BBB, 14 Rabiul Akhir 1435 = 16 Mac 2014 (Ahad):
Sebagaimana telah dibicarakan bahawa sebelum tahun 2000
hentian bas Foh Hup dan Sum adalah bertempat di Bandar Kajang. Bas-bas juga
berlonggok mengambil penumpang di Jalan Susur ke Jalan Tukang menyebabkan
berlakunya kesesakan jalan. Hasrat bagi mengeluarkan hentian bas dari Bandar
Kajang telah dilakukan pada pertengahan 1990an dalam mana pihak MPKj membuat
keputusan bagi mendirikan Hentian Bas bertempat di Jalan Reko berhadapan Sungai
Tangkas. Bangunan empat tingkat ini mula digunakan pada awal 2001. Bangunan
menyediakan lorong-lorong bas menunggu penumpang dengan agak banyak.
Tapak bangunan ini pada asalnya ialah kebun getah dan bila
Kompleks Hentian Bas Jalan Reko ini siap dan digunakan, belum ada bangunan
kedai didirikan keliling Kompleks Hentian dan ke Taman Tenaga berhampiran
sebagaimana sekarang. Akibatnya apabila Kompleks Hentian Bas Jalan Reko ini digunakan
tidak mendapat sambutan. Tiada syarikat-syarikat bas yang mau singgah oleh
kerana ketiadaan penumpang yang mau datang ke Hentian tersebut yang dianggap
jauh. Banyak komen dan kritikan dari berbagai pihak, bahawa bangunan Kompleks
Hentian Bas berkenaan sebagai pembaziran yang pada masa memakan kos RM20 juta.
Bagi memajukan Kompleks Hentian Bas Jalan Reko ini yang
peniaga-peniaga telah mulai membuka warung-warung makan dan berbagai jenis
perniagaan pada tingkat satu dan dua, tetapi tiada pengunjung datang, maka
dicadangkan agar ruang-ruang kosong, terutama tingkat tiga dan empat digunakan
oleh jabatan-jabatan kerajaan. Cadangan ini diterima. Pejabat yang terawal
dibuka ialah Pejabat Pos, iaitu sejak awal 2002. Pejabat Pos di sini mendapat
sambutan, kerana pejabat-pejabat Pos di tempat yang lain sentiasa sesak dengan
pengguna dan pejabat di sini lebih selesa, kerana pada peringkat permulaannya
masih kurang dari pengguna.
Kompleks Hentian Bas Jalan Reko ini kemudiannya berdaya maju
dengan beberapa faktor.
1) Didirikan
bangunan kedai bertingkat keliling Kompleks Hentian Bas, kedai-kedai bersambung
ke Taman Tenaga berdekatan, bahkan di belakang Taman Tenaga bertambahnya
perumahan kediaman.
2) Berbagai-bagai
Jabatan dibuka di Bangunan Hentian berkenaan selain dari Pos Office seperti
Pejabat Immigration, Pendaftaran Negara, Kebajikan Masyarakat, Cukai Pendapatan,
Pejabat Kesihatan Daerah, Alam Sekitar dan beberapa pejabat yang lain, Pejabat
Polis juga diadakan di sebuah kedai. Bangunan ini selain dari hentian Bas di
bahagian bawah, ianya seolah-olah Bangunan Pejabat-Pejabat Kerajaan
Persekutuan.
3) Di
samping Hentian bagi Bas, pihak teksi juga memohon pada masa Penulis menjadi
Adun Kajang sokongan dan keizinan bagi mewujudkan station teksi yang
menggunakan ruang sebelah kiri tepi bangunan kedai mula masuk. Ianya digunakan
hingga kini, walaupun kurang selesa, kerana kekurangan ruang dan kemudahan.
Dengan adanya kemudahan perniagaan, jabatan-jabatan yang
merupakan sebagai `One Stop Centre` bagi pengguna-pengguna Hentian jalan Reko
berdaya maju. Hentian Jalan Reko ini menjadi Pusat Transit yang menyediakan
perkhidmatan bas bagi penumpang-penumpang dari Pantai Timur, Utara dan Selatan
dan dari Kuala Lumpur
sendiri. Perkhidmatan tempatan dari Kajang, Bandar Baru Bangi, Pekan Bangi
adalah melalui bas mini dan taxi dan kereta sewa. Mereka yang menggunakan
perkhidmatan bas jarak jauh termasuklah pelajar-pelajar dari berbagai pengajian
tinggi di Bangi dan keliling Bangi dan Kajang, pekerja-pekerja berbagai sector
di Kajang, Bangi dan kawasan-kawasan sekeliling.
Kalau dulu Hentian Jalan Reko dilihat sebagai pembaziran,
tetapi kini dilihat Hentian Jalan Reko ini sebagai strategic, kerana Hentian
Jalan Reko memberi khidmat bagi orang ramai dan penumpang yang datang dengan
bas dari berbagai tempat, keretapi dari station Kajang, UKM dan Pekan Bangi dan dalam masa terdekat
dari MRT, Jalan Reko yang memberi khidmat dari Sungai Buluh ke Kajang. Hentian
Jalan Reko juga menjadi transit bagi mereka yang ke Putrajaya dan KLIA.
Kini Hentian Jalan Reko menjadi Pusat Perkhidmatan Penumpang
dan Komersil yang sebok yang didatangi pengunjung dari berbagai tempat. Dulu Hentian
Jalan Reko didirikan bagi mengelak dari kesesakan di Bandar Kajang kini Hentian
Jalan Reko benar-benar berdaya maju dan sesak dengan kenderaan yang datang dari
berbagai negeri dan kawasan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment