BBB, 23 Ramadhan 1434 = 01 Ogos 2013 (Khamis):
Ketika jatuhnya kerajaan Umawiyyah ke tangan kerajaan
Abbasiah, antara turunan Umawiyyah yang dikenali dengan gelaran Abdul Rahman
al-Dakhil melarikan diri ke Spanyol (771M.), iaitu kawasan yang telah dikuasai
Kerajaan Umawiyyah sebelumnya dan mendirikan pemerintahan di sana. Pada zaman
pemerintahan Abdul Rahman III (912-961M.) kegiatan ilmiah mulai berlaku.
Beliaulah yang mendirikan Bandar Cordova sebagai pusat pentadbiran, perdagangan
dan pendidikan (Hairudin Harun, Daripada Sains Yunani Kepada Sains Islam, Penerbit Universiti Malaya, 1992: 94). Daripada
turunannya Kerajaan di sini berkembang maju. Pada zaman pemerintahan Khalifah
Al-Hakam bin al-Nasir (350-366H =961-976M.) dan selepasnya berkembang maju
pendidikan. Beratus-ratus akademi dan universiti didirikan di Cordova, Seville , Malaga dan Granada . Bidang-bidang
keilmuan ialah pendidikan, falsafah, perubatan, farmakologi, matematik,
astronomi dan logik. Antara ahli falsafah Andalus ialah Abu Bakar bin as-Saygh
dikenali sebagai Ibn Bajah (m.1138M.). Beliau adalah tokoh falsafah,
sains, astronomi, muzik, theologi, perubatan
dan fizik yang mempengaruhi Galileo dari segi ilmu fizik. Tokoh dari Andalus
lain ialah Ibn Tufail, murid Ibn Bajah, ahli falsafah dan perubatan yang
mengarang kitab Hayy Ibn Yaqzan yang diadaptasi oleh Daniel Defoe bagi karyanya
Robinson Crusoe. Antara aliran falsafah yang dipelajari ialah Falsafah
Al-Farabi (m.950M.), Al-Ghazali (m.1111M.) dan Ibn Rushd (m.1198M.). Khalifah Al-Hakam mendirikan perpustakaan
Qurtubah dalam mana dihimpun di sini buku-buku dari merata tempat. Di Andalus
sahaja terdapat 20 perpustakaan. Pada masa ini Perpustakaan Cordova mempunyai
sehingga 600,000 jilid buku dan Perpustakaan di Andalus terdapat 18,000 jilid
buku (M.M.Sharif, Islamic And Educational Studies, Institute of Islamic
Culture, Lahor, 1964: 41-42).
Perkembangan ilmu pengetahuan Islam di Sepanyol menarik
minat barat yang masih jauh ketinggalan dari segi ilmu pengetahuan, mereka datang
ke Negara-negara Islam, khususnya di Spanyol menimba ilmu pengetahuan dari sini.
Mereka menterjemah buku-buku dari berbagai bidang ilmu pengetahuan ke dalam
bahasa Latin. Di dalam bidang falak umpamanya John of Seville dan Adelard of
Bath menterjemah empat karangan Abu Ma`shar dan Jadual Falak Khawarizmi. Plato
of Trivoli menterjemah Jadual Falak al-Battani (858-929M.) yang dikenali di
Barat sebagai al-Batanius, Gerard de Cremone menterjemah al-Haylah mengenai
al-Jabar. Coppernicus menggunakan keilmuan falak Islam yang dikutip dari
buku-buku al-Zarqali dan al-Batanius. Terjemahan turut dibuat terhadap bidang
kimia, muzik, Ilmu Alam, Sejarah, Perubatan dan Falsafah. Dalam masa
memuncaknya keilmuan Islam di Andalus putera-putera Diraja, pelajar-pelajar dan
antara tokoh terkenal yang turut belajar ialah Frederick II (1215-1250) yang
mengupah Michael Scotus (m.1236M.) dan pengajar Islam mengajar beliau ilmu
falsafah dan sains Islam. Bahkan menjelang akhir abad ke 13 terdapat Sekolah
khusus yang mengajar `Pendidikan Arab` di Toledo, salah sebuah kota yang
melonjak dengan perkembangan ilmiah, di samping Secyli menjadi pusat terjemahan
ilmu Arab terunggul (Hairudin Harun,
1992: 99).
Sesungguhnya ketika Islam maju di Sepanyol Eropah masih dalam
zaman kegelapan. Negara pada masa itu berada di tangan Gereja Orthodox.
Pelajar-pelajar yang datang belajar di Spanyol membawa balik idea-idea baru dan
mendapat tempat yang membawa kepada pertentangan dengan Gereja yang anti intelektual.
Bruno yang memberi pendapat bahawa dunia ini bulat dihukum murtad. Apabila dia
enggan menarik balik pendapatnya dia dihukum bakar hingga mati.
Idea dan ilmu pengetahuan yang dicetuskan oleh Islam
menggongcangkan kekuasaan Gereja. Menurut John William menulis:
``Ramai daripada mereka yang dianggap membawa idea yang
menyeleweng menjadi korban. Antara tahun-tahun 1481-1808 lebih kurang 340,000
orang dihukum bunuh dan hampir 34,000 orang lagi dihukum bakar. (Khurshid
Ahmad, Islam Lawan Fanatism Dan Toleransi – Terjemahan S.Sjah S.H., Tintamas, Jakarta , 1968, hlm. 2.
Oleh kerana kezaliman dan sikap anti intelektual golongan
Gereja membawa kumpulan intelektual memisahkan diri dari Gereja. Perpisahan
membawa kepada kebangkitan zaman renaissance yang membawa zaman baru kepada Eropah
(Philip K. Hitti, Islam And The West, A Historical Culture Survey, D.Van Nostr
and Company Incooperation, Prinston, New Jersey, 1962, hlm. 54).
Daripada kajian menunjukkan, walaupun timbul kesedaran Barat
terhadap kepentingan ilmu pengetahuan selepas melalui zaman gelap abad ke 7,
kegiatan terjemahan yang dilakukan oleh mereka, ialah terhadap buku-buku yang
bersifat falsafah, ilmu-ilmu sains seperti fizik, stronomi dan perubatan.
Mereka tidak berminat menterjemah karya-karya agama Islam sebagaimana dihasilkan
oleh al-Ghazali, bidang perundangan dan akidah Islam yang agak banyak, kerana
mereka secara sedar tidak bersedia menerima Islam, apalagi dalam masa yang sama
berlaku pertentangan antara Kristian dan Islam yang membawa kepada siri
peperangan Salib. Mereka berminat dengan ilmu-ilmu sains yang mau digunakan
bagi membina kekuatan mereka yang berhasrat mengambil balik kekuasaan Islam di
Spanyol dan digantikan dengan kekusaan Kristian.
Walau bagaimana Islam tidak saja menekankan aspek dan
kemajuan lahir, tetapi juga menekankan aspek rohani. Kerohanian melibatkan
ibadat dan tasauf, Manifestasi kerohanian Islam mencetuskan kelahiran
karya-karya seni puisi, khat dan juga seni bina. Di dalam bidang puisi terkenal
seperti Jalaluddin Rumi, Hafiz, Attar, Rabiah al-Adawiyyah dan sebagainya,
manakala Khat lahir khat nasakh, thuluth, raq`ah, raihan dan sebagainya. Dalam
bidang seni bina kita lihat seni-seni bina Islam yang rohani sifatnya masih
tidak tertanding oleh senibina lain yang tidak tersentuh aspek rohani, contoh
seni bina Islam di Isfahan, Samarqand, Taj mahal, Qutub Manar di India dan
sebagainya (Schacht, Joseph & Bosworth, C.E. The Legacy of Islam, The
Clarendonn Press, Oxford ,
1974. hlm. Foto bahagian akhir).
Keadaan yang sama berlaku di Andalus, selain dari
menghasilkan tokoh-tokoh dalam bidang sains, astronomi, perubatan dan fizik,
turut terhasil di dalam bidang seni. Terdapat juga penghasilan di dalam bidang
puisi, tetapi bidang yang menonjol ialah dari segi seni bina Islam di Masjid
Cordova, al-Hamra` Granada ,
Siville dan sebagainya.
Ini menggambarkan Islam datang membawa sesuatu yang lengkap
dari segi keislaman baik dari segi aqidah, syariat, akhlak-rohani, maupun dari
segi keilmuan bahkan dari segi seni yang mnengharmonikan keseluruhan. Sesungguhnya
Islam membina peradaban dan tamadun yang bukan faedahnya dinikmati umat Islam
sahaja, tetapi oleh insan dan alam sejagat. Demikian Islam di Andalus
mengangkat martabat Barat dari kegelapan kepada peradaban dan tamadun sejagat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment