BBB, 17 Syawal 1435 = 13 Ogos 2014 (Rabu):
Melihat kepada komponan di dalam Teori Takmilah ianya
mengandungi
1)
Peringkat
Falsafah
2)
Peringkat
Prinsip
3)
Peringkat
Uswah (Contoh)
4)
Peringkat Nilai
5)
Peringkat Amalan
1.
Peringkat
Falsafah
Peringkat falsafah adalah peringkat penting yang melibatkan
pandangan wujud dan pandangan alam yang termanifestasi di dalam tindaklaku
individu dan masyarakat, bahkan mewarnai nilai dan budaya hidup masyarakat.
Sifat falsafah di dalam Teori Takmilah ialah berkeyakinan dan berpegang teguh
pada `Falsafah Tauhid`, bahawa Allah adalah wujud dan adalah Tunggal yang tidak
ada syarikat (sekutu) bagiNya dan tidak ada ketuhanan yang lain daripadaNya.
Dialah yang Mencipta kewujudan dan yang menentukan peraturan-peraturan dan
nilai-nilai yang patuh kepadanya kejadian-kejadian – yang mencerminkan
keislaman. Menurut Maududi, `Konsep Islam bukan saja kepada manusia, tetapi juga pada kejadian-kejadian alam yang lain.
Kata Maududi:
``Evryone can see that the universe we live in is an orderly
universe. There is law and order among all the units that comprise this
universe. Everything is assigned a place in a grand scheme which is working in
a magnificent and superb way. The sun the moon, the stars and in fact all the
heavenly bodies are knit together in a splendid system. They follow an
unalterable law and do not make even the slightest deviation from their
ordained course. The earth rotates on its own axis and in its revolution round
the sun scrupulously follows the path laid down for it. Similarly everything in
the world, from the little whirling electron to the mighty nebulae, invariably
follows its own laws. Matter, energy, and life – all obey their laws and grow
and change and live and die in accordance with those laws. Even in the human
world the laws of nature are quite manifest. Man`s birth, growth, and life are
all regulated by a set of biological laws. He derives sustenance from nature in
accordance with an unalterable law. All the organs of his body from the small
tissues to the heart and the brain are governed by the laws prescribed for
them. In short , ours is a law-governed universe and everything in it is
following the course that has been ordained for it. This powerful,
all-pervasive law, which governs all that comprises the universe, from the
tiniest specks of dust to the magnificent galaxies in high heavens, is the law
of God, that Creator and Ruler of the universe. As the entire creation obeys
the law of God, the whole universe, therefore, literally follows the religious
of Islam. (Abul A`la Maududi, Towards Understanding Islam, Islamic Publications
Ltd,, Lahore, 1972: 2 -3).
Penerangan Allamah Abul A`la Maududi di atas adalah secara pembuktian
logic minda serentak dengan penyaksian
indera.
Manakala ayat Qur`an menegaskan bermaksud:
``Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi dan silih
berganti malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.
Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan
berbaring dan mereka memikirkan tentang
penciptaan langit dan bumi seraya berkata, ``Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau
menciptakannya dengan sia-sia. Maha Suci Engkau maka peliharalah kami dari siksa
neraka.`` (Ali Imran, 190 – 191).
Apa yang dihuraikan di atas adalah kebenaran yang dapat
disaksi minda dan indera. Kepercyaan ini seharusnya menghunjam kukuh di dalam
minda dan jiwa dan t idak boleh digoncang oleh sebarang gugatan, tentang keesaan yang Esa yang Dia Mencipta
Segala dan menentukan aturan-aturan bagi segala.
Namun tidak semua terfikir tentang kejadian alam dan
mencapai keyakinan tentang Keesaan dan Kekuasaannya.
Bagi penanaman keyakinan yang teguh tidak lain dari
mendekatinya dengan ilmu dan mempelajarinya dengan ilmu. Iaitu ilmu yang
dikenali dengan ilmu tauhid tentang ketuhanan. Apakah Ilmu tauhid itu ?
Menurut Sheikh Muhammad Abduh di dalam Risalah Tauhidnya
mengatakan:
``Tauhid adalah suatu ilmu yang mebahas tentang ``Wujud
Allah``, tentang sifat-sifat yang wajib tetap pada-Nya, sifat-sifat yang boleh
disifatkan kepada-Nya dan tentang sifat-sifat yang sama sekali wajib
dilenyapkan dari pada-Nya; …
Asal makna ``tauhid``, ialah meyakinkan (mengi`tikadkan),
bahawa Allah adalah ``satu``, tidak ada syarikat bagi-Nya. Sebabnya dinamakan
``Ilmu Tauhid``, ialah kerana bahagiannya yang terpenting, menetapkan sifat
``wahdah`` (satu) bagi Allah dalam zat-Nya dan dalam perbuatan-Nya menciptakan
alam seluruhnya dan bahawa Ia sendiri-Nya pula tempat kembali segala alam ini
dan penghabisan segala tujuan. Keyakinan tauhid inilah yang menjadi tujuan
paling besar bagi kebangkitan Nabi s.a.w., seperti ditegaskan oleh ayat-ayat
Kitab Suci.`` (Syekh Muhammad Abduh, Riisalah Tauhid, Penerbit Bulan Bintang, Jakarta, 1979: 36).
Pengolahan ilmu Tauhid secara mendalam dengan menggunakan
pendekatan akal dan pendekatan naqal dengan menggunakan dalil dan burhan
mengukuhkan keyakinan dan tidak ada satu ilmu theology di dalam mana-mana agama
yang semantap dan sekukuh ilmu akidah Islam. Keilmuan inilah mengukuhkan
keimanan umat dan mampu bertahan dan menyerang mana-mana pendekatan ketuhanan
yang syirik dan menyeleweng.
Sebagai catatan tambahan, bahawa segala ilmu, lantaran ianya
membicarakan kebenaran, pada puncaknya membuktikan kebenaran yang serasi dengan
Islam dan mengukuhkan Islam.
Tauhid adalah paksi yang kukuh yang menjadi aqidah dan asas
yang mantap bagi perluasan, perkembangan dan pengolahan Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment