BBB, 05 Syawal 1435 = 01 Ogos 2014 (Jumaat):
Kehidupan adalah sunnah yang teratur dan indah yang perlu
dijalani berterusan. Adalah menjadi tuntutan hidup insan perlu sentiasa
memperbaiki diri bagi mengatasi cabaran hidup. Insan perlu bukan saja
memperbaiki diri, tetapi alam sekitar yang menjadi ruang kegiatannya agar hidup
lebih sempurna. Apa yang dicapai pada hari ini adalah hasil dari proses
perjuangan keinsanan yang panjang. Pencapaian tidak lain dari melalui seni pendidikan
melalui ilmu. Iaitu mengetahui kaedah-kaedah maklumat dan menggunakannya bagi pendidikan
individu dan masyarakat dan mempertingkatkan potensi dan prestasi. Ironi
seorang individu insan yang terdidik dengan baik dan mencapai kejayaan, tertakluk
pada hukum alam yang fana bahawa kehidupan individu adalah tidak panjang. Dia
pupus dan diganti dengan turunan dan generasi penggantinya dan proses
pendidikan bagi generasi ini kembali berlaku berulang agar ianya menjadi lebih
baik dari generasi terdahulu, tetapi tidak jarang ada yang lebih mundur, bahkan
gagal. Maju mundur yang dicapai juga dinilai dari segi kolektif, bahawa berdasarkan
kemajuan yang dicapai dan diwarisi dan diteruskan, mungkin masyarakat berkenaan
makin meningkat dari segi kemajuan secara kolektif, tetapi proses pendidikan
individu insan terus berlaku silih berganti dan setiap individu yang datang
adalah pewaris dan pemegang amanah masyarakatnya yang seharusnya menjadi
penggerak ke arah yang lebih maju. Ini adalah merupakan seni kehidupan dan seni
pendidikan yang seharusnya mencetuskan kesedaran bahawa proses kehidupan insan
yang merupakan satu spesis dari kewujudan yang tidak terkeluar dari proses
putaran kewujudan yang berulang dalam menju kefanaan. Dalam sunnah ciptaan dapat
dilihat putaran terus berlaku, dari yang
paling besar seperti cakrawala bergerak bertukar mengelilingi, malam bertukar
siang kepada yang lebih kecil tidur dan bangun, bekerja dan berehat, rajin
belajar dan malas, dan hidup dan mati dalam proses maju mundurnya generasi yang
mewarisi. Apa yang dibicarakan adalah merupakan proses pembinan peradaban dan
tamadun yang merupakan antara skema dalam Takmilah.
Masyarakat di Bandar Baru Bangi, relatifnya disifatkan
sebagai masyarakat yang berjaya. Kejayaan adalah hasil dari pencapaian generasi
permulaan dalam proses pendidikan yang mereka lalui sehingga mereka berjaya
bermukim di Bandar Baru Bangi yang dikenali sebagai Bandar Ilmu. Kejayaan
mereka tidak menjamin kejayaan generasi berikutnya tanpa generasi mendatang
struggle dalam bidang keilmuan. Walau bagaimana generasi di sini berada di
dalam suasana yang lebih baik – berada di dalam keluarga yang menyedari dan
mementingkan pelajaran, wujudnya infra-struktur dan rangkaian pendidikan yang
baik dari pra-sekolah, sekolah rendah, menengah, kolej dan universiti. Mereka
perlu meniti titian pendidikan ini dengan tekun agar mencapai kejayaan.
Masjid, khususnya Masjid Al-Umm adalah merupakan satu dari
institusi pendidikan, di samping fungsi utamanya sebagai tempat ibadat. Apakah
peranan yang mau dan seharusnya dilibatkannya dalam situasi masyarakat Bangi
yang disifatkan masyarakat intelektual ?
Masjid seharusnya tidaklah mengambil peranan yang di luar
dari skop kemasjidannya. Misalnya sungguhpun ianya sebagai institusi
pendidikan, tetapi tidaklah sampai ianya misalnya bercita-cita menjadi sebuah
universiti, kerana ianya tidak releven dan memerlukan kos yang tinggi, lagi
pula peranan ini telah dipenuhi oleh berbagai-bagai universiti yang berada di
sekelilingnya, ia juga tidak perlu menjadi sebuah kolej atau Sekolah kerana
peranan ini juga dipenuhi oleh institusi-institusi berkenaan di sekelilingnya,
tetapi peranannya seharusnya mencakupi semua bidang berkenaan, khususnya dalam
kedudukannya sebagai induk pengajian Wadi Ilmu secara mikro di Bangi Bandar
Ilmu. Apa yang dilihat bahawa Masjid Al-Umm perlu mengambil peluang dan
kesempatan dari segi keberadaan di tengah-tengah berbagai institusi ilmu
menjadi agen perubahan dan pemantapan dari segi keilmuan, terutama bagi
bidang-bidang yang tidak dapat ditampung oleh institusi-institusi berkenaan
atau bagi insan-insan yang memang terdidik di dalam bidang takhassus mereka,
tetapi kekurangan di dalam bidang-bidang yang lain, misalnya keagamaan dan
sebagainya. Masjid al-Umm berperanan mengangkatkan kesedaran keilmuan dan menawarkan
ilmu-ilmu yang perlu ditampung agar tahap kesedaran dan celik ilmu di dalam
bidang-bidang yang masih kurang ditampung agar level keilmuan berkenaan
meningkat dan identiti dan relevensi Bangi Bandar Ilmu terus menyerlah. Wadah
keilmuan yang harus disedia dan disedarkan pada peringkat mikro ialah:
1)
Menyediakan pengajian ilmu asas dan fardu kepada semua masyarakat
yang mungkin tinggi di dalam bidang-bidang professional dan belum tentu mereka
mengetahui dan menguasai ilmu-ilmu fardu, khususnya untuk amalan harian.
Peranan ini dimainkan sama oleh institusi-institusi surau di Wadi Ilmu.
2)
Menyediakan pengajian sebagai pondok moden terutama
bagi warga-warga emas setempat dan di luar dari Wadi Ilmu. Guru-guru yang berkebolehan
perlu disediakan sebagai tenaga pengajar tetap di dalam bidang-bidang
berkenaan.
3)
Ada
pengajian bertahap tinggi di dalam pengajian agama dengan kurikulum dan
bahan-bahan pengajian terpilih. Guru-guru boleh di dapati dengan kerjasama
institusi-institusi pengajian tinggi yang berada di sekeliling Bangi.
4)
Masjid Al-Umm dengan kerjasama Masjid Al-Hasanah dan surau-surau
dan Kompleks Pendidikan Islam dan Dar al-Shifa` Bangi menganjurkan pengajian secara pakej yang
ditawarkan kepada penduduk setempat dan luaran dengan keilmuan-keilmuan
terpilih pada hujung minggu atau tempoh masa tertentu dengan kerjasama
tenaga-tenaga pengajar dari berbagai institusi yang ada di sekeliling Bandar
Baru Bangi. Sijil dan pengiktirafan dapat dikeluarkan oleh pihak universiti yang
bekerjasama bagi yang mengikuti secara lengkap.
5)
Mengadakan kelas tahfiz bagi sejumlah pelajar secara
terhad yang mereka juga mengikuti kelas biasa dari sekolah-sekolah berdekatan.
Kerjasama dengan Sekolah dan institusi pengajian tinggi yang mengadakan kursus
tahfiz boleh diadakan.
6)
Pengajian khas bagi kalangan wanita juga diadakan yang
diisi dengan berbagai kursus dan kegiatan. Biasanya pada hari Sabtu dan Ahad.
7)
Kursus-kursus untuk kalangan belia juga dianjurkan secara
teratur termasuk motivasi dan bimbingan. Kegiatan sukan juga disertakan dengan
menggunakan padang
yang berhampiran masjid di samping mendidik belia mendekatkan diri dengan
masjid.
8)
Kursus dan ceramah dalam bidang professional juga
dianjurkan oleh Masjid dengan kerjasama KPI & Dar al-Shifa`.
9)
Mengadakan sambutan-sambutan hari-hari bersejarah dan
kebesaran Islam
10) Mengadakan kursus penulisan, kursus khat dan
Pameran, kelas tarannum al-Qur`an, kumpulan nasyid dan Marhaban dan
kegiatan-kegiatan seni dan budaya yang releven.
Kegiatan boleh diperbesarkan kepada peringkat Makro dengan
pengajian diperluaskan kepada peringkat Bangi Bandar Ilmu dan Bangi sebagai
kampus terbuka.
Pihak Masjid mempunyai perancangan bagi mendirikan Kompleks
Keilmuan Masjid Al-Umm di kawasan Medan Usahawan berdekatan dengan Masjid. Jika
hasrat ini berhasil, maka Sekretariat Bangi Bandar Ilmu boleh menubuhkan
yayasan dan bergerak dari kompleks berkenaan. Segala keperluan pentadbiran,
ruang pengajaran, perpustakaan, asrama dan infra-struktur pengajian boleh
beroperasi dari sini. Kerjasama boleh dibuat dengan KPI dan Masjid Al-Hasanah
serta dengan universiti-universiti di sekeliling Bangi bagi merangka
kursus-kursus dan kurikulum-kurikulum
yang releven untuk ditawarkan kepada mereka yang mengikuti Pengajian
Terbuka di Bangi Bandar Ilmu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment