BBB, 26 Ramadhan 1434 = 04 Ogos 2013 (Ahad):
Insan adalah makhluk berminda, juga kreatif, lantaran pada
diri mereka ada akal dan hati- nurani. Sebab itu tiap tindak kerja mereka
dipengaruhi elemen-elemen ini. Hasil kerja yang disentuh mereka ada nilai.
Perhatikan pada anak insan seumur lima
tahun yang sudah petah bercakap, dilatih ibu-bapa untuk mencintai ilmu,
disediakan ibu bapa kepadanya buku yang sesuai dengan usianya dan juga
dibekalkan pena dan buku tulis untuk diajar menulis dan membaca. Ketika lapang
sianak ini bebas bermain dengan bahan-bahan mainan, membelek buku bergambar
warna warni dan dalam kesempatan anak ini secara ceria tapi penuh konsentrasi
dengan minda yang masih muda dan perasaan yang masih belum matang melukis pada
buku tersedia lakaran gambar ibu bapa dan jika ada adik, kakak dan abang sama gambaran mereka dilakarkan ! Mungkin turut dilukis lakaran kucing kesayangan,
bunga dijambangan, bahkan rumah kediaman.
Apa yang hendak ditarik perhatian di sini lukisan-lukisan
yang dihasilkan oleh anak ini atau mana-mana anak yang sempamanya, walau apapun
taraf karyanya pasti menarik, meskipun misalnya lakaran wajah ibunya coretan
gores sebuah bulatan sebagai muka dengan tiga garis bagi tubuh, dua garis bagi
tangan dan dua garis bagi kaki – membezakan ibu berambut panjang dan bapa
pendek. Lakaran bagi abang dan kakak lebih kecil. Turut sama lakaran kucing dan
rumah menurut tanggapan alam dan dunia kanak-kanak. Pada hakikatnya apa yang
dihasilkan oleh anak ini sebuah karya agung baginya dalam konteks usia dan
suasana dia berada. Sebenarnya ianya juga adalah sebuah karya yang berharga
bagi ibu bapa dan keluarga. Sudah tentulah bagi ibu bapa yang mendidik dan
prihatin terhadap perkembangan anak merasa gembira terhadap hasil coretan anak.
Bagi ibu bapa yang prihatin mungkin menyimpan coretan ini. Ianya menjadi lebih
berharga, kiranya menjadi sebahagian dari album. Ianya menjadi bahan kenangan
yang dapat dijadikan pengantara bagi menelusuri sejarah perkembangan anak
sehingga dewasa misalnya. Bahan-bahan kenangan yang disimpan berhubung dengan
anak-anak yang kita kasihi, bukan setakat coretan dan lukisan, tetapi juga
pakaian, buku, mainan dan berbagai-bagai menjadi sebagai `muzium mini` bagi
anak-anak dan ibu bapa.
Contoh bahan kreativiti anak-anak dengan bahan coretan di
dalam sebuah keluarga dapat dijadikan analogi dengan kehidupan manusia di dalam
masyarakat, bahkan bagi sebuah negeri dan Negara. Kehidupan menuntut agar
mengatasi tuntutan-tuntutan asas seperti keperluan kepada makan-minum,
lindungan, pakaian, masyarakat, pentadbiran dan kepercayaan. Usaha bagi manusia
bagi mengatasi keperluan-keperluan berkenaan menghasilkan – misalnya:
Bagi memenuhi tuntutan makan minum menggerak mereka misalnya
manusia pada peringkat permulaan meramu dan berburu bagi mendapat makanan.
Mereka menggunakan peralatan batu yang dipertajam untuk menghasilkan tombak
kayu dan sumpitan dan memotong buruan, buah, ubi, umbut dan sebagainya.
Daripada pengalaman menggeset batu yang mereka gunakan peralatan batu mereka
dapat menggunakan api untuk memanas dan memasak makanan, seterusnya kehidupan
mengajar mereka untuk bertani bagi mendapat hasil makanan. Daripada mereka kita
warisi penemuan dari zaman mereka alat-alat batu dari zaman neolitik. Mereka
mencari perlindungan pada peringkat awal untuk keselamatan dari binatang buas
dan hujan panas di gua-gua batu atau di pondok-pondok kayu didirikan. Pada
peringkat permulaan mereka menggunakan kulit-kulit kayu sebagai bahan pakaian
yang juga sebagai perlindungan diri dari sejuk panas. Bila mereka lebih
berkembang mendorong mereka hidup secara berkumpulan, berkomunikasi dengan
menggunakan bahasa dan berkeluarga untuk meneruskan generasi keturunan, lantas
wujudlah upacara dan adat istiadat dan budaya masyarakat. Lantas dari situ
mereka memerlukan kepimpinan dan aturan-aturan kemasyarakatan, maka wujudlah
kepimpinan seperti Tok Batin, Ketua Kampung dan sebagainya. Dalam kehidupan
yang bersifat asli ini, timbullah juga kepercayaan pada peringkat permulaan.
Misalnya kepercayaan animismi yang menimbulkan upacara-upacara yang diperlukan
seperti kematian, kelahiran, perkahwinan dan sebagainya. Dari segi permuziuman
semua cara hidup masyarakat `asal` ini dapat dijadikan bahan permuziuman.
Misalnya dari segi peralatan batu, cara bertani, penggunaan perahu untuk
menangkap ikan, gua yang dihuni, pondok binaan, pakaian yang diguna, aturan dan
upacara serta kepercayaan. Semuanya dapat dijadikan bahan permuziuman.
Beranalogi dari perkembangan kehidupan anak kecil dalam
keluarga membawa kepada kehidupan masyarakat primitif sehinggalah berkembang
kepada masyarakat moden trend dan keperluan serta kehidupan sebenarnya adalah
sama. Dalam masyarakat maju seperti kehidupan kita kini masyarakat lebih besar dari
peringkat kampung hingga kepada Bandar, negeri dan Negara maka tuntutan
kehidupan perlu menurut kesesuaian zaman. Untuk kehidupan banyak sector
pekerjaan memerlukan mereka yang layak diisi dan mengendalikan pekerjaan.
Pendidikan formal menjadi perlu bagi melahirkan mereka yang berkelayakan.
Tempat lindungan yang bernama rumah didirikan di kawasan bernama, kampung,
pekan, Bandar dan kota-kota besar secara lebih teratur dan dimiliki oleh mereka
yang berkelayakan. Sistem perhubungan lebih canggih dengan dibangunkan
jalanraya bagi digunakan kenderaan-kenderaan yang merupakan keperluan biasa,
baik dibandar dan kota
atau di kampung dan desa. Semaju mana masyarakat, sebagai manusia yang beradab
dan tamadun manusia tetap memerlukan pakaian untuk lindungi tubuh dari cuaca.
Sudah tentulah perkembangan jenis dan fesyen pakaian berpelbagaian. Pakaian
pula menurut tempat dan masa serta adat dan budaya. Dalam masyarakat yang besar
perlu ada institusi-institusi pentadbiran. Ada pejabat-pejabat pentadbiran. Ada pihak swasta dan
kerajaan. Bagi memimpin kerajaan ada pemilihan kepimpinan melalui pilihanraya
bagi peringkat negeri dan Pusat, maka wujudlah parti-parti politik dan kerajaan
yang mengendalikan pentadbiran dalam negeri dan Negara serta perhubungan
antarabangsa. Sebagaimana bahan-bahan purba menjadi objek permuziuman, demikian
juga apa yang dilalui dalam kehidupan yang lebih kemudian tidak kurang menjadi
tarikan bahan permuziuman dengan syarat bernilai sejarah seperti bangunan yang
dianggap warisan, berciri estetik seperti ukiran tinggalan lama, unik seperti
senjata lama, nadir seperti Batu Bersurat dan sebagainya.
Kembali kepada diri insan yang diberi minda dan hati-nurani,
jika sesekali misalnya di musim hari raya ada kerinduan untuk kembali ke kampung
halaman, menatap wajah orang tua dan sanak saudara atau menziarah kubur bagi
yang telah pergi, semuanya menuntut peleraian dan kepuasan demikianlah minda
dan hati-nurani universal ingin menelusuri kembali ke zama purba melihat
kehidupan turunan mereka dan perkembangan, melihat pada kehidupan kini dan
keunikan dihasilkan mereka. Mengapresiasi penghasilan seni, menghayati
karya-karya dihasilkan, mengkagumi kepimpinan dan merasai jerih-perih rakyat
marhain untuk survival kehidupan. Bagi memberi kepuasan bagi kedahagaan minda
dan hati nurani dan jiwa di atas maka muzium dapat menawarkan tarapi minda dan
hati-nurani-jiwa berkenaan !
Sekian.
No comments:
Post a Comment