BBB, 11 Syawal 1434 = 18 Ogos 2013 (Ahad):
Kelahiran Teori Takmilah yang mau diaplikasikan kepada
bidang permuziuman bukanlah secara mengejut, tetapi ianya adalah melalui
perkembangan logik yang melahirkan teori tersebut. Teori Takmilah ialah hasil usaha
membina teori bagi sastera Islam. Proses ke arah kelahirannya memakan masa dua
dekad. Bahkan jika dikira dari segi pengaplikasian, maka ianya mengambil masa
lebih tiga dekad bagi mencapai tahap mantap.
Tapak kelahiran Teori Takmilah bermula dari gelombang
kesedaran Islam yang berlaku dari awal
1970an. Antaranya kesan berlakunya revolusi Iran (1969), penafsiran terhadap
Islam, bahawa Islam bukan sekadar agama semata-mata untuk ibadat, tetapi ianya
adalah `Din` cara hidup yang `Syumul` yang merangkumi seluruh cara hidup dan
mati – dunia dan akhirat nanti. Lahirnya tokoh-tokoh ilmuan Islam yang
menafsirkan Islam secara dinamik. Wujudnya perjuangan bagi menjadikan Tanah
Melayu sebuah Negara Islam yang merdeka dan berdaulat seperti yang diperjuangkan
oleh Pas (ditubuhkan sejak 24 November 1951) menjadikan perspektif Islam lebih
jelas (50 Tahun Pas Terengganu 1956-2006, Badan Perhubungan Pas Negeri
Terengganu, 2006: 17). Pada masa yang sama timbul gerakan mahasiswa di
pasat-pusat pengajian tinggi seperti PKPIM, ABIM dan PMUKM yang cenderung
kepada perjuangan Islam (Motto PMUKM – Keislaman dan Kebumiputraan). (Gemasiswa,
Jil.1, Bil. 2, 1971: 12). Gerakan mahasiswa ini mempunyai penasihat-penasihat
yang terdiri dari kalangan tenaga akademik dan mempunyai hubungan dengan
gerakan kemahasiswaan pada peringkat antarabangsa.
Setengah dekad daripada itu, iaitu pada pertengahan 1970an
tercetus persoalan yang berhubung dengan Sastera Islam.
Perbincangan-perbincangan mengenai Sastera Islam membawa kepada tertubuhnya Gabungan
Penulis Islam Malaysia (GAPIM) pada 01 Jamadil Akhir 1396 bersamaan 3 Mei 1976
bertempat di Maktab Perguruan Islam di Petaling Jaya. Gapim giat mengadakan
Simposium Bahasa dan Persuratan, Memperingati Tokoh contoh seperti Iqbal,
Seminar Sastera dan Muktamar Gapim. Pada masa yang sama tokoh-tokoh penting
yang cenderung kepada Persuratan Islam memperkatakan tentang `Sastera Islam`.
Mereka seperti Ustaz Yusof Zaky Yaacob, Muhammad Uthman El-Muhammady, Ismail
Hamid, Ismail Ibrahim, Hashim Musa, Shahnon Ahmad, Kassim Ahmad, Abdullah
Hussein, Dr. Kamal Hassan, Mana Sikana dan beberapa yang lain lagi (Shafie Abu
Bakar, Di Antara Sastera Dan Persuratan Islam, Muktamar Gapim Ke 3 Serta
Simposium Bahasa Dan Persuratan, Maktab Perguruan Islam Petaling Jaya, 1979:
30). Bahkan berhubung dengan Sastera Islam ini tercetus polemik Sastera Islam
antara Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad, berikutan dari buku yang dihasilkan oleh
Shahnon Ahmad berjudul Kesusasteraan dan Etika Islam. Konsep Sastera Islam bagi
Shahnon dapat difahamkan dari petikan berikut:
``Berbudaya, berseni atau bersastera bertonggakkan Islam, sama
saja seperti beribadah atau berbakti kepada Allah. Di sini beribadah membawa
pengertian yang luas mencakup sebarang perbuatan manusia demi kerana Allah
semata-mata, bukan sekadar bersembahyang, berpuasa, menunaikan fardhu Haji atau
berzakat. Dalam beribadat (seperti dalam proses penciptaan karya sastera) pokok
pangkal wajib bertolak dari Tauhid – keyakinan seluruh jiwa raga tentang
keesaan dan ketunggalan Allah. Bersastera mengikut Islam wajib dijalankan
kerana Allah dan tidak ada yang lain melainkan Allah, tetapi sama seperti
beribadat yang berbagai corak, hikmahnya ialah untuk manusia. Sastera dicipta
kerana Allah untuk manusia (Shahnon Ahmad, Kesusasteraan Dan Etika Islam. Fajar
Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur ,
1981: 3).
Dalam kritikannya terhadap konsep sastera Islam Shahnon
berhubung dengan buku `Kesusasteraan dan
Etika Islam, Kassim menyatakan:
``Risalah ini lebih merupakan satu huraian tentang teologi
Islam daripada teori estetikanya. Tujuh puluh peratus daripada kandngannya
menumpu kepada soal-soal Islam sebagai
ad-din atau satu cara hidup dan kejatuhan Islam sebagai akibat
penyelewengan umat Islam daripada konsep ini. Dengan demikian aspek sastera
yang patut menjadi tumpuan masalah tenggelam di dalam timbunan teologi dan
sejarah.``
(Kassim Ahmad & Shahnon Ahmad, Polemik Sastera Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka,
1987: 2).
Menurut Kassim, bahawa pendapat Shahnon tentang Sastera
Islam, ialah sastera kerana Allah berhikmah untuk manusia, kesusasteraan yang
berakhlak yang telah ditetapkan oleh Khaliq, karya yang jelas dan satu ibadah –
bahawa konsep-konsep ini adalah lebih baik dan lebih kukuh dibandingkan dengan
konsep `Seni Untuk Seni` dan `Seni Untuk Masyarakat`, tetapi menurut Kassim:
``Namun demikian, ia tidak cukup sebagai satu teori estetika
atau teori sastera Islam. Satu teori Sastera Islam memerlukan beberapa konsep
dan struktur yang boleh menerangkan tujuan-tujuan, sumber-sumber, proses-proses
penciptaan, sifat-sifat, bentuk-bentuk, kaedah-kaedah, nilai dan keindahan
sastera (Kassim Ahmad & Shahnon Ahmad, Polemik Sastera Islam, 1987: 3).
Mempertahankan pendekatannya, Shahnon menjawab terhadap
kritikan Kassim Ahmad,
``Saya amatlah bersetuju dengan Kassim bahawa buku saya itu
lebih merupakan satu huraian tentang teologi dan sejarah Islam. Saya banyak
menyentuh soal-soal Islam sebagai ad-Din atau satu sistem hidup yang menyeluruh
dan sempurna. Teori dan konsep sastera Islam itu sendiri amat sedikit saya
bicarakan.
Tetapi menurut Shahnon, format seumpama ini memang
disengajakan kerana saya cuba
untuk mengikuti kewajaran dan keunikan teori dan konsep sastera Islam itu
sendiri. Seperti yang diterima oleh Kassim, bahawa sastera Islam adalah sastera
kerana Allah, sastera yang berakhlak mengikut nilai-nilai mutlak dan sastera
yang bersifat ibadah. Pokok kepada konsep ini dengan sendirinya bermaksud
bahawa keutamaan diberi kepada aspek-aspek ibadah kepada Allah, soal-soal
teologi dan sejarah perlulah ditonjolkan seberapa yang boleh, menyentuh sedikit
sebanyak ilmu-ilmu usuluddin atau tauhid supaya soal iman dan iktikad
diperteguhkan. Menyentuh aspek-aspek fiqah dan tasawuf supaya betul dan sah
kaedah ibadat itu dan bersih hati dari sifat-sifat mazmumah. Sekiranya
soal-soal teologi dan sejarah tidak diutamakan dalam pembicaraan sastera Islam,
maka ragu-ragulah seseorang itu dalam tindakannya melibatkan diri dalam
kegiatan sastera Islam sebagai satu ibadah (Kassim Ahmad & Shahnon Ahmad,
Polemik Sastera Islam, 1987: 9 -10).
Polemik sastera Islam antara Kassim Ahmad dan Shahnon Ahmad
agak panjang dan tentulah tidak mampu dibawa kesemua persoalan di sini, tapi
satu yang jelas perbincangan sebelum mereka berdua menyentuh soal konsep dan
definisi menyemarakkan perbincangan mengenai Sastera Islam. Berbagai pendapat
diutarakan antaranya Sastera Islam ialah sastera dakwah, sastera berprinsipkan
tauhid, sastera berakhlak dan sebagainya. Polemik yang dibawa oleh kedua-dua
tokoh lebih mendalam. Dari pelbagai pendapat dan pandangan terutama antara
Kassim Ahmad dan Shahnon Ahmad sudah ada sentuhan mengenai teori tentang
sastera Islam, tetapi masih pada peringkat permulaan.
Satu yang menarik, perbincangan tentang Sastera Islam bukan
lagi antara individu dan tokoh-tokoh, tetapi melibatkan institusi-institusi
penting yang berkait dengan bahasa dan persuratan, bahkan membawa kepada
peringkat negeri dan Negara. Misalnya pihak DBP beberapa kali mengadakan
persidangan yang berhubung dengan Sastera Islam, antaranya melahirkan buku
panduan mengenai sastera Islam antaranya selepas mengadakan Nadwah Sastera Islam (S. Jaafar Husin
–Penyelenggara, Nadwah Ketakwaan Melalui Kreativiti, Dewan Bahasa dan Pustaka,
1995: 258hlm.). Jabatan Persuratan Melayu, UKM mengadakan seminar-seminar,
antaranya membincangkan tentang Teori Sastera Islam (Mana Sikana –
Penyelenggara, Teori Sastera dan Budaya Dalam Kajian Akademik, Jabatan
Persuratan Melayu, UKM, 1997: 202hlm) dan Estetika Dan Takmilah (Mana Sikana –
Penyelenggara, Pembangunan Seni & Sastera, Jabatan Persuratan Melayu, UKM
dan Akademi Seni Kebangsaan Malaysia, Kuala Lumpur: 1997: 229hlm.)
Pihak kerajaan negeri juga turut terlibat menganjurkan
seminar Sastera Islam. Misalnya Kerajaan Negeri Terengganu dengan kerjasama
Gapena mengadakan Seminar Sastera Islam pada Hari Sastera `78 dengan kerjasama
Gapena Dan Pelita Terengganu, di Kuala Terangganu pada 24 – 27 Julai 1978 yang
dari himpunan kertas-kertas kerja melahirkan buku Kesusasteraan Melayu dan
Islam. (Kesusasteraan Melayu Dan Islam, Sarjana Enterprise, Kuala Lumpur, 1980:
258hlm.). Pada peringkat Negara pula diadakan Simposiom Serantau Sastera Islam
yang dianjurkan oleh pihak Kerajaan Negara Brunei dengan kerjasama Universiti
Brunei di Negara Brunei dari 16 – 18 November
1992 yang melahirkan buku Simposium Serantau Sastera Islam (Simposium
Serantau Sastera Islam, Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei, 1996: 436hlm.).
Demikianlah Sastera Islam yang tercetus pada pertengahan
1970an berkembang luas diperkatakan dari peringkat individu, tokoh-tokoh,
persatuan, institusi-institusi membawa kepada peringkat negeri dan Negara.
Sastera Islam terus berkembang dari peringkat polemik ke tahap akademik dan
insya Allah akan dibicarakan pada tahap praktik yang membuka ruang kepada
pembinaan teori.
Sekian.
No comments:
Post a Comment