June 26, 2013

Sumbangsaran Untuk PADAT & Galeri Bangi Bandar Ilmu

-->
BBB, 15 Sya`ban 1434 = 24 Jun 2013 (Isnin):



Kebetulan esok Selasa (25 Jun) akan diadakan Mesyuarat Pertama Ahli Lembaga PADAT bagi Sesi 2013-2015 dan berbetulan Galeri Bangi Bandar Ilmu mulai beroperasi pada 22 Jun 2013 sempena 5 tahun pelancaran Bangi Bandar Ilmu, maka Penulis menjemput beberapa orang Mantan Ahli Lembaga PADAT untuk memberi sumbangsaran terhadap PADAT dan Galeri Bangi Bandar Ilmu. Mereka yang dijemput al-hamdulillah semuanya hadir. Menurut mereka kasih sayang mereka kepada PADAT tidak berubah, walaupun sudah tidak dilantik menjadi Ahli Lembaga PADAT. Mereka masih sukakan PADAT dan sanggup memberi pandangan dan buah fikiran bagi kebaikan PADAT. Mereka yang datang:


1)      Dr. Noriah Mohamed

Mantan Profesor di FSKK, UKM dan Juga Bekas Profesor di Universiti Brunei Darul Salam. Pakar Budaya Melayu-Jawa dan Sastera Tradisional. Mantan Ahli Lembaga PADAT bagi sesi 2011-2013.


2. Tuan Haji Md. Redzuan Tumin

Seorang yang pakar dalam bidang permuziuman. Mantan Timbalan Ketua Muzium Negara. Beliau dilantik selaku Ahli PADAT & Muzium Negeri Selangor lebih dari satu sesi.


3. Prof. Madya Dato` Dr Anwar Omar Din

Profesor Madya Dato` Dr. Anwar berkhidmat di FSKK, UKM. Beliau adalah tokoh yang memberi khidmat sejak awal bagi menubuhkan PADAT. Beliau sama merangka pendekatan, khususnya Konsep Perbadanan dan Enekman PADAT dan dilantik menjadi Penasihat PADAT (tapi tidak dimanfaatkan). Kini membantu Kerajaan Terengganu bagi beberapa institusi pentadbiran di Terengganu dan dalam usaha menubuhkan sebuah Institut. Beliau baru dianugerahkan Dato` oleh Kerajaan Negeri Terangganu di atas jasanya kepada kerajaan negeri itu. Tahniah !


4. Saudara Lotfi Bin Nazar

Beliau adalah Pentadbir Kanan PADAT. Beliau sama bertanggungjawab selaku Setiausaha bagi mewujudkan PADAT semasa di bawah Mantan YB. Exco  Dato` Dr. Hassan Ali. Beliau bersama dengan Dato` Dr. Anwar Omar Din bertungkus lumus merangka Pendekatan, konsep Perbadanan dan Enakmen PADAT. Tanggungjawab beliau antaranya mengurus bidang permuziuman.

Antara sumbangsaran:

Setiap program yang besar perlu dtubuhkan AJK Pelaksana dipertanggungjawabkan.
Projek bagi mendirikan Muzium Islam di Kelang perlu disegerakan. Perlu dilantik AJK Khas merangka tugas bagi pelaksanaan.
Format persembahan bahan-bahan di Muzium tidak berubah, perlu kreatif dan inovatif
Situasi di Muzium suram dan tidak menarik, perlu penceriaan
Amat lama bangunan `Perpustakaan lama` diterima. Bila mau dimanfaatkan ?
Muzium Sukan sesuatu yang amat menarik, perlu disegerakan. Perlu menjadikannya sebuah Muzium Sukan Terbaik di Malaysia
Tidak berunding, mengapa orang yang berkelayakan diberhentikan ?
Lembab ! Banyak keputusan yang dibuat tidak berjalan
Teguran orang ramai terhadap kerosakan bangunan, hingga kini tiada pembaikan
PADAT tidak sewajarnya menyimpan kewangan, tetapi hendaklah digunakan bagi pembangunan PADAT.
PADAT dan Muzium Sultan Alam Shah perlu maju sesuai dengan Selangor negeri maju.

Tamu-tamu berkenaan merupakan `Pengunjung-Pengunjung Terawal` bagi Galeri Bangi Bandar Ilmu. Mereka memberi pandangan (Buku Lawatan) seperti berikut:


1.  Dr. Noriah Mohamed

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk melihat rangka buat Galeri Ilmu yang penuh bermakna. Tahniah !!!
Inilah langkah yang amat bermakna buat penghuni Bandar Baru Bangi.
Sehubungan ini saya mendoakan semoga Galeri ini terus maju dan berfaedah buat ummah.

Salam Kejayaan !

Dr. Noriah Mohamed
24/6/2013.


2. Hj. Md. Redzuan Tumin

Syukur alhamdulillah, saya mengucapkan berbanyak terima kasih kerana diberi kesempatan mengunjungi Galeri ini. Koleksi-koleksi banyak yang menarik bersesuaian dengan gedung ilmu. Kalau boleh galeri ini dapat dimanfaatkan kepada umum. Saya cadangkan pemilik galeri ini dapat diperluaskan lagi koleksi bersesuaian dengan namanya. Adalah lebih elok kalau dapat meminta nasihat daripada agensi-agensi yang boleh memperelokkan lagi teknik persembahan pemetaannya.

Insaya Allah Galeri ini boleh menarik perhatian umum sekiranya terdapat pelan tindakan yang bersesuaian.

Wassalam.
Hj. Md. Redzuan Tumin
Mantan Timbalan Ketua Muzium,
Jabatan Muzium. (Muzium Negara).
24/6/2013.

3.  Sdr. Lotfi bin Nazar

Bismillahirahmanirrahim

Al-hamdulillah, syukur ke hadrat Allah
Kerana diberikan peluang untuk menurunkan sedikit catatan bagi tujuan pembangunan.  Gelari ilmu di masa kini – akan datang. Penubuhan Galeri Ilmu ini memerlukan konsep dan falsafah selaras dengan tujuan dan matlamat penubuhannya bagi jangka masa panjang, khasnya untuk penghayatan masyarakat di Bangi dan amnya di Selangor.

Galeri Ilmu yang akan ditubuhkan ini merupakan pendahuluan kepada penubuhan sebuah Galeri Ilmu yang lebih luas fungsi dan peranannya di Selangor kelak. Berasaskan kepada tinjauan yang dibuat, maklumat dan bahan-bahan yang dimiliki boleh dijadikan sebagai titik permulaan kepada pembangunan sebuah galeri. Insyaallah pengembelingan di mana tenaga dan kepakaran yang ada, hasrat penubuhan Galeri Ilmu ini boleh direalisasikan. Semoga cita-cita mulia ini dirahmati Allah swt dengan kejayaan yang akan menjadi ingatan anak cucu kita di masa-masa akan datang.

Semoga sukses segala yang dihasratkan.


MOHD LOTFI B. NAZAR (Muzium Selangor)

24.6.2013.

4. Profesor Madya Dr. Anwar  Omar Din

Syabas ! Satu usaha cukup penting untuk melestarikan tradisi yang berakar dari UKM.

Dicadangkan Pusat ini menjadi Pusat Sumber bahan-bahan yang tidak ada di tempat lain

Selamat Berjaya

T.T.


Dr. Anwar UKM.

Terima kasih di atas sumbangsaran yang amat bermakna, insya Allah akan dijadikan panduan.

Terima kasih juga di atas kesudian untuk datang lagi berdiskusi seperti ini pada masa akan datang.

Sekian.

1 comment:

  1. cosyabas atas penubuhan galeri ilmu..dengan ilmulah kita dapat mengangkat martabat bangsu..kurang prihatin dengan ilmulah bangsa kita terhina di bumi sendiri..tahniah sekali lagi DR.

    ReplyDelete