-->
BBB, 13 Ramadhan 1434 = 22 Julai 2013 (Isnin):
Pengalaman menjadi Ahli Lembaga Muzium Negeri Terengganu
selama 11 tahun (1993-2004), menjadi Pembantu Exco Hal Ehwal Islam dan Adat
Melayu negeri Selangor yang Lembaga Muzium Negeri Selangor dan kemudian
Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT) berada di bawah Exco
berkenaan (2008-2011) dan kemudian dilantik menjadi Pengerusi Perbadanan Adat
Melayu dan Warisan Negeri Selangor (18 Januari 2012-26 Februari 2013) dan kini
selaku Timbalan Pengerusi (mulai 27 Februari – Kini), semua pengalaman ini
membantu kefahaman Penulis tentang permuziuman yang melayakkan Penulis untuk
menulis berhubung dengan bidang tersebut. Penulis bukan semata-mata akan
menulis tentang permuziuman – Muzium Terengganu dan Selangor serta beberapa
yang lain, tetapi membina terlebih dahulu tentang Teori Permuziuman yang
menjadi rangka pendekatan bagi membicarakan ruanglingkup permuziuman.
Pembinaan teori pula sudah menjadi pendekatan ilmiah dan
budaya menulis bagi Penulis. Ini dilalui Penulis di dalam kegiatan akademik Penulis
selama di UKM (1970-1999). Dengan pembinaan teori ianya menjadi Rangka dan
Landasan, bahkan Faham dan Aliran di dalam penulisan. Dilihat dari penulisan
sastera secara khusus, sesungguhnya selepas keterlibatan Penulis di dalam
penulisan kreatif selama tiga puluh tahun lamanya (1962-1992), maka sempena
menghadiri Kuliah Sastera di DBP & Port Dickson (Hotel Ming Court)
berturut-turut secara intensif anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka dan Jabatan
Persuratan Melayu UKM dari 27-31 Oktober 1992 yang penyampai kuliah di DBP
Prof. Dr. Braginsky dari University of Moscow (27-28 Okt. Di DBP), dan Seminar
Sastera (29-31 Okt. Di Port Dickson) yang pembentang-pembentang kertas kerja
ialah Prof. Dr. Farid Mohd Onn (Ketua Jabatan selaku Perasmi), Profesor Dr.
Muhammad Haji Salleh (UKM), Dr. Wong Sook Koon (USM), Prof. Dr. Braginsky
(Moscow), Dr. Ungku Maimunah (UKM), Dr. Nur Nina Zuhra (USM), Prof. Dr. Hashim
Awang (UM), Dr. Noriah Taslim (USM), Harold Brown (London) dan Mana Sikana
(UKM), maka Penulis juga membentangkan kertas kerja berjudul, Sastera Islam:
Teori Pengindahan dan Penyempurnaan Dalam Rangka Tauhid (Shafie Abu Bakar,
Takmilah,: Teori, Falsafah dan Prinsip, dlm. Mana Sikana, Teori Sastera Dan
Budaya Dalam Kajian Akademik, Jabatan Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan
Malaysia, Bangi, 1997: 125-145). Dari tulisan ini dikembangkan kepada Teori
Takmilah yang kemudian digunakan di dalam penulisan ilmiah baik pada peringkat Latihan
Ilmiah, Sarjana, bahkan pada peringkat Doktor Falsafah. Sebelum daripada itu
peranan yang paling utama yang Penulis terarah kepada bidang di atas ialah dari
latar pendidikan Penulis yang mendapat pendidikan agama pada peringkat Thanawi
dan yang paling penting mengikuti pengajian dalam bidang bahasa, kesusasteraan
dan kebudayaan Melayu dari peringkat Ijazah Pertama, Sarjana dan Doktor
Falsafah. Ramuan dari kesemua pendidikan di atas mengorientasikan Penulis secara
serentak sebagai `Orang Bahasa, Sastera, Budaya, Seni dan Agama``. Sifat inilah
yang mengalir di dalam karya-karya yang dihasilkan oleh Penulis.
Selepas Penulis terlibat dengan politik selama lima tahun
dengan matlamat mendirikan `Negara Islam`, Penulis melihat pendekatan bagi
cita-cita mendirikan Negara Islam yang lebih tepat tidak lain dari melalui Ilmu
yang membina peradaban dan Tamadun umat, lantaran itu Penulis memperluaskan
Teori Takmilah ke dalam Gagasan PESURAT berdasarkan `Iqra` (Pesuratan Adab
& Tamadun). Dalam maksud Teori Takmilah sebagai Teori Penulisan Kreatif
menjadi pelengkap bagi keseluruhan Gagasan Penulisan yang bersifat Adab dan
Tamadun. Namun untuk mencapai cita-cita
mendirikan `Negara Islam` adalah sesuatu yang ideal. Ianya mungkin lebih
praktikal pada peringkat mendirikan Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur. Penulis sebenarnya
sedang menulis bagi tahap . ``Menuju Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur`` dengan
menggunakan pendekatan PESURAT. Penambahan istilah `Menuju` bererti
`Perjalanan` ke Baldah Tayyibah wa Rabbun Ghafur adalah praktikal yang hasrat
sedemikian mungkin kesampaian dan mungkin
tidak, tetapi dalam hal ini kita berniat baik dan berusaha mencapainya.
Keterlibatan Penulis dalam bidang permuziuman yang lebih
dari satu setengah dekad mencetuskan idea, kalau semua bidang yang Penulis terlibat
diikat dengan teori, mengapa tidak sama dibinakan Teori Permuziuman,
sekurang-kurangnya menjadi rangka pendekatan bagi Penulis di dalam menulis atau
sebarang wacana ilmiah mengenainya. Jika baik dan diterima, maka ianya boleh juga
digunakan oleh penulis-penulis yang lain atau bagi sesiapa yang memperkata atau
berusaha memahami bidang permuziuman.
Penulis melihat bahawa pola bagi Teori Takmilah adalah sama
dan bersesuaian untuk diterapkan kepada Teori Permuziuman yang juga terletak di
bawah Gagasan PERURAT. Yang perlu ialah mengolah pola-pola berkenaan kepada
ciri-ciri yang berhubungan dengan permuziuman. Pada hakikatnya bidang
permuziuman adalah lebih luas berbanding
dengan bidang kreatif yang dicakupi oleh Teori Takmilah. Keluasannya
menghampiri keluasan yang dicakupi oleh PESURAT. Namun begitu permuziuman ada
ciri-ciri khusus berbanding dengan Gagasan PESURAT antaranya ada ciri estetik, budaya,
nilai, kepurbaan dan nadirnya.
Untuk kesemua pendekatan di atas baik TAKMILAH kreatif atau
permuziuman terletak di bawah PESURAT semuanya diikat dan disatukan oleh Ilmu
yang bergerak kepada Adab dan Tamadun yang meningkatkan martabat manusia di
sisi Allah dan juga Alam. Dari segi ilmu ini, pada hakikatnya Muzium adalah
saudara bagi Perpustakaan. Kedua-duanya mendukung Ilmu, tetapi kedua-duanya
mempunyai ciri dan keistimewaan masing-masing. Muzium menampilkan bahan-bahan
sebagai objek langsung yang dapat dilihat dan dihayat secara langsung dengan
indera, khususnya mata dan akal serta hati yang dapat diberi makna dan
kefahaman menurut daya pengertian dan penghayatan masing-masing. Manakala
Perpustakaan ialah gedung maklumat secara tertulis mengenai segala perkara yang
dapat dirujuk, dibaca dan dihayati. Kedua-duanya berperanan memberi maklumat
dan penghayatan kepada pengguna dan peminat. Kedua-duanya berperanan membina
peradaban dan tamadun manusia.
Terilham dari Tulisan Ibn Khaldun membicarakan tentang
tempoh hayat kewujudan alamiah (saduran):
Umur memerintah sebuah Kerajaan Persis manusia dari segi kehidupan
Semua fana tiba tempoh perakhiran Sejarah peninggalan mengekalkan
(Ibn Khaldun, Muqaddimah Ibn Khaldun, Beirut: Dar al-Qalam,
1984: 170).
Sekian.
No comments:
Post a Comment