BBB, 05 Sya`ban 1434 = 13 Jun 2013 (Khamis):
Bayangkan bagaimana kita berpeluang mendapat kurniaan
hidayah dan menikmati keilmuan Islam. Sudah tentulah melalui dakwah dan
pendidikan yang sampai kepada kita melalui lapisan-lapisan pendakwah/guru sejak bermula dari Nabi Muhammad
s.a.w. melalui sahabat-sahabat baginda seterusnya turun ke bawah lapisan-demi
lapisan hingga kepada kita yang kini sudah memanjang masa hingga 1434H.
``Para sahabat ialah mereka
yang telah memindahkan kepada kita ini agama secara sempurna lagi betul. Mereka memelihara Islam
dan Sunnah Nabi (s.a.w.). Mereka menyebarkan agama ini ke pelusuk dunia dari
Timur ke Barat.`` dan
Mereka bernama sahabat, ialah mereka yang menjual diri
mereka dan harta benda mereka pada jalan Allah bagi meninggikan kalimah Lailaha illa Allah Muhammadur
Rasulullah, mereka berjihad di jalan Allah dengan sebenar-benar jihad hingga
mereka dipilih Allah dan mengangkat mereka di tempat yang tinggi.`` Tambah
lagi,
``Mereka adalah sahabat-sahabat yang keluar dari
Negara-negara mereka dan meninggalkan harta mereka, perniagaan mereka,
anak-anak dan isteri mereka demi agama ini, mereka berhijrah ke negara-negara
yang mereka tidak mengetahuinya membawa agama Islam meskipun mereka berdepan
dengan risiko bahaya dan kesusahan.``
(Muhammad Yusof al-
Kandahlawi, Mukhtasar Hayat al-Sahabat, Beirut ,
Dar al-Kalam, tt: hlm. 6 - 7).
Bayangkan peranan Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq sahabat
sejati Rasulullah s.a.w. ketika menyeru kaum Quraisy bagi menyampaikan maklumat
dan dakwah Islamiyyah terawal, ketika semua kaumnya mencemuh baginda, tetapi
Abu Bakarlah yang mengia, membenar dan mempertahankan Baginda.
Bayangkan pula setelah menghadapi tentangan, bahkan sekatan
selama 13 tahun, apabila Rasulullah hendak berhijrah ke Madinah, maka Abu Bakar
A-Siddiqlah menjadi pengiring setia. Abu Bakar bukan setakat pengiring, tetapi
adalah sama sebagai Penyelamat Islam, pemelihara maklumat dan keilmuan yang
disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.
Amat banyak peranan sahabat, apabila Rasulullah menghadapi
ancaman perang bagi menghapuskan Islam, tidak kurang dari 70 peperangan berlaku
pada zaman Rasulullah s.a.w dan Baginda sendiri memimpin pasukan perang
sebanyak 28 kali.
(Haji Ahmad Adnan Fadzil & Hj. Riduan Mohamad Nor,
Peperangan Rasulullah s.a.w., Kuala
Lumpur , Jundi Resources, 2007: V.
Bayangkan pada peperangan kritikal seperti peperangan Badar
dan Uhud tanpa pertahanan bersama sahabat-sahabat, bahkan antara mereka yang
gugur syahid seperti Sayyiduna Hamzah bin Abu Talib di dalam peperangan Uhud, tanpa
mereka cahaya Islam akan terhalang, bahkan kesetiaan sahabat-sahabat
memepertahankan keselamatan Rasulullah s.a.w, maka sinar Islam berkembang.
(Mukhtasar Sirah Ibn Hisham, Beirut, Dar al-Nafa`is, 1987:
136 – 149).
Demikianlah dengan peperangan-peperangan yang lain bagi
mempertahankan Islam.
- Menyusun sistem pertahanan
- Menjaga keamanan dan keselamatan
- Menyediakan undang-undang dan aturan untuk melaksanakan keadilan kepada seluruh manusia
- Menyebar Ilmu pengetahuan
- Memungut hasil Negara (di Baitulmal)
- Membuat dan mengadakan perjanjian dengan Negara asing
- Membuat hubungan diplomasi – menghantar dan menerima duta-duta asing.
(Hj. Harun Taib, Negara Islam, Kuala Lumpur ,
Dewan Ulama` Pas Pusat, tt: 3 – 4).
Dasar Pendidikan Diikuti Sahabah
``Sebaik-baik manusia mereka yang berada pada kurunku,
kemudian yang mengikuti mereka dan kemudian yang mengikuti mereka.``
Ketika Rasulullah s.a.w hendak mengutuskan Mu`az bin Jabal
r.a. ke Yaman terlebih dahulu Baginda bertanya sebagaimana maksud dari Hadith
Rasulullah s.a.w.
``Apa yang menjadi pedoman
dalam mengadili sesuatu hal hai Mu`az ?``
Kitabullah, jawab Mu`az.
``Bagaimana jika kamu tidak menjumpainya di dalam Kitabullah
?`` Tanya Rasulullah pula. ``Saya akan putuskan dengan Sunnah Rasul,`` kata
Mu`az
Bagaimana jika kamu tidak menjumpainya di dalam Sunnah Rasul
?`` Jawab Mu`az
``Akan aku gunakan fikiranku untuk berijtihad dan saya tidak
akan berbuat sia-sia.``
Maka berseri-serilah wajah Rasulullah s.a.w. Sabda Baginda,
``Segala puji bagi Allah s.w.t. yang lebih memberi taufik kepada Utusan Rasulullah
sebagai yang diredai oleh Rasulullah s.a.w.``
Muaz seorang yang tidak banyak cakap, tetapi bila di dalam
majlis-majlis pendapatnya selalu dirujuk. Dia memiliki otak yang cerdas dan memberi
jawapan yang logik dan memuaskan. Beliau dihormati tentang ilmu pengetahuannya
sama ada pada zaman Rasulullah atau selepas wafatnya Baginda.
Rasulullah menghantar Mu`az ke Yaman bagi memperkembangkan
agama Islam dan pengajarannya. Ketika Rasulullah s.a.w wafat Mu`az masih berada
di Yaman. Pemergiannya sejak dihantar oleh Rasulullah s.a.w. ke sana bagi membimbing
masyarakat Yaman tentang agama Islam dan keilmuan. Semasa Khalifah Abu Bakar
Mu`az kembali ke Yaman sebagai pendidik. Mu`az juga pernah ke Syria mendidik masyarakat Islam di sana . Mu`az meninggal
semasa Khalifah Umar Ibn al-Khattab dalam umur yang masih muda belum (33
tahun)’
(Dr. Khalid Muhammad Khalid, Sejarah 133 Wira Terbilang Di
Zaman Rasulullah, Terjemahan dan Tambahan oleh Abu Mazaya al-Hafiz, Batu Caves,
Kuala Lumpur, Al-Hidayah Publications, 2008: 85 – 87).
Muaz bin Jabal adalah contoh yang baik dari segi dakwah,
keilmuan dan penyebaran agama Islam, tetapi para sahabat yang lain sama
berperanan di dalam dakwah dan menegakkan agama Islam. Pada zaman permulaan
Islam di Makkah sudah ada pusat pendidikan yang dikenali sebagai rumah Arqam
bin Abi al-Arqam, di sini pengajaran Islam disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. dan
sahabat-sahabat menerima dan menyampaikan Islam. Contoh seperti Mus`ab bin
Umair yang menerima Islam melalui pengajaran di rumah al-Arqam, beliau pula
dihantar oleh Rasulullah s.a. ke Madinah untuk mengajar kepada orang Ansar yang
telah berbaiah dengan Rasulullah s.a.w. (sejumlah 12 orang) sebelum berhijrah
ke Madinah. Cara mnghantar perutusan sedemikian bagi menyebarkan agama Islam
dengan menghantar sahabat-sahabat dilakukan ke Taif dan juga Habasyah.
Sahabat Abdullah bin Umar
yang lanjut umarnya (85) terkenal sebagai sahabat yang banyak ilmunya
yang dipelajari dari Rasulullah s.a.w. dan mengikuti apa yang dilakukan oleh
Rasulullah s.a.w. sehingga Saydatina Aisyah mengatakan:
``Tidak seorang pun mengikuti jejak langkah Rasulullah di
tempat-tempat pemberhentiannya kecuali Ibn Umar (Sejarah 133 Wira Terbilang,
hlm.56).
Ibn Umar menjadi tempat rujukan dan memberi fatwa menurut
keilmuan yang dialami dan difahami dari Rasulullah s.a.w. Beliau pernah diminta
oleh Khalifah Uthman Ibn Affan untuk menjadi hakim, tetapi beliau menolak.
Abdullah selain dari terkenal dengan banyak ilmu adalah seorang yang kuat
beribadat dan dermawan.
Abdullah bin Abbas juga adalah sahabat yang tinggi dengan
ilmu pengetahuan. Sepupu Rasulullah s.a.w.ini didoakan oleh Rasulullah;
``Ya Allah berilah dia ilmu agama yang mendalam dan
ajarkanlah kepadanya takwil.``
(Sejarah 133 Wira Terbilang, hlm. 408).
Sesungguhnya Abdullah bin Abbas model ulama` yang keilmuan
dimanfaat bukan saja oleh umat Islam semasa dengan beliau, bahkan berterusan
hingga kini.
Umat Islam juga mementingkan ekonomi dan perniagaan bagi
menghidupkan punca rezeki dan kekayaan Negara. Ramai daripada sahabat yang
berniaga seperti Saidina Abu Bakar dan Saidina Uthman bin Affan dan antara
mereka kaya raya seperti Abdul Rahman bin `Auf yang mempunyai 700 kenderaan
dagangan yang berniaga antara Sham dan Madinah (Sejarah 133 Wira Terbilang,
hlm. 338-344).
Tokoh perniagaan terbilang juga ialah Abu Sufyan Penguasa
Makkah sebelum Islam dan pedagang terkenal sebelum dan selepas Islam.
Sebenarnya begitu ramai sahabat yang semua berfungsi di
dalam menyebarkan Islam dan meluaskan ilmu pengetahuan. Bayangkan jumlah perawi
awal dalam silsilah (sanad Hadith) dari Rasulullah s.a.w. Perawi-perawi di
dalam Kitab Hadith Bukhari, Muslim, Abu Daud, Termidhi, Al-Nasai dan Ibn Majah
dan yang lain daripada enam ini. Jumlah para sahabat adalah beratus ribu. Apa
yang diriwayatkan oleh mereka adalah ilmu yang dipoerturunkan dari generasi ke
generasi hingga kini. Apa yang diperturunkan adalah melibatkan berbagai ilmu sebagai
pengukuh keilmuan yang bersumberkan al-Qur`an. Penyusunan di dalam kitab-kitab
Hadith ini diatur mengikut bidang-bidang ilmu misalnya bermula dengan persoalan
ibadat, muamalat, munakahat, jinayah, jihad dan bidang-bidang yang lain,
khususnya akidah. Pendekatan dibuat oleh Imam Malik dengan kitabnya al-Muwatta
dan model seumpamanya diikuti imam-imam dan penyusun kitab-kitab Hadith yang
lain, bahkan dituruti kitab-kitab fiqh sebagai pendekatan standard dan mantap.
Perkembangan ilmu makin meluas dengan adanya kitab-kitab
yang bersifat tafsir, sharih dan hashiah. Perkembangan ilmu terus berkembang ke
zaman moden di dalam berbagai bidang yang memperkukuh peradaban dan tamadun
umat hingga kini dan berterusan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment