August 9, 2014

Kerja Tanah

BBB, 12 Syawal 1435 = 08 Ogos 2014 (Jumaat):
Kerja Tanah juga adalah istilah yang digunakan di kalangan kontrektor dan kalangan yang berkait dengan bidang-bidang hartanah. Dimaksudkan dengan kerja tanah, ialah permulaan kerja selepasa masuk tapak dan mulai mrnjalankan kerja tapak. Berhubung dengan pembinaan Masjid Al-Umm, sebelum pelan berubah dari dua tingkat ke tiga tingkat, semasa perataan tanah, pihak Perunding menjangkakan terpaksa dibawa masuk tanah dari luar dijangka 2,000 lori bagi menambak kawasan rendah di bahagian belakang tapak tanah, namun jangkaan ini berubah, apabila pelan berubah kepada tiga tingkat dalam mana level bawah adalah di bawah dari level permukaan  tanah. Untuk lapisan bawah tanah ini perlu dikeluarkan  yang dijangka lebih kurang 2,000 lori. Ini merupakan kerja tanah  dan kerja utama ialah menyediakan tapak bagi menanam cerocok.
Sebelum kerja tanah dilakukan masalah dengan tuan-tuan rumah jiran terdekat juga perlu diselesaikan. Dalam maksud tapak Masjid Al-Umm berjiran sebelah kiri dengan 6 buah rumah  semi D lama. Rumah-rumah berkenaan bersempadan begitu dekat dengan  Masjid Al-Umm . Masalah-masalah berkenaan ialah:


1)      Terdapat pokok-pokok buah-buahan seperti durian, rambutan, nangka, cempedak dan kelapa yang ditanam di dalam kawasan Masjid Al-Umm
2)      Ada court badminton yang dibina di atas tanah Masjid Al-Umm.
3)      Ada bahagian bangunan tambahan yang termasuk di dalam tanah Masjid Al-Umm
4)      Apabila kerja tanah dilakukan adalah dibimbangi selut lumpur akan masuk ke kawasan rumah, khususnya apabila berlaku hujan.
5)      Bila pagar konkrit dibina bersempadan rumah-rumah berkenaan, adakah jiran-jiran berkenaan  bercadang mau meminta laluan pintas ke masjid atau tidak.
Bagi   mnyelesaikan perkara yang berhubung dengan tanah di sempadan berkenaan, pihak AJK Pembinaan membuat keputusan untuk berunding dengan jiran-jiran berkenaan. Pada 3.1.2014      beberapa  AJK bersama Penulis selaku Pengerusi, Tuan Haji Abdul Rahman bin Daud, Tuan Haji Mohd Nor bin Haji Yasin dan saudara Abdul Razak dari pihak kontrektor menemui pihak Tuan rumah yang diwakili oleh Tuan Haji Ahmad bin Ismail yang rumahnya terbanyak perkara yang hendak dirundingkan Kami diterima baik dan bersama  menyaksi kawasan dan semua pokok bakal ditiadakan bila kerja-kerja tanah tiba di tepi rumah-rumah berkenaan. Yang agak serius sebahagian dari tambahan belakang rumah perlu diubah. Pihak kontrektor yang diwakili saudara Abdul Razak akan ambil perhatian bila kerja tanah tiba di tepi rumah-rumah berkenaan. Perhatian akan diberi agar tanah tidak akan lempah, khususnya bila hujan ke dalam kawasan perumahan terutama rumah Tuan Haji Ahmad bin Ismail. Di bahagian tepi sempadan dengan rumah-rumah jiran berkenaan adalah jalan masuk dari bahagian sisi kiri Masjid Al-Umm. Selepas melihat kawasan belakang rumah Tuan Haji Ahmad Ismail, kami berbincang di ruang tamu, rumah Haji Ahmad. Pihak kami menawarkan untuk mengadakan pintu kecil bagi jiran berdekatan untuk keluar masuk ke kawasan masjid. Perbincangan adalah dalam keadaan mesra dan tidak ada masalah yang timbul antara kami, kontrektor dan Tuan Haji Ahmad Ismail sebagai jiran terdekat yang kelak merekalah yang akan memakmurkan masjid.
Problem yang kedua yang agak penting ialah sedang kerja tanah dilakukan menggali untuk menanam cerocok kelak, ialah masalah lebihan tanah, bukannya kekurangan sebagaimana dijangkakan pada peringkat awal.
Sebenarnya kami tidak mau tanah kawasan masjid dikeluar apalagi dibuang, sebaliknya mau dimanfaatkan bagi masjid. Dari satu segi Masjid Al-Umm akan kekurangan dari kawasan parkir. Dalam mesyuarat dibincangkan agenda berkenaan -  kawasan parkir. Adalah dicadangkan di dalam mesyuarat agar kawasan di bawah kabel di belakang perumahan Seksyen dua dan bersebelahan dengan Sekolah Rendah Kebangsaan Bandar Baru Bangi dimanfaatkan sebagai tempat parkir kawasan masjid dan boleh digunakan oleh pihak sekolah dan ibu bapa bila ada keramaian atau menunggu kepulangan anak-anak.


Kawasan di bawah cable TNB ini adalah kawasan rendah, sebab itu perlu ditambak. Cadangan dipersetujui, tetapi perlu mendapat keizinan dari  Prjabat Tanah dan TNB. Surat dibuat oleh Penulis sebagai Pengerusi kepada Pejabat Daerah dan pihak TNB dengan agak segera dan tergesa-gesa. Yang utama menguruskan perkara ini ialah Tuan Haji Abdul Rahman Daud. Selain dari surat beliau berusaha secara peribadi ke Pejabat Daerah dan Pejabat TNB Bangi dan perkara ini dibawa ke pihak TNB Pusat di Bangsa. Sementara mendapat jawapan rasmi, berdasarkan keizinan lisan, tapak bagi kawasan parkir di hadapan Masjid Al-Umm ditambak. Kerja-kerja tanah dan pengeluaran tanah berlaku sejak Januari-Februari 2014. Kerja-kerja dilakukan ialah bagi menyediakan kawasan bagi penanaman cerocok bagi tapak Masjid Al-Umm. Keizinan rasmi didapati dari pihak TNB dengan syarat-syarat perlu dipatuhi bagi menjaga keselamatan. Kini kawasan parkir dihadapan sekolah sudah diratakan. Kawasan yang dulu ditumbuh lalang dan semak-semak kelihatan cantik. Namun kerja-kerja perparitan, meratakan permukaan dengan batu-bati kasiran dan perlu ditarkan akan dilakukan. Projek ini akan dilakukan pada peringkat akhir kelak.
Pengeluaran tanah dari tapak dapat dimanfaatkan bagi kawasan parkir dan menyelesaikan masalah lebihan tanah dan kerja-kerja tanah berjalan lancar.

Sekian.

No comments:

Post a Comment