BBB, 14 Syawal 1434 = 22 Ogos 2013 (Rabu):
Menggunakan istilah `Wujud` bagi `Padangan Wujud` adalah
lebih tepat dari menggunakan istilah `Worldview` dan `Pandangan Alam` bagi
bidang yang bakal dibicarakan. Istilah `Worldview` dilihat sebagai istilah yang
mempunyai ciri sekular yang jika tidak menolak, tetapi mengenepikan soal-soal
Ketuhanan dan keakhiratan, manakala istilah `Pandangan Alam`, walaupun dapat
diterima, tetapi masih ada ruang di luar tanggapan, lantaran alam bagi
tanggapan biasa, sebagai sesuatu yang kena jadi atau sesuatu yang kena tahu,
sedang kita sebenarnya tidak tahu berhubung dengan Yang Wujud, Yang Kekal dan
Yang Abadi yang Dia saja sebenarnya bersifat Mengetahui akan segala yang
bersifat Syahadah dan Ghaib (al-Hashr: 22). Dia Yang Bersifat Mengetahui ini
adalah `Wujud`. `Pandangan Wujud` adalah mencakupi segala `Yang Wujud`, tetapi
tidak termasuk `Yang Tidak Wujud` kerana
`Tidak Wujud`nya (`Mustahil`).
Manakala istilah `Pandangan` pula adalah lebih tepat dari
menggunakan istilah seperti `Tanggapan` atau yang lain-lain, kerana `Tanggapan`
bererti memerhati, mendengar dengan teliti (Kamus Dewan, 2007: 1599) yang
walaupun ada kesamaan dengan `Pandangan`, tetapi `Pandangan` yang dalam istilah
Islam yang selalu digunakan dalam perbincangan keilmuan ialah `Nazar` - nun – z
(bertitik) dan ra`) yang `Pandang` pada asalnya bermakna `Lihat` yang merujuk
kepada `Lihat` yang bersifat indera `Mata`. Tetapi di dalam penggunaan tidak
sahaja bersifat melihat secara inderawi, tetapi lebih luas dari itu – termasuk
lihat secara akli terhadap ayaat, kalimat dan isyarat. Pandangan `nazar` dan
nama terbitan (masdar) `Nazariyyah` adalah istilah yang biasa digunakan bagi
perbincangan ilmu, bahkan falsafah. Maksudnya, paling tidak bagi skop, ruang
lingkup dan maksud Penulis, ianya melibatkan padangan minda, hatinurani yang
bersifat intuisi, rohani, inderawi dan pengalaman.
`Pandangan Wujud` yang bakal dibicarakan ini adalah bersifat
nisbi, kerana terhad dan bersifat lemah, lantaran mekanisme dan peralatan bagi
`Pandangan Wujud` bagi diri yang bersifat nisbi adalah terhad, lemah dan ada
batasnya baik dari segi alat, waktu, ruang dan keupayaan berbanding dengan
`Pandangan Wujud` Hakiki yang bersifat Sempurna, Mengetahui, Kekal dan Abadi.
Ruang antara yang tidak sempurna, jahil, fana dan terbatas dengan Yang Sempurna,
Mengetahui, Kekal, dan Abadi adalah merupakan span dan ruang perjalanan kualiti
bagi `Takmilah` di dalam usaha
meningkatkan diri kepada tahap kesempurnaan yang tidak sempurna.
`Pandangan Wujud` adalah penting, kerana ia adalah
mencerminkan `dunia dan alam` pemandangnya.
Batas pandangannya ditentukan oleh sejauhmana naluri, tuntutan alam, daya
pemikirnya, intuisinys dan alam kelilingnya yang dari kelompok individu
berkenaan membentuk budaya kelompok setempat. Misalnya zaman prehistoric bagi
masyarakat di Malaya yang menggunakan alat-alat batu pada zaman batu mencerminkan
pandangan wujud dan alam kehidupan mereka. Tweedie dalam kajiannya mengenai
Prehistoric Malaya yang masyarakat prehistoric dan tradisi banyak bergantung
hidup pada gua dan sungai menulis;
``But quite casual acquaintance with the rural and jungle
areas soon provides evidence to the observant that Malaya
was inhabited in prehistoric times. In the riverside village stones, clearly
artificially shaped, are often found on the river banks after floods. Their
finders keep them and attribute magical properties to them, and tell astonishing
stories of their origin…`` Di samping itu menurut Tweedie lagi:
``Curiously shaped iron objects are also found, rusted and
corroded so that their original appearance is hard to make out, though they are
clearly tools or weapons of some kind. These too are so frequent that the
kampong dwellers recognize them and associate also with a legend, this time of
a giant ape with sickles in its elbows, and call the tulang mawas, apes
bones.`` (Tweedie, M.W.F. Prehistoric Malaya, Eastern Universities Press Sdn.
Bhd, Singapore, 1970: V).
Cara hidup masyarakat prehistoric di Malaya berkembang dari
prehistoric – zaman Palaeolithic (zaman Batu Lama) kepada Mesiolithic (Zaman
Batu Pertengahan) dan Neolithic (Zaman Batu Baru) mebawalah kepada zaman gangsa
seterusnya membawa kepada zaman sejarah (Tweedie, 1970: Vii).
Pada zaman Batu Baru dikatakan manusia purba yang pada
mulanya hidup digua mulai hidup bertani dan mempunyai peralatan dari tanah liat seperti mangkuk dan periuk
untuk memasak makanan, dan mereka mulai tahu menggunakan api. Pada masa ini
mereka mulai mendiami pondok di atas pokok atau binaan yang tingi untuk
keselamatan. Ini mencerminkan kehidupan dan pandangan wujud mereka tentang alam
makin berubah dan makin maju.
Dari aspek seni, sebenarnya dari awal lagi dapat dilihat
kepada bentuk alat-alat keperluan mereka dari alat batu, gangsa dan seterusnya kayu,
tetapi tidak tahan zaman. Ini merupakan peralatan budaya zaman primitif yang
diguna mereka di dalam kehidupan yang
dari segi permuziuman menjadi bahan-bahan penting yang menunjukkan perkembangan
manusia prehistoric kepada zaman Batu Lama, Pertengahan, Batu Baru dan zaman
gangsa dan sejarah.
Satu aspek lagi yang penting yang tumbuh dalam masyarakat
purba ini ialah dari segi bahasa dan dikuti dengan sastera. Dalam kehidupan,
walaupun bagi kelompok prehistoric, mereka perlu berkomunikasi dan menggunakan
bunyi melambangkan benda dan gambaran perbuatan yang dapat difahami oleh
kelompok yang dikenali dengan bahasa. Contoh kata `mak` bagi ibu dan `pa` bagi
bapa seterusnya berkembang kata-kata asas yang membolehkan mereka memahami
antara satu sama lain. Di dalam hal pertumbuhan bahasa ini kata Zainal Abidin
bin Ahmad (Za`ba):
``maka demikianlah juga di antara manusia. Jika disebutkan
``mak`` umpamanya maka bunyi itu difaham oleh segala orang-orang sebangsa yang
berbahasa dengan itu. Bunyi itu masuk ke telinga mereka langsung terus kepada
otaknya. Maka dengan serta merta otak itu mengenal akan dia dan mengerti akan
maksudnya. Begitulah juga pada segala bunyi-bunyi lain yang ada bermakna bagi
orang yang punya bahasa itu.`` (Zainal Abidin Bin Ahmad, Pelita Bahasa Melayu,
Penggal Satu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1961: 1).
Dalam perkembangan lanjut dari segi perbahasaan, sebagaimana
di dalam pembinaan pondok (guna bahan kayu, buluh dan daun rumbia untuk atap)
disedari dari segi pembaikan dan pengindahan yang dituntut oleh keperluan.
Misalnya perlu kepada pembinaan bahagian rumah ibu dan dapur – dengan bahagian
dapur lebih rendah dari rumah ibu dengan atapnya makin merendah dari selari
dengan rumah ibu yang menjadikannya lebih menarik dan indah, maka demikianlah
di dalam berbahasa, pada satu peringkat terungkap kata-kata indah dan berseni –
misalnya secara sama bunyi hujung dan suku kata dengan yang sebelumnya. Contoh:
Pat, pat leh, Sapa cepat dia boleh – atau lebih panjang:
Sayur labu ikan haruan
Siapa dulu dapat makan
Ungkapan di atas sudah merupakan sebagai pantun sekerat yang
berkembang kepada penggunaan pembayang dan maksud seperti:
Kalau padi katakana padi
Jangan saya tertampi-tampi
Kalau jadi katakana jadi
Tidak saya ternanti-nanti.
(Harun Mat Piah,
Puisi Melayu Tradisional, Dewan Bahasa
dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1989: 110).
Gambaran di atas sebenarnya sudah mencerminkan kehidupan
satu kelompok manusia yang sudah berkembang dan hidup sebagai satu masyarakat
tradisional mungkin di sebuah desa, tetapi masih belum terdedah dengan kemajuan
dan masih belum berkomunikasi secara meluas.
Dengan gambaran di atas masyarakat berkenaan sudah mempunyai
pandangan wujud terhadap alam yang terhad kepada kehidupan keliling yang masih
bersifat tradisional. Dari penggunaan peralatan dan tempat tinggal serta
penggunaan bahasa yang lebih maju sudah ada pada mereka kesedaran tentang seni
secara terbatas. Mereka mungkin sudah mempunyai kepercayaan yang berkembang
kepada `Pandangan Wujud` yang lebih maju dari masyarakat primitif. Mereka masih
banyak memerlukan ruang bagi peningkatan bagi kemajuan yang merupakan
pendekatan bagi `Takmilah`.
Sekian.
No comments:
Post a Comment