BBB, 27 Rabiul Akhir 1435 = 29 Mac 2014 (Sabtu):
Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014) terhadap
Teori Takmilah banyak memberi tanggapan baru terhadap Teori Takmilah yang
selama ini tidak disedari oleh Penulis sendiri. Menurut Profesor Madya Dr. Abdul Halim
Ali pelajar yang membuat Ijazah Sarjana di bawah Penulis, Pengerusi Persatuan
Penulis Budiman Malaysia ,
Pengerusi Seminar dan Penyelenggara buku Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran
bahawa susurgalur yang merupakan `Benih Takmilah` adalah, ``… hasil daripada
kajian rinci terhadap al-Hikam.`` (Abdul Halim Ali, Beberapa Tanggapan Awal
Terhadap Teori Takmilah, dlm. Teori Takmilah: Perluasan Dan Penafsiran,
Persatuan Penulis Budiman Malaysia ,
Tanjung Malim, Perak, 2014: 1).
Memang benar bahawa Penulis adalah mengkagumi terhadap Hikam
Ibn `Ata`illah (m. 709/1309) yang disyarah oleh Tuk Pulau Manis - Shaykh Abdul
Malik bin Abdullah (m. 1149/1736) dari Terengganu. Matan Hikam dan Syarah Hikam
Melayu inilah menjadi tajuk tesis Ph. D. Penulis yang diusahakan sejak tahun
1980 dan siap pada tahun 1990. Kekaguman Penulis terhadap Hikam dapat difahami
dari ungkapan penulis dengan sokongan berbagai-bagai pendapat:
``Demikianlah MH (Matan Hikam) boleh disifatkan sebagai
permata-permata yang amat tinggi nilainya terhasil dari lombong akal-jiwa sufi
yang bercirikan sifat-sifat keistimewaan di atas. Ketinggian nilai MH ini dapat
dibuktikan dengan pendapat kalangan sufi dan pengkaji-pengkaji MH berkenaan.
Ibn `Abbad menyifatkan MH:
``Karangan yang kecil bentuk, tapi besar ilmunya, mempunyai
ibarat yang jelas lagi elok dan tinggi maknanya. Bertujuan menunjuk jalan
kearifan dan ketauhidan dan menerangkan manhaj-manhaj kesalikan dan kebersihan
diri.``
Ahmad Zarruq pula mengatakan:
``Rangkulan ibaratnya terang, isyaratnya tinggi
memanfaatkan, kandungan ilmu dan hikmatnya menyejukkan dada, mencergaskan
fikiran, menarik pendengaran dan pemerhatian.``
Manakala Ibn `Ajibah menyifatkannya sebagai,
``Kurniaan ladunniyyah dari rahsia-rahsia rabbaniyyah.``
Shaykh Abdul Samad al-Falimbani pula mengkategorikannya
sebagai,
``Ilmu tasawuf yang sangat manfaat.``
Dan Abdul Qadir Mahmud menyifatkan MH sebagai,
``Keindahan sastera sufi yang bersifat falsafah.``
Keistimewaan MH terletak pada kedalaman maknanya yang
diungkapkan di dalam kata-kata yang ringkas dan padat, tetapi mempunyai makna
yang luas dengan isyarat yang jauh melayang, berlapisan dan bercabang.
Kata-katanya lancar dan indah dengan gaya
bahasa yang jelas dan lurus. Sempurna dari segi balaghahnya, yakni tiada cela
dari segi ma`ani, bayan dan badi`nya. Pendeknya pancaran keindahan yang
menghiasai MH mencerminkan ketinggian mutu sasteranya yang mengkagumkan.``
(Shafie Abu Bakar, Hikam Melayu: Kajian Falsafah Dan Etika,
Institut Bahasa, Kesusasteraan Dan Kebudayaan Melayu, Universiti Kebangsaan
Malaysia, Bangi, 1990: 10-11).
Hasil dari kajian terhadap Hikam mempengaruhi Penulis dari
segi estetikanya yang mengkagumkan, fikiran bernas dan berfalsafah mendalam. Sesungguhnya
aspek estetika adalah menjadi elemen utama di dalam semua 7 susunan skima
Takmilah.
Saudara Abdul Halim mempunyai 3 tanggapan terhadap Teori
Takmilah yang melibatkan aspek estetika, nilai dan falsafah:
Dalam tanggapan pertamanya bahawa al-Khalik yang bersifat
Jamal adalah menjadi tunjang utama bagi Takmilah. Estetika menurut Takmilah dari
Jamal al-Khalik memancar kepada semua ciptaan Allah baik dari segi luaran dan
dalaman. Menurut Abdul Halim:
``Dalam sastera aspek estetika menjadi tunjang yang memberi
wajah keunikannya berbanding dengan bidang-bidang ilmu yang lain. Aspek
estetika dilihat bukan saja kepada binaan luaran karya sebagaimana dilihat oleh
golongan strukturalis, tetapi turut menjangkau kepada unsur dalamannya serta
linguistika bahasa yang menyelimutinya. Pelbagai teori yang kebanyakannya
dilahirkan oleh sarjana barat digunakan untuk menganalisis sesuatu karya
khususnya untuk menyelongkari nilai estetika yang tersembunyi di dalamnya.``
Menurut saudara Abdul Halim lagi,
``Teori-teori klasik, moden dan pascamoden yang dihasilkan
bermula dari Plato dan Aristotle, teori Formalistik, Moralisme, Historisisme,
Strukturalisme, Semiotik hingga kepada Post Strukturalisme, dekonstruksi terus
berusaha untuk menggapai makna dan unsur estetik pada sesuatu karya. Namun,
hasilnya tidak pernah menjangkau kepada al-Khaliq yang menjadi puncak
keindahan. Teori-teori sastera barat tidak mampu menelurkan analisis yang
bersifat berpaksi, sebaliknya hanya mampu menyudahkan sandaran kepada makna
yang dicipta sendiri bukannya pada makna estetika yang hakiki.`` Seterusnya
kata saudara Abdul Halim,
``Teori Takmilah yang mengalurkan landasan analisis yang
bersifat syumullah yang merangkumkan semua pihak dalam sastera ialah pengkarya,
karya dan khalayak kepada al-Khaliq yang menjadi puncak estetik dan bersifat
hakiki.`` Tambah saudara Abdul Halim,
``Dengan tidak mengabaikan unsur estetika luaran, Takmilah
pergi lebih jauh menjangkau makna keindahan yang lebih kudus dan universal.
Bagi Takmilah keindahan-keindahan yang wujud dan terungkap dalam sesuatu karya
tidak semestinya terbatas kepada makna luaran dan berakhir pada tafsiran yang
diberikan oleh manusia, tetapi bertalian dengan keindahan hakiki yang menjadi
salah satu sifat Allah.``
Dalam tanggapan kedua saudara Abdul Halim menyebut Takmilah
muncul bersama-sama teori tempatan yang lain sebagai alternative yang selama
ini didominasi teori barat. Takmilah mempertaut sastera dengan Allah. Allah
Penentu nilai baik buruk, betul salah, nahi munkar, berakhlak baik atau jahat.
Kepadanya ditumpahkan ibadat dan taat dan kewajipan bagi setiap muslim
berdakwah. Menggunakan elemen estetika di dalam berkarya merupakan sebagai
dakwah secara halus kepada jalan Allah yang sastera walaupun bukan wajib,
tetapi peranannya di dalam menegak yang makruf dan mencegah dari mungkar dikira
sebagai berpahala (ibadat).
Dari satu segi walaupun dilihat Takmilah mempunyai kaitan
dengan agama, tetapi ianya bersifat universal yang nilainya bersifat sejagat.
Contoh melihat kejadian dari sudut estetika membawa kepada pengagungan terhadap
Pencipta, menyuburkan rasa kemanusiaan di dalam dada bagi membela manusia,
menentang kezaliman bagi menegakkan keadilan, menyuburkan rasa persaudaraan
sesama manusia. Semuanya adalah tema-tema sejagat yang mempunyai titik
persamaan di kalangan sasterawan dan penulis-penulis. Semua nilai-nilai di atas
berpaksikan keyakinan yang berkepercayaan bahawa semua tindak tanduk manusia
akan dinilai dan dibalas pada hari kemudian (akhirat). Tetapi bagi faham barat
yang antaranya bersifat secular, nilai-nilai di atas mungkin timbul di kalangan
sasterawan, hak asasi manusia dan memperjuangkan alam sekitar, tetapi kesedaran
adalah bersifat luaran dan tidak berpaksikan kepada keyakinan, lantaran itu
boleh berubah dan bercanggah.
Manakala tanggapan ketiga saudara Abdul Halim melihat
ketauhidan menjadi falsafah keyakinan di dalam Takmilah yang daripadanya
menjadi sumber keindahan, kebaikan dan nilai. Ketauhidan adalah menjadi
falsafah Islam yang paling utama dan paling kukuh. Ia adalah sifat nafsiyyah
Ilahi yang dengan ketauhidan ia bersifat dengan sifat yang unggul antaranya
dikenal sebagai al-Asma` al-Husna dan sifat Jamil – Indah yang menjadi sumber
estetika adalah salah satu dari sifat sempurna Ilahi. Pegangan terhadap
ketauhidan menyelaraskan semua tindakan dan seharusnya tidak berlaku
pertembungan dan pertentangan. Jika berlaku konflik maka peleraian seharusnya
dilakukan secara harmoni menurut nilai dan aturan.
Tentang Teori Takmilah menurut saudara Abdul Halim beliau
meminatinya sejak 1997 semasa menjadi pelajar kepada Penulis. Teori ini turut
ditulis di dalam Utusan (10 buah artikal) dan turut menulis mengenainya di
dalam Harakah. Pendalaman beliau terhadap teori ini makin meningkat, khususnya
bila beliau mengikuti pengajaian pada peringkat Ijazah Sarjana di bawah Penulis
dengan memilih tajuk berhubung dengan Teori Dan Kritikan Sastera dan minat ini
berterusan setelah beliau menjadi tenaga pengajar di UPSI yang Wacana Teori & Kritikan Sastera Kedua (2014)
tentang Takmilah adalah usaha beliau selaku Pengerusi Wacana bersama-sama
AJKnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment