BBB, 22 Rajab 1435 = 22 Mei 2014 (Khamis):
Keilmuan Hadith telah diperkatakan tiba kepada peringkat
kematangannya pada abad ke 3H., iaitu dengan kelahiran kitab-kitab Hadith Sahih
Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Ibn Majah, Nasai, Abu Daud dan lain-lain. Gaya Hadith
yang mantap ini mempengaruhi karangan keilmuan Islam. Gaya
hadith dijadikan contoh bagi karangan keilmuan ialah kerana gaya Hadith membuktikan kebenaran dengan
adanya rawi-rawi yang thiqah dan bertalian, apalagi jika satu-satu Hadith itu
mempunyai banyak sanad yang menjadikan Hadith itu bertaraf sahih dan masyhur.
Lantaran itu ada pengarang yang mengambil kaedah gaya Hadith dan menyusun
karangan bagi kitabnya. Maksud kaedah yang diambil, bahawa dalam karangannya ditampilkan
maklumat secara Hadith dengan ada matan dan rawi bersanad bersilsilah bagi
membuktikan kebenaran maklumat yang disampaikan. Sebagai contoh Muhammad bin
Ishak bin Yasar (85-151H.) mengarang kitab yang dia beri judul Kitab al-Mabda`
wa al-Mab`ath wa al-Maghazi yang kemudian kitab yang ditahqiq dan dita`liq
(1401/1981) oleh Muhammad Hamidullah selepas nakhahnya diketemui di Universiti
Sorborn, Perancis ini lebih dikenali dengan judul Sirah Ibn Ishaq. Kitab ini
adalah kitab Sejarah Rasulullah s.a.w. dan peristiwa-peristiwa berkait dengan
Baginda. Kitab ini adalah kitab sejarah tertua mengenai Rasulullah s.a.w.
Tulisan ini tidak bermaksud membicarakan sejarah atau Sirah Nabi s.a.w., tetapi
mau menunjukkan bahawa fakta-fakta yang dikemukakan di dalam kitabnya adalah dipersembahkan
dengan bermatan dan bersanad sebagai Hadith yang tentulah bertujuan menunjukkan
apa yang dimaklumkan adalah diterima secara mutawatir dan maklumat adalah
benar. Misalnya bagaimana Abdul Muttalib mengambil tindakan menggali telaga
Zamzam yang sudah tertimbus, maka dikatakan:
``Bercakap kepadalku oleh Ahmad, katanya bercakap kepadaku
oleh Yunus daripada Muhammad bin Ishak, berkata: Ketika Abdul Muttalib bin
Hashim bin Abdi Manaf tidur di dalam Hijir di sisi Ka`bah dia bermimpi disuruh
menggali Zamzam dan seterusnya yang membawa kepada Abdul Muttalib dan
pekerja-pekerja menggali Telaga Zamzam.``
``Muhammad bin Ishak,
Sirah Ibn Ishak, Tahqiq wa Ta`liq Muhammad Hamidullah, Penerbit ?,
Tempat ?, 1401/1981: 2).
Demikianlah setiap butir maklumat dikemukakan secara Gaya
Hadith. Contoh Tentang Perkahwinan Abdullah bin Abdul Muttalib:
``Berkata kepada kami Ahmad bin `Abd al-Jabbar, berkata
kepada kami Yunus daripada Ibn Ishak, ``Kemudian berlalu Abdul Muttalib
mengambil tangan Abdullah dan dia berlalu sebagaimana mereka sangka ke atas
pembesar-pembesar Bani Asad bin `Abd al-`Aziy bin Qusa. Dia berada dekat Ka`bah
…
Maka dikahwinkan Aminah bt. Wahab bin `Abd Manaf bin Zahrah.
Dia adalah semulia-mulia perempuan di kalangan Quraisy dari segi nasab dan
kedudukan …
(Sirah Ibn Ishak, 1401/1981: 19).
Mengenai kelahiran Rasulullah s.a.w. Berkata kepada kami
Ahmad bin `Abdul Jabbar, berkata kepada kami Yunus bin Bikafri daripada Ibn
Ishak berkata, bercakap kepadaku
Al-Muttalib bin Abdullah bin Qabas daripada anaknya daripada datuknya
Qabas bin Mudrimah berkata: Aku dilahirkan dan juga Rasulullah s.a.w. pada
Tahun Gajah
(Sirah Ibn Ishak, 1401/1981: 25).
Demikianlah setiap aspek sejrah disertakan dengan rawi,
sanad dan matan bertujuan membuktikan kebenaran fakta, Tentulah
karangan-karangan gaya
Hadith yang setebal 395 hlm. ini sebahagian besar dari karangan mengandungi
aspek-aspek rawi dan sanad. Ini jelas membuktikan yang Ibn Ishak yang hidup
hingga ke pertengahan abad ke 2H. dalam mana ilmu Hadith sedang berkembang,
turut terpengaruh dengan gaya
Hadith dalam karangannya yang berhubung dengan Sirah Rasulullah s.a.w.
Gaya Hadith juga digunkan oleh pengarang antaranya oleh
al-Harith bin Asad al-Muhasibi (m. 243H.) Sufi yang paling awal memperkatakan
tentang tasawuf. Ternyata kitab terkenalnya Al-Ri`ayat Li Huquq Allah
dipersembahkan secara gaya
Hadith (Berkata …), tetapi tidak disertai dengan rawinya kerana panjang dan
mengganggu kelicinan karangan. Difahamkan ungkapan Al-Muhasibi tentang aspek
tasawuf dicatat oleh murid-muridnya yang dihimpunkan menjadi kitab. Contoh
mengenai Tentang Menjaga Hak-Hak Allah dan Mendirikannya:;
Berkata Harith rahimahu Allah. Adapun apa yang engkau
soal tentang al-Ri`ayah li Huquq Allah
`Azza wa Jalla dan mendirikannya. Sesungguhnya engkau telah menyoal tentang
suatu perkara yang besar yang menjadi umum pada ahli zaman engkau dari segi
ketaatan. Dia adalah perkara yang diperintah Allah kepada para nabiNya dan
mereka yang dikasihi kerana mereka menjaga janjinya dan menjaga wasiatnya.
(Al-Muhasibi, Al-Ri`ayat Li Huquq Allah, Dar al-Kutub
al-Hadithat, Misr, 1390/1970: 37).
Demikianlah pendekatan dalam karangan Al-Ri`ayat oleh
al-Muhasibi yang setebal 630 halaman.
Karangan menurut gaya
Hadith ini juga merupakan pendekatan karangan Al-Luma` - oleh Abu Nasr
al-Sarraj (m. 378H.), iaitu sebuah karangan tasawuf. Dalam pendekatan
karangannya ini menunjukkan kalangan murid yang mengikuti pengajaran tasawuf
yang disampaikan oleh Abu Nasr al-Sarraj dan murid berkenaan mengutip
pengajaran sebagai meriwayatkan Hadith (tapi tanpa sanad panjang - bersilsilah).
Contoh tentang Tauhid:
``Berkata Shaykh rahimahu Allah: Sampai kepadaku daripada
Yusof bin Hussain al-Razi rahimahu Allah bahawasanya dia berkata, Berdiri
seorang lelaki di hadapan Dhu al-Nun al-Misri rahimahu Allat Ta`ala,
``Khabarkan daku tentang tauhid, apa dia ? Dia berkata,
Engkau mengetahui bahawa Qudrat Allah Ta`ala pada segala
sesuatu tidak bercampur, perbuatanNya bagi sesuatu tanpa ilaj dan illah
tiap-tiap sesuatu perbuatanNya dan tiada `illah dengan perbuatanNya, tidak ada
di langit tinggi dan di bumi rendah Pentadbir lain daripada Allah, apa jua
engkau tasawwur di dalam waham engkau, maka Allah T`a`ala berlainan dari
demikian.
(Abu Nasr al-Sarraj, Al-Luma`, Misr, Dar al-Kutub
al-Hadithat, 1380/1960: 49).
Jelas bahawa Hadith sebagai satu keilmuan berkembang dalam
Islam dan mempunyai pendekatan keilmiahan yang tersendiri. Kaedah yang bersifat
ilmiah dengan rawi dan sanad ini, turut menjadi kaedah di dalam pendekatan
tulisan dan keilmuan. Kaedah ilmiah dengan penyertaan matan, rawi dan silsilah
berkesinambungan itu dikembangkan lagi penggunaan seperti kaedah rujukan kaki
atau rujukan dalaman yang kaedah sedemikian diterima sebagai pendekatan
bersifat ilmiah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment