BBB, 14 Ramadhan 1434 = 23 Julai 2013 (Selasa):
Sejak penubuhan UKM pada 18 Mei 1970 di Kampus Jalan Pantai,
Pantai Baru, Kuala Lumpur ,
kalangan mahasiswa ada yang terlibat di dalam kegiatan sastera. Mereka
menubuhkan Studi Kelab Sastera UKM pada 23 Julai 1970, iaitu Persatuan Sastera
terbuka bagi semua mahasiswa UKM, manakala Mahasiswa Institut Bahasa,
Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu (IBKKM) menubuhkan persatuan Penulis IBKKM
secara khas bagi mahasiswa IBKKM. Antara mereka sudah berjinak-jinak di dalam
bidang penulisan seperti Shafie Abu Bakar, Awang Sariyan, Wan Bakar Wan Dagang,
Rahman Shaari dan Zainuddin Ayip. Antara Mahasiswa menjadi pengarang dan
penulis Gemasiswa, akhbar bulanan yang diterbitkan oleh Persatuan Mahasiswa UKM
(PMUKM). Baik Grupemuisi UKM, maupun Persatuan Penulis IBKKM, mereka amat rapat
dengan Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai sebuah Institusi yang memajukan bahasa
dan sastera tanahair. Kegiatan-kegiatan yang diadakan misalnya penubuhan Studi
Kelab sastera UKM, mengadakan Malam Irama Sastera dan sebagainya diadakan
dengan penyertaan mereka yang dari DBP. Sesudah lima tahun bergiat dalam penulisan dan
bersastera, melalui sokongan Dr. Muhammad Haji Salleh Pensyarah dan Penasihat
Studi Kelab Sastera UKM usaha dilakukan bagi menerbitkan sebuah antologi Puisi
Siswa UKM. Tugas diberi kepada saudara Zainuddin Ayip mengetuai pengumpulan
puisi. Pihak Dewan Bahasa dan Pustaka memberi kerjasama menerbitkan antologi
yang diberi judul `Puisi Siswa`, iaitu antologi puisi pertama mahasiswa UKM
yang diterbitkan (1976) oleh penerbit terkenal Dewan bahasa dan Pustaka.
`Puisi Siswa` bersaiz kecil 18 x 11 sm. (43 halaman) ini
memuat puisi seramai 13 orang siswa dengan 37 buah puisi. Seorang diberi ruang
antara satu hingga lima
buah puisi. Mereka yang mendapat ruang dalam antologi ini ialah:
1) Abd.
Ghani Ibrahim (4)
a) Berdiri di sini b)
Ekotaip c) Rambut ini gugur d) Gigiku
2) Arrifin
Mohammad (2)
a) Menunggu b)
Tengkujuh
3) Awang
Sariyan (1)
a) Ruang-Ruang
Empat Penjuru
4) Bakar
Wan Dagang (3)
a) Menanti
Jawaban b) Itulah Aku, Setelah Puas
Kauderanya c) Di atasnya Kau Bernafas Senang Jua
5) Faridah
Yahya (2)
a) Kalau b) Sepanjang Mata yang Tertawa
6) Khadri
Haji Ahmad (2)
a) Mencari b) Jauh
7) Mohammad
Adam (3)
a) Koma b)
Hujan c) Tapak-Tapak
8) Mokhtar
Kamaruddin Daud (2)
a) Pengembara b)
Kata-Kata
9) Muda
Daud Yusof (2)
a) Anjing-Anjing b)
Pertemuan dan Harapan
10) Nordin Jaafar
(2)
a) Kegelisahan b)
Diri
11) Rahman Shaari
(4)
a) Pencarian b) Masa
c) Di Tempat Tidur d) Hari-Hari
Tak Pernah Panjang
12) Shafie Abu Bakar (5)
a) Di
Suatu Persimpangan b) Hutan-Hutan Batu
c) Jalanan Hidup d) Hidup Yang Diburu
e) Pencari
13) Zainuddin Ayip (5)
a) Bunga
Lalang b) Suatu Saat Namamu Akan
Kuucapkan Juga c) Tepi Jalan Ini
d) Mengganggu e)
Lihatlah Aku dan Anakmu Ini.
Antologi ini diberi pengenalan oleh Dr. Muhammad Haji Salleh
yang mengingatkan perlunya kematangan di dalam menulis, kata Muhammad,
``Yang amat diperlukan oleh kesusasteraan Malaysia dewasa ini adalah
kematangan fikiran dan seni.`` Menurut Muhammad,
``Tidak ada jalan pendek.`` katanya, Penulis memerlukan
sepuluh tahun untuk mencipta gaya
dan pendekatan sendiri dan dua puluh tahun pula untuk membina suatu
perbendaharaan kata yang bersih, tulen dan mudah dilentur.
