BBB, 11 Rabiul Akhir 1435 = 13Mac 2014 (Khamis):
Satu lagi perkhidmatan bas di Kajang yang wujud sejak
sebelum zaman Jepun lagi ialah Bus Sum. Jika Bas Foh Hup berkhidmat jarak jauh,
iaitu dari Kajang ke Kuala Lumpur, maka Bas Sum bersifat tempatan – berjarak
dekat, iaitu dari Kajang ke Pekan Bangi dan juga Semenyih. Hentian asal bagi
Bas Sum di Kajang ialah berhampiran sebuah panggung wayang yang terletak tidak jauh dari Gate keretapi dari jalan Reko
untuk masuk ke Pekan Kajang. Kini Gate ini sudah tiada dan diganti dengan
jejambat. Hentian Bas Sum ini dan panggung wayang (kini sudah tidak ada) tidak
jauh dari sungai yang membelah Pekan Kajang.
Jika bas Foh Hup berwarna hijau, maka Bas Sum berwarna
merah.
Bila Bandar Baru Bangi dihuni sejak 1977, maka selepas itu
perkhidmatan Bas Sum diminta memberi perkhidmatannya di Bandar Baru Bangi.
Harga tiket pada masa itu ialah 5 sen bagi satu batu. Ini bererti untuk ke Kajang
dari Bandar Baru Bangi ialah 30 sen. Kiaslah harga tiket bagi tempat lain. Di
Bandar Baru Bangi tidak ada hentian rasmi sebagaimana di Pekan Bangi dan juga
di Semenyih (tidak jauh dari pasar kedua-dua tempat).
Dengan perkembangan Bandar Kajang, Hentian Bas Sum di Kajang
tidak lagi sesuai dan Bas Sum bersama-sama bas lain berhenti sementara di tepi
kawasan agak kosong sebelum ke Jalan Tukang, Bandar Kajang. Ini menyebabkan
kesesakan di Kajang. Bila Bas Foh Hup menghentikan perkhidmatan, Bas Sum masih
meneruskan perkhidmatannya, tetapi mengubahkan tempat simpan bas ke Jalan Reko
(Ada dua baris
kedai dibina).
Bas Sum menghadapi masalah selepas pembinaan Hentian Bas di
Jalan Reko sekarang yang mula digunakan selepas tahun 2000, walaupun pada
permulaan Hentian bas ini tidak mendapat sambutan, tapi kemudian semakin maju.
Bas Sum tidak menggunakan Hentian Bas ini, kerana tempat simpan bagi Bas Sum
tidak jauh dari Hentian Bas Jalan Reko. Bas Sum terpaksa keluar ke Bandar
Kajang untuk mengambil penumpang. Khidmat Bas Sum tergugat dengan pembukaan
Hentian Bas Jalan Reko, kerana penumpang dari bas jarak jauh terus ke Hentian
Bas Jalan Reko untuk transit ke bas-bas ke tempat lain. Tidak perlu berhenti di
Kajang.
Kalau sebelum ada Hentian Bas di Jalan Reko, penumpang terus
ke Kajang dan sebaliknya, tetapi kini ada yang mau pergi ke Hentian Bas Jalan
Reko tapi harga tiket dari Bandar Baru Bangi dan dari Pekan Bangi dikira harga
ke Kajang. Penumpang-penumpang dari Bandar Baru Bangi dan juga UKM
menganggapnya sebagai tidak adil.
Bas yang digunakan oleh Bas Sum adalah bas lama, yang tidak
ada air-cond. ini mengurangkan tarikan berbanding dengan bas-bas yang lebih
baharu, walau bagaimana sebagai perkhidmatan jarak dekat, ketidakselesaan ini
tidaklah menggugat sangat. Bas Sum tidaklah memberi perkhidmatan ke taman-taman
perumahan. Apabila Penulis menjadi Adun Kajang, pernah diminta oleh wakil-wakil
penduduk taman agar Bas Sum sama masuk memberi khidmat di taman-taman dan
Penulis pernah berunding dengan Syarikat Sum di Kajang, tetapi dimaklumkan
permohonan tidak dapat dipertimangkan, kerana tidak ekonomik, lagi pula bas
yang bersaiz besar untuk masuk ke taman-taman tidak sesuai. Bayangkan sebuah
bas besar masuk ke Taman Bukit Kajang, mendaki bukit, sedangkan tidak ramai
dengan penumpang, jadi penggunaan tenaga tidak sepadan dengan pendapatan.
Perkhidmatan sedemikian lebih sesuai dilakukan oleh teksi bersifat atas
panggilan.
Namun gugatan yang paling mencabar dan melumpuhkan Syarikat
Bas Sum, ialah apabila bas-bas mini yang ditegah dari beroperasi di Kuala
Lumpur dibenarkan beroperasi di sekitar Kajang, Bangi, Pekan Bangi, Semenyih
dan di tempat-tempat yang lain. Bas-bas ini lebih ekonomik dari segi pergerakan
dan muatan penumpang dan bergerak hingga ke dalam setengah-setengah taman yang tidak boleh dimasuki oleh bas biasa bersaiz
besar. Jadi dengan cara lama, bas lama dan jalan lama, Bas Sum sebagaimana bas
Foh Hup sebelumnya turut tergugat dan menghentikan perkhidmatannya beberapa
tahun yang lepas, manakala bas mini berwarna kuning yang yang disifatkan
sebagai `Raja Jalan`, bahkan `Samseng Jalan` walaupun tua, masih ligat
mengambil penumpang di berbagai tempat dan berhenti di berbagai hentian yang
tidak rasmi menunggu penumpang. Bas-bas ini memang sesuai dengan
pekerja-pekerja taraf rendah, sedangkan penduduk awam masing-masing biasanya
ada motokar sendiri yang tidak memerlukan kepada bas.
Sekian.
Assalamualaikum,
ReplyDeleteSaya tidak melihat tutupnya bas SUM itu berkait dengan bas mini, kalau ada pun hanya sedikit perkaitan yang tidak menjejaskan.
Yang lebih menjejas perkhidmatan bas ini ialah dengan kemunculan kereta yang semakin banyak.
Saya teringat dulu, kalau hendak ke Jenderam Ulu, naik bas Foh Hup dari KL, sampai pekan Kajang, kemudian pergi ke panggung wayang untuk naik bas ke Jenderam yang akan melalui Bangi Lama dahulu.
Sekarang bas tak mahu masuk lagi Jenderam Ulu kerana penurunan kadar penumpang. Orang kampung sekarang paling tidak sudah ada motosikal, dulu basikal sudah kira gah. Mereka boleh pergi sehingga Dengkil atau Bukit Unggul dengan motosikal.
Ditambah lagi, boleh kata hampir semua rumah di Jenderam Ulu sudah ada kereta. Siapa yang nak naik bas yang terpaksa mengikut jadual sejam satu ?
Rasanya, kalau bas SUM yang ke Jenderam Ulu ni masuk Bandar Baru Bangi pun, tak akan ada ramai penumpang.
Lebih senang menaiki kenderaan sendiri.