BBB, 30 Syawal 1435 = 26 Ogos 2014
(Selasa):
Pengkelasan ilmu adalah salah satu
aspek yang dibicarakan di dalam falsafah keilmuan Islam. Pengklasifikasian
didasarkan kepada misalnya dari segi keutamaan ilmu yang dituntut dalam Islam.
Ilmu kerohanian yang berhubung dengan aspek metafizik dilihat sebagai keilmuan
tertinggi dan diberi keutamaan di dalam
hiraki keilmuan, kemudian diikuti dengan keilmuan akli, pembuatan dan
sebagainya.
Di dalam Islam dilihat ilmu yang
paling tinggi ialah ilmu berhubung dengan
ketuhanan, diikuti dengan keilmuan kerohanian yang lain, khususnya yang
berkait dengan akidah di dalam rukun Iman dan kemudian diikuti dengan keilmuan
yang berhubung dengan syariat dan akhlak. Pandangan yang sedemikian – tentang
ilmu kerohanian adalah didasarkan antaranya pada Hadith Nabi. Antaranya Hadith
riwayat Sayyiduna Umar r.a. menceritakan
Nabi Muhammad ditanya oleh Malaikat tentang Rukun Iman dan Islam dan juga
tentang Ihsan (Mustafa Abdul Rahman, Hadith Empat Puluh Matan Al-Arba`in
al-Nawawiyyah, Dewan Pustaka Fajar, Jalan Raja Alang, Kuala Lumpur, 1988:
70-71).
Daripada Hadith ini dapat
dikategorikan bahawa keilmuan yang paling utama ialah keilmuan yang berhubung dengan akidah,
iiaitu kepercayaan kepada Allah dan Rasulullah diikuti rukun-rukun iman yang
lain, manakala kategori kedua ialah keilmuan yang berhubung dengan syariat yang
terkandung di dalam rukun Islam, manakala kategori ketiga ialah yang berhubung
dengan kerohanian seperti Ilmu tasawuf. Terdapat klasikasi ilmu dibuat oleh
Al-Farabi (m. 950M.), Imam Al-Ghazali (m. 1111M.) dan beberapa lagi (Osman
Bakar, Classification of Knowledge In Islam, Institute For Policy Research,
Kuala Lumpur, 1992: 1).
Kepentingan mengenali Allah dianggap puncak keilmuan hingga diungkapkan bahawa:
Awwalu wajibin `ala al-Insan
Ma`rifatu`Llah
Bermaksud: Kewajiban terawal bagi
Insan ialah mengenal Allah.
Konsep mengenal Allah ini antaranya
dibicarakan secara serentak antara keilmuan akidah dan tasawuf, atau dikatakan pembicaraan
secara theosofi. Jika di dalam ilmu Tauhid atau Akibah membicarakan tentang
Allah dan Rasul melalui sifat-sifat wajib, mustahil dan harus dengan
dalil-dalilnya dan lebih tinggi kepada pembicaraan mengenai berbagai aliran
ilmu al-Kalam seperti dari mazhab Ash`ari, Maturidi, membawa kepada Mu`tazihah,
Qadariyyah, Jabariyyah dan sebagainya. Di dalam pembicaraan mengenai Ketuhanan
pada satu masa, misalnya pada abad ke 17 di Aceh amat terpengaruh dengan faham
falsafah theosofi yang ditokohi seperti
oleh Ibn `Arabi dan Abdul Karim al-Jili. Tokoh-tokoh yang mendukung aliran ini
turut membicarakan tentang falsafah wahdatul wujud seperti konsep ahadiyyah,
wahdah, wahidiyyah, tariqat, syari`at, hakikat dan ma`rifat. Atau yang dikenali
dengan martabat tujuh. Walau bagaimana aliran seperti ini yang berkembang
terutama di Aceh pada abad ke 17 dapat dikalahkan dengan kehadiran aliran Ahlu
al-Sunnah wa al-Jama`ah yang dari aqidahnya berpegang pada aliran Ash`ari dan
Maturidi, dari segi fiqhnya berpegang pada mazhab Shafie dan dari segi
tasawufnya berpegang dengan aliran Al-Ghazali. Aliran-aliran Ahlu al-Sunnah wa
al-Jamaah dari segi akidah seperti yang dihuraikan oleh Shaykh Muhammad Zain
bin Al-Faqih Jalal al-Din dengan kitabnya Bidayat al-Hidayah, di dalam bidang fiqh
seperti dihuraikan oleh Shaykh Daud al-Fatani seperti di dalam kitabnya yang
berjudul Furu` al-Masa`il dan Shaykh
Muhammad Arshad al-Banjari dengan kitabnya
Sabil al-Muhtadin dan beberapa kitab fiqh yang lain dan di dalam bidang
tasawuf seperti yang dihuraikan oleh Shaykh
Abdul Samad al-Falimbani yang antara kitabnya ialah Sayr al-Salikin dan
kitab-kitab dari pengarang tasawuf
berbahasa Melayu yang lain.
Selain dari melihat klasifikasi
keilmuan Islam dengan kedudukan utama ilmu `aqidah, fiqh dan tasawuf. Pandangan
sederhana yang terbawa di dalam pandangan budaya, khususnya
di dalam seni bina ialah memahami tentang Ketuhanan melalui kefahaman tentang Tariqat, Syariat, Hakikat
dan Ma`rifat;
Tariqat iaitu jalan membawa kepada pengenalan Tuhan
dengan keilmuan asas dan aqidah yang betul
Syari`at, iaitu mengamalkan dalam
kehidupan segala ibadat yang wajid seperti solat, puasa, zakat dan haji dan
amalan-amalan sunat dan berbagai lagi
Haqiqat, iaitu mengamalkan ilmu
kerohanian yang betul termasuk muhasabah, sabar, taubat, zikir, ikhlas, taqwa dan sebagainya
yang boleh membersih diri dalaman disamping membersih diri luaran melalui
ibadat. Manakala pada peringkat tertinggi ialah Ma`rifat Allah setelah melalui
tariqat, syari`at dan haqiqat, mungkin dengan hidayat Allah terbuka baginya
kasyaf yang mendekatkan diri kepada Allah.
Pandangan sedemikian mendominasi
pandangan masyarakat Islam pada zaman tradisi. Ini dapat dilihat terpengaruh
pada seni bina masjid tradisi seperti Masjid Demak di Gresik Jawa, Masjid Kg. Laut Nilam Puri, Kelantan, Masjid Tok
Tuan, Kemaman. Masjid-masjid berkenaan dibina secara bertingkat – empat tingkat
yang melambangkan pada bahagian bawah kepada tariqat, pada tahap dua ialah
syariat, pada tahap tiga ialah haqiqat dan pada tahap terkeatas ialah ma`rifat.
Masjid-masjid tradisi seperti ini masih dikuti dari seni binanya terdapat pada
masjid-masjid kini. Di Selangor seperti Masjid Al-Rahman, Kg. Sungai Pinang,
Pulau Indah, Selangor, Masjid Dato` Dagang, Kg. Jawa, Selangor dan beberapa
yang lain. (Mohd. Zainudin Abdullah dan Noorhayati Md. Yatim, Warisan
Masjid-Masjid Lama Di Selangor, Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri
Selangor, Shah Alam, 2012: 26 & 36).
Pembinaan masjid yang mempunyai
atap dan bahagian bertingkat ini, sama ada secara sedar dari segi falsafah atau
sebagai ikutan dari segi budaya seni bina masjid tradisi yang diwarisi adalah
bersifat praktikal, kerana dengan bumbung empat tingkat yang antara
tingkat-tingkat berkenaan mempunyai ruang dapat dimasuki angin yang menyejukkan
dalam ruang masjid, di samping itu pada siang hari ruang-ruang ini juga dapat
dimasuki cahaya yang menjadikan ruang dalam masjid terang dan jelas. Ruang
bertingkat ini dapat dikatakan sebagai warisan seni bina yang berciri estetik
setempat dan bersifat functional yang patut diterus dan dikekalkan seni bina
yang seumpama ini.
Adapun Masjid Al-Umm adalah
merupakan masjid moden. Pembinaan tiga tingkat lebih didorong oleh kerana
kekurangan ruang yang tanahnya lebih kurang dua ekar sahaja. Binaan Masjid
Al-Umm tidak dapat dilebarkan lebih dari keluasan tanah yang diperuntukkan
kepadanya, sebab itu didirikan secara tiga tingkat. Namun bentuk tiga tingkat
yang mempunyai ciri seni bina dan ciri estetikanya secara kebetulan sebagaimana
penulis telah tuliskan, bahawa tiga tingkat - bawahnya sebagai perlambangan bagi akidah yang
dari segi tiang-tiang sebagai pancang yang mengukuhkan pegangan bagi segala
rukun keislaman, bagi tingkat kedua
adalah melambangkan bagi syariat yang mana pada tingkat ini amal ibadat
terutama solat ditunaikan dan keilmuan yang diajar melalui tingkat ini
melambangkan amalan syariat secara praktikal yang dilakukan oleh para jamaah
yang hidup secara berjamaah dan bermasyarakat yang memang dituntut oleh Islam,
manakala pada tingkat tiga adalah lambing bagi kerohanian yang dicapai melalui pembersihan dari segi akidah dan
amalan dari segi syariat dan darinya meningkat kepada peringkat kerohanian yang
terhias jiwa dengan kebersihan rohani yang membawa kepada peningkatan kualiti
rohani yang dilambangkan dengan kubah dan menara.
Perbandingn dan klasifikasi
mengindahkan gambaran, memudahkan kefahaman, menciri dan mengidentitikan keilmuan dan budaya yang dipegang dan
dibanggakan yang seharusnya tidak
bercanggah dengan falsafah dan nilai Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment