BBB, 20 Syawal 1434 = 27 Ogos 2013 (Selasa):
Mengungkapkan bahasa adalah meluahkan pendapat atau
pertanyaan secara teratur yang datangnya dari yang berfikir (manusia rasional
di dalam ilmu mantiq dipanggil sebagai haiwan natiq - bercakap), kerana ada
pada manusia akal (minda). Tetapi apa yang lahir di dalam pengungkapan bukan
sahaja bersifat minda, tetapi juga elemen rasa, hati dan jiwa. Lantaran
aspek-aspek ini menjadi sebahagian dari diri manusia. Manusia memang berfikir,
selain dari bercakap mereka berfikir bagi menyelesaikan masalah, manjalankan
urusan dan berbagai perancangan yang antaranya diluahkan melalui percakapan,
penulisan atau rakaman. Selain dari itu manusia juga mengalamai berbagai-bagai
situasi di dalam kehidupannya. Pada ketika-ketika dia serius, pada waktu yang
lain dia riang, ada ketika dia duka, marah, santai, tenang dan tawaduk.
Elemen-elemen dan mood seperti ini boleh mempengaruhi percakapan, penulisan dan
rakaman seseorang di dalam bahasa biasa. Tetapi di dalam diri manusia ada aspek
kemampuan seni dan kreativiti yang dipengaruhi perasaan dan hati nurani, di
samping akli. Bagi yang berjiwa kreatif, dia melahirkan ungkapan-ungkapan yang
mempunyai elemen-elemen seni yang pada peringkat permulaan bersifat asas dan
bersahaja, tetapi ianya boleh berkembang kepada bidang yang khusus, menarik dan
memikat baik di dalam ungkapan yang bersifat puisi, maupun yang bersifat prosa.
Menggambarkan ungkapan-ungkapan sedemikian S. Takdir Alisjahbana mengatakan
pada peringkat permulaan:
``Kita berhadapan dengan puisi dan prosa rakyat yang tidak
tertulis dan tidak pula diketahui siapa yang menciptakannya. Sebahagian yang
besar daripadanya mempunyai peranan dalam kehidupan masyarakat dan diucapkan
pada kejadian-kejadian yang penting dalam kehidupan rakyat seperti waktu
upacara perkahwinan, waktu mendirikan rumah, waktu menuai padi. Sebahagian
berupa ratap tangis waktu orang meninggal, mantera-mantera untuk bermacam
kejadian seperti berjalan di hutan, menyeberangi sungai, untuk menangkap buaya
dan sebagainya.
(S.Takdir Alisjahbana, Kesusasteraan Indonesia Sebagai
Cermin Pembebasan, Dewan Bahasa, Disember 1962: 534).
Apa yang terlahir pada masyarakat tradisi di atas adalah
mencerminkan tahap budaya masyarakat tersebut yang sekaligus menyimpan khazanah
budaya berkenaan. Kata Asmah Haji Omar:
``Bahawa bahasa mencerminkan kebudayaan penuturnya, yakni
cara hidup mereka dan juga sekitaran fizikal dan sosial mereka. Fungsi bahasa
yang seperti itu dipikul oleh perbendaharaan katanya.`` Tambah Asmah,
``Kemampuan manusia melakukan persepsi terhadap alam nyata
di samping itu menimbulkan apa yang dipersepsikan dalam konsep-konsep yang
diwujudkan oleh bahasa merupakan pandangan atau penglihatannya terhadap
dunianya (worldview, weltanschauung).``
(Asmah Haji Omar, Prof. Dr., Bahasa Dan Alam Pemikiran
Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1986: 2-4).
Bahasa puisi mempunyai perbezaan dari bahasa prosa. Ianya
diungkapkan bukan secara langsung, tetapi berlapik, berimej, berlambang dan
berhias dengan bunga-bunga bahasa. Perutusan bersifat berselindung yang perlu
diperhati, diamati dan digali maksudnya. Kadang-kadang maksud berlapis dan
memerlukan huraian dan tafsiran. Ini mencerminkan kehalusan rasa, seni bahasa,
sastera dan budaya masyarakatnya. Ada
berbagai-bagai bentuk puisi yang yang berkembang di dalam taman budaya bangsa.
Ini mencerminkan kreativiti dan inovasi masyarakat yang melahirkannya.
a) Puisi
Bebas
Dilihat kepada pengungkapan puisi, dia berkembang dari puisi
bebas yang dikategorikan sebagai sastera rakyat. Umpamanya dapat dilihat dari
jampi pelindung bagi ibu yang melahirkan anak yang mencerminkan kepercayaan
masyarakat tradisional dan pandangan alam – di sini bidan mengungkapkan:
Janganlah engkau mungkir setia padaku
Janganlah kau bawa bencana pada anak cucuku
Matilah engkau ditimpa daulat empat penjuru alam
Mati ditimpa malaikat empat puluh empat
Mati disula besi kawi
Mati dipanah halilintar
Mati disambar kilat senja
Mati ditimpa al-Qur`an tiga puluh juzuk
Mati ditimpa kalimah Allah.
(Zalila Sharif & Jamilah Haji Ahmad, Kesusasteraan
Melayu Tradisional, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1993: 132).
b) Teromba
Dalam teromba yang merupakan puisi bebas dapat dilihat
tentang sistem masyarakat Beradat Perpatih di negeri Sembilan. Adat bagi mereka
adalah aturan yang dingat yang merupakan budaya lisan diwarisi dari mulut ke
mulut dan dipatuhi;
Sepanjang tutur nan yang didengar
Waris nan dijawat
Pusaka nan ditolong
Sepatah berpantang hilang
Sebaris berpantang lupa
Adat itu tersirat
Bukan tersurat.
Bagi pendukung Adat Perpatih, mereka menganggap adat yang
diwarisi adalah aset yang amat berharga. Bagi mereka ajaran Adat Perpatih itu
diamalkan dahulu, kini, esok dan sampai bila-bila sebagaimana ungkapan adat
berikut:
Elok-elok jalan ke gua
Naik batang turun batang
Berjalan mari di hari petang
Adat Perpatih jadi petua
Ibarat bulan di pagar bintang
Kok tidak, bak aur dielak songsang.
(Mohd Rosli Saludin, Teromba Sebagai Wahana Komunikasi Adat
Melayu Tradisional, Karisma Publications Sdn. Bhd., Shah Alam, 2010: 169).
Jadi Teromba sebagai Kitab Hidup di dalam ingatan dan
diulang-ulang sebagai ingatan sebelum ianya diperturunkan pada zaman tulisan.
c) Pantun
Genre puisi tradisional yang paling penting dan paling asli
sebagai puisi Melayu ialah pantun. Pantun boleh membawa berbagai tema dan
bentuk seperti pantun sekerat, dua kerat dan lebih dan pantun berkait. Ciri
pantun mempunyai pembayang dan maksud, tiap baris mempunyai antara 09 -12 suku
kata, contoh:
Puas sudah kutanam padi
Nenas juga ditanam orang
Puas sudah kutanam budi
Emas juga dipandang orang
(Harun Mat Piah, Puisi Melayu Tradisional, Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1989; 133)
Bagi puisi serangkap (dua baris), lebih pendek dan kurang
suku kata. Contoh:
Habis fakir jangan bohong
Salah jawab kena rempong
(Harun Mat Piah, 1989: 147).
Masyarakat Melayu melihat ciri keindahan antaranya bersifat
berpasang-pasang hasil pemerhataian mereka terhadap fenomena alam. Misalnya
manusia berpasang-pasang, lelaki perempuan. Anggota tubuh seperti kaki tangan
berpasang-pasang. Keindahan bertambah indah jika ianya bersifat terselindung,
jika ianya didedah secara terbuka, maka hilanglah daya tarikan dan rasa ingin
tahu. Demikian maksud panting yang halus dan berlapis berselindung di sebalik
pembayang dan maksud. Ianya perlu dicari, diteliti dan digali bagi memahaminya.
d) Syair
Syair dan juga nazam yang hampir sama cirinya adalah bentuk
puisi yang berasal dari negeri Arab dan dipinjam menjadi puisi Melayu.
Bentuknya a, a, a, a,. Biasanya membawa tema keagamaan dan nasihat. Contoh:
Sepatah pengajaran menambahi akal,
Baik daripada emas sebungkal,
Adanya lama disimpan kekal,
Terimalah dengan hati yang pukal.
Banyakkan jasa wahai teruna,
Hidupmu biar memberi guna,
Kamu yang mati jasa tak fana,
Lamun buahnya elok sempurna.
(Za`ba, Ilmu Mengarang Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka,
1965: 229).
e) Gurindam
Gurindam ialah puisi dua-dua baris. Temanya membawa suasana
riang, senda gurau dan tekateki. Tetapi puisi ini identik dengan Raja Ali Haji
dengan Gurindam Dua Belas yang membawa tema keagamaan dan juga nasihat. Contoh:
Ini Gurindam Fasal yang Pertama
Barang siapa tiada memegang agama
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barangsiapa mengenal yang empat
Maka itulah orang yang makrifat.
Barang siapa mengenal Allah
Suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
Barang siapa mengenal diri
Maka telah mengenal akan Tuhan yang bahri.
Barang siapa mengenal dunia
Tahulah ia barang yang terpedaya
Barang siapa mengenal Akhirat
Tahulah ia dunia mudarat.
(Abu Hassan Sham, Puisi-Puisi Raja Ali Haji, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1993: 278).
f) Berbagai Puisi Yang Lain
Selain daripada lima
jenis puisi di atas terdapat berbagai-bagai jenis puisi yang membawa berbagai
persoalan dan maklumat yang juga sebagai arkif budaya baik dari segi bentuk,
isi dan perutusan. Puisi-puisi yang lain ialah seloka, talibun, mantera, dikir,
bahkan puisi moden iaitu Sajak yang sengaja tidak dibicarakan kerana lumrah
diketahui adalah merupakan khazanah-khazanah maklumat yang menyimpan aspek-aspek
budaya di dalam bentuk kreatif yang menjadi bahan perpustakaan dan arkif,
bahkan permuziuman sebagai warisan generasi sekarang dan akan datang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment