BBB, 04 Syawal 1434 = 11 Ogos 2013 (Ahad):
Kursus dan penginapan bertempat di beberapa buah bungalow
kayu kerajaan yang sudah agak lama yang sebuah daripadanya tempat dijalankan kursus
dan sebuah sebagai kantin. Kursus lebih kurang dua minggu itu (10 – 23 November
1974) dijalankan secara kuliah dan bengkel. Sesi kuliah dihadiri oleh semua
peserta, manakala sesi bengkel dihadiri oleh penulis karya dengan penyampai
kursus di dalam bidang berkenaan dengan beberapa penulis – menurut bidang (jika
puisi di kalangan penulis puisi). Pada satu peringkat penulis dengan penyampai kursus
sahaja. Dalam kata lain jika bidang seseorang penulis adalah puisi, maka dia
tak menghadiri bengkel cerpen, novel, drama dan sebagainya. Kursus dan bengkel
berjalan menurut program berikut:
Hari pertama 10 November 1974 (Ahad):
Tiba di tempat kursus dan mendaftar, maka pada malamnya,
ialah Majlis Pertemuan Antara Penulis secara santai – Briefing telah diadakan
di DBP pada tengaharinya sebelum bertolak.
11 November (Isnin):
Pada pagi-pagi hari antara peserta mengambil peluang berlari
di Pantai Teluk Kemang untuk mencergaskan badan dan minda juga mencari ilham ?
Program bermula dari jam 9.00 -10.45. Kursus bertajuk
`Konsep Seni` secara umum disampaikan oleh Muhammad Haji Salleh. Slot ini
diikuti oleh semua peserta. Yang ditekankan, bahawa menulis bidang kreatif,
sama ada puisi, cerpen, novel atau drama adalah berlainan dari menulis esei
atau laporan. Penulisan kreatif melibatkan seni dan menggunakan bahasa secara
kreatif yang melibatkan elemen imaginatif, intuitif dan konotatif. Kemampuan
penulis dan kekuatanya, bergantung pada kemampuannya mengeksplotasi
elemen-lemen berkenaan. Namun penulis juga kata Muhammad mesti seorang yang
kaya dengan pengalaman dan sudah pasti juga berilmu. Muhammad sebagai seorang
penyair lebih banyak menyentuh persoalan yang lebih dekat dengan puisi, di
samping mengambil contoh puisi-puisi kalangan penyair seperti Usman Awang, Baha
Zain dan lain-lain.
Slot kedua kedua jam 11.15 – 1.00 tengahari –Kursus berjudul
Mempertajam sensitiviti dan persepsi, disampaikan oleh Shahnon Ahmad seorang
novelis dan cerpenis terkenal – Antara novel paling terkenalnya ialah Ranjau
Sepanjang Jalan dan cerpennya, Kalau ibu sampai takah tiga. Menulis novel juga,
walaupun berdasarkan peristiwa atau pengalaman realiti, ianya ditulis secara
kreatif imaginatif, Ada
teknik dan kaedah penyusunan. Di dalam hal ini menurut Shahnon semua penulisan
kreatif termasuk novel dan cerpen memerlukan ketajamaan sensitiviti dan
persepsi terhadap sesuatu tema dan persoalan yang mau ditulis. Penggunaan
bahasa yang hidup dan kukuh sesuai dengan masyarakat atau watak yang digambarkan.
Sesungguhnya elemen-elemen inilah yang menonjolkan identiti seseorang novelis.
Demikian Shahnon dengan identitinya dan yang lain dengan identiti
masing-masing.
Jam 3.00 – 4.45 petang hari kedua ini disampaikan oleh A.
Samad Ismail Ketua Pengarang NST. Selain dari terkenal di dalam bidang
kewartawanan, beliau juga menulis novel dan cerpen. Antara novelnya Kail
Panjang Sejengkal. Antara cerpennya terhimpun dalam antologi, Mekar Dan Segar.
Dalam mana-mana kursus penulisan yang Penulis ikuti yang disampaikan oleh A. Samad
Ismail, beliau amat menekankan `Intro` dalam penulisan. Intro amat penting bagi
memikat dan menarik minat pembaca. Ianya hendaklah bermula dengan sesuatu yang
menarik, mengejut dan memancing rasa ingin tahu pembaca. Berita juga jika
diterima oleh pihak akhbar, jika tidak menarik akan terus dibakulsampahkan. Dalam
penulisan hendaklah bersifat padat dan tidak meleret-leret. Dalam penyampaian
kursusnya sungguhpun beliau serius, tapi selalu diselang seli dengan unsur-unsur
lucu, ketawa dan kadang-kadang erotik. Pada malamnya kursus disampaikan oleh
Abu Bakar Hamid dengan tajuk `Konsepsi Seni Sastera`. Beliau bukan dari
kalangan penulis kreatif. Beliau lebih dikenali sebagai Penulis esei dan
kritikan, sebab itu kursus yang disampaikan adalah lebih bersifat akademik;
Ianya juga merupakan lanjutan dari tajuk-tajuk yang dibentang sejak dari pagi.
12 November (Selasa)
Pada hari-hari lain, kursus yang disampaikan tidaklah
sebanyak dan sepadat seperti hari kedua (pertama Kursus). Ini memberi peluang
untuk peserta sebagai penulis-penulis kreatif untuk berkarya. Pada hari kedua
ini, hanya dua kursus disampaikan, iaitu, ``Konsep Seni Sastera` jam 9.00 –
10.45 pagi untuk bidang sajak disampaikan oleh Ali Ahmad (Alis Murni). Beliau
menyampaikan kursus dari sudut kritikan. Pada masa itu beliau mempunyai ruang
kritikan puisi pada setiap keluaran Dewan Masyarakat. Penekanan dilihat dari
segi ketepatan dan kesesuaian apa yang ditulis dalam puisi dari sudut seni
sastera.
Kertas kedua jam 11.15-1.00 disampaikan oleh Shahnon Ahmad sekali
lagi, kali ini berjudul , ``Apresiasi Cerpen` dengan menggunakan cerpen `Bawok`
oleh Omar Khayyam seorang penulis Indonesia terkenal pada masa itu. Cerpen agak
panjang, tetapi menarik. Ianya bersifat pembedahan bagi memperlihatkan kekuatan
cerpen berkenaan.
Pada sebelah petang sepatutnya `Apresiasi Novel` berdasarkan
novel `Merahnya Merah` oleh Iwan Simatupang yang terkenal dengan novel-novel
absurdnya seperti `Kwong`, Kering dan sebagainya. Tetapi oleh kerana
peserta-peserta masih belum dapat menamatkan bacaan terhadap teks berkenaan,
maka ditangguhkan kepada Selasa minggu berikutnya. Sebab itu pada petang dan
malam tiada kursus/bengkel. Pada sebelah petang peserta biasanya bermain sepak
raga bulatan yang bolanya disediakan, tapi sebahagian ada yang suka merayau di
pantai.
13 November (Rabu):
Program pada hari ini ialah perbincangan mengenai
puisi-puisi contoh oleh penyampai kursus, iaitu sajak-sajak Muhammad Haji
Salleh dan Usman Awang – Petikan teks disediakan, yang mereka berdua selaku
penyair turut hadir. Turut sama hadir ialah Pengkritik Ali Ahmad (Alis Murni).
Puisi Muhammad biasanya bersifat renungan, patah-patah dan
intelektual dan puisi Usman bersifat lembut, imaginatif, mendalam dan
kadang-kadang emosional. Berikut dari itu jam 11.00 pagi ceramah bidang drama
yang disampaikan oleh Krishen Jit, seorang tokoh drama terkenal pada masa itu.
Manakala pada sebelah malam ialah membincangkan rumusan dari apa yang telah diikuti
oleh peserta-peserta tanpa dihadiri pensyarah-pensyarah dan pihak penganjur –
DBP. Banyak rasa tidak puashati diluahkan oleh pihak peserta-peserta.
14 November (Khamis)
Perbincangan (Bengkel) tentang karya-karya yang dihantar
peserta sebagai syarat kehadiran mereka. Sajak-sajak yang dibincangkan ialah 5
daripada 10 yang dihantar peserta, tetapi tidak semua dibincang – dibuat
pilihan lagi. Sajak-sajak yang dibincangkan ialah sajak-sajak
Ahmad Sarju, Shafie Abu Bakar, T. Alias Taib, Omar Muhammad
Nor dan Nahmar Jamil yang dikendalikan oleh Muhammad Haji Salleh dan Baha Zain.
Pada sebelah petang rehat, tetapi pada
sebelah malam ada perjumpaan antara peserta kursus dengan pihak pensyarah,
iaitu Muhammad Haji Salleh, Ali Ahmad, Baha Zain dan Ajikik (Ismail Ahmad).
Perbincangan antaranya tentang rungutan dan rasa tidak puashati peserta yang
dibincangkan pada malam sebelumnya.
15 November – (Jumaat):
Menyambung perbincangan mengenai sajak-sajak peserta hingga
ke tengahari dan tiada kegiatan lain pada hari ini selepas itu.
16 November (Sabtu):
Pada hari Sabtu jam 9.00 pagi ialah perbincangan mengenai
cerpen disampaikan oleh A. Samad Ismail. Penyampaiannya adalah baik. A. Samad
Ismail menyediakan kertas kerja. Tetapi sebelah petang kosong dari program.
17 November (Ahad):
Pada hari Ahad ini tiada
langsung program. Mungkin dikira sebagai hari minggu. Namun semakin akhir semakin
tidak teratur dan kosong dari kegiatan. Peserta-peserta ada yang mengambil
kesempatan keluar berjalan hingga ke Melaka.
18 November (Isnin):
Pada hari Isnin ini juga tiada apa kursus atau bengkel.
Antara mereka termasuk Penulis keluar berjalan di Bandar Port Dickson.
19 November (Selasa):
Dari pagi hingga ke petang juga tiada sebarang program
Pada malam Selasa sebagaimana dijanjikan ialah ulasan
terhadap novel Merahnya Merah oleh Abu Bakar Hamid. Novel Merahnya Merah
dihasilkan oleh Iwan Simatupang bersifat absurd, sebagaimana ia juga
menghasilkan Kwong dan Kering. Novel Merahnya Merah adalah mencanggahi realiti,
dihidupkan secara imaginatif. Watak-watak tidak bernama dan tidak bertempat.
20 November (Rabu):
9.00 – 10.45 pagi ada kursus disampaikan oleh Loyd Fernando
Pensyarah Bahasa Inggeris di Universiti Malaya
– Tajuk yang disampaikan ialah `Sastera dan Falsafah` agak berat judulnya. Persoalan menyentuh tentang hakikat keindahan
(estetika) fungsi sastera di dalam memupuk kesedaran sosial dan rasa kemanusiaan,
Penulis turut bertanya dalam sesi soal jawab.
21 November Khamis):
Slot 9.00 – 10.45 pagi diisi dengan ceramah oleh Dr. Awang
Had Salleh tokoh pendidikan juga Penulis novel antaranya Biru Warna. Beliau
menyampaikan kursus berjudul Sastera dan Sosiologi, petang perbincangan bebas
mengenai apresiasi dan malam diisi dengan ceramah oleh Profesor Mohd Taib Osman
berjudul Kesusasteraan dan Kebudayaan. Seorang tokoh budaya dan sastera lama. Antara
bukunya Tradisi Lisan Di Malaysia
dan Kesusasteraan Melayu Lama.
22 November (Jumaat):
Pada hari terakhir Jumaat. sebelah pagi ialah ceramah oleh sudara Kassim
Ahmad dengan judul, Sastera Tradisi dan Sejarah. Saudara Kassim Ahmad terkenal
dengan kajian Hikayat Hang Tuah, yang mengagungkan watak Hang Jebat sebagai wira
- satu kelainan dari pengagungan terhadap watak Hang Tuah selama ini.
Ceramahnya menarik dan banyak soalan-soalan yang dikemukakan termasuk dari
Penulis. Pada sebelah petang ialah penyerahan bahan-bahan penulisan yang
dihasilkan selama mengikuti kursus. Penulis menyerahkan Kumpulan Puisi 16 buah
puisi – 6 buah puisi yang baru dihasilkan, manakala 10 yang pernah diserahkan
dengan pembaikan..
Kursus dan bengkel adalah baik, Cuma kurang teratur terutama
pada bahagian akhir kursus – bagai tidak terkawal. Sesungguhnya bagi penulis
yang bersifat advanced itu masa mereka patut diisi dengan penghasilan karya,
selain dari itu penceramah patut menyediaka kertas kerja. Setiausaha sepatutnya
mencatat semua kegiatan. Dengan demikian segala kertaskerja dan hasil penulisan
oleh para peserta dan perbincangan dapat
diterbitkan. Ianya dapat menjadi panduan dan rujukan.
Pada malam terakhir diadakan persembahan apresiasi karya drama termasklah oleh Abdul Aziz H.M. berjudul - Kuku
Kakiku Kukikis-kikis. Persembahan dari hasil-hasil penulis patut juga diadakan
seperti membaca puisi dan naskhah cerpen dan fragmen novel.
23 November 1974 (Sabtu).
Pulang dan berpisah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment