BUDAYA MASYARAKAT TEMPATAN DAN PENGARUH LUAR
(Fikrah Bangi: 345),
BBB:
12 Muharram 1441H. = 12 September 2019M. (Khamis).
Bagi sesuatu masyarakat alam keliling amat
mempengaruhi kehidupan. Sebagaimana
disebut kehidupan masayarakt sebelum ada perhubungan moden amat bergantung pada
sungai. Perkembangan tamadun pada peringkat awal juga banyak bergantung pada
sungai yang merupakan sumber penghidupan. Misalnya tamadun Iraq tua (Babylon) bergantung pada sungai Tigris dan
Euphrates, Mesir bergantung pada Sungai Nil, bahkan kenaikan Srivijaya berhubung dengan sungai, seperti Sungai Musi
di Palembang. Kehidupan diwarnai dengan hasil tanaman dan pencarian di sungai
dan di daratan. Namun dengan sungai juga terbuka hubungan dari luar dan
kehadiran pendatang dari luar. Pada zaman Kerajaan Srivijaya, pengaruh besar
dari luar yang bukan saja mempengaruhi Srivijaya , bahkan Asia Tenggara hingga
ke China ialah pengaruh Hindu Buddha. Sudah disebutkan di Srivijaya terdapat
pengajian yang dihadiri oleh Pendeta I tshing dan beberapa pelajar mendalami
pengajaran Buddha dan menterjemah pengajaran
Buddha ke bahasa China. Pengaruh pengajaran Hindu Buddha bukan saja di
Sumatera - di Srivijaya tetapi hingga di Burma, Thailand, Cambodia, Jawa, bahkan hingga ke China.
Sejauh manakah pengaruh Hindu Buddha terhadap masyarakat
tempatan ?
Menurut Syed Naguib al-Attas, pengaruh
tersebut lebih kepada masyarakat atasan yang terdiri dari pemerintah seperti
raja-raja yang nama mereka banyak dipengaruhi istilah sanskrit dalam pentadbiran
dan upacara. Walau bagaimana menurut
Al-Attas, pengaruh tersebut tidak sampai kepada rakyat jelata yang merupakan
kasta rendah dan biasa, kecuali terpercik pengaruh adat dan budaya popular.
Menurut Al-Attas, rakyat biasa lebih
terpengaruh dengan soal seni dan adat. Sebagai bukti pengaruh budaya dan seni ketara berlaku di Asia Tenggara.
Pengajaran Buddha yang menekankan kepada penguasaan diri dari dipengaruhi kemahuan yang tidak mungkin dicapai
menyebabkan kerisauan, kepada memilih jalan tengah dan sederhana sesuai dengan
kehidupan. Buddha lebih menekankan kepada etika dan bukan membicarakan tentang
ketuhanan. Sebab itu diri hendaklah dikuasai dan bersikap dengan silkap yang
murni dan indah. Bagi pengikut di Asia Tenggara falsafah pengajaran Buddha lebih
diterjemahkan keindahan pengajaran kepada yang bersifat seni. Di India bahkan
di China kita tidak melihat elemen seni ini diperturunkan ke dalam manifestasi
tampak. Tiada di India, bahkan tiada di China dihasilkan hasil seni sebagaimana
penduduk di Asia Tenggara lebih memperturunkan ajaran kepada seni. Ini dapat
dilihat seperti Angkor Watt satu – satu kawasan Melayu awal (Champa), begitu
juga bangunan watt di Thailad dengan sami-saminya. Namun lebih ketara elemen
seni ini berlaku di dalam masyarakat
Melayu Jawa, Ini dapat dilihat pada Borobodor di Jokjakarta, di Prambanan, bahkan
puncak dari manifestasi seni dapat dilihat di Bali itu sendiri yang tinggi
dengan ciri-ciri seni. Hindu-Buddha di Bali bukan lagi Hindu Buddha India,
tetapi berciri tempatan, bahklan agama Bali bersifat tempatan, bukan India.
Pengaruh seni dapat dilihat bahawa terdapat
karya-karya berhubung dengan pengaruh Hindu Buddha sepeti Hikayat Seri Rama dan
Mahabharata. Di India tiada seni wayang
kulit, tetapi tiba di alam Melayu karya seni sepeti Hikayat Seri Rama
dipertrunkan kepada pernyataan wayang kulit Ianya merupakan kreativiti dan
inovasi yang bersifat tempatan. Pengaruh yang lain berlaku terhadap adat
istiadat seperti melenggang perut, upacara perkahwinandan perubatan yang
menggunakan unsur transend dan shaman (bercanggah dengan Islam). Sehingga
dikatakan untuk melihat pengaruh Hindu-Buddha, bukannya ke India, tetapi pergilah
ke Bali atau Kemboja.
Demikianlah ketara pengaruh Hindu-Buddha lebih
kelihatan pada pemerintahan, terutama
pada nama-nama raja-raja dan pembesar-pembesar dan pada gelaran, juga pada bahan-bahan
seni seperti kitan Seri Rama dan Mahabharata, wayang kulit dan berbagai-bagai
nilai adat istiadat. Di dalam Hindu Buddha tidak sangat dibicarakan tentang
falsafah ketuhanan, tetapi lebih pada penguasaan diri dan nilai etika dan adat
istiadat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment