Tajung Malim, 13 Rejab 1434 = 23 Mei 2013 (Khamis):
Antara universiti yang masih kuat mendukung Teori Sastera,
ialah Universiti Pendidikan Sultan Idris Shah (UPSI), Tanjung Malim. Ini ialah
kerana wujudnya tokoh-tokoh teori di sana
seperti Prof. Madya Dr. Abdul Rahman Napiah terkenal membawa Teori Sastera
Baru, dan Ta`abbudiyyah, manakala Profesor Madya Dr. Abdul Halim Ali membawa
Teori Estetika Bersepadu. Di UPSI sering diadakan seminar-seminar yang
berhubung dengan teori, misalnya pada awal Disember 2011 diadakan Seminar
berhubung dengan Teori yang penulis turut hadir. Tiga bulan yang lepas juga
diadakan wacana yang berhubung dengan teori dan pada hari ini sekali lagi
diadakan dengan nama `Wacana Teori Sastera` khusus bagi membincang sebuah
kertas kerja `Konsep Estetika Bersepadu` yang dibentangkan oleh Prof. Madya Dr.
Abdul Halim Ali seorang pensyarah di UPSI sendiri. Untuk memeriahkan
perbincangan dua orang tokoh dari luar UPSI dijemput. Mereka ialah Profesor Dr.
Mohamad Mokhtar bin Hassan dari Universiti Malaya
dan Ybhg. Dr Shafie Abu Bakar Mantan Profesor Madya di Jabatan Persuratan
Melayu, UKM. Saudara Prof. Madya Dr. Abdul Rahman Napiah Pensyarah di UPSI
turut menjadi panel Pembahas. Penulis bertolak bersama saudara Azizi dari
Bangi, Jam 8.00 pagi dan tiba jam 9.30 pagi pada masa sesi seminar sedang
berjalan.
Konsep Estetika Bersepadu menurut Profesor Madya Dr. Abdul
Halim, Estetika ialah merujuk kepada makna `Keindahan` yang pendapat sedemikian
disetujui seperti oleh Muhammad Haji Salleh dan Braginsky. Menurut Muhammad
Haji Salleh, ``Keindahan sebenarnya memiliki daya tarikan yang mendorong
pembaca suka kepadanya. Ia adalah baik untuk pengarang dan khalayak dan
membantu manusia lebih nyaman dan lebih manusiawi.`` Bagi Braginsky,
``Keindahan hadir dan membawa makna dedaktif, pengajaran daripada ciptaan
bersifat keagamaan dan sekular.`` Bagi Braginsky keindahan ada bersifat
dalaman, luaran dan fungsional, tetapi fungsi fungsional adalah tertinggi. Bagi
Mohd Affandi Hassan, keinginan kepada keindahan adalah merupakan sifat semula
jadi manusia. Perbincangan mengenai konsep keindahan melalui masa yang panjang
iaitu klasik, pertengahan, moden dan pasca moden. Kelahiran istilah `estetika`
membawa makna khusus bagi aspek keindahan. Pembicaraan tentang keindahan ini
bukan didominasi oleh Barat sahaja, tetapi dibicarakan dalam Tamadun
Islam , India , China ,
Jepun dan Melayu Nusantara.
Saudara Abdul Halim memberi penekanan terhadap tokoh-tokoh
klasik Barat seperti Plato, Aristotle, Horace, Loginus, Plotinus, Aquinas, Dante. Beliau
memberi tumpuan kepada pendapat Plato dan Plotinus yang memberi kedudukan
unggul terhadap keindahan. Bagi pendapat tokoh moden beliau mengenengahkan
pendapat Immanuel Kant yang penilaiannya mengambil kira pengalaman keseronokan
dan harmoni terhadap objek sebagai asas bagi menilai keindahan.
Mewakili tokoh Islam saudara Abdul Halim mengambil tokoh
al-Ghazali. Pandangan al Ghazali tentang konsep keindahan dapat dikaitkan
dengan teori An-Nur (Kajian Al-Ghazali – Mishkat al-Anwar). Bagi Al-Ghazali
Cahaya Tertinggi dan Hakiki ialah Cahaya Allah s.w.t, (An-Nur: 35). Seorang
lagi tokoh Islam yang dianggap paling komprehensif didalam membicarakan tentang keindahan di
dalam Islam ialah Ismail al-Faruqi. Bagi al-Faruqi,
``Al-Qur`an ialah model seni, oleh itu, sifat seni Islam
itu, bersifat Qur`ani dalam erti kata al-Qur`an menjadi model utama dan
tertinggi bagi kreativiti dan produksi estetik. Komposisi al-Qur`an selalu
tepat, terjalin dengan baik dan indah bagaikan karya seni yang sempurna.``
Dari segi kesusasteraan Melayu, bahawa keindahan merupakan
aspek yang paling penting mengungguli kesusasteraan Melayu Tradisional.
Keindahan bagi kesusasteraan Melayu hendaklah seharusnya tidak terlepas dan
berpaksikan Islam. Bagi Mohd Affandi Hassan konsep keindahan (estetika), ialah
yang membawa kebenaran dan membawa manusia kepada hidup beradab, sebagaimana
kata Abdul Hadi W.M.
``Di dalam tradisi estetika Islam, Yang Satu dinamakan Yang
Hakiki. Dialah asal segala bentuk, segala rupa dan segala makna. Yang hakiki
adalah yang Maha Indah dan keindahan itu sendiri – Keindahan tidak terpisah
dari kebenaran dan berteraskan tauhid.`` – antaranya selari dengan pendekatan
Takmilah yang merujuk kepada sifat Jamal, Kamal, Jalal dan Qahhar (Shafie Abu
Bakar) dan Persuratan Baru (Mohd. Affandi Hassan). Pada akhirnya saudara Abdul
Halim kembali kepada konsep keindahan berasaskan al-Qur`an dan juga Hadith.
Asas Kesepaduan
Merupakan puncak apa yang hendak dikemukakan oleh saudara
Abdul Halim Ali bahawa, ``Kesepaduan adalah proses yang dapat menunjukkan
pertalian hubungan unsur-unsur tekstual yang membina makna teks.`` Menurutnya,
``Aspek yang bersepadu meliputi unsur dalaman (idea, pemikiran dan
perutusan/mesej) dan unsur-unsur lahiriah teks (bahasa, bentuk, teknik,
struktur). Contoh tertinggi ialah dari al-Qur`an.
Berhubung dengan Konsep Estetika Bersepadu, kata saudara
Abdul Halim, ``Bermatlamat meletakkan teks kesusasteraan Melayu khususnya puisi
pada tahap keindahan bermakna, yakni keindahan yang dapat mendiskripsi stail (gaya bahasa dan pemikiran)
penyair dan perutusan agama secara holistic dalam memberi kesan pengajaran dan
peringatan kepada pembaca, khususnya kepada umat Islam secara indah pula
(berhikmah).`` Matlamat akhir kesusasteraan dari sudut Estetika Bersepadu juga
untuk meletakkan teks kesusasteraan pada kedudukan keindahan berpahala yang
diistilah sebagai keindahan bermakna. Dalam konseptual Estetika Berpadu, idea
stilistik menyediakan lapangan analisis secara langsung terhadap penggunaan gaya bahasa dan kiasan dalam
teks-teks puisi yang dikaji. Kajian ini dibina berdasarkan dua aspek utama, iaitu
penyepaduan stail dan pemikiran penyair dengan perutusan agama. berasaskan dua
alat ukur utama, iaitu gaya
bahasa kiasan dan perutusan agama.
Stail yang disarankan ialah penyepaduan gaya bahasa dan pemikiran penyair berdasarkan
kesedarannya terhadap kualiti keindahan dan perutusan yang ingin disampaikan
kepada khalayak.
Dalam pembicaraan saudara Abdul Halim ini kita mencari dan
menunggu teks-teks yang digunakan untuk kajian. Kita dapat maklum hanya selepas
pembentangan dan hasil dari pertanyaan peserta tentang tek yang digunakan iaitu
empat buah kumpulan puisi Kemala iaitu, Ayn, Pelabuhan Putih, Mim dan
Kaktus-Kaktus. Kita mau melihat aspek pengaplikasian terhadap puisi-puisi dari
kumpulan puisi-puisi berkenaan, tetapi yang ditampilakan hanya secebis dari
puisi `Cinta Al-Farabi` Kemala.
Mawar susila di dada
bakar puing-puing nestapa dan putusasa
Dengan begitu banyak pembicaraan tentang Estetika Bersepadu,
kita merasakan amatlah tidak memuaskan dengan penampilan dua baris puisi Kemala
sebagai contoh.
Dengan rumusan bahawa Estetika Bersepadu, ialah persepaduan
dari aspek-aspek lahiriah dan maknawiyah, bahkan kesepaduan dari segi nilai dan
akhlak pengkarya, kita lebih ingin mengetahui sejauh mana kukuhnya
contoh-contoh puisi yang dibicarakan dan relevennya teknik-teknik yang
digunakan. Ini antara kekurangan yang amat dirasakan.
(Ulasan penal Pembahas akan menyusul).
Sekian.
No comments:
Post a Comment