BBB, 17 Syawal 1434 = 24 Ogos 2013 (Sabtu):
Antara ciri Kesempurnaan ialah Sedia dan Kekal. Kehidupan diri kalau dapat, dipanjang umur –
tetapi sebenarnya ada had dari segi umur, kalau mempunyai kediaman yang selesa,
kalau boleh biar kekal, tidak dilewati oleh rosak binasa, tetapi hakikatnya
akan binasa. Antara sifat Yang Maha Sempurna lagi adalah, Berkuasa, Kaya dan
Indah. Jika mendapat kuasa memerintah, kalau dapat mau meneruskan kekuasaan,
tetapi pada hakikat satu masa akan tiba pada pengakhiran.
Yang dikurnia keindahan baik rupa paras atau suasana
kehidupan kalau boleh mau dikekalkan keindahan terus cantik, tetapi kecantikan
akan menghilang dengan ketuaan atau berlalu tempoh masa. Manusia juga ingin
kaya, lantaran mereka berusaha berterusan menghimpunkan kekayaan, ada yang
berjaya kaya secara nisbi, tetapi tak kurang pula yang kaya nisbi jadi miskin
papa.
Demikianlah Sedia,
Kekal, Berkuasa, Indah, Kaya dan banyak lagi sifat-sifat kesempurnaan yang lain
seperti Kemahuan (Iradah), Kasih, Rahmat, Quddus, Al-Salam dan berbagai-bagai
adalah sifat Yang Maha Sempurna, tetapi bagi manusia dan alam adalah bersifat kontras
daripada sifat-sifat Sempurna itu. Tetapi ironi ke bawah bayangan sifat-sifat
sempurna inilah yang dirindui dan diingini manusia, walaupun diketahui bahawa
Kesempurnaan itu sifat Yang Maha Sempurna. Namun kemahuan tidak menjadi
kesalahan, sekurang-kurangnya menjadi motivasi bagi menusia berusaha bergerak
secara kualitatif bagi menyempurnakan diri dalam ketidaksempurnaan.
Pokok utama bagi insan yang mempunyai minda, hati nurani,
inderawi dan rohani ialah wujudnya ingin tahu dicetus atau didesak oleh
ciri-ciri yang ada pada insan tersebut. Ruang lingkup yang diingintahu ini amat
luas seluas wujud. Tetapi keilmuan tahu terhadap wujud ini hanya Allah
Subhanahu wa Ta`ala saja yang Maha Mengetahui; Firmannya bermaksud:
``Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan
segala yang ghaib, tiada siapa yang mengetahuinya, melainkan Dialah sahaja. Dan
Ia mengetahui apa yang ada di darat dan dilaut; dan tidak gugur sehelai daun
pun melainkan Ia Mengetahui, dan tidak (gugur) sebutir biji pun dalam kegelapan
bumi, dan tidak (gugur) yang basah dan tidak yang kering, melainkan (semuanya) ada
(tertulis) di dalam Kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata. (Al-An`am: 59).
Bayangkan apa yang kita dapat tahu dan ingin tahu terhadap
wujud hanya melalui akal, hatinurani, ruh dan inderawi, iaitu peralatan yang
amat terbatas kemampuan dari segi mempersepsi terhadap wujud. Wujud yang mampu
dipersepsi terhadap alam benda dan terhadap sesuatu yang dapat dikonsepsi.
Bayangkan begitu banyak lagi kewujudan di luar dari peralatan yang dapat
ditanggapi diri. Bayangkan terhadap yang ghaib, keakhiratan, bahkan terhadap
cakerawala yang dapat dilihat secara terbatas tidak mampu kita ketahui, apa
lagi di luar batas indera. Bayangkan kejahilan kita sebelum ini dari segi
komunikasi. Kalau dulu maklumat yang hendak disampaikan terpaksa dihantar
secara pergi sendiri. Perkembangan penyampaian maklumat begitu pesat kepada
menggunakan surat ,
telefon, fax, radio, tv, internet, facebook dan berbagai alat canggih lagi. Ini
adalah ruanglingkup yang mampu dikuasai manusia. Tentu banyak lagi
kaedah-kaedah canggih yang bakal diterokai. Bayangkan bidang-bidang yang lain
yang masih belum diterokai. Tetapi semuanya di dalam ilmu Allah. Dia mengetahui
dan berada di dalam maklumatNya setiap sesuatu dari mula ke akhir. Catatan di
Lauh Mahfuz lebih dari rakaman maklumat yang terfikir oleh kita.
Inilah yang mendepani insan sebagai makhluk yang ingin
mendapat ilmu dan maklumat bagi memenuhi tuntutan minda, memenuhi intuisi hati
nurani, memenuhi tuntutan dan kepuasan inderawi dan rohani dan tentulah lebih
luas lagi ruanglingkup yang masih kelam di luar dari kemampuan tuntutan
peralatan diri insan. Khazanah wujud yang didepani insan itulah rahsia yang
ingin diketahui dan mengambil maklumat daripadanya.
Ironinya insan mau menguasai wujud, tetapi menurut falsafah,
insan sebenarnya jangankan mau mengetahui tentang wujud, tetapi sebenarnya masih
belum mengenali dirinya sendiri yang menjadi persoalan falsafah yang penting
sebagaimana diungkapkan:
`Siapa yang mengenali dirinya dia mengenali Tuhannya.``
Kata Cassirer:
``That self-knowledge is the highest aim of philosophical
inquiry appears to be generally acknowledged. In all the conflicts between the
different philosophical schools this objective remained invariable and unshaken.``
Cassirer, Ernst, An Essay On Man, Yale
University Press, New
Haven And London ,
1972: 1).
Problem di dalam menerokai wujud, bahawa di dalam menanggapi
Kesempurnaan, ketidaksempunaan berlaku di dalam diri yang mau menanggapi
pertanda-pertanda kesempurnaan.
Kata Jujun S. Suriasumantri:
``Berfilsafat didorong untuk mengetahui apa yang telah kita
tahu dan apa yang kita belum tahu. Berfilsafat bererti berendah hati bahawa
tidak semuanya akan pernah kita ketahui dalam kesemestaan yang seakan tak
terbatas ini. Demikian juga berfilsafat bererti mengoreksi diri, semacam
keberanian untuk berterus terang, seberapa jauh sebenarnya kebenaran yang
dicari telah kita jangkau.``
(Jujun S. Suriasumantri, Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar
Popular, Penerbit Sinar Harapan, Jakarta, 1985: 19).
Sebenarnya bersama tumbuhnya rasa ingin tahu manusia, ada
kelemahan-kelemahan ketara diri manusia di samping terhad kemampuan selalu
berlaku kesilapan-kesilapan, iaitu sesuatu yang diwarisi sejak dari moyang –
Adam & Hawa, di samping kesilapan-kesilapan manusia juga sering bersifat
lupa. Sebenarnya jambatan tamadun dan peradaban manusia adalah terbina di atas
kelemahan dan kekhilapan-kekhilapan. Menyedari kelemahan dan kekhilapan yang
dilalui dilebuh sejarah, mereka mencari, mereka memperbaiki kekhilafan dan
terus mencari; Renungi puisi ini:
Pencari
Kita ini
Mengejar kehilangan
Jadilah kita pencar-pencari
Berterusan.
Sepanjang zaman
Imbauan bahagia kedengaran
Rangsangan demi rangsangan
Membakar keinginan
Tampillah kita berdahuluan
Mengejar imbauan
Setiap disentuh bibir pecah
Dan dahaga kembali berpanjangan.
Manusia dengan keinginan
Kiranya terpenuh
Kakulah penggerak dari rangsangan
Hambarlah hidup diziarah kesepian
Rumah kehilangan keluarga
Dunia kehilangan warga.
Telah menjadi wasiat hidup
Milik kita adalah kehilangan
Jadi dalam pencarian
Jangan ditanya apa yang ditemui
Kerana kita selamanya pencari-pencari.
Shafie Abu Bakar,
Utusan Zaman,
28hb. April 1974.
(Dalam: Puisi Siswa, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur,
1976: 35).
Sekian.
No comments:
Post a Comment