BBB, 25 Sya`ban 1434 = 04 Julai 2013 (Khamis):
Keilmuan adalah dinamik. Ilmu boleh bertambah dengan
penemuan dan pertambahan fakta, berlaku penafsiran dan timbulnya isu-isu baru
yang perlu kepada jawaban, bahkan pengolahan. Asas bagi sumber keilmuan Islam
ialah al-Qur`an dan al-Hadith. Hingga ke zaman Khalifah Amirul Mu`minin
Sayyiduna Umar Ibn al-Khattab kelihatan tidak berlaku konflik pendapat dan
fikiran yang menggugat kestabilan pemerintahan. Namun pembunuhan Amirul
Mu`minin Uthman bin Affan Khalifah Ketiga di rumahnya pada 656M. bukan saja
mencetuskan kegoncangan politik, tetapi juga percambahan fikiran dan falsafah
keislaman. Berikutan dari kematian Uthman Sayyiduna Ali k.w. dilantik oleh
penduduk Madinah menjadi Khalifah menggantikan Uthman, tetapi beliau tidak
mendapat sokongan menyeluruh. Ali walaupun tidak bersetuju dengan pembunuhan,
kelihatan seperti simpati dengan kebangkitan penentangan dan dikatakan tidak
mengambil tindakan menghukum mereka yang menumpah darah. Lantaran itu Abdullah
bin Umar di Madinah tidak mengiktirafnya dan meninggalkan Madinah. Muawiyah
yang masih menguasai Syria
sebagai governor yang dilantik Uthman tidak juga patuh pada Ali lantaran Ali
tidak mengambil tindakan terhadap pemberontak, satu kumpulan penentangan lagi
diketuai Aisyah (Isteri Rasulullah s.a.w.) bersama dua orang kaya Makkah, iaitu
Talhah dan Al-Zubayr terang-terang menentang Ali. Sayyiduna Uthman teguh dari segi kedudukan
lebih mendapat sokongan dari kalangan Quraish, tetapi tidak dari puak Makhzum
dari kalangan Ansar yang kurang mendapat peluang dari segi ekonomi, tetapi
tidak dikaitkan dengan pembunuhan. Uthman dikatakan memberi tanah kepada pihak
tertentu di Iraq
yang menimbulkan rasa tidak puas hati oleh yang lain. Uthman juga dikatakan
bias dan memberi peluang kepada yang rapat dengannya dan tidak bertindak
terhadap pesalah seperti al-Walid bin Uqbah Governor di Kufah yang diadukan
tabiat peminumnya. Rasa tidak puas hati membawa kepada pembunuhan `Uthman. Pembunuhan
Uthman dan kenaikan Ali di Madinah dan kedudukan Muawiyah di Sham – Syria (Governor
dilantik `Uthman dari Kabilahnya) yang tidak menerima Ali sebagai Khalifah,
maka dari Konflik kepimpinan menyebabkan bangkitnya satu kelompok berkecuali
dari menyokong kedua-dua pemimpin. Mereka `Keluar` dari memberi sokongan kepada
Khalifah menjadikan mereka golongan dikenali sebagai `Khawarij` berslogan
bahawa, ``Tiada berhukum melainkan dengan Hukum Allah.`` (Watt, W. Montgomery,
The Formative Period of Islamic Thought, Edinburgh, Edinburgh University Press,
1973: 9 – 12).
Dengan penentangan yang timbul, maka Ali bertindak bagi memadamkan
penentangan yang dilakukan oleh Talhah dan Zubair di Madinah yang diketuai
Aishah. Mereka dikalahkan dalam peperangan Jamal dekat Basrah pada 656M. (A.
Hanafi M.A. Pengantar Theology Islam, Djakarta, Djayamurni, 1967: 65).
Dengan penghapusan penentangan Ali hanya tinggal berdepan
dengan Muawiyah. Tentera dari kedua-dua pihak bertentang selama Jun- Julai 657
di medan
peperangan di Siffin berhampiran Raqqa di Hulu Sungai Furat. Ketika peperangan
kelihatan bakal dimenangi oleh pihak Ali, seorang tentera dari kalangan
Muawiyah mengangkat Qur`an di tengah peperangan yang memaksudkan penyelesaian
ialah dengan kembali kepada al-Qur`an. Ini mendorong pihak Ali menerima tawaran
penyelesaian berkenaan dan tentera berhenti dan menerima cadangan perdamaian
(dikatakan perunding pihak Ali diketuai Abu Musa al-Ashari dan pihak Muawiyah
Umar Ibn Al-As) . Namun selepas
persetujuan untuk berdamai dengan Muawiyah timbul rasa tidak puas hati di
kalangan sebahagian dari tentera Ali. Antara daripada mereka menjerit dengan
ungkapan:
La hukma illa Allah ! -
Tiada berhukum melainkan dengan hukum Allah !
Tambah mereka adalah berdosa berhukum dengan hukum manusia !
Puak yang tidak puas hati ini diikuti oleh kumpulan
pengikut-pengikut. Ribuan daripada mereka berundur ke satu tempat bernama
Harurah. Ali berusaha memujuk mereka, antaranya tawaran kepimpinan di
kawasan-kawasan. Di sebalik penawaran ini, kumpulan kedua dan pengikut-pengikut
berjumlah antara tiga hingga empat ribu tentera, apabila mengetahui perdamaian diluluskan
berundur ke Nahrawan.
Topik utama yang mencetuskan pertentangan dan membawa kepada
peperangan dan terus dibincang:
``Apakah wajar Uthman dibunuh dengan kesalahan-kesalahan
yang dikaitkan dengannya !
Dalam pada itu pada bulan April 658 Muawiyah diangkat
menjadi Khalifah oleh penyokong-penyokongnya.
Manakala Ali berusaha mengembalikan kekuatannya dengan usaha
memujuk kumpulan yang bertindak keluar
dari tenteranya di Nahrawan dan Harura
antaranya dengan menyerang yang enggan kembali. Namun ianya bukan
pengakhiran penentangan, bahkan ianya merupakan permulaan bagi penumbuhan dan
perkembangan bagi kumpulan yang tidak berpuashati yang kumpulan ini bukan
sekadar nama `Khawarij`, tetapi mencetuskan idea dan fikiran yang bersifat
falsafah.
(Watt, W.M. The Formative Period of Islamic Thought, hlm. 13
– 14).
Kalangan Khawarij juga yang mengatur pembunuhan Ali pada malam
17 Ramadhan = Januari 661 kerana membalas dendam dan membela bagi kelompok yang
dibunuh di al-Nahrawan sebelumnya. Adalah dikatakan pada malam pembunuhan yang
sama juga diatur pembunuhan terhadap Mu`awiyah, tetapi rancangan gagal. Ali
diganti oleh anaknya Hasan, manakala selepas kematian Muawiyah pada 680 diganti
oleh anaknya Yazid. Namun kekuasaan politik dikuasai oleh turunan Muawiyah yang
membangun Kerajaan Mu`awiyah Selama seabad lamanya (32-132H.) yang menciri satu
budaya pemerintahan umat Islam selepas Khulafaur-Rashidin di samping mencambah
aliran-aliran pemikiran di dalam Islam.
(Watt, W.M. The Formative Period of Islamic Thought, hlm.
40). Juga Abdul Latip Talib, Khalifah-Khalifah Yang Benar, Batu Caves ,
Selangor: PTS Litera Utama Sdn. Bhd., 2010: 758.).
Sekian.
No comments:
Post a Comment