BBB, 15 Syawal 1434 = 22 Ogos 2013 (Khamis):
Menyebut ungkapan di atas mencerminkan `Pandangan
Wujud` yang meyakini bahawa ada dua
kewujudan, iaitu Yang Sempurna, Abadi, Kekal, Indah dan Mengetahui dan juga
sifat-sifat lain yang sempurna dan satu lagi Kewujudan, ialah Makhluk yang kena
jadi yang kontras sifatnya, iaitu Tidak Sempurna, Tidak Abadi, Tidak Kekal,
Tidak Indah dan Tidak Mengetahui dan lain. Jika pun dikatakan yang ciptaan Maha
Sempurna sempurna dan lain-lain, maka sempurnanya dan yang lain-lain adalah
nisbi dan bukan hakiki.
Hakikat wujudnya Yang Maha Sempurna dan yang lain tidak
sempurna adalah:
1) Bukti dari pandangan Islam (Ayat Kursi
al-Baqarah: 255 dll.), khususnya dari pandangan ilmu Theologi Islam.
2) Bukti kealaman
yang terus berubah, rosak oleh gempa dan berbagai malapetaka yang menandakan
ada kerosakan yang akan membawa kepada pengakhirannya.
3) Pengalaman diri
yang dari generasi ke generas terus menghadapi kematian
4) Sesuatu yang
berwujud secara nisbi ada permulaan, tentu adanya pengakhiran.
5) Penghidupan yang
banyak menghadapi ketidakadilan, kezaliman dan penipuan. Perlu balasan dan penyelesaian
pada pengakhiran di hadapan Yang Maha Berkuasa dan Maha Adil. Demikian dengan
kebaikan yang sepatutnya pula menerima ganjaran baik,
Berbagai-bagai hujah lagi dapat ditambah.
Rindukan Kesempurnaan
Baik dari segi naluri, logik dan kemahuan semua ciptaan
Allah, khususnya insan sebagai makhluk berakal, berhatinurani, berperasaan, dan
kerohanian secara akli, tabi`, naluri, rohani dan berkemahuan rindukan kepada
kesempurnaan. Kerinduan pada Kesempurnaan sebagai keinginan kembali kepada Yang
Hak. ini dapat dilihat di dalam skop yang luas, bukan erti sempurna dalam makna
asal yang terhad. Sebagai bukti:
- Pertumbuhan biologi bermula dari yang kecil dan lemah melalui proses tumbesar menuju kepada kesempurnaan. Bayi yang lahir diasuh dan ditatang, diberi makan minum dan pelajaran sehingga besar dan remaja menjadi sempurna. Kesempurnaan juga dicari misalnya usaha belajar hingga menjadi seorang yang berilmu, yang dianggap sempurna sebagai misi kemanusiaan, walaupun pada akhirnya menemui pengakhiran – mati. Demikian juga pokok dan tumbuhan melalui proses tumbesar menjadi sempurna hingga mengeluarkan buah dan memberi manfaat kepada manusia dan hewan.
- Seorang yang diasuh oleh ibu bapa dan guru dengan jiwa yang murni dan cita-cita tinggi, mau menyempurnakan pengajiannya dengan pencapaian yang sempurna dan baik dalam pengajiannya dari peringkat rendah, menengah, diploma,ijazah pertama, kedua dan peringkat Doktor Falsafah. Dengan kesempurnaan pengajian dia dapat melaksanakan misinya menyampaikan kembali pengajaran dan memperkembangkan ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajar dan masyarakat.
- Seorang ahli politik yang berkelayakan dan berkelulusan tentu berhasrat mau agar dia berjaya dalam career politiknya dengan perkhidmatan, meningkatkan cara kepimpinan hingga mampu meningkat tinggi dari segi kepimpinan yang dipandang hormat pada peringkat dalam Negara dan antarabangsa yang melayakkannya digelar sebagai negarawan
- Seorang tukang atau lebih tinggi sebagai arkitek yang berdedikasi, maukan hasil tukangannya mencapai taraf kesempurnaan tertinggi begitu juga dengan arkitek. Bagi tukang dapat mencapai ke tahap penghasilan rumah tradisi berseni bina klasik yang menjadi tontonan dan kajian, bahkan meningkat kepada rumah tradisi warisan yang diabadikan. Demikian dengan tokoh arkitek berwibawa dan bercita-cita tinggi maukan bangunan yang dihasilkan sebagai bangunan istimewa yang menjadi mercu tanda dan sebutan di dalam dan luar Negara
- Seorang penulis bercita-cita tinggi mau menyempurnakan diri dalam lapangan berkenaan dengan menekuni diri dalam penulisan, mengatasi berbagai rintangan, menghasilkan karya bermutu di dalam lapangan yang diceburi hingga ia diiktiraf sebagai sasterawan Negara yang karyanya dibaca dan disanjung bukan saja di dalam Negara, tetapi ke pringkat antarabangsa yang pada puncaknya dia bukan saja dikenali sebagai sasterawan Negara, tetapi pujangga.
Demikianlah makhluk yang fana yang dicipta oleh yang Kekal
dan Maha Sempurna, dalam kefanaannya rindukan kepada kesempurnaan. Sebab itu
apa yang dilakukan mendorong pelakunya mau menghasilkan sesuatu sebaik mungkin,
sebagai bayangan kepada Kesempurnaan Mutlak baik dari segi pembesaran,
pendidikan, pembinaan, kepimpinan, seni dan berbagai-bagai lagi. Ia adalah
merupakan dinamika kehidupan secara sihat (terkeluar yang tidak sihat, misalnya
pemalas, tidak bermotivasi dan sebagainya).
Apa yang dilihat di atas adalah secara mikro, yakni setiap
orang dalam bidang profesyen masing-masing berusaha bagi mencapai kesempurnaan
sebaik mungkin di dalam bidang masing-masing berkenaan. Di samping sempurna dan
berjaya pada peringkat mikro, dinamika kehidupan merindui kesempurnaan berlaku
secara makro dan menyeluruh. Lihat dan pandanglah perbandingan secara ekstrim
antara kehidupan zaman Batu sejak 10,000 tahun sebelum Masihi dengan 2000 tahun
lebih selepas Masihi betapa berlakunya perubahan besar di dalam kehidupan
manusia itu sendiri. Perubahan adalah akibat dari kerinduan dan keinginan
manusia terhadap kesempunaan yang makna sempurna itu antaranya ialah kemajuan
itu sendiri.
Daripada manusia hidup di gua batu dan hidup meramu kepada
hidup dikota-kota. Daripada hidup menggunakan perahu di sungai sebagai alat
perhubungan kepada penggunaan kapal di laut, kereta di jalan-jalan raya, bahkan
kapal terbang bergerak di angkasa antara Negara. Daripada kehidupan yang begitu
sukar untuk mendapat dan menyampaikan maklumat kepada mempunyai maklumat berada
dihujun jari. Daripada kaedah pendidikan yang amat tradisional sifatnya kepada
kaedah pendidikan canggih yang boleh dipelajari dari peringkat rendah kepada
peringkat tinggi. Pendeknya manusia secara keseluruhan telah bergerak daripada
kehidupan masyarakat mundur dan terkebelakang kepada hidup secara bertamaduan
dan berperadaban.
Pun begitu kerinduan manusia terhadap kesempurnaan yang
menjadi sifat Yang Maha Tinggi dan Sempurna, masih tidak ada batasnya –
walaupun secara nisbi. Lantaran rindukan kepada kesempurnaan terus menerus menggerakkan
manusia bagi mencapai kesempurnaan – yang walaupun pada hakikatnya terhad.
Sebenarnya
Kesempurnaan pada Peringkat Tertinggi (Allah) adalah piawayan bagi Kesempurnaan yang mengarah kepadanya
perjalanan kualiti pada tahap makhluk (bawah). Di bawah tahap tertinggi ini ada
tahap-tahap yang lain yang makin ke bawah yang menjadi cabaran bagi setiap
seorang meningkat kepada tahap-tahap sempurna yang harus dilalui di dalam
mengarah kepada Hakikat Tertinggi yang tidak mungkin dicapai.
Tahap Sempurna Mutlak ini juga mewakili bagi erti sempurna
yang lebih luas dan terbuka. Misalnya tahap sempurna bagi Kuasa, Ilmu, Jamal, Rahman, Abadi, Kekal
dan lain-lain. Bagi tahap yang nisbi, ada tahap-tahap perjalanan kualiti yang
individu kena lalui. Jadi dengan pendekatan ini, kalaupun tidak mampu ke tahap
tinggi, mungkin dapat dilalui tahap-tahap biasa, kemudian meningkat kepada
tahap lebih tinggi yang meningkat kesempurnaan pada tahap nisbi. Perjalanan ke
arah tertinggi tidak terhenti, melainkan terhentinya kerana keterbatasan masa
(contoh umur diri), pemikiran, ruang dan sebagainya. Tetapi kesempurnaan ke
tahap Tertinggi Mutlak pula tidak akan tercapai. Ianya sebagai penanda arah
bagi tahap-tahap dituju pada tahap nisbi.
Demikian dinamika kehidupan yang merindukan kesempurnaan.
Dengan melalui tahap-tahap menuju sempurna pada peringkat bawah hingga ke atas
adalah dorongan bagi individu meningkatkan diri kepada kualiti diikuti.
Peningkatan pada tahap mikro dan makro membawa kita tiba pada sempadan tamadun
dan peradaban terkini dan terus mencabar untuk meneruskan lagi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment