July 26, 2013

Peradaban Dan Tamadun Islam: Pertahan Keaslian Dan Kemurnian

-->

BBB, 16 Ramadhan 1434 = 25 Julai 2013 (Khamis):

(Sempena Malam Nuzul al-Qur`an)


 `Sesungguhnya Agama di sisi Allah ialah Agama Islam` (Aali Imran: 19).

Bila membicarakan tentang Peradaban dan Tamadun Islam, maka tiga paksi utama menjadi asas perbincangan, iaitu zaman Kerajaan Umawiyyah, Abbasiyyah dan Andalusiyyah membawa kepada perkembangan-perkembangan yang lain. Satu kecenderungan yang menjadi budaya pembicaraan tentang Peradaban dan Tamadun ini ialah tentang sentuhan budaya antara Islam dengan yang luar dari Islam. Sentuhan memang berlaku, misalnya melalui kegiatan terjemahan yang pada zaman kerajaan Abbasiyyah dan perluasan Islam ke Barat hingga ke Sepanyol. Bila membicarakan tentang budaya fikiran dan ilmu, kadang-kadang ada semacam ketidakadilan yang melihat pengaruh luar menjadi dominan di dalam pemikiran Islam. Contoh pemikiran Yunani dari Socrates, Plato, Aristotle dan Plutonisme Baru dilihat mendominasi keaslian pemikiran Islam. Ini dilihat misalnya berlaku di dalam Ilmu al Kalam Islam dan Tasawuf Falsafah. Pengagungan ketara terhadap filsafat Yunani. Contoh diperturunkan pendapat Oemar Amin dari bukunya `Filsafat Islam`:

``Pada masa pembangunan kota Baghdad ini, ilmu yang dinamakan filsafat atau filasafat, belumlah muncul, akan tetapi ia muncul kemudian dalam masa tenggang setengah abad sesudah itu, maka nyatalah kepada kita, bahawa mendahului ilmu filsafat itu dalam Islam, adalah kedoktoran, geometri, astronomi dan kimia.`` (Oemar Amin Hoesin, Filsafat Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 1975: 15).

Saudara Hairudin Harun dalam bukunya  Daripada `Sains Yunani Kepada Sains Islam` menyatakan, ``Sains Yunani, iaitu budaya Ilmu yang mempunyai hubungan terus dengan perkembangan sains Islam.` (Hairudin Harun, Daripada Sains Yunani Kepada Sains Islam, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1992: 9).

Kita bertanya begitu banyak ayat-ayat al-Qur`an berhubung dengan konsep kewujudan, ketuhanan, ciptaan langit dan bumi dan banyak lagi persoalan yang lain, bukankah bidang-bidang berkenaan menyentuh soal falsafah ? Sesungguhnya minda umum terarah kepada yang sudah sedia diperkatakan dan lebih bersifat menurut dari usaha untuk membuat kajian. Maka kesimpulan dibuat sebagaimana kesimpulan umum yang lebih dahulu.

Barangkali pendekatan yang seumpama ini tidak boleh dipersalahkan, kerana ianya merupakan pendekatan lumrah bagi para orientalis, pengikut atau penerima bila membicarakan tentang falsafah Islam, mereka meletakkan Islam sebagai penerima warisan keilmuan Greek-Yunani. Islam dilihat sebagai sungai yang menjadi laluan bahan-bahan dari hulu ke muara. Tokoh-tokoh seperti Socrates, Plato, Aristotle dan Plotinus dilihat mempengaruhi pemikiran Islam. Ini diperlihatkan di dalam aliran seperti Mu`tazilah, wahdatul wujud dan sebagainya. Kehadiran pengaruh luar yang bukan asli di dalam Islam, memang berlaku dan memaslahkan Islam. Ianya hendaklah dilihat bukan dominan tetapi sampingan. Menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas:

``The Western Culture and civilization, which includes Christianity as an integral part of it, has been assuming the posture of confrontation against Islam there can be no doubt.``
(Syed Muhammad al-Naquib al-Attas, Islam And Secularism, ABIM, Kuala Lumpur, 1978: 92).

Islam hendaklah dilihat sebagai penjana ilmu pengetahuan yang membina peradaban dan tamadunnya sendiri. Hakikatnya memang begitu. Berasaskan al-Qur`an tumbuh dan berkembang dari rahim peradaban dan tamadun Islam ilmu-ilmu seperti tafsir, Hadith, aqidah, falsafah akhlah, tasawuf Islam dan fiqh. Sebagai contoh Ilmu Usul al-Fiqh & al-Qawa`id al Fiqhiyyah merupakah bidang sepenuhnya tumbuh dan berkembang di dalam Islam (Haji Hassan bin Haji Ahmad &Haji Muhammad Salleh bin Haji Ahmad, Usul al-Fiqh & Al-Qawa`id al-Fiqhiyyah, Pustaka Haji Abdul Majid, Kuala Lumpur, 1998: 663hlm.

Penjanaan Ilmu dan Pendekatan haruslah menurut perspektif Islam tanpa menafikan berlakunya pertembungan dengan dengan budaya, tetapi dianggap sampingan dari segi pendekatan. Islam bukan dilihat sebagai sungai yang menjadi laluan bahan-bahan sekadar menyampaikannya ke kuala, tetapi sebagai sumber yang menurunkan air dari langit rahmat ke atas puncak-puncak gunung dan permukaan tanah yang membawanya ke sungai dan ke laut keilmuan. Islam berkembang bukan di dalam masa yang singkat dan sempit, tetapi memakan masa yang panjang yang menumbuhkan peradaban dan tamadunya sendiri. Kata H.A.R, Gibb intelektual British yang membuat kata pengantar kepada buku Seyyed Hossein Nasr:

``The third and fourth centuries were the ``Golden Age`` of Islamic culture, when literature and science wide out in every direction, and economic prosperity also reached its climax.`` (Gibb, H.A.R, Preface dlm. Seyyed Hossein Nasr, Islamic Cosmological Doctrines, Thames And Hudson, London, 1978: xiii).

Bukan tidak ada sarjana-sarjana bukan Islam melihat dan mengkaji dengan jujur terhadap
Bidang-bidang keislaman. Sebagai contoh Dr. Murice Bucaille Sarjana dari Perancis menafsirkan tentang asal usul manusia menurut al-Qur`an. Mengenai buku ini:

``What is the Origin of Man ? ia a work of mature reflection written with the aim of exposing outmoded antagonisms between science and religion, and showing that far from standing in opposition, the two are perfectly compatible. Whatever the reader`s personal belief, he will find here many concrete facts that are all to often overlooked when the subject of man`s origins is raised. Thus the reader will be better equipped to take a fresh look at the contribution made by genuine scientific discoveries – free from all ideology – and by the new light that has been cast on the Holy Scriptures.``

(Dr. Maurice Bucaille, What Is The Origin Of Man ?, A.S. Noordeen, Kuala Lumpur, 1982, Kulit Luar – Belakang).

Sebagai contoh lagi seorang sarjana dari Jepun  yang mengajar Islamic Study di Keio University (1954-1968) dan di McGill University Canada juga di Royal Institute of The Study of Philosophy (Iran) mengkaji dengan teliti tentang terminology di dalam al-Qur`an bagi memahami konsep Iman dan Islam yang ditulis dalam bukunya , ``The Concept of Belief in Islamic Theology: Berhubung dengan kajiannya:

``Belief was historically that first and the most important of all the theological concepts in Islam, and it raised in the first few centuries of Islamic culture a number of problems of real significance. Some of them were literally problems of life and death to the growing muslim community as they are still today.  By methodically analyzing  these problems and the major concepts underlying them, this study throws light upon one of the most interesting phases of the history of Islamic thought. The danger of of the free practice of takfir, `the relation between iman and Islam, `belief and knowledge`, `belief and work` are some of the key concepts explored by the author in death and analyzed in the light of earlier studies, such as the works of Imam Ghazali and Imam Ibn Taymiyyah.``
(Toshihiko Izutsu. The Concept of Belief In Islamic Theology, Islamic Book Trust, Kuala Lumpur, 1993: Kulit Belakang).

Islam tidak kurang dari bidang dan tokoh-tokoh sains tulin, tetapi tidak bermasalah dari segi akidah.
Ada baiknya pendapat luar yang memberi pendapat yang jujur, dengannya kita dapat melihat dan menilai kebenaran pada diri, tetapi pengawasan perlu terus dilakukan agar keaslian dan kemurnian Islam dapat dipertahankan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment