March 3, 2010

Kerajaan Selangor Menyediakan Pinjaman/Biasiswa

Shah Alam, 16 Rabiul Awwal = 02 Mac (Selasa):

Ramai tidak tahu bahawa Kerajaan Negeri Selangor menyediakan Pinjaman Pelajaran/Biasiswa kepada rakyat Negeri Selangor yang dapat menyambungkan pengajian ke universiti IPTA/IPTS - (IPTS yang diiktiraf) pada peringkat ijazah dan juga pada peringkat diploma. Pinjaman ini dikendalikan oleh Lembaga Tabung Kumpulan Wang Biasiswa Negeri Selangor (LTKWBNS) yang dipengerusikan oleh Yang Amat Berhormat Tan Seri Dato' Seri Abdul Khalid bin Ibrahim Menteri Besar Selangor. Tabung ini berbeza dan berlainan dari pinjaman di bawah Yayasan Selangor. Pinjaman yang diberi oleh LTKWBNS tanpa faedah dan boleh ditukar kepada biasiswa jika pelajar mencapai kelulusan cemerlang.

Kerajaan Negeri Selangor memperuntukkan grant bagi Tabung ini sejumlah RM82 juta. Sejak skim ini dilancarakan mulai 1988 seramai 12,000 pelajar telah berjaya menerimanya. Setakat ini setiap tahun kerajaan memberi pinjaman/Biasiswa sejumlah RM5.5 juta kepada sejumlah satu ribu orang setahun dan dijangka jumlah pemohon dan kelulusan akan bertambah. Dengan jumlah sebanyak RM5.5 juta dikeluarkan setahun hitung panjang seorang menerima dalam lingkungan RM6,500 setahun. Walau bagaimana jumlah adalah bergantung kepada kursus pengajian yang dipilih. Kursus yang lebih mahal contohnya perubatan jumlahnya adalah lebih tinggi.

Setakat ini pinjaman boleh ubah kepada biasiswa ini telah dinikmati oleh graduan-graduan cemerlang (tak perlu bayar balik) seramai 94 orang yang melibatkan pelupusan pinjaman sejumlah RM619,699.00. Kelayakan yang membolehkan graduan menerima pelupusan atau potongan adalah sebagaimana berikut:

1. Pelupusan - pencapaian antara 3.75 - 4 CGPA = 100% potongan
2. Sebahagian pencapaian antara 3.5 - 3.74 CPGA = 50% potongan
3. Sebahagian pencapaian antara 3.0 - 3.49 CGPA = 25% potongan

Mereka yang berkelayakan boleh mendapat borang permohonan dari Bahagian Sumber Manusia di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

Dear YAD DR. Shafie,
It is grateful that you just post something I am looking for.
My son is waiting for his SPM result, and hopefully, he will able to pursuit further his study in local uni or college.
What I need to know from you is about qualification of my children. My children all was born in KL and we had leave in Serdang since their birth. Are they qualify to be citizen of Selangor?
Advance Thanks.
Lau

Anonymous said...

salam YB Dr, saya salah seorang pemegang peminjam Pinjaman Pelajaran Negeri Selangor sejak 1996. Setelah tamat pengajian pada 1999, saya diarahkan untuk membayar kembali pinjaman berkenaan secara penuh mulai tahun 2001. Untuk makluman, ramai yang tidak tahu mengenai potongan bayaran seperti yang YB maklumkan dalam blog YB. Misalnya, saya mendapat Kelas Kedua Tinggi (2nd Upper) dalam Ijazah Sarjana Muda Sastera (UM) tetapi akibat tiada sebarang makluman, sehingga kini saya masih membuat bayaran termasuk faedah yang dikenakan. Soalannya, walaupun telah lama graduate, apakah saya masih layak untuk memohon pemotongan pinjaman seperti yang dimaklumkan. Jika berdasarkan merit saya sememangnya layak. Harap dapat membalasnya melalui emel saya di: khalil6168@yahoo.com. sekian terima kasih. - Khalil, Hrkh.

Anonymous said...

waa bestnye dapat 3.0 pointer boleh dapat diskaun 25%. tp kenapa skrg diubah jd 3.2 pointer baru boleh dapat diskaun? saya sedih sbb lg 0.07 nk dpt 3.2 pointer dan rayuan untuk dapatkan 25% tidak diterima.

Anonymous said...

Dear YAD DR. Shafie,
Saya merupakan seorang pelajar lepasan SPM 2012. saya juga merupakan seorang anak kelahiran selangor, dan telah lama membesar di Malaysia. persoalannya ialah, saya merupakan anak angkat kepada warganegara Malaysia, namun, ketika membuat permohonan IC ketika saya berusia 12 tahun, saya telah diberikan IC merah yang melambangkan status saya sebagai pemastautin tetap di Malaysia. saya mempunyai kelayakan akademik yang cukup baik, dan melayakkan saya untuk menyambung pengajian di mana-mana IPTA atau Matrikulasi, tetapi, disebabkan masalah kewarganegaraan ini, peluang melanjutkan pengajian saya terbantut, sehingga saya terpaksa menyambung pengajian di IPTS, dalam kursus Foundation In Medical Science. untuk pengetahuan Dr, pengajian ini menggunakan seratus peratus pembiayaan sendiri, hakikatnya, ibu angkat saya seorang ibu tunggal kelahiran selangor. jadi, saya ingin mengetahui, jika ada saluran lain untuk saya menyelesaikan masalah kewangan saya, dan berkaitan dengan IC saya.
Terima kasih.