Tanjung Sepat, 17 Sya`ban 1434 = 26 Jun 2013 (Rabu):
Membaca berita beberapa akhbar pada pagi ini bahawa Adun
Tanjung Sepat YB. Mohd Haslin bin Hassan jatuh bersama runtuhnya jeti usang
ketika melawat bersama AJK Nelayan ke jeti berkenaan tengahari semalam adalah
mengejutkan. Apa lagi disifatkan sebagai nyaris maut. Dua AJK turut cedera dan
seorang dimasukkan di Hospital. Dari segi pemberitaan adalah menarik dan secara
tidak langsung dapat membina imej positif YB Mohd Haslin, bahawa beliau adalah
seorang Wakil Rakyat (Pas) yang turut padang
dan prihatin dengan masalah rakyat.
Mengikuti berita itu Penulis sendiri rasa terpanggil oleh
naluri ingin tahu dan mahu tahu lebih lanjut berhubung dengan peristiwa dan
berita lanjut mengenainya. Lantaran itu Penulis menghubungi saudara Azizi
kemungkinan beliau dapat pergi sama ke Tanjung Sepat. Beliau bersetuju dan kami
bertolak jam 3.00 petang mengikuti jalan Bangi Lama ke Dengkil hingga ke Pekan
Sepang menuju ke Tanjung Sepat sebelum tiba ke Banting. Setelah beberapa kali
bertanya dengan beberapa orang yang ditemui akhirnya kami tiba di Tanjung
Sepat.
Pekan Tanjung Sepat adalah Pekan Nelayan yang majoriti
penduduknya adalah kaum Cina. Jeti berkenaan berada di belakang Taman Pelangi,
Tanjung Sepat yang lokasinya di tepi laut. Ada beberapa warung kiri kanan ke Jeti.
Penulis bertanya kepada seorang Cina yang sudah agak berumur sedang rehat di
warung yang menyatakan namanya Encik Lee tentang jeti runtuh yang sebenarnya
sudah kami nampak. Dia menunjukkan jeti berkenaan yang di jalan masuk ke Jeti
disekat dengan kon dan tali. Penulis
bertanya En. Lee, apa nama tempat itu, dia menjawab, ``Tanjung Sepat !``. Tak
ada nama khas bagi kawasan jeti ini ?. Seorang yang lain menjawab. ``Sini Jeti
No. 2, Tanjung Sepat``. Penulis angguk dan bertanya, ``Boleh masuk ?`` jawab yang lain, ``Boleh,`` walaupun ada
tanda larangan.
Bila Penulis menuju ke arah jeti beberapa orang turut ikut
mengiringi Penulis dengan saudara Azizi. Penulis bertanya, ``Sudah lama mana
jeti di bina ?`` Jawab yang mengiring, ``Lebih kurang 10 tahun.`` Mula-mula
kami turun ke bawah di atas tanah dan melihat jeti dari bawah, tapi tidak dapat
jauh ke tengah, kerana pantainya bukan pasir, tetapi berlumpur. Akhirnya kami
naik ke atas tebing yang ditambak dengan batu. Penulis yang diiring seorang
Melayu bernama Encik Tahir bin Abdullah yang pada mulanya Penulis menjangkanya
juga orang Cina (asal dai Indonesia ,
tapi sudah lama tinggal dan bekerja di sini sebagai nelayan), bila penulis
bertanya, ``Berapa panjang jeti ?`` Jawabnya, ``Panjangnya lebih kurang 300
meter, yang runtuh bahagian hujung bersemin sepanjang 10 meter dan lebar 3
merter.``
Dari tiang-tiang menunjukkan bahawa struktur asal jeti adalah
bertiang dan berlantai kayu, kemudian dinaiktaraf, dengan pemasangan tiang batu
lebih tinggi daripada tiang kayu dan diratakan di atas permukaan tiang batu ini
dengan semin yang tidak begitu tebal sesuai dengan tiang-tiang yang tidak
begitu besar dan tidak sangat kukuh. Pada penghujung jalan jeti bersemin
disambung dengan jeti bahagian kayu berhadang tiang kelapa, bagi menjadi tempat
himpitan perahu nelayan bila mau mendaratkan ikan bila air pasang. Keseluruhan
jeti adalah uzur dan boleh runtuh. Jeti ini tidak jauh dari anak sungai Tanjung
Sepat. Di tepinya terdapat tiang-tiang runtuhan jeti lama yang lebih awal dari
Jeti No. 2. Oleh kerana jeti telah uzur, amat wajar dibaiki dan lebih wajar dibina
yang baru yang lebih kukuh. Mungkin ada janji dalam pilihanraya ke 13 lepas
dari YB Mohd Haslin untuk membaiki jeti berkenaan. Sebab itu beliau datang pada
Selasa 25 Jun disambut oleh AJK Nelayan. Beliau menaiki jeti diiringi beberapa
AJK hingga ke hujung bahagian bersemin dan bahagian hujung ini runtuh ketika saudara
Haslin berada di atasnya dengan beberapa AJK. Bila runtuh beliau terhenyak dan
telentang ke bawah. Beliau tidak luka, tapi terkejut dan pengsan. Menurut En.
Sow Chan yang bersama. ``Seorang luka dihempap batu dan seorang luka ringan. Yang dihempap batu dibawa
ke Hospital Banting.`` Tapi menurut En. Sow Chan, ``Pagi tadi yang dimasukkan
ke hospital sudah pulang ke rumah.``
Bila Penulis bertanya, ``Bagaimnana dengan YB Haslin
?`` Encik Tahir yang terus mengiringi
kami menyatakan. ``Kami beberapa orang mengangkatnya ke darat dan meletakkan
pada tempat lapang dan antara kami menggosok dan memulihkan beliau yang
akhirnya sedar dari pengsan dan YB. dihantar pulang ke rumahnya.`` Kata En. Tahir, ``Biasanya dijeti ini menjadi
tumpuan pelancong pada hari minggu dan mereka biasanya pergi sampai hujung,
tapi selama ini tidaklah runtuh.`` Secara bergurau Penulis menyatakan,
``Jeti tahu YB mahu melawat, kalau tidak runtuh tiada bukti
jelas tentang keuzurannya, sekarang jelas runtuh, YB kena usaha mendapat peruntukan
bagi membaikinya, kalau dapat bina jeti baru yang lebih kukuh.`` Semua ketawa dan
setuju dengan cadangan Penulis.
Penulis bertanya, ``Bagaimana dengan keputusan pada hari itu
?`` Jawab Encik Tahir,
``Oleh kerana belum sempat berbincang lanjut dan jeti
runtuh, tidak ada keputusan setakat ini.`
Tambah Penulis, ``Mungkin akan dibincang lebih serius
selepas peristiwa runtuh untuk membaiki atau mengganti yang baharu.``
Penulis turut bertanya, tentang tangkapan ikan di Tanjung
Sepat, menurut Encik Tahir, ``Tangkapan berbagai jenis ikan dari laut selat
Melaka itu, tapi hasil ikan di sini cukup untuk dibeli dan diguna penduduk
setempat dan tidak di bawa ke tempat lain.`` Penulis bertanya, ``Boleh beli
ikan fresh di sini petang ini ?`` Penulis diberitahu bahawa hari ini nelayan
tak turun ke laut. Agaknya kerana peristiwa jeti runtuh. Penulis juga
ditunjukkan bangunan tempat memproses ikan-ikan kecil yang biasanya tak
dipasarkan, tetapi diproses di bangunan itu bagi membuat fishball.
Penulis rasa, dengan keterangan-keterangan diberi, rasa ingin tahu Penulis telah terjawab dan tatkala Penulis bersama saudara Azizi hendak minta diri untuk pulang ketika jam 5.30 petang seorang Cina yang agak lanjut usia yang duduk di bangku warung bertanya kami, `Parti apa ?`. Kami tidak menjangka disoal berkenaan parti, tapi kami menjawab `Bulan !` Sambil menunjukkan ke arah kenderaan Hilux kami yang masih ada tanda sebagai diguna bagi kegiatan Adun.`` Dia menunjukkan dengan jarinya, `Ini Kalilah`. Kami baru faham. Dia tersenyum tanda menyokong lantaran sama sealiran. Kami faham penduduk China di Tanjung Sepat ini solid memberi sokongan kepada YB Haslin yang memperkukuhkan kemenangannya.
Dalam perjalanan pulang melalui Banting ke Dengkil setelah
menunaikan solat Asar di Masjid Jami` Assalihin` kami bercakap tentang sokongan
terutama masyarakat Cina secara meyeluruh terhadap Pakatan Rakyat, khusus YB
Haslin dan sokongan ini jangan dipersia-siakan.
Peristiwa Jeti Runtuh mungkin menggerunkan YB Haslin, tetapi
peristiwa ini membantu mempertingkatkan imej YB Haslin sebagai pemimpin
generasi baru yang komited terhadap tugas dan turun padang menemui rakyat dan berusaha
menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat. Peristiwa ini penting bagi YB
Haslin yang boleh membantunya membina imejnya dalam politik masa depan, tetapi
dengan syarat jeti ini mesti diperbaiki dan kalau boleh membina dengan bahan
yang lebih baik dan lebih kukuh bagi mengukuhkan imej YB.
Sekian.
No comments:
Post a Comment