BBB, 10 Sya`ban 1434 = 19 Jun 2013 (Rabu):
Menulis bermaksud dalam bentuk esei seperti penulisan
akademik atau secara kreatif bukan sesuatu yang mudah. Ia memerlukan kemahiran
dan bakat dalam penulisan. Bagi memiliki kemahiran perlu kepada ilmu, bukan
saja ilmu penulisan, tetapi ilmu yang berpelbagaian, kerana bila menulis
memerlukan ilmu dan maklumat. Kalau menulis dalam bidang kreatif seperti puisi,
cerpen, novel dan drama, maka ianya memerlukan bakat dan jiwa seni yang
kreatif.
Untuk menjadi penulis keperluan yang utama ialah ilmu, mana
mungkin menulis jika tidak ada ilmu yang luas dan berbagai dan bagi penulisan
kreatif sebagaimana dikatakan perlu mempunyai bakat dan jiwa yang kreatif. Di
dalam dunia bersifat globalisasi yang tidak mempunyai sempadan dan masyarakat
rata-rata meningkat dari segi keilmuan dan mempunyai kemudahan untuk mendapat
maklumat, menjadi penulis memerlukan ketinggian ilmu dan daya kreativiti.
Adalah diharap dari penulis sesuatu yang baru dan segar yang dapat memenuhi
daya intelektual dan kreatif. Adalah dikatakan, ``Seorang penulis seharusnya terkehadapan
dari masyarakat dari segi ilmu, maklumat dan kreativiti.`` Dalam masa masyarakat rata-rata mempunyai
pendidikan taraf universiti, mana mungkin dalam konteks sekarang penulis hanya
mempunyai pelajaran dan maklumat pada taraf sekolah menengah untuk menghidangi
tulisannya kepada masyarakat yang lebih tinggi ilmu dan daya intelektualnya.
Penulis mesti mendepani masyarakatnya.
Satu syarat yang penting bagi seorang penulis dia hendaklah
minat membaca pelbagai buku dan kini media internet. Menulis selain dari perlu
kepada ilmu dan maklumat dan daya kreatif, perlu menggunakan bahasa, bukan
sekadar bahasa basahan dan percakapan, tetapi bahasa berkemampuan mengungkapkan
ilmu dan daya kreativit tinggi. Kaedah bahasa boleh dipelajari, tetapi
kemampuan mengungkapkan bahasa dengan gaya
dan stail tersendiri perlu kepada banyak membaca. Membaca di dalam bidang
keilmuan yang dikuasai dan yang mau dikuasai serta ilmu umum, membaca di dalam
bidang kreatif sehingga mampu menghayati dan turut tersentuh dengan apa yang
meyentuhi penulis yang mencetuskan ilham yang mampu pula diperturunkan didalam
bahasa yang kreatif dan imaginatif.
Dengan mempunyai keperluan-keperluan yang disebutkan di
atas, tidak semestinya seorang penulis berkemampuan menulis sama ada di dalam
bidang prosa seperti esei, lebih-lebih lagi di dalam bidang akademik atau di
dalam bidang kreatif seperti novel, cerpen, drama dan puisi. Sesetengah
penulisan memerlukan kepada teori tertentu sebagai pendekatan. Jadi penulis perlu
memahami teori dan kaedah mengaplikasikannya. Seterusnya menulis memerlukan latihan bagi
mencapai kemahiran dan bagi bidang kreatif ialah mencapai kemampuan
mengungkapkan bahan penulisan secara kreatif dengan stail dan identiti
tersendiri.
Untuk mencapai kemahiran sebenarnya memakan masa yang lama.
Seorang pelajar di universiti menimba kemahiran mengarang di dalam bidang
akademik melalui penulisan esei yang dibentangkan di dalam tutorial. Dia akan
menghadapi kritikan misalnya dari segi fakta yang tidak lengkap, kurang membaca
hingga tidak dapat mengemukakan fakta-fakta yang seharusnya dikemukakan –
sepatutnya dia dapat mengemukakan sesuatu yang baharu yang belum lagi diketahui
oleh pelajar-pelajar yang lain. Dia mungkin menghadapi kritikan, misalnya
keluar dari topik dan tidak tepat dengan aplikasi teori. Dia mungkin banyak
membaca dan banyak dengan fakta-fakta, tetapi tidak kemas dari segi pendekatan
dan tidak dapat mengatur idea dan fakta secara tersusun. Dia mungkin dikritik
dari segi teknikal, tidak kena dari segi membuat rujukan atau catatan kaki
tidak mengikut kaedah yang digunakan. Dia juga mungkin mendepani kritikan dari
segi ketidaktepatan menggunakan istilah dan bahasa yang tidak licin dan
sebagainya. Ini merupakan proses pembelajaran yang dihadapi oleh pelajar yang
pembelajaran sedemikian berulang bila dia membentangkan kertas kerja yang lain
sama ada dari kursus yang sama atau kursus yang lain. Proses peningkatan
penulisan yang bersifat ilmiah atau akademik ini berterusan sehingga dia
mnenamatkan pengajian yang kerja-kerja mengarangnya dikira sebahagian daripada
pengajiannya. Pada peringkat lebih tinggi mungkin dia seorang pelajar yang baik
dan diberi peluang menjadi tenaga pengajar. Selepas mengikuti Ijazah lanjutan
yang juga melalui pembelajaran dan latihan menulis kertas-kertas ilmiah, dia
sebagai tenaga akademik perlu membuktikan kemampuannya sebagai tenaga akademik
menulis kertas kerja, menerbitkannya di dalam jurnal-jurnal yang dihormati dari
segi akademik dan seterusnya menerbitkan buku. Jika ternyata dia seorang ahli
akademik bertahap tinggi, maka tulisannya dihormati dan diiktiraf dengan
peluang menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi – Doktor falsafah dan
kenaikan pangkat.
Melalu bidang yang lain, misalnya menulis dalam akhbar atau
majalah atau tulisan secara jurnalis perlu pendekatan dan latihan menulis yang
tersendiri dan perlu kepada latihan dan kemahiran yang melayakkannya menjadi
penulis, kulomnis atau featurist dan sebagainya. Semuanya memerlukan latihan
dan amalan yang melayakkannya menjadi katakan seorang penulis buku, eseis, wartawan, jurnali, kolumnis dan sebagainya.
Berbanding dengan semua bidang penulisan, maka untuk mengusai
penulisan kreatif adalah lebih sukar. Ianya boleh diajar dan dipelajar, tetapi
dituntut membawa kelainan dari penulis kreatif yang dijadikan contoh bagi
pengajaran. Bagi mengusai bidang ini seorang penulis kreatif lebih banyak
dituntut membaca dan menulis, lebih daripada itu ia perlu banyak pengalaman
alamiah seperti pengembaraan, mengalami dan menghayati sesuatu yang menjadi
ilham dan bahan penulisan kreatif. Penulis perlu bereksperimen mencari
kelainan-kelainan berinovasi dan kreatif.
Penulis hendaklah menghantar karya-karya mereka kepada penerbitan-penerbitan.
Misalnya puisi & cerpen dihantar ke akhbar-akhbar mingguan, majalah dan
sebagainya bagi melihat mutu dan pencapaian karya, tetapi jika novel, maka
usaha menerbitkannya hendaklah dilakukan.
Mutu penulisan kreatif boleh juga diketahui melalui peraduan
dan penilaian yang dianjurkan oleh mana-mana pihak. Melalui keputusan yang
diumumkan kita mengetahui pada tahap mana kita berada. Selain daripada itu
melalui penilaian yang berbagai-bagai seperti Hadiah Sastera, kemenangan membuka kepada pengiktirafan lebih
tinggi.
Sebenarnya penulisan menyumbangkan ilmu pengetahuan,
meningkatkan rasa kemanusiaan dan keihsanan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment