BBB, 16 Ramadhan 1434 = 25 Julai 2013 (Khamis):
(Sempena Malam Nuzul al-Qur`an)
`Sesungguhnya Agama
di sisi Allah ialah Agama Islam` (Aali Imran: 19).
Bila membicarakan tentang Peradaban dan Tamadun Islam, maka
tiga paksi utama menjadi asas perbincangan, iaitu zaman Kerajaan Umawiyyah,
Abbasiyyah dan Andalusiyyah membawa kepada perkembangan-perkembangan yang lain.
Satu kecenderungan yang menjadi budaya pembicaraan tentang Peradaban dan Tamadun
ini ialah tentang sentuhan budaya antara Islam dengan yang luar dari Islam.
Sentuhan memang berlaku, misalnya melalui kegiatan terjemahan yang pada zaman
kerajaan Abbasiyyah dan perluasan Islam ke Barat hingga ke Sepanyol. Bila
membicarakan tentang budaya fikiran dan ilmu, kadang-kadang ada semacam
ketidakadilan yang melihat pengaruh luar menjadi dominan di dalam pemikiran
Islam. Contoh pemikiran Yunani dari Socrates, Plato, Aristotle dan Plutonisme
Baru dilihat mendominasi keaslian pemikiran Islam. Ini dilihat misalnya berlaku
di dalam Ilmu al Kalam Islam dan Tasawuf Falsafah. Pengagungan ketara terhadap
filsafat Yunani. Contoh diperturunkan pendapat Oemar Amin dari bukunya `Filsafat
Islam`:
``Pada masa pembangunan kota Baghdad ini, ilmu yang
dinamakan filsafat atau filasafat, belumlah muncul, akan tetapi ia muncul
kemudian dalam masa tenggang setengah abad sesudah itu, maka nyatalah kepada
kita, bahawa mendahului ilmu filsafat itu dalam Islam, adalah kedoktoran,
geometri, astronomi dan kimia.`` (Oemar Amin Hoesin, Filsafat Islam, Bulan
Bintang, Jakarta, 1975: 15).
Saudara Hairudin Harun dalam bukunya Daripada `Sains Yunani Kepada Sains Islam`
menyatakan, ``Sains Yunani, iaitu budaya Ilmu yang mempunyai hubungan terus
dengan perkembangan sains Islam.` (Hairudin Harun, Daripada Sains Yunani Kepada
Sains Islam, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 1992: 9).
Kita bertanya begitu banyak ayat-ayat al-Qur`an berhubung
dengan konsep kewujudan, ketuhanan, ciptaan langit dan bumi dan banyak lagi
persoalan yang lain, bukankah bidang-bidang berkenaan menyentuh soal falsafah ?
Sesungguhnya minda umum terarah kepada yang sudah sedia diperkatakan dan lebih
bersifat menurut dari usaha untuk membuat kajian. Maka kesimpulan dibuat
sebagaimana kesimpulan umum yang lebih dahulu.
Barangkali pendekatan yang seumpama ini tidak boleh
dipersalahkan, kerana ianya merupakan pendekatan lumrah bagi para orientalis,
pengikut atau penerima bila membicarakan tentang falsafah Islam, mereka
meletakkan Islam sebagai penerima warisan keilmuan Greek-Yunani. Islam dilihat
sebagai sungai yang menjadi laluan bahan-bahan dari hulu ke muara. Tokoh-tokoh
seperti Socrates, Plato, Aristotle dan Plotinus dilihat mempengaruhi pemikiran
Islam. Ini diperlihatkan di dalam aliran seperti Mu`tazilah, wahdatul wujud dan
sebagainya. Kehadiran pengaruh luar yang bukan asli di dalam Islam, memang berlaku
dan memaslahkan Islam. Ianya hendaklah dilihat bukan dominan tetapi sampingan.
Menurut Syed Muhammad Naquib al-Attas:
``The Western Culture and civilization, which includes
Christianity as an integral part of it, has been assuming the posture of
confrontation against Islam there can be no doubt.``
(Syed Muhammad al-Naquib al-Attas, Islam And Secularism,
ABIM, Kuala Lumpur, 1978: 92).
Islam hendaklah dilihat sebagai penjana ilmu pengetahuan
yang membina peradaban dan tamadunnya sendiri. Hakikatnya memang begitu.
Berasaskan al-Qur`an tumbuh dan berkembang dari rahim peradaban dan tamadun
Islam ilmu-ilmu seperti tafsir, Hadith, aqidah, falsafah akhlah, tasawuf Islam
dan fiqh. Sebagai contoh Ilmu Usul al-Fiqh & al-Qawa`id al Fiqhiyyah
merupakah bidang sepenuhnya tumbuh dan berkembang di dalam Islam (Haji Hassan
bin Haji Ahmad &Haji Muhammad Salleh bin Haji Ahmad, Usul al-Fiqh &
Al-Qawa`id al-Fiqhiyyah, Pustaka Haji Abdul Majid, Kuala Lumpur, 1998: 663hlm.
Penjanaan Ilmu dan Pendekatan haruslah menurut perspektif
Islam tanpa menafikan berlakunya pertembungan dengan dengan budaya, tetapi
dianggap sampingan dari segi pendekatan. Islam bukan dilihat sebagai sungai yang
menjadi laluan bahan-bahan sekadar menyampaikannya ke kuala, tetapi sebagai
sumber yang menurunkan air dari langit rahmat ke atas puncak-puncak gunung dan
permukaan tanah yang membawanya ke sungai dan ke laut keilmuan. Islam berkembang
bukan di dalam masa yang singkat dan sempit, tetapi memakan masa yang panjang
yang menumbuhkan peradaban dan tamadunya sendiri. Kata H.A.R, Gibb intelektual
British yang membuat kata pengantar kepada buku Seyyed Hossein Nasr:
``The third and fourth centuries were the ``Golden Age`` of
Islamic culture, when literature and science wide out in every direction, and
economic prosperity also reached its climax.`` (Gibb, H.A.R, Preface dlm.
Seyyed Hossein Nasr, Islamic Cosmological Doctrines, Thames And Hudson, London , 1978: xiii).
Bukan tidak ada sarjana-sarjana bukan Islam melihat dan
mengkaji dengan jujur terhadap
Bidang-bidang keislaman. Sebagai contoh Dr. Murice Bucaille Sarjana
dari Perancis menafsirkan tentang asal usul manusia menurut al-Qur`an. Mengenai
buku ini:
``What is the Origin of Man ? ia a work of mature reflection
written with the aim of exposing outmoded antagonisms between science and
religion, and showing that far from standing in opposition, the two are
perfectly compatible. Whatever the reader`s personal belief, he will find here
many concrete facts that are all to often overlooked when the subject of man`s
origins is raised. Thus the reader will be better equipped to take a fresh look
at the contribution made by genuine scientific discoveries – free from all
ideology – and by the new light that has been cast on the Holy Scriptures.``
(Dr. Maurice Bucaille, What Is The Origin Of Man ?, A.S.
Noordeen, Kuala Lumpur, 1982, Kulit Luar – Belakang).
Sebagai contoh lagi seorang sarjana dari Jepun yang mengajar Islamic Study di Keio
University (1954-1968) dan di McGill University Canada juga di Royal Institute
of The Study of Philosophy (Iran) mengkaji dengan teliti tentang terminology di
dalam al-Qur`an bagi memahami konsep Iman dan Islam yang ditulis dalam bukunya
, ``The Concept of Belief in Islamic Theology: Berhubung dengan kajiannya:
``Belief was historically that first and the most important
of all the theological concepts in Islam, and it raised in the first few
centuries of Islamic culture a number of problems of real significance. Some of
them were literally problems of life and death to the growing muslim community
as they are still today. By methodically
analyzing these problems and the major
concepts underlying them, this study throws light upon one of the most
interesting phases of the history of Islamic thought. The danger of of the free
practice of takfir, `the relation between iman and Islam, `belief and
knowledge`, `belief and work` are some of the key concepts explored by the
author in death and analyzed in the light of earlier studies, such as the works
of Imam Ghazali and Imam Ibn Taymiyyah.``
(Toshihiko Izutsu. The Concept of Belief In Islamic
Theology, Islamic Book Trust, Kuala
Lumpur , 1993: Kulit Belakang).
Islam tidak kurang dari bidang dan tokoh-tokoh sains tulin,
tetapi tidak bermasalah dari segi akidah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment