BBB, 20 Jamadil Akhir 1434 = 01 Mei 2013 (Rabu):
Iqra` wahyu permulaan diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.
mempunyai banyak keistimewaannya. Dengan penerimaan Iqra` di Gua Hira`, Makkah menandakan
bermulanya Rasulullah s.a.w. menerima tugas sebagai Rasul yang kemudian terus
menerima wahyu sebagai amanah tugasan sehingga lengkap sebagai sebuah kitab
al-Qur`an. Nama al-Qur`an adalah diambil dari kata Iqra` (Bacalah) menjadi
al-Qur`an (Bacaan) (Hamka, Tafsir al-Azhar, Jil. 10, Pustaka Nasional PTE Ltd.,
Singapura, 2001:8059).
Daripada Iqra` membawa kepada perluasan dakwah Islam dengan
wahyu-wahyu diturunkan terutama mengenai akidah yang menegaskan Keesaan Allah sebagaimana Firman Allah di dalam surah al-Ikhlas. Aqidah Tauhid bertentangan
sama sekali dengan amalan syirik dilakukan oleh penduduk Makkah dan yang
seumpamanya di mana jua. Amalan syirik penduduk Makkah yang menyembah berhala
diwarisi dari nenek moyang mereka, contoh amalan menyembah berhala oleh kaumnya
pada zaman Nabi Allah Ibrahim a.s. Dikatakan juga amalan menyembah berhala antaranya
dari pengaruh Yunani yang amat memuja patung-patung sebagai karya seni agung
mereka. Budaya ini turut sampai di kalangan orang Arab melalui perdagangan.
Pemujaan membawa kepada penyembahan berhala termasuk di sekitar Ka`bah. Menurut
Ahmad Hasan Az-Zayyat di dalam bukunya Tarikh al-Adab al-Arabi:
Agama orang Arab pada peringkat awal adalah pada dasarnya mudah,
bersahaja dan tidak komplikated. Tidak bagi orang Arab dari sumber kepercayaan
berbilang Tuhan, besarnya patung, mendirikan bentuk gambar, sumber mendalam
kepercayaan dan falsafah akidah. Pada dasarnya mereka di atas warisan agama
Nabi Allah Ibrahim yang masih dituruti berkurun-kurun secara warisan, namun
dikotori keadaan oleh kelamaan masa, diakibat oleh kejahilan dan dokongan
berterusan dalam keadaan samar. Lantas ada yang terikut beribadat kepada
berhala dan membesarkan patung-patung yang diletak di sekitar Ka`bah dengan
jangkaan dapat mendekatkan diri mereka kepada Allah. Pengibadatan dengan
berhala-berhala ini kemudiannya menjadi ikutan dan amalan yang biasa bagi orang
Arab pada zaman Jahiliyyah. Sebahagian kecil daripada mereka, setengahnya
menurut agama Yahudi seperti di Yaman dan Yathrib dan berdekatan dengannya
seperti di Khaibar dan Taima`, setengahnya menurut agama Nasrani seperti di
Najran, Hirah, kabilah-kabilah Tai` dan Ghassanah di Sham ( Ahmad Hasan
Az-Zayyat, Tarikh al-Adab al-Arabiyy, Penerbt
? Tahun ?: 10).
Akidah Islam ialah tauhid
menentang perhambaan keberhalaan, tetapi yakin dan patuh kepada keesaan Tuhan. Akidah
tauhid dengan kandungan al-Qur`an menjadi tunjang bagi kehidupan dan amalan
yang mencakupi keseluruhan cara hidup dari falsafah keilmuan, pendidikan,
pergaulan, kekeluargaan, ekonomi, perundangan, politik pemerintahan,
adab-akhlak, seni, budaya, peradaban dan tamadunnya bersama.
Tradisi Persuratan
Adalah tahap bagi lawannya yang dikenali sebagai lisan.
Tahap persuratan menandakan tahap lebih tinggi dari lisan yang berkembang
dengan kedatangan Islam. Antaranya kenal huruf yang menjadi ejaan bagi
perkataan. Budaya awal bagi manusia sebelum kenal tulisan ialah tradisi lisan.
Perkembangan sastera zaman Jahiliyyah ialah bersifat lisan yang mana satu hasil
karya yang dihasilkan diingat dan dikeluarkan secara lisan, bukan tulisan.
Untuk mengingatinya ialah dengan menghafal yang pada peringkat yang lebih
tinggi ialah penulisan. Menurut Butrus al-Bustani adalah bagi setiap penyair
pada zaman Jahiliyyah ada penghafalnya atau menghafal antara satu sama lain.
Misalnya Penghafal bagi Penyair Zuhair ialah Aus bin Hajar dan Khati`ah juga
Penghafal bagi Penyair Zuhair. Jika terkenal seorang penyair di kalangan
kaumnya, maka ahli qabilah turut menjadi perawinya yang dapat mengangkatkan
nama qabilah (Butrus al-Bustani, Udaba` al-Arab fi al-Jahiliyyah wa Sadr
al-Islam, 1989: 37).
Melalui riwayat dan penghafalan sastera oleh rawinya terkumpul sebagai Wadah Sastera Jahiyyah pada
zaman Islam – Mnghafal adalah satu cara
mengekalkan maklumat (Butrus al-Bustani, 1989: 37). Tetapi memilih bentuk karya
tertentu juga menjadi wadah penyimpanan maklumat. Misalnya melalui syair,
maklumat yang disimpan di dalam bentuk syair ini memudahkan ingatan dan
hafalan. `Bahkan menurut Fuad Afram al-Bustani, ``Yang lebih utama yang dipetik
dari khizanah Sastera Arab (syair dan prosa) dari berbagai-bagai pelajaran dan
maudu ialah tentang kehalusan tanggapan mengenai gambaran-gambaran,
nasihat-nasihat, kata-kata hikmat, rasa kezuhudan kepada catatan geografi,
sejarah, perjalanan kepada ilmu berhubung dengan benda-benda, tumbuhan dan
haiwan yang merangkumi berbagai-bagai masa dari zaman Jahiliyyah dan zaman
jatuh bangunnya kedudukan masyarakat kaum (Fuad Afram al-Bustani, Al-Majani
al-Hadithat, Jil. 1, Beirut, al-Matba`at al-Kathulikiyyah, 1946: I). Contoh
ialah catatan-catatan Penyair-penyair
Jalanan pada zaman Jahiliyyah (Abad ke 6
Masihi) dikenali sebagai as-Sa`alik seperti al-Shinfari (Thabit bin Aus
al-Azdi) yang membicarakan di dalam puisinya tentang dendam dan pembunuhan,
Ta`abbata Sharran (Thabit bin Jabir bin Sufyan al-Fahmi) (530 M.) yang mengungkapkan dalam puisinya tentang
kemuliaan dan keberanian dan Urwah bin al-Ward (596M.) yang berpuisi mencatat
tentang, Siapa dia as-Sa`luk, Adab bertamu juga tentang peperangan (Fuad Afram
al-Bustani, 1946: 2 – 26). Puisi-puisi zaman Jahiliyyah ini dihafal dan
diwarisi dan dicatat bila berlakunya tradisi tulisan pada zaman Islam. Walaupun
tema-temanya tidak begitu positif, namun dapat dinilai dan difahami tentang
masyarakat Arab dari segi perniagaan seperti di Pada zaman Jahiliyyah.
Zaman Jahiliyyah adalah zaman yang batasnya bersentuh dengan
zaman Islam. Zaman ini boleh dikatakan zaman transisi daripada tidak Islam
kepada Islam, khususnya bagi yang masuk Islam, zaman perpindahan dari syirik
kepada pegangan akidah tauhid, zaman penggunaan tulisan yang telah dan sedang
berkembang pada masa itu, terutama penggunaan untuk perniagaan seperti di Pasar
Ukkaz, Makkah dan penggunaan bagi kegiatan sastera dan keperluan semasa.
Sebagaimana telah dibincang tulisan atau Khat Jazam yang dianggap asli dari
tanah Arab menjadi tulisan rasmi di pakai untuk segala keperluan penulisan.
Menjelang kehadiran Islam digambarkan bahawa puisi-puisi
Arab memuncak tinggi dari segi mutu. Sayembara puisi diadakan di Pasar Ukkaz di
Makkah yang menjadi tempat pertemuan peniaga dan budaya. Puisi-puisi yang indah
dan terbaik diberi penghormatan dengan menggantungkannya di Ka`abah.
Penghormatan diberi kepada penyair-penyair berstatus tinggi ini sebagai
`Ashabul Muallaqat` bermaksud Penyair-penyair al. Mu`allaqat` di pamer di Ka`bah. Mereka seperti Imra`ul-Qais
bin Hajar al-Kindi (500-540 M.). Beliau lahir di Najd
dari keluarga mewah. Beliau menggubah syair yang boleh dinyanyikan, bapanya
dibunih dan beliau berusaha menuntut bela. Sebagai Penyair terkenal beliau
diberi penghormatan oleh Qaisar Bustanius (527-565) melalui pengantara yang
memperkenalkannya. Dia berbicara melalui puisinya tentang ingatan terhadap
kekasih, gambarannya bersama Umm Jundub, gambaran perburuan, qanaah, perjalanan
ke Byzantine (Rum) dan tentang pembunuhan bapanya. Antara ungkapan Imraul Qays terhadap Kekasihnya di dalam
puisi Muallaqatnya:
Seharian berdiri menangis mengingati kekasih
Rumahnya di Siqtillawi antara Dakhul dan Haumil
Makin jelas ingatan tidak mungkin padam rakaman
Lantaran jaringan tenunan ketara dari selatan ke utara
( Fuad Afram
al-Bustani, 1946: 28- 54).
Tarfah Ibn al-`Abd (545-569M.). Nama sebenarnya ialah Amru
bin al`Abd bin Sufyan al-Bakri yang digelar dengan Tarfah. Lahir di Bahrain.
Hidup dalam keadaan mewah . Mempunyai hubungan dengan Raja Hirah (554-570) dan
memujinya dengan puisi. Dia mempunyai puisi Mu`allaqat, puisi Ghazal dan
Bangga, keji dan caci dan beberapa yang lain. Kata Tarfah tentang Menuntut
Kebenaran:
Kebenaran datang ke tengah kamu
Biar kecil di tengah kumpulan menyerlah
Sungguh bangkit isu besar dari kecilnya
Bagai larian tak kesudahan dari hulu.
Penyair-penyair Mu`allaqat yang lain yang terkenal tinggi
nilai puisi ialah Zuhair bin Abi Salma (530-627), Labid bin Rabi`ah (560-661),
Amr bin Kalthum (Abad ke 6M.), al-Harith bin Hillizah (Abad ke 6M.) dan`Antarah
bin Shaddad (525-615) (al-Majani al-Hadithah, Jil 1, 1946, hlm. 55-166). Selain
daripada itu terdapat penyair-penyair kumpulan Istana, Penyair Pahlawan
(al-Fursan) dan penyair-penyair yang lain di zaman Jahiliyyah (Fuad al-Afram
al-Bustani, 1946: Al-Majani al-Hadithat, Jil 1 1946: 117-368).
Selain dari bidang puisi pada zaman Jahiliyyah sebelum Islam,
ialah bersifat prosa yang merupakan ingatan tentang ungkapan-ungkapan tokoh,
cerita, khutbah dan kata-kata hikmat mereka yang diwarisi secrara ingatan dan
diperturunkan dari generasi ke generasi melalui perawi-perawinya yang kemudian
tiba zaman persuratan dan dirakamkan. Di dalam hal ini kata Nisar Ahmad Faruqi:
``The material of tribal tales continued to be transmitted
by professional narrators orally. These tales were for long narrated in
informal get-togethers or tribal assemblies until the Umayyad court engaged
them as professional artistes (Nisar Ahmed Faruqi, Early Muslim Historiography,
Delhi, Idarah-I Adabiyat-I, 1979: 5).b
Dari perbincangan di atas dapat difahamkan.
Sebelum ketibaan Islam orang-orang Arab, terutama dari
kalangan Qurasy dan pengunjung-pengunjug Arab yang datang dari berbagai kawasan
tanah Arab amat memberi perhatian dan sanjungan terhadap hasil bahasa dan
sastera di kalangan masyarakat. Pertandingan menggubah dan mendeklamasi puisi
diadakan sebagai acara tahunan di Pasar Ukkaz. Hadiah diberi dan karya terpilih
yang memenangi pertandingan diberi penghormatan digantung di Ka`abah.
Hasi-hasil bermutu juga dijadikan bahan hafalan, ungkapan dan panduan ikutan.
Hasil-hasil cerita, khutbah ucapan dan kata-kata hikmat juga
dihafal dan diperturunkan dari generasi ke generasi dan bila tiba zaman
persuratan dirakamkan ke dalam penulisan.
Masyarakat Arab zaman Jahiliyyah bermegah dengan kelahiran
ahli sasterwan di kalangan kaum mereka menjadi kemegahan dan sanjungan bukan
saja oleh kaumnya, tetapi oleh kaum-kaum yang lain. Mereka dianggap sebagai
tokoh dan pemimpin. Walau bagaimana tema ialah mengenai asabiyyah, peperangan,
kemegahan dan budaya masyarakat Jahiliyyah itu sendiri.
Jadi Islam hadir ke tengah masyarakat Arab dalam masa
orang-orang Arab menyanjung tinggi terhadap bahasa dan sastera. Lantaran itu
Rasulullah s.a.w. antaranya diutuskan dengan wahyu al-Qur`an yang mempunyai
keistimewaan dan ketinggian dari segi bahasa dan sastera dan lebih istimewa
dari segi kandungannya. Firman Allah bermaksud:
``Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang kami
turunkan (al-Qur`an) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan
datangkanlah satu surah yang sebanding dengan al Qur`an itu, dan panggillah
orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul
kamu orang-orang yang benar (al-Baqarah: 23).
Firman Allah lagi yang bermaksud:
``Katakan, sekiranya dihimpunkan manusia dan jin untuk
mendatangkan seperti ini Qur`an, mereka tidak boleh membawanya sepertinya,
walaupun mereka sama membantu antara satu sama lain (al-Isra`: 88).
Hadith riwayat Saidina Uthman r.a. bermaksud:
``Orang yang paling baik di kalangan kamu ialah orang yang
mempelajari al-Qur`an dan mengajarnya.
Penyair Labid ketika mendengar al-Qur`an dibacakan beliau
berkata, ``Sesungguhnya amat merdu dan indah. Dia adalah tinggi dan tiada lebih
tinggi daripadanya. Sesungguhnya pada zaman
bersentuhan dengan Islam. Kumpulan dari orang Arab ini memepelajari kaedah menulis. Zaman berdekatan dengan
Islam zaman berkembangnya tradisi
penulisan.
Sesungguhnya Iqra` kunci bagi segala Khazanah Maklumat yang
memancarkan Kegemilangan dan kecemerlangan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment