BBB, 19 Syawal 1434 = 26 Ogos 2013 (Isnin):
Dalam kehidupan, kita berterusan mengalami perulangan,
cakerawala beredar melalui orbitnya berulang, bumi bergerak berulang 24 jam sekali
sehari semalam, dan hari berulang siang dan malam. Rutin kehidupan kita juga
berulang siang bekerja, malam berihat, berulang makan dan minum menurut waktu.
Demikian amalan dan perlakuan kita turut berulang. Petani menurut musim
bertanam padi dan menuai. Pohon-pohon juga berulang berbuah menurut musim.
Seorang juga berterusan bersama dengan ibu bapa dan keluarga dan perlu
berkelakuan sesuai dengan nilai dan adab terhadap mereka. Di dalam pergaulan
masyarakat ada pula nilai-nilai bagi setiap individu berkelakaun terhadap
masyarakatnya dan beradab bila bercakap dan berhubungan. Bahkan menurut Nordin
Selat:
``Yang menjadi penggerak kelakuan ialah nilai. Nilai ialah
tanggapan, fikiran dan konsep tentang sesuatu yang dikatakan ``level of the mind``.
Tiap-tiap masyarakat ada sistem nilainya (Nordin Selat, Dr., Sistem Sosial Adat
Perpatih, Utusan Melayu (M) berhad, Kuala Lumpur, 1976: 1).
Bagi individu dan keluarga perlu ada kediaman yang
sebahagian besar dari masa sekeluarga berada di rumah mereka. Mereka perlu
berpakaian yang sesuai dengan klimet dan persekitaran. Bila bekerja perlu
mematuhi peraturan. Dalam masa tertentu ada acara-acara adat dan keagamaan
seperti perkahwinan, mendapat cahaya mata, menyambut hariraya, menziarah jiran
tetangga dan berbudi bahasa dengan mereka. Bagi si anak perlu belajar dari
peringkat rendah ke peringkat tertinggi. Apa yang diamalkan yang berulang-ulang
memberi pengalaman, mana yang baik dan mana yang buruk, mana yang yang dipilih,
mana yang ditolak. Segala nilai yang baik yang antaranya ditentu oleh nilai
agama, aturan sosial dan budaya maka
ianya diterima sebagai nilai `Adat` yang baik yang menjadi norma masyarakat.
Istilah `Adat` sendiri yang berasal dari perkataan Arab (Islam) bererti
perulangan yang menjadi adat sebagai nilai yang baik. Nilai yang baik dihormati,
dijaga dan diamalkan. Ianya secara tidak langsung menjadi aturan bagi
masyarakat dan khazanah budaya yang berharga. Antara khazanah adat budaya
seperti kaedah kepimpinan, aturan pemilikan hartanah, bentuk rumah yang
didirikan, adab sopan dengan keluarga dan masyarakat, jenis-jenis makanan dan
masakan, berbagai peralatan dapur, berbagai jenis pakaian digunakan,
kaedah-kaedah pekerjaan seperti petani, nelayan, boroh, kenderaan dan alat-alat perhubungan, bagaimana
upacara bagi perkahwinan, perayaan dan sambutan-sambutan, konsep gotong royong,
kaedah pembelajaran, juga acara-acara kematian. Segala perkara yang
diperkatakan, bahkan segala perkara berhubung dengan tindaklaku adalah termasuk
di bawah budaya. Kebudayaan menurut E.B.
Taylor sebagaimana
dipetik oleh Slamet Sutrisno ialah:
``Culture or civilization is the complex whole which
includes knowledge, belief, art, morals, law, custom, and any other
capabilities and habits acquired by men as members of society.``
(Slamet Sutrisno, Refleksi Pra-Strategi Kebudayaan, dlm.
Tugas Filsafat Dalam Perkembangan Budaya, Penerbit Liberty, Yokyakarta, 1986:
4).
Difahami dari definisi di atas dan huraian berikut:
``Kebudayaan menunjukkan suatu pengertian yang luas dan
kompleks. Di dalamnya tercakup baik segala sesuatu yang terjadi dalam dan
dialami oleh manusia secara personal dan secara kolektif, maupun bentuk-bentuk
yang dimanifestasikan sebagai ungkapan peribadi seperti yang dapat kita
saksikan dalam sejarah kehidupannya, baik hasil-hasil pencapaian yang pernah diketemukan
oleh umat manusia dan diwariskan secara turun temurun, maupun proses perubahan
serta perkembangan yang sedang dilalui dari masa ke semasa.``
(Soerjanto Poespowardojo, Alam Fikiran Dan Kebudayaan, dlm.
Tugas Filsafat Dalam Perkembangan Budaya, Penerbit Liberty, Yokyakarta, 1986:
28).
Jelaslah ruanglingkup kebudayaan amat luas dan semuanya
bernilai dari segi kajian dan perkhazanahan termasuklah permuziuman. Apa yang
berlaku dan terakam sebagai manifestasi bagi kebudayaan tidak dapat dirangkum
semuanya untuk diabadikan sebagai khazanah berharga. Dalam hal ini perlu dibuat
penilaian dan pemilihan:
1) Artifek
Budaya Bernilai Tinggi
Antaranya Artifek Budaya bernilai tinggi, makanya perhatian
diberi keutamaan terhadap artifak budaya bertaraf sedemikian. Contoh penemuan
Batu Bersurat Terengganu yang begitu istimewa. Ianya tidak saja teristimewa
bagi negeri Terengganu, tetapi bagi sejarah dunia dan umat Islam. Darinya
didapati maklumat tentang kedatangan Islam ke Alam Melayu dan khususnya bagi
negeri Terengganu. Peraturan dan perundangan Islam dilaksanakan di Terengganu
sejak 702H/1303 M. Dengan Batu Bersurat Terengganu membuktikan bahawa Tulisan
Jawi mulai digunakan di Terengganu yang kemudian menjadi tulisan utama bagi
memperkembangkan agama Islam di Alam Melayu. Sesungguhnya Batu Bersurat
Terengganu memberi imej yang baik bagi negeri Terengganu.
Contoh yang lain sejarah pemubukaan Kolej Islam di Kelang
pada tahun 1956 yang bangunannya diserahkan oleh Sultan Hishamuddin Shah,
Sultan bagi negeri Selangor pada masa itu amat penting kepada imej negeri
Selangor dan sejarah pendidikan Negera. Kolej Islam adalah pusat Pengajian
Tinggi pertama didirikan di Malaysia
dan menjadi induk bagi pusat-pusat pengajian Tinggi di Negara ini, khususnya di
dalam bidang keislaman. Ianya dapat dijadikan induk bagi mempromosikan Selangor
sebagai Hub Pendidikan dan pelopor Pengajian Islam. Hasrat mewujudkan Muzium
Pendidikan dan Keislaman di Kelang adalah tepat. Bangunan Pejabat Agama Islam Lama
yang diserahkan kepada PADAT perlu segera dibangunkan sebagai Muzium Pendidikan
& Islam di Selangor dan konsepnya perlu dibincangkan.
2) Hasil
Keluaran Setempat
Contoh penghasilan kain songket adalah berasal dari
Terengganu. Ianya menjadi imej yang baik bagi negeri Terengganu sebagai
penghasil awal pakaian budaya yang dipakai pada hari-hari kebesaran budaya,
majlis perkahwinan dan sebagainya. Sebab itu negeri Terengganu patut memberi
perhatian kepada industri tenunan songket dan mempromosikannya. Begitu juga
Selangor yang cuba
mencari identiti dari tenunan telepuk dan kelinkang yang jika berjaya dapat
dijadikan imej pakaian bagi Selangor dan mempromosikannya.
3. Prioriti Kepada Bidang
Oleh kerana bidang budaya begitu luas, maka pihak tertentu,
katakan muzium memberi tumpuan terhadap bidang yang rapat dengan muzium,
manakala bidang yang lain, walaupun termasuk di bawah bidang budaya dan warisan
seperti bidang sastera, maka keutamaan tidak diberi oleh kerana sudah ada
agensi yang memberi perhatian, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka. Begitu juga berhubung
dengan seni kraft sudah ada agensi yang berhubung dengan bidang tersebut.
Begitulah dengan bidang-bidang yang lain yang diberi perhatian oleh
agensi-agensi tertentu seperti senilukis yang sudah ada Balai Seni Lukis dan
seni khat yang diberi perhatian oleh Yayasan Restu. Walau bagaimana adalah
wajar pihak katakan permuziuman mengabadikan aspek-aspek menarik bagi
bidang-bidang berkenaan.
4. Istimewa Geografi & Pengeluaran
Lokasi dan kedudukan setempat misalnya negeri Terengganu
berdepan dan terbuka kepada pantai laut memanjang negeri itu dari sempadan
dengan negeri Kelantan di utara dan dengan negeri Pahang di Selatan, maka sebahagian
rakyat negeri Terengganu bekerja di dalam pekerjaan yang berhubung dengan laut,
maka Muzium Terengganu wajar memberi tumpuan terhadap Muzium Miritim.
Sememangnya Muzium Terengganu berada di tepi Sungai Terengganu dan tidak jauh
dari Kuala. Tumpuan tidak saja diberi kepada kehidupan nelayan, perahu-perahu
dan peralatan, tetapi juga terhadap hasil tangkapan dan produk darinya seperti
kropok, nasi dagang (ikan aya – tongkol), sata dan sebagainya. Konsep maritin
hendaklah juga termasuk pelantar cari gali dan pengeluaran petroleum yang berhadapan
pantai negeri Terengganu.
Bagi negeri Selangor, walaupun ada pantai, tapi tidak seelok
pantai negeri Terengganu. Tumpuan yang dapat diberikan oleh Negeri Selangor
dari segi permuziuman, bahawa negeri Selangor adalah gerbang keluar masuk ke
Negara ini, melalui Pelabuhan Kelang dan Lapangan Terbang KLIA yang berada di
negeri Selangor dan boleh dikaitkan dengan perkembangan industri dan pelancongan
di negeri Selangor.
5. Daya Tarikan Ramai (Popular)
Satu daya tarikan bagi semua masyarakat ialah bidang sukan,
khususnya bidang bola sepak. Selangor relatifnya terkemuka dalam bidang bola
sepak dan dalam sejarahnya menjuarai di dalam berbagai jenis pertandingan dan
Selangor sendiri menghasilkan tokoh-tokoh sukan seperti dalam bidang bola sepak
dan badminton, maka hasrat Muzium Negeri Selangor untuk mengadakan Muzium Sukan
di bangunan berhampiran (Anggerik) dengan bangunan muzium induk (Cempaka) amatlah bertepatan dan projek ini tidak
seharusnya ditangguh begitu lama dan bangunan yang disediakan tidak seharusnya
terbiar – tanpa pengisian. Bagi negeri Terengganu, aspek yang dapat menarik
orang ramai ialah menggunakan tarikan alam semula jadi bagi mempromosikan
negeri Terenganu bersama muzium. Promosi yang dimaksudkan ialah memperkenalkan
pulau-pulau yang menjadi daya tarikan pelancongan seperti Pulau Perhentian,
Pulau Redang, Pulau tinggol dan Pulau Kapas sebagai warisan alam. Penyediaan
infra-struktur sebagai tempat pelancongan hendaklah disediakan dengan sebaik
mungkin, termasuk juga mempromosikan Tasik Kenyir sebagai destinasi pelancongan
di Hulu Terengganu.
Bidang Adat dan Budaya begitu luas, permuziuman tidak mampu menumpu
dan merangkumi semua bidang, tumpuan tidak sepatutnya pada aspek-aspek biasa
yang menjadi lumrah di tempat lain dan tidak lagi menjadi daya tarikan
pengunjung. Sebaliknya tumpuan hendaklah diberi terhadap aspek-aspek menarik yang
menjadi identiti negeri. Batu Bersurat dan Bangunan Muzium merupakan imej-imej
yang kukuh bagi negeri Terengganu, Selangor hendaklah memilih imej yang
mencerminkan identiti pendidikan seperti aspek menarik (seni bina) bagi
bangunan asal (Istana) bagi Kolej Islam Kelang dan Imej Muzium Sultan Alam Shah
kini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment