March 31, 2013

Memupuk Kepimpinan Generasi Pelapis & Anugerah Kecemerlangan

-->
Kajang Utama, 18 Jamadil Awwal 1434 = 30 Mac 2013 (Sabtu):


Kembali dari beberapa jemputan kahwin dan selepas solat Asar, Adun berkejar ke Kajang Utama dalam suasana hujan lebat bagi merasmikan Kem Ibadat Remaja, Kajang Utama dan menyampaikan Anugerah Cemerlang SPM bertempat di Surau Al-Muhajirin. Tiba di Kajang Utama, walaupun di Bangi hujan lebat, tetapi tiada hujan di Kajang Utama. Kesampaian Adun disambut oleh Tuan Haji Azhar Arshad Pengerusi Surau Al-Muhajirin, saudara Zuhdi Kamarul Bahrain Pengarah Kem Ibadat Remaja di bawah KARIM (Kelab Remaja Islam Kajang Utama) – Baru lulus SPM, saudara Abu Bakar, AJK Remaja, AJK Surau, Ustaz-Ustaz dan Ustazah-Ustazah dan pelajar-pelajar yang kesemua, termasuk kalangan warga emas dan pemuda yang sukarela memasak dan menyediakan makanan. Mereka semua berjumlah dalam lingkungan 100 orang.


Pelajar-pelajar adalah duduk di lantai Anjung Surau Al-Muhajirin mendepani Meja Majlis Kem Ibadat sedikit ke dalam yang akan dirasmikan oleh Adun. Majlis dikendalikan oleh pelajar sendiri yang dipengerusikan oleh saudara Amri. Tuan Haji Azhar selaku Pengerusi Surau dan Tenaga Penggalak kepada kegiatan pelajar-pelajar mengucapkan terima kasih di atas kehadirin Adun yang menurutnya tidak pernah menolak sebarang jemputan yang dibuat surau. Beliau memaklumkan pelajar-pelajar yang mengikuti Kem Ibadat dari petang hingga ke malam – beriktikaf dan qiyamullail dan kegiatan esoknya, adalah terdiri dari pelajar Sekolah rendah hingga Menengah adalah berjumlah 80 orang. Antara mereka baru menerima keputusan SPM. Mereka dikenali dengan generasi surau yang memperlihatkan kemampuan mereka mencapai keputusan cemerlang di dalam Peperiksaan SPM. 23 orang daripada mereka yang bersekolah di Sekolah Menengah Kajang Utama mencapai sekurang-kurangnya satu A. Empat orang daripada mereka mencapai prestasi paling cemerlang dengan;


2 Orang mencapai 10 A
2 Orang mencapai   9 A

Tahniah kepada mereka.


Dalam Ucapan Perasmian oleh Adun, Adun menyebut, ``Sepanjang saya mengikuti perkembangan KARIM yang ditubuhkan pada tahun 2009, saya melihat beberapa tahap kejayaan.`` iaitu Kejayaaan:


Pertama:  Usaha AJK Surau berjaya mewujudkan mekanisme pembinaan generasi muda melalui KARIM.
Kedua:Terbukti mereka bukan saja memimpin Badan Akrab, tetapi melahirkan Imam Muda yang memimpin solat, termasuk solat tarawih. Mereka juga menjadi Badan yang menggerakkan kegiatan kebajikan dengan menziarah warga emas dan yang sakit dan menghulur bantuan.
Ketiga: Golongan remaja berjaya membawa contoh mereka mencapai kejayaan cemerlang dalam pelajaran melalui mutalaah dan muzakarah pelajaran di Surau yang melahirkan pelajar cemerlang


Keempat: Mereka memimpin seperti mengadakan majlis seperti hari ini dan berbagai lagi.

Kelima: Kejayaan mereka hasil dari tarbiah terhadap generasi muda dengan kerjasama dari surau, ibu bapa dan masyarakat setempat.

Adun berharap dari generasi yang ditarbiah melalui surau akan lahir pimpinan pada masa akan datang baik pada peringkat negara, negeri dan tempatan. Adun berharap mereka dari generasi yang diasuh secara teratur dan berterusan di surau ini akan muncul sebagai pimpinan unggul pada masa hadapan. Selepas Adun merasmikan dengan lafaz:


Bismillahir Rahmanir Rahim

Kem Ibadat Remaja Kajang Utama 1434/2013 Adun sampaikan cek bantuan dari Pejabat Adun bagi Majlis pada hari ini.

Berikut dari itu Adun diminta sampaikan hadiah cemerlang SPM didahului yang mendapat 10A & 9A.

10A

1)      Ayob bin Zulkifli
2)      Mohd Afiq bin Muaz

09A

1)      Mohd Ikmal bin Anuar
2)      Nur Aisyah bt. Badrul Hisham

Diikuti penyampaian Hadiah Cemerlang kepada 19 yang lain.

Selain dari itu Adun Maklumkan bahawa Pejabat Adun juga akan adakan hadiah cemerlang pada peringkat Adun dengan syarat mencapai keputusan semua A, pelajar adalah dari Sekolah di Dun Bangi dan Keluarga tinggal di Dun Bangi. Tarikh pendaftaran bagi Hadiah Cemerlang dibuka hingga 10 April 2013.


Adun mengucapka selamat menjalani Kem Ibadat Remaja di bawah anjuran Kelab Remaja Islam  (KARIM), Kajang Utama.

Sekian.

No comments:

Post a Comment