BBB, 12 Syawal 1434 = 19 Ogos 2013 (Isnin):
Berbagai pendapat mengenai Sastera Islam hasil dari seminar
dan wacana yang diadakan. Misalnya Yusof Zaky Yacob antara yang awal
membicarakan tentang Sastera Islam (Utusan Zaman – 18 Ogos 1974), bahawa
Sastera Islam ialah sastera yang mengandungi unsur dakwah. Beliau membahagikan
Sastera Islam kepada dua, iaitu Sastera Ilmu dan Sastera Kreatif. Menurut Yasof
Zaky, ``Bibit-bibit pertama Sastera
Islamiah yang tumbuh di Nusantara dan di mana-mana saja ialah al-Qur`an,``
(Dian Bil 72, Sept. – Oktober 1974 - Kertaskerja Simposium Intelek Islam, hlm.
5- 24). Shahnon Ahmad berpendapat Sastera Islam Sastera kerana Allah berhikmat
untuk manusia sejagat. Muhammad Uthman El-Muhammady, Sastera Islam ialah Seni
Muqaddas – Suci, Dr. Kamal Hassan berpendapat Sastera Islam ialah sastera yang
lahir dari penulis yang komited dengan pandangan hidup Islam dan sistem
nilainya, manakala Dr. Ismail Ibrahim berpendapat Sastera Islam ialah hasil tulisan
yang berasaskan tauhid (Shafie Abu Bakar, Sastera Melayu Dan Islam, dalam,
Kesusasteraan Melayu Dan Islam, Sarjana Enterprise, Kuala Lumpur, 1980: 44). Sesungguhnya
kesemua pendapat di atas adalah betul.
Bagi mewajarkan pendapat di atas contoh-contoh diberi.
Misalnya bagi sastera Ilmiah tradisi seperti karangan Syeikh Nuruddin al-Raniri
dengan karanganya Sirat al-Mustaqim, Syeikh Daud al-Fatani contoh Furu`
al-Masa`il dan Syeikh Nik Mat bin Ismail dengan Matla` al-Badrayn. Manakala
bagi bidang kreatif tradisi seperti Gurindan 12 Raja Ali Haji (Abu Hassan Sham,
Puisi-Puisi Raja Ali Haji, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1993: 277-282).
Nazam-Nazam Tokku Tuan Besar Terengganu (Muhammad Abu Bakar, Ulama Terengganu:
Suatu Sorotan, Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd. &
Jawatankuasa Koleksi Terengganu, Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu, 1991:
138) dan Syair-Syair Tuk Shihabuddin bin Zainal Abidin, Temerluh, Pahang
(Shafie Abu Bakar, Identiti Keislaman Di Pahang: Naskhah-Naskhah Keislaman Yang
Ditemui di Temerloh Dan Kaitannya Dengan Tuk Shihabuddin Bin Zainal Abidin,
Sari, Jil. 2, Bil. 1, Januari 1984, Institut Bahasa, Kesusasteraan Dan
Kebudayaan Melayu, UKM, 1984: 25-54). Dan berbagai-bagai karya lagi. Pada
hakikatnya kita tidak kurang dari hasil-hasil karya Sastera Islam. Bahkan pada
zaman moden pun banyak hasil-hasil Sastera Islam dihasilkan. Contoh penulisan
kreatif di dalam bidang novel seperti Tenggelamnja Kapal van der Wijck oleh
Hamka (1959), Imam oleh Abdullah Hussein (1995), Ustaz oleh S.Othman Kelantan
(1991) dan Manakala di dalam bidang puisi ialah seperti Buah Rindu oleh Amir
Hamzah (1969), Tiga Kota oleh Nahmar Jamil (1986) dan Kau Dan Aku oleh A. Aziz
Deraman (1994).
Walaupun sudah ada karya-karya Sastera berunsur Islam baik
pada zaman tradisi ataupun moden, tetapi dilihat kepada kesedaran keislaman
yang berlaku selepas 1970an dan diperkatakan tentang apa itu sastera Islam
sebenarnya ada kesan secara formal hasil dari kesedaran Islam dan keperluan
dihasilkan lebih banyak lagi sastera Islam. Kerana jika dibandingkan dengan
perkembangan sastera umum, maka relatifnya Sastera Islam ketinggalan dan kecil.
Maka dari usaha memperkatakan Sastera Islam berlaku kesedaran bagi menggerakkan
kegiatan dan penghasilan Sastera Islam. Dilihat secara formal di sana timbul inisiatif
dari pihak agensi-agensi, badan-badan, bahkan pihak kerajaan Negeri yang
menganjur pertandingan penulisan Sastera Islam.
Antara yang mengambil inisiatif menganjurkan
peraduan-peraduan mengarang karya-karya penulisan kreatif ialah:
- Pihak Kerajaan Persekutuan melalui JAKIM menganjurkan Peraduan Mengarang sempena Abad 15 Hijrah, maka hasil dari peraduan ini lahirnya pemenang-pemenang penulisan kreatif:
a) Novel
Hidayah (1984) oleh Harun Haji Salleh.
b) Kumpulan
Cerpen Madrasah (1984) - Ramai
c) Kumpulan
Puisi – Di Malam Gelita Ini (1984) oleh Suhaimi Muhammad
- Pihak JAKIM juga menganjurkan Peraduan Menulis Cerpen Berunsur Islam sejak 1975. Antara kumpulan cerpen yang dihasilkan ialah Tantangan (1975), Mati (1980), Sebuah Lampu Antik (1983), Persinggahan (1986) dan beberapa yang lain.
- Pihak Kerajaan Negeri Terengganu antara yang aktif menganjurkan peradauan penulisan – Anugerah Darul Iman I – Novel KuIngin Kasihmu (1990), Siti Hawa
Ke II Novel Fajar Di Hujung Malam
(1992) oleh Hasan Ali & Ke III Kumpulan Puisi Sekepal Tanah (1995) oleh
Rahimin Zahari. Peraduan-peraduan di atas dengan kerjasama PELITA dan Gapena.
- Pihak Yayasan Pelajaran Islam yang dipengerusikan oleh saudara Iqbal juga menganjurkan Peraduan Menulis Cerpen Berunsur Islam sebanyak 3 siri. Antara kumpulan cerpen Embun Hidayah (1991), Syahdu (1993).
- Pihak Yayasan Pelajaran Islam juga menganjurkan Peraduan Penulisan Novel yang menghasilkkan Novel Mereka yang Tertewas (1989) oleh Hasanuddin Mat Isa.
Penulis terlibat dengan semua peraduan di atas sebagai panel
pengadil (Tetapi tidak bagi bagi Abad 15).
Di luar dari peraduan di atas, lahirnya penulis-penulis yang
memberi tumpuan di dalam penulisan kreatif berunsur Islam. Contoh sebahagian
dari mereka ialah di dalam bidang novel seperti Shahnon Ahmad dengan
Tunggul-Tunggul Gerigis, Abdullah Hussein (Imam) – Novel Peraduan, Azizi
Abdullah dengan Orang Tua Di Kaki Gunung. Di dalam bidang puisi seperti Kemala
dengan Pelabuhan Putih, Suhaimi Haji Muhammad Wujud dan Abham TR, Tali Iman. Penulis-penulis
cerpen pula dihasilkan oleh seperti oleh Norhisham Mustafa, Abu Hassan Murad, Wardziah
Abd. Rahman dan ramai lagi.
Sesungguhnya mulai selepas 1970an sehingga 2000 itu begitu bersemarak
perkembangan sastera tanahair. Antaranya galakan dari hadiah-hadiah sastera,
peraduan novel dan cerpen oleh Esso-Gapena dan Kerajaan Negeri. Di
tengah-tengah kerancakan ini turut sama berkembang penulisan kreatif berunsur
Islam dianjurkan berbagai pihak sebagaimana diperkatakan di atas. Namun
sayangnya kerancakan ini menghilang selepas 2000. Mengapa terjadi demikian ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment