerintah. Adalah bagi setiap penyair ada perawi yang melaziminya sebagai murid kepada gurunya, dia menurut jalannya dan menyebarkan puisinya, mendalami puisi-puisinya dari segi kepuisian dan penerusan dari segi riwayat. Maka periwayat Imruul Qays ialah Abu Daud al-Iyadi, bagi Zuhair ialah Aus bin Hajar dan Al-A`shi ialah al-Musayyab bin `Alas.

(Ahmad Hassan al-Zayyat, Tarikh al-Adab al-`Arabi, tt.: 45).

Sebagai contoh riwayat pendapat tokoh secara silsilah secara prosa:

Socrates Dan Cinta

Mengkhabarkan daku Abu al-Qasim Ali bin Muhsin al-Tanukhi berkata: Dan mengkhabarkan kami oleh Abu Umar Muhammad bin al-`Abbas berkata: Bercakap kepada kami Abu Bakar bin al-Marzaban, dia berkata:
Berkata Socrates yang bijaksana:
``Cinta adalah gila. Dia berbagai sebagaimana gila berbagai``.
(Abu Muhammad Ja`far bin Ahmad bin al-Husayn al-Sarraj al-Qari`, Masari` al-`Ushshaq, Juz` 1, Dar Sadir, Beirut, tt.: 15).


Contoh riwayat secara silsilah bersifat puisi:

Hindun Terhormat
Mengkhabarkan kepada kami Kadhi Abu al-Qasim `Ali bin Muhsin al-Tanukhi  dengan pembacaanku kepadanya tahun 443. Dia berkata:Mengkhabarkan kepada kami oleh Abu al-Hasan `Ali bin `Isa bin `Ali al-Nahwi berkata: Berkata kepada kami Abu Bakar Muhammad bin al-Hasan ibn Duraid berkata: Berkata kepada kami Abu Hatim daripada al-Asma`I berkata: Bercakap kepada kami oleh Abdul Aziz bin Abi Salamah daripada Ayyub al-Sukhtiyani, daripada Ibn Sirin berkata:
Berkata Abdullah bin `Ajalan al-Nahdi pada zaman Jahiliyyah:

Ingatlah bahawa Hindun jadilah bagi engkau mahram
Dan jadilah orang yang dekat pemberi lindungan
Jadilah seperti mata pedang berkilau tajam
Di balik-balik di dua tapak tangan sedia dihunjam.

Dan dia meninggikan suaranya hingga dia mati.

Dari perbincangan di atas dapat ditarik kesimpulan.

1)      Zaman Jahiliyyah belum ada kesedaran mendokumentasi bahan prosa/puisi hinggalah abad ke 3 Masihi.
2)      Bahan-bahan diwarisi secara ingatan dan diperturunkan secara riwayat secara bersilsilah sebagaimana gaya Hadith.
3)      Budaya menghafal adalah cara merakamkan peristiwa, bahan khutbah dan puisi dan diwarisi agar maklumat tidak hilang ditelan zaman.
4)      Masyarakat Arab Jahiliyyah menghormati tokoh pimpinan dan tokoh sastera, sebab itu hasil-hasil dari mereka diingati dan diperturunkan kepada generasi.
5)      Ada unsur ilmiah yang mempertanggungjawab apa yang dirakam dan diwariskan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment