BBB, 9 Rajab 1435 = 9 Mei 2014 (Jumaat):
Kematangan di dalam penulisan adalah perlu. Bagi membina
kematangan pula adalah perlu melalui pendekatan yang teratur, pengisian
terancang dan pembelajaran berkesan, disampaikan oleh pakar-pakar berkelayakan
dan memerlukan proses masa yang panjang.
Keperluan yang paling asas adalah ilmu. Bayangkan di dalam
masyarakat Malaysia
yang sudah moden. Rata-rata pelajaran minimum yang dicapai oleh masyarakat
ialah peringkat SPM sama ada aliran agama, sains dan sastera. Untuk menjadi
seorang penulis dia mesti terkehadapan dari masyarakat awam dengan banyak
membaca dan memahirkan diri dengan menulis bidang-bidang yang diminati. Namun
dalam konteks zaman kini yang sebahagian dari masyarakat sudah mencapai
peringkat pengajian tinggi, kelulusan universiti atau mempunyai ijazah
pengajian tinggi adalah sebagai satu keperluan. Kelulusan yang sedemikian
diperlukan bukan untuk dimegahkan, tetapi untuk menulis dia perlu mempunyai
pengetahuan pada tahap level universiti dengan ekstra kemahiran menulis yang
melayakkan hasil penulisan di dalam bidang-bidang yang dilibatinya berdepan
dengan khalayak pembaca secara matang.
Menjadi penulis khusus dalam bidang sastera yang dikenali
sebagai sasterawan selain dari memerlukan kemahiran menulis dalam bidang
kreatif, sebenarnya ia memerlukan ilmu-ilmu bantu yang bila berdepan dengan
berbagai persoalan yang dia perlu memahami bagi menyempurnakan bidang penulisannya.
Bayangkan seorang penulis novel yang mau menulis sejarah Rasulullah s.a.w.
secara kreatif. Tentulah sukar baginya walaupun mempunyai kemahiran menulis
kreatif, tetapi tidak memahami dan tidak menguasai Sirah Rasulullah s.a.w.
Dalam erti kata yang lain dia perlu menguasai sejarah atau Sirah Rasulullah
s.a.w. Pada dasarnya untuk menulis tentang Sirah Rasulullah s.a.w. dia
sewajarnya memahami Qur`an-Hadith, bahasa Arab dan keilmuan-keilmuan Islam yang
lain. Begitu juga bayangkan seorang cerpenes yang mengambil tema cerpennya
berhubung dengan jenayah, gambaran dan pengolahan cerpennya tidak sempurna
tanpa memahami aspek jenayah dan maklumat-maklumat berhubung dengan polis dan
perundangan. Bayangkan juga seorang penyair yang mau menghasilkan puisi-puisi
Islam semasa ke Tanah Suci Makkah kerana menunaikan Haji. Dia perlu mahir
berhubung dengan ibadat Haji, jika puisinya yang dirakamkan berhubung dengan
ibadat dan amalan Haji. Pendek kata ika seseorang penulis berminat menghasilkan
penulisan di dalam bidang-bidang keislaman atau lebih popular dikatakan
menghasilkan `Sastera Islam`, maka sudah tentulah dia perlu memahami segala
bidang keilmuan Islam secara lebih mendalam di samping berkemampuan dari segi
menulis secara kreatif.
Sebelum pergi lebih lanjut dan secara detail mengenai proses
kreativiti, keperluan dasar bagi seorang sasterawan ialah mempunyai `Jiwa
Kesenimanan`, di sini ialah jiwa seni kesusasteraan itu sendiri. Persediaan
jiwa ini bukan boleh dibuat-buat, bahkan boleh dikatakan sebagai kesediaan
bakat yang sedia ada di dalam jiwa sesesorang. Ianya boleh diibaratkan sebagai
benih yang sedia ada pada tanah taman jiwa seseorang yang apabila tersentuh
dengan peristiwa dan tersiram dengan episod-episod berkenaan dengannya, maka
ianya mudah terbetik dan tumbuh subur dengan daya kreatif. Mungkin seseorang
tidak menyedari bahawa dia mempunyai `malakah` atau kebolehan dari segi
kreativiti yang kadang-kadang disedari dengan tidak sengaja akan `bakat` dan
kemampuan kreativiti yang ada padanya bila secara tidak sengaja dituntut
menghasilkan penulisan yang bersifat kreatif dan terserlah bakatnya. Namun dari
segi tanda-tanda berdaya kreativiti ialah meminati terhadap sesuatu yang
bersifat seni, tertarik pada fenomena alam
yang indah dan mengkagumkan, jiwa yang lembut dan kaya
dengan rasa kemanusiaan. Perhatikan para sasterawan terkenal tanahair pada
umumnya mereka adalah mempunyai jiwa yang lembut dan tinggi dari segi
kemanusiaan. Walau bagaimana wujudnya elemen-elemen di atas pada jiwa seseorang
tidak menjamin dia boleh menjadi seorang sasterawan tanpa kesungguhan dan
komitmen yang tinggi.
Keilmuan tinggi pun tidak menjamin seseorang menjadi
sasterawan, tapi dengan adanya kesediaan bakat dan minat memberi ruang baginya
menjadi sasterawan, tetapi satu lagi keperluan di dalam penulisan yang tidak
kurang penting ialah pengalaman yang ditimba dari kehidupan dan alam kelilingnya.
Di dalam sebuah artikal Penulis berjudul, ``Unsur-Unsur Insaniah Dalam
Sastera`` Penulis mengatakan:
``Alam adalah medan
dan ruang kehidupan. Dilihat dengan mata seni alam juga adalah sebagai karya
agung yang memberi ilham kepada sasterawannya. Namun alam semata-mata ia tetap
sepi tanpa keramahan jiwa sang sasterawan. Kepada insan yang buta mata seni di
tengah kenyataan, alam menyembunyikan seni dirinya, lantas tumpullah jiwanya
dari menyedari hakikat dan menghayati hikmat.``
(Shafie Abu Bakar, Unsur-Unsur Insaniah Dalam Sastera, dlm.
Sejarah, Bahasa dan Sastera Dalam Pembinaan Negara Bangsa (Ed. Kamaruzaman
Yusof dll.), Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan, UKM, 1998: 179).
Dalam kata lain seniman dan sasterawan perlu selain dari ada
bakat mempunyai mata seni yang tajam di dalam menanggapi peristiwa dan kejadian
alam, hikmat dan pengajaran terpendam, digali dan diketengahkan di dalam
karyanya secara menarik dan mengkagumkan. Alam bukan yang bersifat fizikal dan
geographical semata-mata, tetapi juga adalah interaksi dengan manusianya. Kata
Shahnon Ahmad:
``Setiap karya seni yang bertanggungjawab tidak dapat tidak
pasti berlandaskan aspek tertentu keperihalan kemanusiaan; baik secara langsung
mahupun secara tersirat dan berlapisan maknanya. Pengarang juga manusia. Karya
yang terhasil itu pun tentang manusia dalam kesegalaan liku dan kancahnya.
Pembaca atau penilai pun manusia juga. Ketiga-tiga jenis manusia ada
sejarahnya, ada jatuh bangunnya dan ada kesederhanaan dan kecanggihannya.
Sejarah manusia yang berkisar pada karya sastera, baik pengarangannya, baik
persoalan karyanya, baik pembacanya merupakan sejarah manusia dengan segala keperihalannya.``
(Shahnon Ahmad, Sastera Pengalaman Ilmu, Imaginasi Dan
Kitarannya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1994: 17).
Sebenarnya alam dengan segala kandungan termasuk manusia adalah
sebagai guru yang darinya ditimba pengalaman berbaur dengan pengalaman diri. Di
dalam hal ini jika seorang itu mampu menimba hikmat, iktibar dan pengajaran,
sebenarnya ianya lebih dari menerima ijazah secara formal, lantaran itu tidak
jarang sang seniman dan sasterawan dengan susah payah, tetapi cekal sengaja mencari
pengalaman, misalnya dengan mengembara dan membuat lawatan ke mana saja yang
dapat memberi ilham terhadapnya. Sebenarnya kehidupan susah, sempit dan pahit
seorang seniman dan sasterawan juga banyak memberi ilham bermutu kepada
seseorang seniman dan sasterawan. Sememangnya khlayak tidak dapat mengharapkan
daripada seorang yang senang lenang untuk menjadi seniman dan sasterawan. Jauh
dari untuk mengharapkan terhasil darinya karya bermutu. Sebaliknya dari mereka
yang mengalami kepahitan hidup dan berdepan dengan misalnya suasana perang yang
mengancam nyawa dan kediaman menjadikannya bertukar kepada manis pengalaman berharga
yang kemanisan darinya dapat dikecap dan dihirup sama oleh khalayak.
Boleh dikatakan apa yang dipaparkan baik dalam novel, cerpen
dan puisi adalah pengalaman-pengalaman penulis atau orang lain yang dihayati
penulis yang secara kreatif dipaparkan kembali untuk dihayati khalayak dan
mengambil manfaat darinya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment