BBB, 01 Syawal 1434 = 08 Ogos 2013 (Khamis):
Telah disentuh bahawa muzium adalah persis sebuah
perpustakaan. Kedua-duanya berfungsi bagi menyampaikan maklumat. Perpustakaan
menyediakan maklumat melalui perantaraan buku-buku, ditambah dengan peralatan
komunikasi moden melalui internet dan letronik. Tetapi muzium menyediakan
maklumat dengan bahan-bahan primer yang biasanya bersifat benda yang dapat
dilihat atau dicapai melalui perantaraan indera-indera yang lain. Juga bersifat
non-benda seperti secara konsepsi.
Kedua-duanya dapat dicapai maklumat melalui semangat `Iqra`
(al-`Alaq: 1) yang membuka pintu kepada ilmu pengetahuan. Membaca maksudnya mengenal
dan menguasai huruf-huruf dalam penulisan bagi sesuatu bahasa dan dapat membaca
tulisan dan buku-buku di dalam bahasa berkenaan. Mengetahui abjad di dalam
bahasa Melayu, jawi atau rumi, maka dapat dipelajari tulisan dan pembacaan
buku-buku dalam bahasa Melayu. Demikianlah tulisan dan bahasa-bahasa yang lain.
Budaya membaca sedemikian masih lagi menjadi kaedah mantap bagi menguasai ilmu
pengetahuan, ditambah dengan pendekatan-pendekatan moden. Menyedari kepentingan
membaca diwujudkan perpustakaan di pekan dan bandar bagi menyediakan peluang
kepada pelajar-pelajar mendapat ilmu dari sumber buku secara membaca di
perpustakaan atau – secara pinjaman. Mewujudkan perpustakaan bagi sesebuah
universiti dan pusat-pusat pengajian tinggi, bahkan bagi sebuah sekolah sebagai
suatu kemestian.
Tradisi membaca adalah mekanisme pertama bagi mendapat ilmu
pengetahuan. Penghasilan buku-buku terus dilakukan bagi memenuhi pembacaan
masyarakat.
Muzium pada dasarnya sama fungsinya dengan perpustakaan
dengan menyediakan bahan-bahan primer untuk dibaca. Cuma kaedah pembacaan adalah berlaian dari
perpustakaan. Bahan-bahan sendiri pada hakikatnya sebagai huruf universal yang
boleh diistilahkan sebagai tanda, lambang atau isyarat. Bagi maksud ini,
Di dalam al-Qur`an disebut sebagai `Aayaat.
Contoh beberapa ayat Qur`an bermaksud:
- Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pertukaran malam dan siang nescaya menjadi `aayaat` bagi yang mempunyai fikiran ( Ali Imran: 190).
- Kami akan memperlihatkan kepada mereka `aayaat` kekuasaan kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri (Fussilat: 53)
- Demikianlah Allah menerangkan `aayaat`Nya kepada manusia, semoga mereka bertaqwa (al-Baqarah: 187).
- Dan di antara aayaat Nya yang membuktikan kekuasaanNya (menghidupkan kamu semula), bahawa Ia menciptakan kamu dari tanah, setelah sempurna sahaja peringkat-peringkat kejadian kamu, kamu menjadi manusia yang hidup bertebaran di muka bumi (al-Rum: 20)
- Dan di antara `aayaat` yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya bahawa Ia menciptkan untukamu (wahai kaum lelaki) isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya. Dan dijadikan di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang berfikir (al-Rum: 21).
Dapatlah difahamkan bahawa segala kejadian dan ciptaan Allah
di dalam kewujudan ini adalah merupakan `aayaat` atau tanda-tanda yang dapat
dibaca dan difahami. Pembacaan adalah melalui minda, akal, persepsi, tanggapan,
intuisi rasa dan sebagainya yang sebenarnya telah disediakan Allah di dalam
diri manusia sendiri. Sebagai contoh pembacaan secara universal yang dapat
dibaca, apabila hari redup, awan dilangit menghitam dan guruh berdentum dapat
dibaca bahawa ia adalah pertanda hari hendak hujan. Air yang dimasak yang
panasnya melebihi 90 darjah F.H. membuat air akan mendidih. Tangisan seorang
anak kecil menandakan ia lapar atau sakit.
Dalam kata lain pembacaaan buku di dalam perpustakaan adalah
secara langsung melalui huruf yang dilambangkan di dalam tulisan, tetapi
pembacaan bahan-bahan primer yang dipamirkan di dalam muzium melalui
benda-benda atau artifek-artifek yang dihasilkan. Misalnya sebuah mangkuk seramik
yang pecah yang ditemui melalui usaha carigali secara arkiologi dari zaman
dinasti tertentu Maharaja Cina menentukan tarikh dan kelamaan artifek
berkenaan. Peralatan batu yang diguna oleh masyarakat purba di dalam sesebuah
gua mencerminkan zaman peralatan tersebut dihasilkan – Neolitik atau mesolitik
dan sebagainya. Demikian penemuan kepingan shilling hasil penggalian dapat
ditentu tarikhnya daripada gambar raja atau ungkapan pada permukaan shilling,
jika tarikh tidak kedapatan. Demikian kaedah pembacaan melalui aayaat.
Pembacaan secara aayaat sebenarnya lebih luas dan lebih
universal sifatnya. Kaedah-kaedahnya lebih mendalam bagi pakar-pakar di dalam
bidang-bidang kelilmuan masing-masing. Misalnya sesebuah rangka mayat manusia purba
yang dietemui melalui carigali dapat ditentukan takrikhnya misalnya berumur
sepuluh ribu tahun dahulu melalui carbon dan ujian-ujian ilmiah yang lain.
Penemuan kulit-kulit kerang dan hidupan laut di bawah permukaan tanah di
bahagian darat menandakan kawasan itu adalah pernah menjadi kawasan pantai
sebelum dilitupi tanah setelah berlaku proses penambahan tanah.
Aaayaat dengan makna yang lebih dekat, juga diisyaratkan
oleh al-Qur`an sebagai `kalimat`. Dalam kata lain dari himpunan`kalimat` di dalam
bahasa biasa menjadi aayaat. Boleh
ditafsirkan bahawa, satu ciptaan Allah sebagai satu kalimat yang daripada
berbagai kejadian adalah menjadi sebagai `aayaat` Allah. Ayat al-Qur`an
(maksud) di bawah mengisyaratkan kepada maksud tersebut dan lebih luas daripada
itu:
`Katakanlah (wahai Muhammad), kalaulah semua jenis lautan
menjadi tinta untuk menulis `Kalimah-Kalimah` Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis
`Kalimah-Kalimah` Tuhanku, walaupun kami tambahi lagi dengan lautan yang
sebanding dengannya, sebagai bantuan.`` (Al-Kahfi: 109).
Dapatlah difahamkan bahawa `Kalimat` dan `Ayat-Ayat` Allah
amat banyak sebanyak kewujudan dicipta Allah. Ianya sudah tentu lebih banyak
daripada yang ditulis manusia di dalam buku. Dalam erti kata yang lain
bahan-bahan muzium yang banyak itu begitu banyak untuk dibaca. Pembacaan memerlukan
ketajamaan minda, akal. hati-nurani, jiwa, persepsi, intuisi dan sebagainya.
Namun baik pembacaan melalui tulisan atau melalui `aayaat`
dan `Kalimat` melengkapi maklumat dan keilmuan kurniaan Tuhan. Menaggapi maksud
di atas, Penulis pernah terilham dan merakamkan tanggapan di dalam sebuah puisi
berikut:
Hikmat Tuhan
Alam
Padamu lambang-lambang universal
Mengatasi huruf-huruf
Dibaca akal.
Betapa tepunya pengertian
Tiada kata sempurna terucapkan
Jika laut tinta
Pohon-pohon penanya
Dada langit kertasnya
Kering tinta
Tumpul pena
Habis kertasnya
Tiada terakam
Hikmat Tuhan.
(Shafie Abu Bakar, Wajah Diri, DBP, Kuala Lumpur, 1995:
Kulit luar – belakang).
Sekian.
No comments:
Post a Comment