Menurut Muhammad sudah tentulah banyak kelemahan pada
peringkat permulaan menulis, tapi beliau berpendapat ada kejujuran di dalam Puisi
Siswa yang menampilkan pengalama peribadi dan tidak terikat dengan pengucapan
tradisi, ada keseriusan di dalam memilih tema-tema, style-style dan keberanian
mengekspresikan sesuatu yang belum dipuisikan. Muhammad merasa optimis
bakat-bakat yang ada mempunyai ruang dan peluang menjanjikan.
Sebenarnya daripada 13 penulis ini beberapa orang daripada mereka
menunjukkan bakat. Rahman Shaari selaku penulis muda sudah menunjukkan
kematangan berekspresi dengan tema yang berat dan intelektual dengan bahasa
yang padat dan tidak sengaja dibunga-bungakan.
Pencarian
Pertemuan di Masjid Negara
Mata bercanggah dengan akal
Aku tak pantas mentafsir
Penglihatan begini
Jelas dan kontras
Sampai aku kehilangan diri.
Aku tau,
Benar berlawanan dengan salah
Kadang-kadang salah keduanya
Tapi tak mungkin kedunya benar
Dan kebenaran itu
Tersepit dan terhimpit
Di celah kesalahan.
Belum berhujung pencarianku
Dan aku belum menentu
Belum menghukum
Cuma belajar menghakimkan.
(Puisi Siswa, 1976: 27).
Rahman melontar persoalan menggunakan elemen kontradiksi,
persoalan kontras dengan bahasa yang jelas.
Gaya berpuisi
sedemikian menjadi identiti perpuisian Rahman.
Awang Sariyan yang kelak lebih terkenal sebagai Pakar Bahasa
turut berpuisi mengenai realiti yang dihadapi di alam mahasiswa. Fragmen dari
puisinya:
Ruang-Ruang Empat Penjuru
……
Di ruang empat penjuru ini
Aku berbicara
Melepaskan kongkongan sekitar
Melarikan mata dari empat penjuru
Yang sempit
Ke kertas menghidupkan kata-kata.
….
Kini hidupku terasa
Semakin singkat
Kerana siangnya
Sebahagian besar
Di bilik-bilik kuliah
Dan malamnya
Sebahagian besar
Di librari.
(Puisi Siswa, hlm.
7).
Demikian luahan Awang Sariyan setelah menjadi mahasiswa
dengan beban kursus yang dihadapi. Bahasa yang digunakan agak prosaik.
Antara yang berbakat ialah saudara Bakar Wan Dagang –
Mahasiswa dari Fakulti Islam yang sebelum ini pernah menulis – termasuk
berpuisi. Contoh puisinya yang berjudul
Menanti Jawaban
…..
Berdiri bisu di sini
Melihat dan memikir
Tanpa jawaban
Tanpa keberanian
Bukan ertinya
Suatu kemenangan
Dan kepuasan
Sedang persoalan
Kian mendsak jawaban.
(Puisi Siswa, hlm. 9).
Wan Bakar menampilkan persoalan mistri yang menuntut jawaban
yang masih tidak berjawab.
Juga expresi Zainuddin Ayip di dalam:
Lihatlah Aku dan Anakmu ini.
….
Dan sekarang lihat ini
Tanpa bandingan
Anakmu menangis di tepi jalan
Terbatuk-batuk di malam yang basi
Tangannya menekan perutnya yang lapar
Dan tertidur melengkung di kaki lima
(Puisi Siswa: 40).
Demikianlah rasa kemanusiaan Zainuddin Ayip terhadap
pengemis yang terbiar dan terabai.
Shafie Abu Bakar yang diberi ruang untuk lima buah puisinya. Antaranya menggambarkan tentang kesesakan Kuala Lumpur yang
didepaninya. Kata Shafie,
Hutan-Hutan Batu
Di Kota ini
Lembah dan pamahnya penuh terisi
Kini bukit-bukit bertukar menjadi
Batang-batang mati gelempang di bumi
Memutih tumbuh cendawan-cendawan
Hutan-hutan batu
Tegak meluru.
(Puisi Siswa, hlm. 32).
Demikian beberapa contoh petikan ungkapan dari
penyair-penyair muda yang kita kira menjanjikan. Sememangnya beberapa dari
mereka muncul sebagaipenyir mapan – contohnya saudara Rahman Shaari.
`Puisi Siswa` meletakkan asas awal bagi beberapa penyair di
UKM muncul sebagai penyair berbakat dan mapan bersama-sama dengan kafilah
penyair tanahair.
Sekian.
No comments:
Post a Comment