ELAK
DARI PERPECAHAN
(Fikrah Bangi: 361),
BBB:
29 Muharram 1441H. = 29 September 2019M. (Ahad).
Perpecahan di sini dimaksudkan dari segi
pegangan umat Islam di negara ini.
Dapatlah dikatakan hasil dakwah yang dilakukan oleh pendakwah-pendakwah awal
terhadap umat Islam di negara ini adalah teratur dan pada dasarnya tidak
bercanggah antara satu sama lain, sebab itu dilihat aliran-aliran pegangan umat
Islam di negara ini adalah harmoni/
Pendakwah peringkat awal terdiri dari mereka yang
berpegang pada aliran Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Misalnya dari segi pegangan
fiqh adalah menurut mazhab Shafie. Tokoh paling awal dikenali membawa aliran
Mazhab Shafie ke sini ialah Syeikh Nuruddin al-Raniri yang mengarang kitab Sirat
al-Mustaqim, kitab fiqh terawal di dalam
bahasa Melayu pada abad ke 17. Beliau
dijangka pernah ke Pahang sebelum
mendapat tempat di Aceh di bawah pemerintahan Iskandar Thani (1636-1441)
yang menjadi menantu kepada Raja Aceh. Pengukuhan terhadap aliran Mazhab Shafie
dilakukan oleh seperti Syeikh Abdul Malik bin Abdullah dari Terengganu pada
akhir abad ke 17 dengan karangan fiqhnya berjudul Kifayah dan diikuti oleh
Muhammad Arshad al-Banjari dengan karangannya yang berjudul Sabil al-Muhtasin
pada pertengahan abad ke 18 demikian
dalam tempoh yang sama (pertengahan abad ke 18 Syeikh Daud al-Fatani
banyak menghasilkan kitab-kitab fiqh, termasuklah Furu` al-Masa`il, Idah al-Bab
dan banyak lagi. Dengan demikian Mazhab
Shafie menjadi ikutan bagi umat Islam di Nusantara.
Dari segi aqidah aliran Ash`ari dan juga Maturidi dari aliran Ahlu al-Sunnah
wa al-Jama`ah menjadi kitab-kitab panduan di dalam pengajian. Antara
kitab-kitab penting ialah seperti kitab Bidayah al-Hidayah oleh Muhammad Zain
bin al-Faqih Jalaluddin, Kitab al-Durr al-Thamin oleh Dawud bin Abdullah
al-Fatani dan berbagai huraian di dalam bahasa Melayu terhadap Matan al-Sanusi
dan Matan Jauharat al-Tauhid, maka kitab-kitan aqidah sedemikian dan seterusnya
yang lain yang lebih baharu mengukuhkan aqidan dari aliran al-Sunnah wa
al-Jama`ah, manakala di dalam tasawuf, maka aliran berdasarkan Ihya` `Ulum
al-Din al-Ghazal;i dan juga berdasarkan
matan Hikam Ibn `Ata` Allah yang
antaranya dihuraikan oleh Tok Pulau Manis (m. 1736M.) adalah menjadi ikutan
bagi umat Islam di Nusantara. Semua ini mengukuhkan aliran Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah di Alam Melayu
Selama ini bukan tidak ada aliran yang boleh
memecahbelahkan pegangan umat di rantau ini. Misalnya Mazhab Shi`ah pada
peringkat permulaan berkembang di Champa, Cambodia dan mempengaruhi pemerintahan
kerajaan Kemboja seperti Gelaran Norodom bagi raja (Nuruddin) dan gelaran
pembesar seperti Hon Sen (Hussain dan
sebagainya, aliran ini sedang diusaha untuk diganti dengan aliran ahlu
al-Sunnah oleh pendakwah-pendakwah dari Malaysia ke sana. Aliran Wahdatul Wujud
pernah berpengaruh di Acheh dari awal abad ke 17 ke pertengahan abad tersebut,
terutama oleh Nuruddin al-Raniri, Abdul Rauf Singkel dan sebagainya.
Kita berharap komponen keilmuan Fiqh, aqidah
dan rasawuf Sunni yang dipegang umat di Malaysia dan Nusantara terus
diperkukuhkan dan adalah wajar tidak dibenarkan aliran yang lain seperti Shi`ah
tidak dibenarkan diperkembangkan di negera ini, walaupun dituduh tidak
demokratik (Sunday Star 29.9. 2019: 9). Membenarkan Shi`ah bertapak di negara ini
akan mengundang perpecahan seperti kafir mengkafir, akan lahir perbezaan dari
segi ibadat dan pemujaan terhadap
tokoh-tokoh yang dipuja Shiah. Ia akan mengundang perpecahan seperti berlaku di
Iraq, Pakistan dan sebagainya.
Pengukuhan
aliran Ahlu al-Sunnah hendaklah dilakuklan secara sepadu dari pihak
pemerintahan, jabatan-jabatan agama di negeri-negeri dan berbagai agensi.
Aliran yang membawa kepada perpecahan umat Islam di negara ini seperti Shi`ah,
Wahabi dan lain-lain hendaklah disekat dari berkembang di negara ini, bagi
mengelak dari perpecahan yang akan
menggugat ketrenteraman di negaraini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment