BBB, 18 Sya`ban 1434 = 27 Jun 2013 (Khamis):
Salah satu mekanisme meluaskan Islam ialah melalui
pengajaran. Mengajar adalah sesuatu yang dituntut di dalam Islam. Ayat
al-Qur`an antaranya menegaskan:
Allah mengangkat orang yang beriman dari kalangan kamu dan
yang dikurniakan ilmu kepada darajat yang lebih tinggi (al-Mujadalah: 11). Firman Allah lagi bermaksud:
Kami mengangkat kepada darajat sesiapa kami kehendaki dan di
atas yang mempunyai ilmu ada yang lebih berilmu (Yusuf: 76).
Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: Mununtut ilmu adalah
wajib di atas kesemua muslim (Ihya`, Dar al-Fikr, 1400/1980: 15). Dan Hadith riwayat
oleh Abu Dharr dari Rasulullah s.a.w. bermaksud:
Engkau berulang belajar ilmu pengetahuan lebih baik daripada
engkau bersolat seratus rakaat.
Dalam sejarah penyampaian keilmuan kepada umat melalui
berbagai kaedah mengikut kesesuaian zaman.
Pada zaman Rasulullah s.a.w. adalah merupakan penyampaian
langsung daripada Baginda sebagaimana Baginda memperturunkan ayat-ayat
al-Qur`an dan penyampaian Hadith-Hadith Baginda yang diriwayatkan oleh para
sahabat.
Pada zaman Makkah penyampaian ajaran-ajaran Islam berlaku di
kalangan sahabat di rumah al-Arqam bin Abi`l-Arqam.
Rasulullah juga mementingkan pendidikan terhadap
kanak-kanak. Sebagai contoh Rasulullah s.a.w. telah membenarkan beberapa orang
tawanan Perang Badar menebuskan diri mereka dengan mengajar sepuluh orang anak
orang-orang Islam hingga pandai menulis dan membaca.
Selepas Hijrah Nabi s.a.w. ke Madinah ini juga didirikan
`Kuttab` dan `Darul Qur`an` seperti bentuk sekolah-sekolah rendah, bertujuan
untuk kanak-kanak Islam belajar al-Qur`an, menulis dan membaca. Dengan ini jelas
bahawa prinsip pendidikan Islam dari peringkat rendah sudah ada pada zaman
Rasulullah s.a.w.
Peringkat pengajian yang lebih tinggi pada masa tersebut
berlangsung di Masjid Madinah. Kegiatan penyebaran keilmuan pada masa itu
dihidupkan oleh para sahabat Nabi. Antara sahabat yang turut berperanan sebagai
guru mengembangkan ilmu pengetahuan ialah Sayyiduna Umar ibn al-Khattab, Ali
bin Abi Talib, Ibn Mas`ud, Ibn Umar, Ibn Abbas, Zaid bin Thabit, Saydatina
Aishah r.a(ha), Mu`adh Ibn Jabal, Abu al-Darda`, `Abdullah ibn Salam dan Salman
al-Farisi. Antara guru-guru tersebut dihantar keluar daripada Madinah seperti
Mu`adh bin Jabal dihantar mengajar di Yaman.
Pada zaman Rasulullah s.a.w. kesedaran terhadap kepentingan
bahasa asing telah disedari. Misalnya Rasulullah s.aw. telah menyuruh Zaid bin
Thabit mempelajari bahasa Suryani (bahasa Yahudi) untuk menyenangkan pengurusan
yang berhubung dengan orang Yahudi seperti soal-soal perjanjian dan sebagainya
dan juga untuk mengelak daripada berlakunya tipu daya daripada orang-orang
Yahudi terhadap orang Islam dan juga orang ramai.
Pada zaman pemerintahan Khulafaur-Rashidin (Khalifah Empat –
Sayiduna Abu Bakar, Umar, `Uthman dan Ali r.a(hum) di mana perpindahan kuasa
dari satu Khalifah kepada satu Khalifah berlaku dengan baik, tumbuh dan berkembangnya
pusat-pusat pendidikan dan pengajian. Pusat-pusat tersebut terdapat di Makkah,
Basrah, Kufah, Damshik, Palestin dan Fustat (Qahirah). Beberapa orang guru yang
mursyid telah dihantar ke beberapa Bandar yang penting yang menjadi tempat
perkembangan ilmu pengetahuan. Umpamanya
Abdullah ibn Umar menjadi guru di Madinah, Abdullah bin Mas`ud dihantar
ke Kufah, Abdullah ibn `Amr dihantar ke Mesir dan Abdullah ibn Abbas bertempat
di Makkah (Shafie Abu Bakar, Aspek Pendidikan Dan Pertumbuhan Ilmu Pengetahuan
Di Bawah Kerajaan Islam, Utusan Kiblat, Bil. 47, Jun 1974, hlm. 39-42).
Pengajaran yang disampaikan adalah berhubung dengan
al-Qur`an dari segi bacaan dan kandungan, tafsiran dan amalan-amalan. Hadith
Rasulullah s.a.w. juga menjadi bahan pengajaran. Para
sahabat ini, mereka masih ingat segala perkara yang berhubungan dengan
Rasulullah s.a.w. Mereka mengajar mengenai perkara-perkara yang berhubung
dengan aqidah, ibadat, seperti solat, zakat, berpuasa, Haji dan aspek-aspek
akhlak. Contoh jelas yang dibawa sebagai contoh tauladan, tidak lain dari
Rasulullah s.a.w.
Dengan perluasan kawasan pemerintahan Islam, bertambah
ramainya umat Islam, tentu timbul masalah baru mendepani Khalifah-Khalifah, sebagaimana
yang didepani oleh Muadh bin Jabal, maka tentulah lebih banyak lagi
permasalahan yang dihadapi oleh para Khalifah dan mereka menyelesaikannya
berdasarkan al-Qur`an dan Sunnah dan ijtihad masing-masing.
Dari kalangan Khulafaur-Rashidin, maka Sayyiduna Abu Bakar,
walaupun berwatak lembut, tetapi tegas di dalam memerangai mereka yang murtad,
beliau juga memulakan pengumpulan al-Qur`an kerana bimbang akan lupus dengan
kematian para sahabat. Sayyiduna Umar al-Khattab terkenal dengan ketegasannya
dan dalam menegakkan keadilan dan pembelaan terhadap mereka yang susah.
Sayyiduna Uthman Ibn Affan terkenal sebagai seorang koperat, tetapi pemurah.
Beliau berusaha mengumpulkan al-Qur`an dengan lebih sempurna hingga terkenal
naskhah susunannya dengan Mushaf `Uthman dan Sayyidina Ali k.w. terkenal
sebagai orang yang alim dan bijaksana, penghafal Qur`an, seorang sasterawan dan
ahli pidato, seorang pahlawan perang, negarawan dan pencinta Ilmu. Ali juga
adalah pelopor Ilmu Tauhid, fiqih, Ilmu Nahu dengan penulisan bahasa Arab
(Abdul Latip Talib, Khalifah-Khalifah Yang Benar, Batu Caves, Selangor, PTS
Litera Utama Sdn. Bhd, 2010: 1X.). Bidang-bidang keilmuan seperti yang didalami
oleh Sayyiduna Ali k.w. adalah keilmuan-keilmuan yang dipelajari pada zaman
Khulafaur-Rashidin, khususnya pada zaman Khalifah Ali k.w. Pngajian keilmuan
berkenaan, makin berkembang luas. Bahkan Kufah dan Basrah pantas menjadi Pusat
Bahasa, lantas kemudian daripada itu lahir aliran-aliran ilmu bahasa yang
dikenali sebagai Golongan Kufiyyun dan Basariyyun.
Di dalam pemerintahan Islam pada zaman Khulafaur-Rashidin
ini diperkukuhkan aspek kemasyarakatan yang dibina oleh Rasulullah s.a.w.
dengan mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan Ansar. Konsep orang-orang
Islam bersaudara ini diperluaskan di mana Islam berkembang, bahawa orang-orang
Islam tanpa mengira kaum dan keturunan diikat oleh kesatuan aqidah dan mereka adalah
bersaudara, tidak ada kelebihan antara mereka, kecuali yang lebih bertaqwa.
Umat Islam bebas bergerak ke mana-mana Negara Umat Islam tanpa sekatan. Bahkan
adalah menjadi tuntutan dakwah mereka bergerak dari satu negara ke satu negara,
bahkan berbagai negara bagi menyebarkan dakwah keislaman dengan mengajar
ilmu-ilmu keislaman kepada mereka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment