BBB, 24 Ramadhan 1434 = 02 Ogos 2013 (Jumaat):
Membina `Teori Permuziuman` berjenama `Takmilah Permuziuman`
adalah sesuatu yang mencabar, menuntut keupayaan intelektual dalam membina
teori yang memenuhi kriteria keilmiahan dan aplikasi mencakup ruanglingkup
permuziuman dan apresiasi khalayak.
Apakah fungsi teori ?
Bagi memahami fungsi teori ada baiknya kita memahami, apa
itu teori.
Teori antaranya adalah,``Prinsip-prinsip am atau asas-asas
kasar yang menjadi dasar pembentukan (perkembangan) sesuatu pengetahuan.``
(Kamus Dewan, 2005: 1659).
Pendapat lain ialah, ``Supposition or system of ideas
explaining something esp. one based on general principles independent of the
facts, phenomena, etc. (The Concise Oxford Dictionary, 1989: 1109). Dan pendapat,``Body
of scientific principles, opinion based on limited information or knowledge,
main principles explanation of rules of a subject.`` (Kamus Inggeris-Melayu
Dewan, 1992: 1712).
Jadi teori adalah peta rangka idea menyeluruh yang mengawal
dan mencakupi di bawahnya aspek-aspek yang menjadi kandungan sesuatu teori.
Teori menyatukan pandangan oleh prinsip, struktur, nilai dan aliran yang
menciri dan mengidentiti teori berkenaan sekaligus membezakannya dari yang
lain. Dengan teori memperkembangkan bidang yang dibicarakan sebagai epistemology keilmuan berkenaan.
Sebagai contoh bagi bidang sastera timbul banyak teori seperti strukturalisme,
dekonstruksi, intertekstualiti, semiotic, resepsi, psikoanalisis dan
sebagainya. Teori dijenamakan antaranya dengan melihat kepada kandungan teks,
ada yang didasarkan kepada penerima dan ada pula dilihat pada kesan psikologi.
(Mana Sikana, Teori Sastera Dan Budaya Dalam Kajian
Akademik, Jabatan Persuratan Melayu, UKM, 1997: 151-152).
Bagi Takmilah
permuziuman boleh dilihat kepada hakikat kejadian (termasuk bahan permuziuman)
dalam hubungan dengan Pencipta, atau dilihat pada minda dan jiwa manusia yang
relatifnya suka kepada sesuatu yang unik, unggul, berestetik, purba dan nadir
yang sekaligus ingin memiliki dan mengabadikannya, bukan sekadar menyukai dan
menyimpannya, tetapi dihayati, dikaji, dipelajari, bahkan menjadi bahan
pendidikan, keilmuan dan respond kemasyarakatan.
Kesedaran tentang muzium dalam maksud mengapresiasi tentang
bahan dan mengabadikannya adalah sesuatu yang bersifat naluri semula jadi dan
universal. Seorang yang suka kepada alat senjata tradisional misalnya cuba menghimpun
keris, pedang, tombak dan lembing menyimpan dan mempamerkannya sebagai bahan
hiasan. Ia merupakan kesedaran tentang
muzium. Seorang yang lain berminat tentang alat-alat tangkapan ikan dan buruan,
maka disimpan dalam ruang rumahnya sebagai koleksinya alat-alat seperti bubu,
tuwau, serkap, jala, jerat, perangkap, jerangkap dan sebagainya. Begitulah ada
yang tertarik kepada berbagai-bagai jenis kain tenunan dan sulaman sebagai
koleksi simpanannya. Sebab itu bila berbicara asal usul kesedaran muzium adalah
tidak adil hanya dikatakan bermula dari Yunani semata-mata tentang sejarah
permulaan muzium lantaran kerana istilah
muzium diambil dan berasal dari `Mousaion` - istilah Yunani Purba yang
bermaksud pusat penyimpanan bahan sejarah dan seni yang juga sebagai gedung
ilmu.``
Zaman Yunani purba sebenarnya dalam lingkungan 1,000 tahun
Sebelum Masihi, tetapi di sana
ada kesedaran lebih awal tentang kepentingan muzium. Zaman kerajaan Babylion
10,000 S.M. lebih awal menyedari tanda muzium dengan pengekalan Taman
Tergantung yang unik dan mengarkifkan naskhah undang-undangnya. Demikian
kerajaan Mesir kuno lebih 5,000 tahun S.M. menyimpan dan mengekalkan tulisan
bergambar pada tiang bangunan dan juga penulisan pada papyrusnya.
Pentingnya sejarah dan pengekalan maklumat tentang
pengislaman masyarakat di Hulu Terengganu mendorong didirikan Batu Bersurat di
Kampung Buluh di Hulu Terengganu yang Batu Bersurat tersebut bertarikh 4 Rajab
702H. = 22 Februari 1303. (Syed Muhammad Naguib al-Attas, The Correct Date of
The Terengganu Inscription, Muzium Negara, Kuala Lumpur, 1970: 23).
Bagi mengekalkan Undang-Undang Adat yang belum ada tradisi
tulisan, maka pimpinan adat di Negeri Sembilan menyimpan dan mengekalkannya di
dalam pepatah, petitih dan teromba. Yang terkenal dengan Adat Perpatih yang
berperaturan yang dilembagakan, contoh:
Adat bersendi Hukum
Hukum bersendi Kitabullah
Syariat mengata adat memakai
Adat sandar menyandar
Ibarat aur dengan tebing
(Mohd Rosli Saludin, Teromba, Karisma Publications Sdn.
Bhd., Shah Alam, 2010: 144).
Banyak takrif yang boleh diberi tentang muzium, antaranya,
``Muzium adalah sebagai pusat penyimpanan barang-barang
purba.``
Pendapat yang lain bahawa muzium sebagai,
``Pusat penyelidikan, pengumpulan, pemeliharaan, pendidikan
dan penyebaran maklumat.`` dan menurut Douglas Allan Bekas Pengarah Royal
Scottish Museum Edinburgh,
``…A Museum in it`s simples form consists of a building to
house collection of objects for inspection, study and enjoyment…``
Ahmad Kamal Mohamad & Mohd. Zainudin Haji Abdullah,
Sejarah Dan Perkembangan Muzium Selangor Sehingga Terbinanya Muzium Sultan Alam Shah (1887-2002), Seri Alam,
Jurnal Lembaga Muzium Selangor, Bil. 7, 2002/03, hlm. 127 -128).
Namun konsep muzium, walaupun dari segi tradisi biasanya
disimpan bahan-bahan di dalam bangunan, tetapi bahan-bahan permuziuman tidak
semestinya bahan-bahan yang boleh dipindah, tetapi boleh berada pada tempat
asalnya secara `life` dan tidak semestinya dalam bangunan, contoh `Lombong
Kapal Korek` bagi kawasan bijih timah. Bahan muzium juga boleh bersifat
konsepsi seperti matematik, ada yang bersifat lisan dan estetik seperti
`pantun`. Permuziuman melibatkan bahan benda dan non-benda yang dipulihara, dikekalkan
dan diwarisi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment