August 28, 2010

Berkebajikan Sempena Nuzulul Qur`an

BBB, 17 Ramadhan = 27 Ogos (Jumaat):

Ramadhan mulai menirus, peluang membuat kebajikan di dalam bulan Ramadhan al-Mubarak makin berkurang. Peluang yang bersisa. khusus selepas Nuzulul Qur`an perlu diambil kesempatan untuk diisi dengan amal kebajikan sebanyak mungkin. Sempena selepas Nurulul Qur`an malam tadi institusi masjid-surau juga mengambil peluang atau menjadi lokasi menyampaikan derma kepada mereka yang kesempitan dan berkelayakan menerima bantuan. Sekurang-kurangnya empat masjid-surau menganjur atau menjadi tempat anjuran penyampaian derma kepada anak yatim, ibu tunggal, mereka yang miskin dan yang kesusahan.

Berikut dari sembahyang Jumaat di Surau Al-Hidayah. West Country yang khutbahnya berhubung dengan `Nuzulul Qur`an, maka selepas khutbah, jawatankuasa Kebajikan ADNS yang diketuai Haji Rushdi menyampaikan bantuan kepada faqir miskin. Turut hadir Tuan Haji Mazwan Johar Ahli MPKj, Saudara Mohd. Adram juga Ahli MPKj, Saudara Abdul Rahim JK Surau, jawatakuasa kebajikan, Pengerusi Surau, ahli-ahli JK kebajikan dan penerima-penerima bantuan. Seramai 25 orang menerima bantuan. ADNS juga menyampaikan cek bantuan kepada Masjid-Surau yang masih belum .
diambil oleh pihak Surau al-Hidayah sebelum ini.


Selepas sembahyang Asar di Surau al-Salam, Jalan 70, Fasa 7, Taman Bukit mewah, Kajang, ADNS Bangi menyampaikan cek bernilai RM2,500 kepada Penasihat Surau – Encik Sulaiman bagi pihak Pengerusi En. Junaidi yang tak dapat datang. Wang ini diluluskan ADNS Bangi kepada pihak surau yang memohon untuk memperbaiki surau yang agak kecil itu. Surau ini terletak berhampiran dengan kawasan rumah pangsa Blok H dan G yang dihuni oleh lebih kurang 200 keluarga. Blok-Blok ini terpisah dari Taman Bukit Mewah yang lain sejak dibina jalan Highway Silk yang mengasingkan tempat ini sebagai satu kelompok perumahan tersendiri. Kerja-kerja untuk memperbaiki surau untuk melindungi dari tempias hujan, menurut En. Sulaiman akan dilakukan secara gotong royong selepas hari raya Idul Fitri nanti. Pada masa kami hadir beberapa orang muslimat sedang bergotong royong memasak untuk berbuka di surau ini petang nanti.



6.45 petang berada di Masjid As-Solihin Teras Jernang untuk menyampaikan bantuan kepada 30 orang faqir miskin di Teras Jernang. Peruntukan adalah dari Tabung Bantuan Masjid Al-Salihin. Turut hadir bersama ialah Ustaz Bashir bin Alias Nazir Masjid Teras Jernang, En Zulkifli Ketua Penolong Pegawai Daerah, Hulu Langat, Tuan Haji Rusli Ketua Penghulu Mukim Hulu Langat, En. Shukor Jantan, Ketua Kampong Teras Jernang, Imam Kamaruddin Asmawi dan Prof. Dr. Mohd Ali Baharom Pengerusi Angkasa yang tinggal di sini. Para tamu dan penerima bantuan berbuka dan bersembahyang Maghrib berjamaah. ADNS tidak dapat berada seterusnya di Masjid Al-Salihin untuk sama bertarawih, kerana mempunyai program di tempat lain.


Jam 8.30 berada di Surau Al-Mujahidin, Taman Seri Melor. AJK Surau yang diketuai Haji Abdul Aziz bin Abu Bakar dan Persatuan Penduduk diketuai Tuan Haji Hashim dan AJK-AJK setiap tahun bila hampir tiba musim peperiksaan mengambil inisiatif mengadakan Majlis Meraikan anak-anak pada semua peringkat peperiksaan bagi memberi semangat dan motivasi bagi menghadapi peperiksaan. Malam ini sempena Nuzulul Qur`an diadakan Sembahyang Hajat dan Ceramah Motivasi terhadap anak-anak oleh seorang Penceramah terkenal Dr. Jamnul Azhar sebelum sembahyang tarawih.

ADNS Bangi menyampaikan cenderahati kepada anak-anak yang mengambil peperiksaan:

UPSR 14 orang
PMR 22 orang
SPM 20 orang
SMA 04 orang
--------
Jumlah 60 Orang
_____

Kita mendoakan kepada Allah semoga anak-anak dikurniakan kefahaman, terang hati dan dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan baik dan lulus dengan cemerlang. Insya Allah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment